Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF's reglemente för konbana klart
<<   1, 2, 3   >>
11524 besök totalt
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Lennart Hall skrev:
Jag bad om att få det höjt några meter till i år, men istället kom en ny skrivning där 80 km/h kommit "tillbaka".


Äsch, trist. Kul du försökte iaf. Hade "trots" hastigheten ändå svinkul i de banor jag åkte hos er förra året.

Man är ju inte efter 2km dragstrip i konan, men känns ändå som det är lite roligt med lite högre hastighet än 80km/h så bilen börjar "leva" lite. Fast det är klart, det är väl det som är farligt

Nåja, det går ju att åka på riktig bana också.
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Ja hur länge har vi hållt på, 5-6 år ??

Alla som varit på våra evenemang vet att det är helt odramatiskt, trots att det nån eller några sekunder av totala tiden går fortare än 80 km/h.

Vi har även fått beröm av Sth BF för vårt säkehetstänkande.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



SMA thumbs up

SBF:s regler thumbs up


_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



steffe skrev:
Blackrace, rattlåsracingen, vad kommer man upp i för hastighet på en sådan tävling, det är väl en jämförbar "klass".
Finns det nåt annat förslag på reglemente från de aktiva arrangörerna? Som förare kan jag nog tänka mig att betala både SBF och SMAlicens detta år.


De snabbaste ekipagen ligger runt 140km/h i slutfart.

I det tillståndet står det dock att man skall ringa till närmsta sjukhus samt brandkår och förvarna att det sker ett arr så att de kan vara berädda. Dock så när man har ringt till sjukhusen har de sagt typ "Ehhhhh ok då vet vi..." Brandkåren brukar vara lite mer intresserade och göra anteckningar samt komma ut och kolla så att de kommer fram ordentligt till rakan utifall att nånting skulle hända.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



observera också att skrivningen om bilarna om den tolkas hårt utesluter alla amatörbyggda fordon (serietillverkade person eller kombibilar i standardutförande, som är typbesiktigade). Samma sak har man fö skrivit i nya EDPS-reglerna.

80 km/h-gränsen är inte så kul men att jämföra med Blackrace/stripp haltar en aning. Jag har ju arrangerat båda typerna och en stor fördel med raktframåka (som arrangör) är att bilarna bara åker åt ett håll - det är ganska lätt att gissa hur och var man kan åka av - och i vilken riktning. På en konbana lyckas folk göra de mest fantastiska saker.

Vi avvaktade SBFs nya regler innan vi bestämde hur vi skulle köra i Skellefteå/Fällfors i sommar. Det blev SMA av ungefär de skäl som den här tråden belyser...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Trist om SBF's spikade reglemente sätter stopp för årets Lazzat RS-Challenge.

"Serietillverkade person eller kombibilar i standardutförande, som är typbesiktigade som personbil i Sverige" är tillåtna.
Vad ska jag köra med? Min seven är ju knappast serietillverkad, ej heller person eller kombibil. Clion är inte i standardutförande, jag har ju bytt både fälgar, däck, bromsbelägg och fjädrar, dessutom flyttat batteriet. Av mina bilar skulle eventuellt tjänste-V70'in kunna vara aktuell, fast den är inte heller strikt i standardutförande om jag tänker efter, så den går väl också bort. Anglian som jag är delägare i är ju inte ens att tänka på...

Fick en reaktion av min son som några dagar innan reglementet blev officiellt löst ut sin SBF-licens för surt hoptjänade pengar enkom för att kunna köra Lazzat RS'en i år. Han var lite rädd att det kanske blir ändringar. 780:- (som SBF-licensen kostar) är inte mycket pengar i stort, men svider för en 18-åring som pluggar...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu har jag i egenskap av intresserad konbanedeltagare haft en mycket trevlig pratstund med Jörgen Andersson på SBF.
Han är oerhört tacksam för att få feedback på detta reglementet. SBF är helt öppna för att revidera reglementet så att det fungerar praktiskt på bästa sätt. Han medger att det kan finnas olyckliga skrivningar och motsägningar i texten. Revisioner kan kan göras löpande redan under innevarande år...
På en rak fråga från mig om tolkningen av "serietillverkade" och "standardutförande" säger han att det inte är meningen att exkludera amatörbyggda fordon eller bilar där delar är utbytta så länge allt är inom rimligheternas gräns. Slamkrypare måste rättas till i reglementet.
Han sa också att delar av skrivningen är plockade från andra reglementen och kanske inte helt relevanta i konbanesammanhang. Sådant måste också finslipas.


Kanske vore bra att sammanställa alla synpunkter och låta t.ex. någon hos Lazzat maila honom med samlade synpunkter och förslag till ändringar...


Jag har en känsla av att det kanske gått lite med vänsterhanden hos SBF, men gott att de verkar öppna för att rätta till de tokigheter som finns..


_________________

Rice and shine
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



therealpinto skrev:

Vi avvaktade SBFs nya regler innan vi bestämde hur vi skulle köra i Skellefteå/Fällfors i sommar. Det blev SMA av ungefär de skäl som den här tråden belyser...

/Gustaf


Låter ju vettigt, om SBF håller på med jobbig byråkrati är väl enda sättet att bojkotta, dessutom känns ju inte alternativet med SMA som någon stor merkostnad i sammanhanget, så jag är övertygad om att folk biter i det sura äpplet och gnäller på SBF och inte exempelvis Lazzat

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17320



Jag totade ihop några rader om det jag hittade i brådrasket som jag tycker känns lite fel.

Citat:
Mina synpunkter:
1.2 ordalydelsen "inregistrerade standardbilar" är olycklig då "standardbil" inte definierats. Såvitt jag begriper är tanken med paragrafen att utesluta bilar som inte är tänkta för allmän väg och bilar som körs med dispens.
Förslag till text: 1.2 Detta reglemente gäller för konbana med registrerade bilar utan tävlingsfordonsdispens.

1.3 Hastigheten för ej överstiga 80 km/h. Denna hastighet är angiven i FAP512 som en gräns för när man ska ha läkare samt sjuksköterska närvarande, men jag ser ingen anledning att ha hastigheten angiven i reglerna då den är svår att kontrollera och dessutom är banutformningens regler sådan att hastigheten hålls inom rimliga gränser.

2.2 Innehåller en upprepning av 80 km/h. Upprepningar är aldrig lämpliga i regelverk.

2.4 Formuleringen av hela stycket är märklig.

2.6 Banan ska besiktas av SDF utsedd lämplig person. Hur går detta till? Vem vänder man sig till för att bli utsedd? Räcker det att TL gör bedömningen?

3.1 Här används uttrycken "serietillverkade" och "standardutförande". I det första fallet tar man bort alla kit-cars som traditionellt är mest lämpade för denna typ av övningar. I det andra fallet har man skrivit bort övriga deltagare. Det första en bilintresserad person gör när han köpt en bil är normalt att modifiera något. För personer intresserade av konbanekörningar brukar detta innefatta fjädringskomponenter, bromsar och batteriförflyttning.
För mig låter det även underligt att man skiljer på personbilar och kombibilar. En kombi är också en personbil.

3.2 Avsnittet om motorn bör tas bort helt, möjligen kan första meningen finnas kvar. Är bilen registrerad för vägbruk förutsätts att den är trafiksäker även om motorn sitter där baksätet en gång suttit.
Varför inte tillåta lustgas i bilarna? Det är knappast något man har nytta av i en konbana så det blir en skrivning utan värde.
När anses drivlinan inkräkta på kupéutrymmet? En breddad kardantunnel för att få i en kraftigare växellåda är inte ovanligt. Bakaxelupphängningar kan också ge små justeringar av utrymmet.
Öppna bilar ska framföras med suffletten stängd. Här utesluter man återigen ett antal bilar då de saknar sufflett.

3.7 Klassindelningsförslaget är visserligen ett förslag, men det har inte relevans för hur bilarna presterar i konbanan. Det ser ut att höra hemma inom dragracingsporten.

4.1 Varför kräva körkort när man har licenskrav? Kör man konbane-eventet på exempelvis racingbana missar man möjligheten att juniorer med racinglicens kan deltaga.

4.2 Någon form av möjlighet att ta licens specifikt för konbana bör inrättas. I vissa delar av landet är tillgängligheten på möjlighet att ta andra licenser begränsad. Konbanan är för många ett första steg in i motorsporten och det bör inte komma ett hinder i form av avancerade licenskurser som första mottagande.

8.1 För klubbar som enbart arbetar med konbana kommer kravet på B-licens göra att man inte får några nya att sätta som tävlingsledare eftersom man har lokala tävlingar där meriterna enbart räknas för uppklassning till C.

9.1 banansträckningen är ett skrivfel.

11.1 Hur är det tänkt att man ska kontrollera att batteriet är i gott skick?

11.2 Finns "Protokoll för konbana" att tillgå?

15.2 Bör strykas eller kompletteras med att bilen skall genomgå teknisk kontroll efter att den återkommit.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lennart Hall skrev:
Jag totade ihop några rader om det jag hittade i brådrasket som jag tycker känns lite fel.
Verkar vettigt. thumbs up

(Jag hade noterat ett antal punkter. De överenstämmer nästan på pricken med vad Lennart skrivit.)
5.2 "föraroverall rekommenderas". Jag tycker att en rekommendation kan kännas lite overkill för denna typen av övningar. Konbanekörningar bör vara så enkla som möjligt. Man kör ju trots allt fortare på allmän väg till och från övningen utan overall.
9.2 "radio telefonkontakt ska finnas mellan säkerhetsposteringarna och tävlingsledningen". Är det nödvändigt med radiokontakt mellan alla posteringar och tävlingsledningen? Hela banan är ju i regel inom synhåll.

_________________

Rice and shine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



En skitsak men "personbil" är definitionsmässigt egentligen en bil avsedd för persontransport, till skillnad från lastbil eller buss. Både Super7 och kombibilar är alltså personbilar. Fast det är väl tveksamt om man ens behöver begränsa sig till personbilar? Vill nån köra konbana med en lätt lastbil (pickup?) borde väl det vara okej.

Något vi kört med häruppe i andra evenemang är att kräva att bilen ska vara gatreggad (dvs ha chassinummer som finns i VVs register och regskylt som hör ihop med det) men inte nödvändigtvis kontrollbesiktad. Det har gjort det möjligt att köra bilar som man av en eller annan anledning inte kontrollbesiktar...kan vara bra, eller mindre bra, det beror på vad man vill med reglementet kanske.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17320



Det vore skönt om man bara behövde ha chassienummer överensstämmande med regskylten, men det ställer nog till det så att besiktningen på tävlingsdagen ska vara mer komplicerad istället. Då föredrar jag att man har bilprovningens välsignelse som grund så man slipper vagnböcker.
För bilar med vagnbok finns det andra rubriker att ta till för likadana övningar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Varför dyker "omodifierad torpedvägg" upp här och där i sbf-reglementen? Vad är det som är så heligt med den?

Taffligt reglemente hursom. Får hoppas att det blir uppstyrt med revidering, även om man kanske kunde ha väntat sig att den som skrivit det tänkt efter alls redan innan...

_________________
Markus Ålind
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Lars Falk skrev:
9.2 "radio telefonkontakt ska finnas mellan säkerhetsposteringarna och tävlingsledningen". Är det nödvändigt med radiokontakt mellan alla posteringar och tävlingsledningen? Hela banan är ju i regel inom synhåll.


Njaaa... tidvis har vi åkt på taxibanor och huvudbanor på flygbaser, och då är det långt ifrån alltid man ser allt. Skriv något om att "då man inte ser hela banan ifrån huvudposteringen skall radiokontakt med berörda delar finnas".

Borde täcka in de flesta evenemang på ett bra sätt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
P.P. skrev:
Lars Falk skrev:
9.2 "radio telefonkontakt ska finnas mellan säkerhetsposteringarna och tävlingsledningen". Är det nödvändigt med radiokontakt mellan alla posteringar och tävlingsledningen? Hela banan är ju i regel inom synhåll.


Njaaa... tidvis har vi åkt på taxibanor och huvudbanor på flygbaser, och då är det långt ifrån alltid man ser allt. Skriv något om att "då man inte ser hela banan ifrån huvudposteringen skall radiokontakt med berörda delar finnas".

Borde täcka in de flesta evenemang på ett bra sätt.

Precis, jag menar att "ska" är lite tufft... thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17320



Qaz skrev:
Varför dyker "omodifierad torpedvägg" upp här och där i sbf-reglementen? Vad är det som är så heligt med den?
I dragracing avgör den hur bra grepp man kan få totalt sett. Mycket av det som dykt upp nu har följt med därifrån utan att den som skrivit verkar ha tänkt över varför regler är skrivna som de är.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Isåkare skrev:
Ja hur länge har vi hållt på, 5-6 år ??

Alla som varit på våra evenemang vet att det är helt odramatiskt, trots att det nån eller några sekunder av totala tiden går fortare än 80 km/h.

Vi har även fått beröm av Sth BF för vårt säkehetstänkande.


Lite nostalgi:
http://www.zatzy.com/allmaent/41119-superstage-sthlm-sondag.html

Reglerna som vuxit fram sen den tiden kan det väl knappast ha varit något fel på?

Det är lite väl mycket konstigheter som kommer från SBF i dessa tider. När jag lämnade så pratades det mycket om förenklingar och ökad tillgänglighet. Det här är ju helt tvärt om.

Glöm inte heller bort att alla bilar som kör konbana snart måste ha vagnbok också!

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



Lennart Hall skrev:
Fredrik,
om frågan skulle komma från Lazzat om att arrangera enligt förra årets lokala reglemente, men med upp till 25 meter mellan konerna som mest. Skulle SMA acceptera det då? Det rör sig om fem tillfällen i år.


Att kunna få köra en bana som A-sprinten som toppar 95 km/h med de snabbaste bilarna skulle vara trevligt.
På lunda är konsekvensen av en snurrning minimal. Platt gräs på sidan.
om line up är på säkert avstånd är det riskfritt.

Ett reglement som styr hårt på konavstånd snarare än att med förnuft säkra säkerheten känns fel.

Under en säsong får gärna banorna variera i knixighet så att alla olika bilar får en favoritbana som passar.

Det är märkligt att denna form av bilnöje skall vara så hårt styrd jfr med t.ex rally.
Rally borde förbjudas! Att åka över 200km/h i skogen med publik på banan är sjukt.


Det där med modifierade bilar är svårt. Vi är ju bilnördar och det är en del av hobbyn att modifera bilen.
Har man klarat besiktningen är bilen i alla fall inte ett monster.


om vi får roligare RS under SMA så röst jag för det alternativet.
En fråga dock.
Kan det bli problem om man har SBF licens och SMA licens?

_________________
Christian Lindblom
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Chrisss skrev:

Kan det bli problem om man har SBF licens och SMA licens?


Nej, vilket väl lätt kan besvaras med att SMA har nu funnits i nästan 1 år och har sanktionerat ett antal race och många förare (som har både SBF och SMA licens) och även fast vissa "småpåvar" hotar friskt till höger och vänster så har ingenting hänt negativt med SBF..... Och jag har kontakt med SBF löpande och det är mer positivt än vad dom flesta tror......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Chrisss skrev:
Lennart Hall skrev:
Fredrik,
om frågan skulle komma från Lazzat om att arrangera enligt förra årets lokala reglemente, men med upp till 25 meter mellan konerna som mest. Skulle SMA acceptera det då? Det rör sig om fem tillfällen i år.


Att kunna få köra en bana som A-sprinten som toppar 95 km/h med de snabbaste bilarna skulle vara trevligt.
På lunda är konsekvensen av en snurrning minimal. Platt gräs på sidan.
om line up är på säkert avstånd är det riskfritt.

Ett reglement som styr hårt på konavstånd snarare än att med förnuft säkra säkerheten känns fel.

Under en säsong får gärna banorna variera i knixighet så att alla olika bilar får en favoritbana som passar.

Det är märkligt att denna form av bilnöje skall vara så hårt styrd jfr med t.ex rally.
Rally borde förbjudas! Att åka över 200km/h i skogen med publik på banan är sjukt.


Det där med modifierade bilar är svårt. Vi är ju bilnördar och det är en del av hobbyn att modifera bilen.
Har man klarat besiktningen är bilen i alla fall inte ett monster.


om vi får roligare RS under SMA så röst jag för det alternativet.
En fråga dock.
Kan det bli problem om man har SBF licens och SMA licens?

På Lunda går det att snurra av ut i krondiket til höger..... Då kan det bli riktigt illa.....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



cat7even skrev:
På Lunda går det att snurra av ut i krondiket til höger..... Då kan det bli riktigt illa.....


Längs med den smala taxibanan vet jag att det finns ett krondike ca. 10 m in mot skogskanten.
Menar du att att det finns ett längs med den breda bana oxå?

Lazzat RS körs aldrig på smala delen. Inte A-sprint heller.

_________________
Christian Lindblom
Citera
Allmänt banåkaforum
SBF's reglemente för konbana klart
<<   1, 2, 3   >>
11524 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande