Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skandinaviens största motoranläggning behöver din hjälp!
<<   1, 2, 3   >>
8383 besök totalt
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Lars Falk skrev:
Fascinerande att höra vilken på vilken nivå hela det presenteras. Folk "som bestämmer" har generellt ingen aning om vad "bilsport" innebär och om terminologin involverad...
Fotboll och alla dess termer är naturligtvis självklara för hela kommunalfullmäktige när de nyss pratade konstgräs...
Inte konstigt att det är tungt att få till motoranläggningar när det inte finns kunskap och eller engagemang bland politiker etc...

Jag vet inte om det skrämmer mig mest...snarare såna som vänsterpartisten Magnus Ahlqvist som argumenterar som en treåring om miljö, buller, teknikutveckling, osv det går rysningar när jag tänker på vilka "fakta" han baserar sina beslut på.

patand skrev:
Lyssna live funkade inte för mig... så hur går det? Har de röstat?


De kommer att gå igenom eftersom sossar och borgare är för, bara v och mp emot

Det intressanta blir väl hur miljööverdomstolen senare bedömmer verksamheten, dvs hur mycket/ofta verksamheten kommer att få bullra
EDIT: sen kan det väl överklagas i evighet...suck

_________________
Johan Lekås
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Lekås skrev:
Lars Falk skrev:
Fascinerande att höra vilken på vilken nivå hela det presenteras. Folk "som bestämmer" har generellt ingen aning om vad "bilsport" innebär och om terminologin involverad...
Fotboll och alla dess termer är naturligtvis självklara för hela kommunalfullmäktige när de nyss pratade konstgräs...
Inte konstigt att det är tungt att få till motoranläggningar när det inte finns kunskap och eller engagemang bland politiker etc...

Jag vet inte om det skrämmer mig mest.......

Mer en allmän reflektion från min sida att det är lättare att diskutera och få gehör för hockey och fotbollsfrågor än motordito i maktens korridorer.

_________________

Rice and shine
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En lokal tidning i närheten har ett diskusionforum angående detta
http://www.vlt.se/debatt.asp?article=154908

Signaturen Larre skriver:
Larre skrev:
om Man gillar motorsport i det här landet så är man en diskriminerad minoritet. Så fort motorsport kommer på tal så protesteras det högljutt direkt. Argument som att det är ingen sport utan mera en lekstuga o.s.v hörs ofta. Sanningen är att nästan all motorsport är oerhört fysiskt. Och motorsport på elit nivå kräver elit idrottsmän/kvinnor för att vara på topp. Sedan är det ju det här med den oerhörda egoismen som folk i allmänhet sysslar med. Om det skulle visa sig att man kan höra ett svagt ljud från en motorbana hemma på tomten så är det fruktansvärt! Medan man själv utan att tveka tar fram den extrema miljöboven till gräsklippare kl: 21:00 för att klippa gräset innan gästerna kommer i morgon fm. Så länge det gynnar dem själva så går det bra att störa grannar mm. Men fan ta den som stör dem! Citat Gräsklipparen " Resultaten är dystra: klipparens kolmonoxidutsläpp är högre än de tillåtna för en katalysatorlös personbil tillverkad efter 1986. Över en tiondedel av det som klipparen blåser ut är drivhusgasen koldioxod. Dags att försöka göra en miljögärning. Bensintanken töms och torkas och fylls med alkylatbensin, som ska minska utsläppen. Maskinen får gå några minuter så att det garanterat är alkylatbensin som brinner i cylindern. Sedan mäter Byman avgaserna en gång till. Kolmonoxid- och kolvätenivåerna fördubblas. Så här skulle det väl inte gå? Eftersom handdrivna gräsklippare i Sverige sörplar i sig 13 miljoner liter bensin i året, handlar det om en betydande grupp som kunde göra en miljögärning." Miljö talibaner göre sig icke besvär att klaga. För det är ju det argument som alltid kommer upp om man inte gillar motorsport. Men faktum är att man just i dagarna kan läsa om ett stadsrace med STCC bilar i Göteborg där man Co2 kompenserar hela tävlingen. Själva racet står bara för 8% av hela Co2 utsläppet resten är transporter till och från tävlingen för publik mm. Så om miljön skulle vara argumentet bör man stoppa all idrott som drar stor publik inte minst fotbollen och hockeyn. Herregud vilka miljöbovar! Skulle vilja se tex den hästtävling som Co2 kompenserar sin tävling med alla sina transporter. Finns det någon? Slutsats: Förbjud all idrott som drar stor publik eller kräver mycket transporter tex fotboll, ishocky på elitnivå för dom har ju massor av publik! Hästsport kräver mycket transporter vilket gör dessa till miljöbovar. Det måste förbjudas direkt. Dessutom är ju hästsport bara en hobby och på lek så jag ser ingen anledning till varför dem skall få fortsätta med det? Sedan har vi den här förskräckliga gräsklippningen som folk ägnar sig åt. Det är ju miljöförstöring på hög nivå både när det gäller utsläpp och buller. Så det måste förbjudas snarast och endast tillåtas med el-eller handdrivna maskiner om dom genererar ett buller på max 45 dB! Annars är det slut klippt! Forza Motorsport


Finns en del mer eller mindre vettiga inlägg att läsa via länken.
Säkerligen finns det fler tidningar som låter sina läsare föra samma ämne vidare.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Johan Lekås skrev:
Det intressanta blir väl hur miljööverdomstolen senare bedömmer verksamheten, dvs hur mycket/ofta verksamheten kommer att få bullra
EDIT: sen kan det väl överklagas i evighet...suck


Njae det går inte att överklaga hur mycket som helst... detta har Michael Sjösgärd luskat fram och skrivit om just detta fallet på 944sverige.com:

Sjösgärd skrev:
Det går att överklaga. (Vem som får överklaga vet jag dock inte.)

Nacka tingsrätts webbsida (som är den miljödomstol som avgör frågan om motorbanan i Enköping) skrev:
Översikt över gången i ett ansökningsmål
1. Ansökan lämnas in till miljödomstolen, i många fall tillsammans med en miljökonsekvensbeskrivning (MKB).
2. Efter registrering kan handlingarna sändas ut till berörda myndigheter som ges möjlighet att ange önskemål om kompletteringar. Om domstolen anser att det behövs, föreläggs sökanden att komplettera ansökan.
3. Kompletteringar kommer in och bedöms.
4. Ansökan och eventuell MKB kungörs samt remitteras till berörda myndigheter och sakägare för yttrande.
5. Yttranden kommer in och sökanden bemöter inkomna yttranden.
6. Miljödomstolen håller huvudförhandling och syn och meddelar därefter dom (ibland avgörs målet på handlingarna, d.v.s. utan huvudförhandling och syn).


Sen för överklagan gäller:
Citat:
Miljödomstolarnas avgöranden kan överklagas till Miljööverdomstolen, som finns i Svea hovrätt. Miljööverdomstolen är i vissa fall slutinstans.

Högsta domstolen är slutinstans för mål som i första instans prövats i regional miljödomstol.


I Viking motorparks fall kan det alltså hamna ända uppe i Högsta domstolen i värsta fall, och då lär det nog ta tid. Men det ska väl till särskilda skäl för att Högsta domstolen ska ta upp enskilda fall?

Säger kommunen klart ja, och lika så miljödomstolen så är det nog bara att sätta igång att bygga.

Säg att det blir av, och att byggtiden blir den som de anger på hemsidan + nåt år eller så försenat, så kanske det finns en ny körbar racingbana i Enköping år 2011 eller 2012?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



....vad händer....

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Lars Falk skrev:
Mer en allmän reflektion från min sida att det är lättare att diskutera och få gehör för hockey och fotbollsfrågor än motordito i maktens korridorer.
Det är väl inte så konstigt, vilka åtgärder genererar flest väljare?
Rent krasst kan man ju notera att det säljs betydligt fler betalkanalspaket med fotboll/hockey än motorsport som lockbete. Så politikernas intresse kan ju vara en lite överdriven spegel av pöblens intressen?

Undrar om motorsporten skulle bli rumsrenare om man tillät betting på plats (knappast, ännu en "nackdel"). Tänk lika många racingbanor som travbanor, lika många tävlingsbilar som hästar (massor av motionärer per tävlande som vanligt)...

Äh, vi ska få till tillräckligt stora eldrivna radiostyrda bilar så slipper vi gnället sen (så stora att man kan byta radion mot direktverkande ratt och pedaler)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Falk skrev:
Lars Falk skrev:
Mer en allmän reflektion från min sida att det är lättare att diskutera och få gehör för hockey och fotbollsfrågor än motordito i maktens korridorer.
Det är väl inte så konstigt, vilka åtgärder genererar flest väljare?...

Precis.

Edit: Hyggligt saklig och käck (s)-tant.

_________________

Rice and shine
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Lars Falk skrev:
Edit: Hyggligt saklig och käck (s)-tant.


Ingen röstning ännu? De jobbar sent på kvällen di däringa politikerna...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



47 ja, 4 nej thumbs up

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



NICE

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Petter U skrev:
47 ja, 4 nej thumbs up


Grymt!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Då är det bara att packa räsern på släpet och ge sig iväg då. När är dom klara månne?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Underbart!!! thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



2fast4u skrev:
Då är det bara att packa räsern på släpet och ge sig iväg då. När är dom klara månne?


Jag hakar på! Vi kan samåka från Vagnhärad! thumbs up

Fast jag tror vi får ge oss till tåls tills miljödomstolen har sagt sitt och asfalten är lagd... 2-3 år till...

Men detta beslut måste ju iaf ses som en rejäl milstolpe!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
MrXzibit
Bålsta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 13


Trådstartare


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Jonny Ericsson

Honda Civic TypeR
Volvo V70 2,4T
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

patand skrev:

Fast jag tror vi får ge oss till tåls tills miljödomstolen har sagt sitt och asfalten är lagd... 2-3 år till...

Någon av motståndargrannarna var inte så orolig, "om tio år när banan är byggd finns jag ändå inte längre..."

_________________
/Kristian Elisson
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Kristian Larsson skrev:
patand skrev:

Fast jag tror vi får ge oss till tåls tills miljödomstolen har sagt sitt och asfalten är lagd... 2-3 år till...

Någon av motståndargrannarna var inte så orolig, "om tio år när banan är byggd finns jag ändå inte längre..."


10 år till?!

Hoppas verkligen det är fel...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Skönt! Kändes lite oroligt där ett tag att det skulle bli ytterligare en golfbana....

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

patand skrev:
Kristian Larsson skrev:
patand skrev:

Fast jag tror vi får ge oss till tåls tills miljödomstolen har sagt sitt och asfalten är lagd... 2-3 år till...

Någon av motståndargrannarna var inte så orolig, "om tio år när banan är byggd finns jag ändå inte längre..."


10 år till?!

Hoppas verkligen det är fel...


Finns det pengar att bygga allt som är tänkt sig på en gång?
om inte, vad börjar dom med? Dragstrip, ovalbana..

om man ska dra referenser från Gotland som faktiskt funkat att köra på ett tag så har det väl inte tävlats där än?

Jag är glad för beslutet, inte minst för att jag bor så nära. thumbs up
Men jag vet också hur stort motståndet är här omkring.
Det hela började för över 10 år sen med att banan planerades att ligga i Hallstahammar.. Vilket ramaskri, otroligt.

Det är nog en lång väg kvar innan vi ser något som går att köra trackdays på. Men när/om det väl är klart, då står jag först i kön för att få köra! thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Man får verkligen hoppas att detta funkar nu.
Det skulle avar kanon med en anläggning närmare än 15 mil

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Anton Lillsund skrev:

Finns det pengar att bygga allt som är tänkt sig på en gång?
om inte, vad börjar dom med? Dragstrip, ovalbana..


Så här står det på hemsidan om turordningen:
Utbyggnadssteg
Här följer den planerade utbyggnadstakten. Utbildnings- och testverksamheten byggs ut först och denna dagliga verksamhet ger ett tidigt kapitalflöde. Om det anses lämpligt kan naturligtvis utbyggnadsetappernas ordning kastas om eller ske samtidigt.

Etapp 1 - Utbildningar
En 2.1 km lång skolbana inkluderande byggnader, depå, garage, lektionssalar samt en s. k. skidpan för halkkörning. Området används även för fordonstester, mässor och utställningar. Utbildningscentret verksamhet pågår dagligen. Byggtid ca 1 år.

Etapp 2 - Internationella banan
Skolbanan byggs ut till 4.3 km med klassificeringen FIA Grade one, vilket även tillfredsställer FIM. Detta innebär högsta möjliga krav på själva banan samt att ett medical center byggs. Resultatet blir den högsta säkerhetsstandarden vilket gynnar alla typer av evenemang. Mäss och utställningsytan inomhus byggs ut till ca 22 000 m2. Byggtid ca 1 år.

Etapp 3 - ovalbanan med scen
Den D-formade _ mile ovalen, 1200 meter,har designats i stort sett som RichmondInternational Raceway i Virginia, USA.ovalen är helt fristående med sina egna faciliteter. Eftersom D-formen skapar ett fokus mot depån uppförs där en scen för musik m.m. Byggtid ca 2 år.

Etapp 4 - Dragstripen
En 1206 meter lång, 18 meter bred stateof-the-art dragracing strip av amerikansk modell har hittills saknats i Europa. Med en sådan erbjuds ett säkert och lättillgängligt alternativ för både proffs och amatörer. Det senare motverkar den illegala streetracingen.
Byggtid ca 1 år.

Etapp 5 - Dragstripen, Top Fuel
En FIA Guideline klassificerad dragstrip möjliggör Top-Fuel tävlingar. För att då ytterligare begränsa bullret förbättras skydden. Läktarna höjs och ljudabsorbenter monteras över banans accelerationssträcka. Top-Fuel tävlingar beräknas till två per år.

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Allmänt banåkaforum
Skandinaviens största motoranläggning behöver din hjälp!
<<   1, 2, 3   >>
8383 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande