Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
5Papp Plus
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (67153 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Jovani skrev:
Igentligen fattar jag inte vitsen med att ha två klasser... eller mer än vanliga 5-papps reglerna.

1. En bil för noll->tio-loppor enl 5-papps reglerna.
2. INGEN tolerans för buffandes eller "använda-fram-förvarande-som-broms-in-i-kuravan" mentalitet
2. Vinsten är äran som vanligt, samt att ha kul.

Vad skulle hända under 5h om man hadde 50st bilar från säg 60hk i en corsa/polo till 150Hk i en upprostad
Opel omega t.e.x??? jo corsan storknar, å omegans bromsar brinner! 5-papp!


Å det är väll bara att begränsa farten på rakorna som vanligt med "hinder" av någon sort
å helt plötsligt är alla bilar ungefär lika snabba runt banan!

En sak oxå kan väll vara att förbjuda R-däck/slicks? Vanliga gatdäck som finns på bilen
hindrar ju oxå framfarten, å gör det roligare/billigare för alla, man förvånas över hur billiga kaserade
däck är hos däckfirman när man berättar vad man skall använda dom till i helgen


anledningen till att tillåta en klass med motorsvaga bilar utan försäljning är snarare att dom inte har någon stans egentligen att åka och såna bilar kan tävla mot dom billigare på lika villkor..... iaf någorlunda...

absolut , inget annat än smala gatdäck kommer vara tillåtna..... det ska sladda även fast man bara har 75 hk.......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



Det här är ju en kanon ide.

Det körs en tävling i Östergötland som kallas Stolleloppet.
Vore ju väldigt skoj om vi som kör där kan åka 5-papp+ med våra bilar utan allt för stora modifieringar.

Ska se om jag hittar reglementet så skickar jag det till dig, så kan du kolla på det och se om det är möjligt att åka 5-papp+ med en stollelopps bil.

Hoppas det kan funka för det är nog fler än vi som vill åka mer än 1 tävling om året.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Ezcobar
Teckomatorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 4



5papp racing låter spännande. Håller på att leta efter bil för ett 6 timmars lopp med budget på 15000 och hittar massa potenta bilar i just 5000 kronors klassen. Hade varit kul med något för oss vanliga dödliga som inte är gjorda av pengar...

Försök att sprida ut körningar i hela sverige så man åtminstone har nära till en körning

_________________
Andreas Palmgren
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116



vore väldigt kul om de blir av i närheten så skulle jag antagligen åka Opel kadett
vad får man ah för decks bredd å storlek?

edit:

eventuelt fins planer att åka saab 900 1360kg på 150 hk bilen är under uppygnad
hoppas på ett någelunda klart regelment

_________________
marcus bontè
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Vi är ett gäng som lätt skulle tänka oss att ställa upp med CRX'en.
Främst för att jag inte orkar fixa allt småpill som regnummerplåts-belysning och sånt för att få den bes.
och sedan för att jag går i tankarna på att köpa mig en sjysst bil istället (jag är för lat helt enkelt)

Den väger 980 kilo (minus kanske 50 kilo pga aggressiv lättning)
Problemet för oss är nog buren, vi har varken verktyg eller kunskap att fixa en sån.
Buren kommer vara mer värd en hela bilen i övrigt tror jag

Hur mkt kostar det att få en bur isvetsad?

mvH P

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Lite tankar.
Har två bilar, bil1. Alfa 75ts unnder uppbyggnad för MSLS klass fyra orginal motor & låda, lite fina stötdämpare och fjädrar annars orginal 146hk (tror jag) kanske ca:1050kg. Bil2. Mer känd som Aspenalfan hårt körd på is och banmöten genom åren, varit tänkt för skrot i 8år nu men har helt på egen hand lurat besiktingen varje år och har rullat som bruxis en månad nu i väntan på frugans tjänstebil (min fru vägrar köra den....). har haft 146hk väger med dragkrok ca:1250-1300kg, skall båge in går vikten upp antar jag.

Mitt förslag är

Klass 2: typ klass fyra reglerna som MLSL har eller Alfa Corse klass fyra utan att få fixa motorpoäng samt största tillåtna däck 195-15, tread wear 268,5 eller nåt på däcken... samt helbur, sätt ett säljpris på 50.000:- så bygger ingen på en för fin bil.

Klass 1: med prisgräns 7.000:- tycker 10.000:- känns mycket med tanke på att man då troligen lagt ganska mycket tid på bilen och sen blir av med den däck 195-15. båge med stöttor. Båda klasserna går då ungefär lika fort.

Eller kör med 2liters/1,3 liters begränsning.

Däckdimensionen vald efter pris 195/50-15 är billiga.

Bara lite tankar
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116



blir inte det lite tokigt iomed att de fins många bilar i da som antignen har 2,3 liters maskiner och 16v ?
vi vill väl ha in en mångfald ?

_________________
marcus bontè
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Fredrik - SLC skrev:
Jovani skrev:
Igentligen fattar jag inte vitsen med att ha två klasser... eller mer än vanliga 5-papps reglerna.

1. En bil för noll->tio-loppor enl 5-papps reglerna.
2. INGEN tolerans för buffandes eller "använda-fram-förvarande-som-broms-in-i-kuravan" mentalitet
2. Vinsten är äran som vanligt, samt att ha kul.

Vad skulle hända under 5h om man hadde 50st bilar från säg 60hk i en corsa/polo till 150Hk i en upprostad
Opel omega t.e.x??? jo corsan storknar, å omegans bromsar brinner! 5-papp!


Å det är väll bara att begränsa farten på rakorna som vanligt med "hinder" av någon sort
å helt plötsligt är alla bilar ungefär lika snabba runt banan!

En sak oxå kan väll vara att förbjuda R-däck/slicks? Vanliga gatdäck som finns på bilen
hindrar ju oxå framfarten, å gör det roligare/billigare för alla, man förvånas över hur billiga kaserade
däck är hos däckfirman när man berättar vad man skall använda dom till i helgen


anledningen till att tillåta en klass med motorsvaga bilar utan försäljning är snarare att dom inte har någon stans egentligen att åka och såna bilar kan tävla mot dom billigare på lika villkor..... iaf någorlunda...

absolut , inget annat än smala gatdäck kommer vara tillåtna..... det ska sladda även fast man bara har 75 hk.......


gatdäck som i R-däck?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Detta låter som en jättekul idé!

om man ska ha en "ickeförsälningsklass" eller en klass enligt Björns förslag med försäljningspris så högt som 50.000 sek så tycker jag man ska lägga vikt/effekt högt. T.ex runt 9kg/hk (t.ex lite lättad Porsche 924 med 125hk) så går det inte så fort.

Lägger man gränsen neråt 7kg/hk så är man väldigt nära Roadsport C vilket kanske inte är tanken?

5-papp handlar ju mindre om vilken bil som klarar högst hastighet och mer om hållbarhet och uthållighet (men mest om att bara ha kul!) vilket jag tycker är ett väldigt bra koncept.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Vår lilla sierra med en RS2000-motor och styrsystem har 150hk orginal och med en vikt på runt 1100 kg så hamnar man ju på drygt 7 kg/hk, den skulle var väldigt kul och köra med. Fast om vi skulle va villiga ochs älja den för 10000:- knappast troligt. Inte för vi lagt ner det på den, men det är ju vår lilla pärla!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Då är jag klar med upplägg.....

vi kör 2 klasser......

Kl.1 5pappX2 , där bilarna ska säljas för 10.000 och ha minst roadsportbur....... dvs båge med strävor bakåt.

kl.2 5papp-special bilar på minst 8 kg per hästkraft med ett maxvärde på 50.000 .... där krävs det full bur.

i båda klasserna är maxvolymen 2.8liter och turbo är endast tillåten på motorer under 1.4 liter.
Det är obligatoriskt med racingstol och 4/6punkts bälte.
Däck skall vara max 195/15 med en minimum treadwear på 200 (dvs riktiga gatdäck och inga R-däck)

--------------------------------------


Vi kör första racet 15 juni på korta mantorp banan.......
Startavgift 3.000 med en racelängd på 4h


Anmälan skickas till fredrik@slc.se med info om teamnamn, kontaktuppgifter på teamchefen, bil och vilken klass.......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Mmm, kl2 5papp-specialt verkar mycket lovande!!

Nu ska bara kompisarna övertalas med, en av dem kollar ju pris på bur idag!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Nån som kan bygga bur billigt till min rexx?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:
Då är jag klar med upplägg.....

vi kör 2 klasser......

Kl.1 5pappX2 , där bilarna ska säljas för 10.000 och ha minst roadsportbur....... dvs båge med strävor bakåt.

kl.2 5papp-special bilar på minst 8 kg per hästkraft med ett maxvärde på 50.000 .... där krävs det full bur.

i båda klasserna är maxvolymen 2.8liter och turbo är endast tillåten på motorer under 1.4 liter.
Det är obligatoriskt med racingstol och 4/6punkts bälte.
Däck skall vara max 195/15 med en minimum treadwear på 200 (dvs riktiga gatdäck och inga R-däck)

--------------------------------------


Vi kör första racet 15 juni på korta mantorp banan.......
Startavgift 3.000 med en racelängd på 4h


Anmälan skickas till fredrik@slc.se med info om teamnamn, kontaktuppgifter på teamchefen, bil och vilken klass.......


Jag tror detta kan bli kanon Fredrik! thumbs up

Kan eventuellt (måste kolla med almanackan och regeringen) hjälpa till 15:e juni om det skulle behövas.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116



låter väldigt låvande tyvär e nog mantorp lit lånkt bort för oss hur går de med malby flygfält ?

_________________
marcus bontè
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi smider 5papp+ planer i söderförort
Nu gäller det bara att få den kommande teamchefen/nuvarande bilägaren att ta sitt förnuft till fånga

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



F..n att tiden inte räcker, måste öka frekvensen och steglängden......
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Får man behålla säkerhetsgrejor som stol, bälten, fönsternät och liknande vid försäljning?
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Björn skrev:
Får man behålla säkerhetsgrejor som stol, bälten, fönsternät och liknande vid försäljning?

Ja thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005
Inlägg: 440



låter intressant..
Blir det någrakörningar "neråt" typ. kullen, andestorp, falkenberg!?

_________________
Tobias Svenrot
Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Tjipp skrev:
låter intressant..
Blir det någrakörningar "neråt" typ. kullen, andestorp, falkenberg!?


Anderstorp och Sturup är planerade..... sturup i aug.... Och anderstorp i Sep eller okt (har okt idag men försöker få sept nu när WTCC inte blir av)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
5Papp Plus
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (67153 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande