Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3, ... 51, 52, 53   >>
52 besök senaste veckan (278497 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Idag blir det dåliga mobilbilder.

Anders hade satt på nya däck.


Den skall få plats


och minsann

Efter en snabb konsultation av Anders så togs det upp hål i bilen för att få ner stolsfästet ordentligt. Funderar nu på hur det blir om jag sitter i den med min hjälm, får nog skaffa en lite lägre. Stolen sitter i!!!
Funderade ett tag på om man skulle våga smyga iväg en liten, pytteliten, sväng med bilen runt kvartet men det blev inget av det. Fegis...

Så efter att stolen var monterad så gjordes det mest naturliga i världen, den monterades ur.

Skälet till att stolen sattes dit var för att se var den hamnade så att det gick att börja måtta in var halvburen skulle hamna. Huvudbågen grovkapades:

De två rören på bilden är det första som kapades bort, sedan blev det två kapningar till innan det var någorlunda grovkapat.

Här hamnar huvudbågen:


Det var alla bilderna från ikväll, hann även med att titta på krängaren.

Edit: glömde... Det försvann mer inredning. Sidorna under sidofönstrena försvann tillsammans med de sista två högtalarna. Nu är nog den enda inredningen som sitter fastskruvad instrumentpanelen och dörrsidorna.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Jag letar bälten och har en fråga om dem, hur gör man med bälten där även axelremmarna är öglemonterade? Hur fästs de, svetsar man bara fast plattor i bältessträven där de sedan skruvas (håller det om det skulle bli så att bätltena behövs "på riktigt")?

Edit: nä, inga plattor. Om jag fattar rätt så får man sätta i hylsor i bältesträvan om man skall ha öglemonterat.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Tjenna

Trevligt med busprylar

Får säga att du gjorde nog de flesta (mig iaf ) en stor tjänst när du slängde ut den där hemska 80-tals benneton inredningen...... må den brinna på ett majbål.

Kör hårt

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Fredrik Larsson skrev:
Får säga att du gjorde nog de flesta (mig iaf ) en stor tjänst när du slängde ut den där hemska 80-tals benneton inredningen...... må den brinna på ett majbål.


Passagerarstolen skall få leva kvar!!!! (iaf till en annan riktigt stol till har köpts, men det har ingen prio just nu )

Fredrik Larsson skrev:
Kör hårt


Banträff söndag... det börjar kännas nära inpå....

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Jag glömde kameran hemma, mobilbilder...

Anders har börjat med buren

Den ser ut att ligga riktigt tight och fint mot bilen.


Ett av min mål ikväll var att få dit ett luftfilter. Det gick narturligtvis åt....

Tanken var att sätta ett filter innanför vänster framskärm och luftfilter fick bli billigt från Biltema. Luftburken slets ur, adpater skruvades dit på luftmängdsmätaren och den passade kanon. Sedan började jag titta på rör och sånt. Den silikonslang som jag hde kavar sedan IC bygget på Calibran och som skulle vara 3" var inte det.
Jag hade dessutom inte rätt krökning på ett av rören.
Nåja, man kan ju handla prylar imorgon också...

Iaf så tittade jag till hur det skulle se ut bakom framskärmen och där satt grejer ivägen. Porsche vet hur man fäster saker. Under framskärmen sitter två tutor och den ena med sitt jättefäste satt naturligtvis ivägen. Började med att fint försöka få bort fästet som sitter tight till, efter många om och men så blev jag sur och vinkelkapen åkte fram. Problemet med föstet löst på 2 minuter, innan dess hade jag nog hållt på 30 minuter. För den tänker på säkerhet kan jag inte rekommendera att ligga under en bil, med vinkelkap ovanför huvudet iförd t-shirt. Det gör så ont på armarman när allt glödande studsar ner.

Fick filtret plats då? Nja, det vette katten. Filtret är koniskt och lite väl brett där det är som bredast, hade det varit cylinderformat hade det inte varit några problem.

Så här der det ut just nu (nästan)


Efter det har jag gjort ett fäste som håller luftmassemätaren på plats, kapade sönder det fäste som håller original luftburk så det har ett fortsatt liv. Med det luftfiltret där så får man konstiga insugsljud på tomgång.

Så kul kan man ha på några trimmar.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Ikväll hände inte så mycket. Efter påpekande om att bilen inte gick att köra och att jag borde fixa kopplingspedalen så gjordes det.
Pedalen fastnade i dämpmattan på torpedväggen så den revs bort. Påföljden av det blev naturligvis mer plåt/rost att slipa ner och måla... Nu är snart färgen slut, dags att köpa ny.

Krängningshämmaren fram var lite dålig, så den fixades också iordning.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Beg bromsvätskebehållare finns för avhämtning hos 318isJohanna på beg mc-avdelningen påMc-Varuhuset.
Norra stationsgatan 93 före kl 18:00 thumbs up

Priset var lite fikabröd till Lindvall som betalas vid lämpligt tillfälle.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Dude skrev:
avhämtning hos 318isJohanna


Jag är skyldiga några ett stort TACK!!!
Behållaren sitter på plats nu och bromsvätska (som inte är olja ) är bytt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Idag var det dags för roliga saker:


Anders hade både svetsat och målat halvburen!!!

Efter en liten stund så satt den på plats:






Halvburen ser rikttigt bra ut och sitter tight mot bilen. Ett kanonjobb av Anders!!! Jag är skyldig honom både ett och flera tack.

Lösning på luftfiltret:

Några avgasböjar och en aluminiumböj så sitter det innaför framskärmen.

Efter att halvburen hade trillar in i bilen så åkte lite inredningssaker i av bara farten. Även fast stolen bara är insatt i bilen och inte fastskruvad så blev det en tur runt kvartert.
Den lät inte alls som den gjorde när jag provkörde den sist? Kan det bero på all asfatsmassa och mattor mm som är borta?

På söndag:

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare






Så, nu har jag kört bilen också.
Det enda jag har märkt (förutom mer grepp än vad jag hade förväntat mig) är att bilen gärna spårar i hjulspår samt att den vill överstyra ordentligt vid gasuppsläpp i sväng precis som jag har fått beskrivet för mig. Finns nog bättre ställen att släppa upp gasen på när man kommer ikapp andra bilar än tunnlarna som svänger i södra länken
Den kanske inte är snabb rakt fram, men svänga kan den.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Marcus Gustafsson skrev:
Finns nog bättre ställen att släppa upp gasen på när man kommer ikapp andra bilar än tunnlarna som svänger i södra länken




Aja bajja, körde du så fort där?

Grattis i alla fall! Hoppas du är nöjd!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Westfield skrev:
Aja bajja, körde du så fort där?


Nja, det blev fullgas på tvåan från ca 50 km/h, i med trean och fullgas någon sekund så hastigheten var strax över 100 km/h, kanske 110 km/h. Just det här med gasuppsläpp gör att baken gärna sticker ut, märkte idag att det gjorde bilen ganska så lättkörd.

Westfield skrev:
Grattis i alla fall! Hoppas du är nöjd!



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Idag var det dags att besöka gelleråsen, enda bilden från dagen (bortsett från en där den är på banan men skyms av en flagga är) är denna:

Jag har mer bilder på bruxbilen än Porschen från idag.

Första gången på Gelleråsen för mig och jag hade alldeles för kul idag.
Mina spårval skiljde sig en del från de som beskrivs i Rejsas banguide, tex så går jag mycket tidigare in mot vänsterkanten än det blå spårvalet i Esset. Tyckte det funkade för mig iaf.
Jag går in lite tidigare än 23'an på banguiden, flyter ut lite mer i banan för att vid 24 ligga mitt emellan det blå och gröna spåret. 25'an träffar jag men hamnar lite längre ner än 26'an vid vänsterkanten med en lite orolig bil för att vid 27 ha stabiliserat sig.

Däcken greppade mycket mer än vad jag trodde de skulle göra (bara åkt gatdäck innan ) och de höll i bra. Bilen var tryggt understyrd (dvs lite understyrd) men det var inga problem att balansera rumpan på bilen med gasuppsläpp för att få in den dit man ville om det skulle råka understyra lite mer än tänkt. Det gick att balansera den riktigt bra. Bistings däcksrekomendationer får: thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Enda riktiga överraskningen var ett kast ut ur Ejjes med påföljande returkast när jag trodde att jag skulle åka av, med det var bara att fortsätta hålla gas och styra mot så rättade bilen upp sig som ingenting. Det gick snabbt att få fullt förtroende för däck och väghållning. thumbs up
Motormässigt så är min Calibra mycket snabbare, men den saknar väghållningen hos Porschen. Effekt saknade man egentligen bara på rakan, fast man skulle ha viljat ha en växel mellan 2'an och 3'an samt att 5'an inte var så förbannat lång.

Problem, visst fanns det sådana idag:
1. Värme... Med transaxel och avgasrör inuti kardantunneln blir den otroligt varm efter några varv. Passagerare som försöker stödja sig på den bränner sig. Som förare hade jag inga problem med det bortsett från när solen gassade, då blev man dyngsur av svett. "Värmeproblemet" som förare rörde fossingarna, de blev varma framme vid pedalerna vid torpedväggen.
2. "Någon" ville ha vadslagning om vad som skulle strula idag för mig, "någon" vann... I detta fallet så rör det bromsarna. Det finns lite belägg kvar fram, men jag tror inte att skivorna är så raka längre. Bromsar man så får man ordentliga vibrationer i ratten, det märkliga att det är olika mycket från gång till gång.

Edit: Glömde en punkt.
3. Soppamätare, en kvarts tank är inte lika med tom tank.
På ett pass så råkade jag titta på soppamätaren och den låg i botten, så lågt det bara går att komma. Jag tyckte att det hade gått lite väl mycket bensin men det var bara att avbryta passet och köra in till karlskoga med följebil utifall man fick soppatorsk på vägen. Väl ute på vägen gick mätaren upp till en kvarts tank, och ver vad som fanns i den. Slutsats: Se till att ha tankat INNAN och lite inte på soppamätaren när man kör bana.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Marcus Gustafsson skrev:
Soppahuvudbry


Köp en 25L reservdunk, så slipper du böka med att släpa/köra iväg bilen för att tanka. Plus att det är lätt att mäta förbrukningen eftersom du vet åtgången. Lärdomen är också att inte lita på mätaren vid banåkning, bara när bilen är någorlunda stilla. thumbs up

Annars verkar det ju som om allting funkade utmärkt. thumbs up

Nya skivor, bättre klossar och lite kylning på bromsarna kommer de nog funka utmärkt. Jag har lite silikon-slang i garaget du kan få, kommer aldrig använda upp allting i alla fall och du kan öva dina svetskunskaper på bromssköldarna när du ska göra anslutningarna.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Härligt att höra att bilen kommit till användning och att den var till belåtelse thumbs up

Bromsarna fixar vi till med en ordentlig kylning

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Vad har du för dimensioner på sulorna ? och vad har du för hjulvinklar ?
Bromsarna ska hålla utan problem, se till att allt är fräsch och fungerar som de ska. Skapligare kylning är ju dock inte ett minus. Kul att du fick köra tillslut, Gelleråsen är en skoj bana dessutom

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Westfield skrev:
Annars verkar det ju som om allting funkade utmärkt. thumbs up


Bilen gick faktiskt långt över förväntat, däcken höll i mer än vad jag trodde.
Soppa dunk skall med i fortsättningen, Jag hade strax över en kvart tank när jag åkte in på området och trodde det skulle räcka ett tag, när jag såg soppamätaren i botten hade jag kört 2st 15-minuterspass (varav det ena gick väldigt långsamt)


Dude skrev:
Härligt att höra att bilen kommit till användning och att den var till belåtelse thumbs up


Det var till mer än betlåtelse!
Fattar inte varför man har hållt på att harva runt i en Calibra tidigare, det här var en helt annan upplevelse. thumbs up
Fast det finns en stor nackdel med bilen, man blir sugen på mer köra.

Utan Anders hjälp (och ett antal andra) så hade det aldrig "spårat" ur så fort åt rätt håll, så det finns några personer jag är skyldig ett stort TACK.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Cédric skrev:
Vad har du för dimensioner på sulorna ?


Nu kommer kanske Anders och rättar mig, men 205/50-15 fram och 225/50-15 bak. Kan ha varit 215 fram, kommer inte ihåg just nu.

Cédric skrev:
och vad har du för hjulvinklar ?

Har inte en susning, är lyckligt ovetande om det.
Mer camber fram skulle antagligen inte skada iaf, det sa även en del på Gelleråsen som kollade på däckslitaget. Hjulinställning finns med på "att göra listan", sen, någon gång, senare. Rent spontant så kändes de iaf inte som helt tokigt. Kunde man ha samma balans i bilen, fast bättre dämpare, fjädrar och kränghämmare så hade det varit perfekt. Nu var den svagt understyrd vid gaspådrag och in i kurvor, men ville man få lite överstyrning så var det bara att lätta på gasen och låta bilen bli lite överstyrd. När man tyckte att bilen låg rätt så var det bara att gasa på så gick den rakt på.


Cédric skrev:
Bromsarna ska hålla utan problem, se till att allt är fräsch och fungerar som de ska. Skapligare kylning är ju dock inte ett minus.

Det enda som var gjort med dem var att byta bromsvätska, i övrigt så vet jag inte vad för belägg eller skivor som sitter på. Bättre doningar beställs ASAP (fick massor att göra idag och en deklaration att göra ikväll ) .

Cédric skrev:
Kul att du fick köra tillslut, Gelleråsen är en skoj bana dessutom

Kinnekulle är nog den bana jag har kört mest på, men denna var bra mycket roligare. Snackade med några andra som var där för första gången och alla tyckte det var en kul bana. Gelleråsen = thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Jag körde mitt första banmöte eller rättare sagt licenskursen utan några mängder negativ camber. Skillnaden blev väldigt stor i grepp när jag sedan skruvade ner till -3. Det kan du lätt fixa genom att justera den eccentriska bulten till "maxläget" på spindeln. Då fick jag ett helt annat grepp, men fortfarande lätt att få ut baken med lite lift of. Som det ska vara

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Cédric skrev:
Det kan du lätt fixa genom att justera den eccentriska bulten till "maxläget" på spindeln. Då fick jag ett helt annat grepp, men fortfarande lätt att få ut baken med lite lift of. Som det ska vara



Att justera lite där finns också med på "att göra"-listan, den rackarns listan blir bara längre och längre...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Sedan Gelleråsen har det faktiskt inte hänt så mycket (helgen ägnades åt meck med ett hederligt tyskt märke, Opel ). En kväll kollades det lite snabbt på vad som vibrerade när man bromsade under slutet på dagen, att en bromsskiva är lite sned är nog troligt.
En fd Elise-människa har provkört och började sukta efter en rolig bil igen istället för tjänstebilsSaab.

Idag damp det ner ett paket från England, i det fanns bla två stycken sånahäringa:



Ptja, det går säkert att få fast någonstans på bilen?
De var större än vad jag trodde, får nog ta och kontrollmäta en gång till.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3, ... 51, 52, 53   >>
52 besök senaste veckan (278497 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande