Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Fjäderkonstant?
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (32274 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Det verkar omöjligt att få tag på fjäderkonstanten på mina fjädrar, Eibach lämnar inte ut dem??!?

Kan man räkna fram den med hjälp av storleken?
Testade först med Lesjöfors program men det var bara en demo så det funkade inte.... programmet:
http://www.lesjoeforsab.se/uploaded/documents/fed1_e32.zip

Så tänkte jag att kanske någon av rejsas trevliga räkne killar kanske kunde räkna fram det...

Dessa mått fick jag från TüV dokumenten:

Fram:
ytterdia: 139mm
tråddia: 12.75mm
fjäderlängd: 315mm
antal varv: 7

Bak:
ytterdia: 112mm
tråddia: 12.0mm
fjäderlängd: 310mm
antal varv: 10

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Planslipade ändar????
Stumma lindningsvarv?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ThomasT skrev:
Det verkar omöjligt att få tag på fjäderkonstanten på mina fjädrar, Eibach lämnar inte ut dem??!?


otroligt!
På vilka grunder menar dom att man ska handla sportbilstilbehör?
Den snygga lacken på deras fjädrar och varunamnet?
Bor du i Stockholm är du välkommen förbi så mäter vi upp dom.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Det går väl mäta fjäderkonstanten i en maskin men räkna ut från tråd dia och varv m.m så saknas fortfarande materialegenskaperna.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Eric Josefsson skrev:
Det går väl mäta fjäderkonstanten i en maskin men räkna ut från tråd dia och varv m.m så saknas fortfarande materialegenskaperna.


Rätt. Men det brukar inte vara så stora materialskillnader.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hur ser formeln ut och finns det ngt "riktvärde" på materialet som tex Lesjöfors använder?

Detta har varit uppe förr, men jag hittar dåligt...eller så är jag lat.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Göran Malmberg skrev:
Eric Josefsson skrev:
Det går väl mäta fjäderkonstanten i en maskin men räkna ut från tråd dia och varv m.m så saknas fortfarande materialegenskaperna.


Rätt. Men det brukar inte vara så stora materialskillnader.
Göran Malmberg.
Det är elasticitetsmodulen, eller rättare sagt skjuvmodulen som är ingående parameter och (edit:) elasticitetsmodulen är tämligen konstant 210 GPa så länge det är ngn sorts stål.

I Milliken^2 finns en formel för beräkning samt rekommendationer för hur man räknar "effektiv längd" beroende på hur ändarna ser ut, det som jag antar fuling var ute efter. Om ingen hitter före så kanske jag konverterar den imperial -> SI och postar ikväll.

Sen är det väl "grisknorrar" på ngn ände också, åtminstone fram?

Eibachs ovilja har jag oxå råkat ut för.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Pär Hansson skrev:
Det är elasticitetsmodulen, eller rättare sagt skjuvmodulen som är ingående parameter och den är tämligen konstant 210 GPa så länge det är ngn sorts stål.


Hmm det låter i mina öron (ser ut i mina ögon) som du säger att 210GPa är konstant i en fjäder oavsett mateialval (så länge som det är stål)?
Är inte det så att 210Gpa är en godtycklig konstant isf?
För nog varierar egenskaperna med materialvalet

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



När jag räknade på mina eibachfjädrar med formeln i görans bok så blev dom ungefär hälften så hårda som dom egentligen är. Men lite beroende på hur man räknade varven. Så jag vet inte riktigt om man kan lite på det där. Men det kan ju inte va så svårt att mäta upp i nån maskin. Jag förstår inte varför fjädertillverkare är hemliga med värdena. Det kan väl inte va så svårt att mäta upp om man nu skulle vilja kopiera deras fjädrar. Jag förstår om dom är hemliga med diverse tillverkningsmetoder och material men det är ju inte det man frågar efter.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Hur ser formeln ut och finns det ngt "riktvärde" på materialet som tex Lesjöfors använder?

Detta har varit uppe förr, men jag hittar dåligt...eller så är jag lat.


Sid 44 i min bok.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Räknat som planslipade ändar eller att fjäder ligger imot fjädersäte.
nv=nt-1,75 e nv=nt-1,5
Det slår ganska mycket på fjäderkonstanten berodende på nv(verksamma fjädrings varv)

Ff = G * Dt^4 / ( Dm^3 * 8 * nv )
tex Dt^4 = Dt*Dt*Dt*Dt

G[N/mm2] Fram[kg/mm] Bak[kg/mm]
78500 7,85 7,89
80000 8 8,04
81500 8,16 8,2

Ta och markera allt mellan # och kopiera, klista i det i ett excelblad så kan man räkna fjäderkonstaterna själv.
#
Fram Bak
G 80000 80000
Lo 315 310
Dy 139 112
Di
Dm =B4-B7 =C4-C7
Dt 12,75 12
nt 7 10
nv =B8-1,75 =C8-1,75

Ff =B2*B7^4*PI()/B6^3/8/B9 =B2*C7^4*PI()/C6^3/8/C9 N/mm
Ff =B11/9,82 =C11/9,82 Kg/mm
#


Edit:
SKIIIIIIIIIIIIIT också tabbarna försvann så det funkar inte.

Edit IGEN:
Det funkar om man kopiertar (mellan # till #) från inlägget och ställer sig på ett tomt blad i excel och markerar en cell och högerklickar och kör med "Paste Special" "text"


EDIT 2004-03-12
Jäv.... skit formen Ff = G * Dt^4 * pi / ( Dm^3 * 8 * nv )
är fel skall vara Ff = G * Dt^4 / ( Dm^3 * 8 * nv )
Är ändrat NU.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Göran Malmberg skrev:
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Hur ser formeln ut och finns det ngt "riktvärde" på materialet som tex Lesjöfors använder?

Detta har varit uppe förr, men jag hittar dåligt...eller så är jag lat.


Sid 44 i min bok.
Göran Malmberg.


Kom på detta oxå då jag tittade på skrivbordet 25 cm från datorn...

Tack ändå.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Lotus Samuel skrev:
När jag räknade på mina eibachfjädrar med formeln i görans bok så blev dom ungefär hälften så hårda som dom egentligen är. Men lite beroende på hur man räknade varven. Så jag vet inte riktigt om man kan lite på det där. Men det kan ju inte va så svårt att mäta upp i nån maskin.


Hälften?!? Låter underligt. Jag skulle järna titta på en fjäder. Johan och jag kollade ett antal fjädrar för en längre tid sedan med både fjäderpressen och formlerna. Men det var ytterst små avvikelser.
Jag använde då en "Amerikaniserad" formel som mätte ytterdiametern.
Men även så, så blev det inte den sortens avvikelser.

Vi kollade även ventilfjädrar, som med sina mått även dom stämde rätt bra mot formlerna. Det kan ju vara så att Eibach kör med någon egen variant. Ingen som kan låna ut en dylik till mig för ingående koll?

Är det få varv så blir antalet verksamma varv rätt kinkigt. Men fjädrepressen är bäst.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Eibachs eftermarknadsfjädrar är väl i 99 fall av 100 progressiva.

Så det blir ju som ni säger, lurigt att ha koll på antal verksamma fjädervarv.

E-modulen är för fjäderstål är ca 205-206 GPa och poissons koefficient är v=0.3 (grekiskt nu).

Skjuvmodulen fås av G= E/(2*(1+v)) = 79 GPa

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Göran Malmberg skrev:

Hälften?!? Låter underligt. Jag skulle järna titta på en fjäder. Johan och jag kollade ett antal fjädrar för en längre tid sedan med både fjäderpressen och formlerna. Men det var ytterst små avvikelser.
Jag använde då en "Amerikaniserad" formel som mätte ytterdiametern.
Men även så, så blev det inte den sortens avvikelser.

Vi kollade även ventilfjädrar, som med sina mått även dom stämde rätt bra mot formlerna. Det kan ju vara så att Eibach kör med någon egen variant. Ingen som kan låna ut en dylik till mig för ingående koll?

Är det få varv så blir antalet verksamma varv rätt kinkigt. Men fjädrepressen är bäst.

Göran Malmberg.


Alla dessa formler gör mig vimsig. Jag kan mycket väl ha räknat fel. Jag sitter vid fel dator nu men jag ska kolla måtten på fjädrarna och återkomma.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm, jag har sätt G-modul på 78500-81500N/mm^2 för fjäderstål.

Men G slår ganska lite på fjäderkonstanten medan nv är känslig.
Tar man sedan Dm(medeldiametern) och Dt(tråddiamtern) så blir en liten avvikelse där mycket pga de är upphöjt till 3 och 4.

Är fjädrarna progresiva så är vi rökta på att få fram en fjäderkonstant utan det blir en kurva med mm på x-axeln och kraft[N] eller kg på y-xaxeln.

Som Göran påpekade, är det BÄSTA att testa fjädern med en fjäderpress.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Nu har jag mätt och diametern på fjäder är 130mm, tjocklek på tråden 13,74mm och och antalet varv är 5,5 men eftersom den är progresiv så har jag satt antal varv till 3. Då får jag det till 5,95. Enligt eibach är den 120N/mm och det ska väl motsvara 12kg i formeln? Går man ner till 1,5varv blir det rätt men kan det va så lite aktiva varv?

här är en dålig bild på fjädern. Obs, det ligger två i rad men man ser va den slutar.
http://attitude.mine.nu/bilder/LotusSamuel/m3update/IMG_1963.JPG

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Eric Josefsson skrev:
Pär Hansson skrev:
Det är elasticitetsmodulen, eller rättare sagt skjuvmodulen som är ingående parameter och (edit:) elasticitesmodulen är tämligen konstant 210 GPa så länge det är ngn sorts stål.


Hmm det låter i mina öron (ser ut i mina ögon) som du säger att 210GPa är konstant i en fjäder oavsett mateialval (så länge som det är stål)?
Är inte det så att 210Gpa är en godtycklig konstant isf?
För nog varierar egenskaperna med materialvalet
Lägg märke till att jag rättat ovan och i inlägget, Det är E som är karakteristiskt 210 GPa. Givetvis kan det väl variera lite, men det är knappast ngn parameter att laborera med, det är andra materialegenskaper som är bestämmande och G blir vad det blir. Trådtjocklek och lindning gör nästan hela kalaset.

Skjuvmodulen G beräknas utifrån E och kontraktionskoefficienten ny: G=E/2*(1+ny), med ny = 0.3 blir G karakteristiskt ca 81 GPa, vilket stämmer med fulings siffror. 78.5-81.5 GPa ger en variation på knappt 4% och om man ser till beräkningen så är nog inte G den stora felkällan.

Hållf-egenskaper som sträck- och brottgräns varierar ju mkt mer.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



fuling skrev:
Hmm, jag har sätt G-modul på 78500-81500N/mm^2 för fjäderstål.

Men G slår ganska lite på fjäderkonstanten medan nv är känslig.
Tar man sedan Dm(medeldiametern) och Dt(tråddiamtern) så blir en liten avvikelse där mycket pga de är upphöjt till 3 och 4.


Bra iaktagelse!

Gjorde en jämförelseberäkning:

Skillnanden i styvhet mellan en 14 och 14.1 mm grov tråddiameter är 2.9%. Vet inte toleranserna för tråddiametern, men de borde vara mindre än så eller?

Däremot om man ska mäta och räkna själv, är det ju kopiöst viktigt med tiondelarna för att få rätt resultat.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:


G[N/mm2] Fram[kg/mm] Bak[kg/mm]
78500 7,85 7,89
80000 8 8,04
81500 8,16 8,2



Tackar!!

Nu till nästa fråga, kan ni tala om hur hårda fjädrarna brukar vara för en 1300kg tung bil? Givetvis helt approximativt, men vad det ligger på för en standard bil, "sport" chassie och typ en lämplig ban setup?

Nu behöver ni inte skriva en avhandling som svar utan det räcker med att ni skjuter från höften så jag får en uppfattning om vad det handlat om.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



ThomasT skrev:


Nu till nästa fråga, kan ni tala om hur hårda fjädrarna brukar vara för en 1300kg tung bil? Givetvis helt approximativt, men vad det ligger på för en standard bil, "sport" chassie och typ en lämplig ban setup?

Nu behöver ni inte skriva en avhandling som svar utan det räcker med att ni skjuter från höften så jag får en uppfattning om vad det handlat om.


Det beror helt och hållet på hur hjuluphängningen och därmed utväxlingen mellan hjulrörelse och fjäderrörelse ser ut vilken fjäderkonstant fjädern ska ha för de olika tillämpningarna.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Sparade trådar/FAQ
Fjäderkonstant?
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (32274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande