Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
5Papp Plus
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (67153 totalt)
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005
Inlägg: 440



topp!
då jag har en gammal fyndbörsen golf i garaget som bara står och dammar igen..

En Golf mk1
iprincip orginal maskin 1800 gti

Så detta arrangemang är mycket välkommet!

_________________
Tobias Svenrot
Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Nu är det utlagt info på www.slc.se/5papp och anmälan är uppe......

vi kör med samma system på 5papp plus som vanliga 5papp.....

dvs först anmäld får nr 1 osv och det är samma sak som startplatsen i racet.....

//Fredrik



reglerna finns på sidan och startavgiften är bestämd till 3.500:- varav 500:- skall sättas in på Bg 5832-8287 senast 1 vecka innan racet som bokningsavgift...... (annars blir det 4.000 i startavgift)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Då har första anmälan kommit in till 15 Juni .....

1. Team Extreme, Opel, kl.1 5pappX2

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005
Inlägg: 440



kan nog bli en till!
Men en fråga.

kl.2 5papp-special bilar på minst 8 kg per hästkraft med ett maxvärde på 50.000 .... där krävs det full bur.

Ang. vikten

Min lilla golf mk1 med 112hk ligger på gränsen annars..
Altså måste min bil väga 896kg som minst!?

Är det startklar bil med förare som räknas!?

_________________
Tobias Svenrot
Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Tjipp skrev:
kan nog bli en till!
Men en fråga.

kl.2 5papp-special bilar på minst 8 kg per hästkraft med ett maxvärde på 50.000 .... där krävs det full bur.

Ang. vikten

Min lilla golf mk1 med 112hk ligger på gränsen annars..
Altså måste min bil väga 896kg som minst!?

Är det startklar bil med förare som räknas!?


med förare oavsett när....... dvs så som den rejsas i verklig vikt .........

mvh fredrik

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tejptomas
Trelleborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104



Eftersom det är 5-papp, tillåts det "co-drivers" eller som andra kallar det, passagerare?
Bara en stilla undran. Kör gärna med o utan... Är grymt sugen på specialklassen.


Mvh Tomas

_________________
Tomas Magnusson
B.A.D - Bad Attitude Drifters
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Tejptomas skrev:
Eftersom det är 5-papp, tillåts det "co-drivers" eller som andra kallar det, passagerare?
Bara en stilla undran. Kör gärna med o utan... Är grymt sugen på specialklassen.


Mvh Tomas


Jag funderar faktiskt på att tillåta det.... självklart då under förutsättningen att även Co-drivern har full säkerhet på samma sätt som föraren.... Och som tillägg, då kräver vi full bur....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ska Codriver även vara möjligt i den dyrare klassen då?
Helt klart ett kul sätt att ta med folk i bilen thumbs up

Nästa fråga blir då om det kommer vara åldersgräns för medåkare (har ju 2 döttrar (12 och 15år) som jag försöker få intresserade av racing)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
TomasL
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 180



Du menar att dom inte kostar dig tillräckligt med pengar ännu?

_________________
Tomas Landin
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Dude skrev:
Ska Codriver även vara möjligt i den dyrare klassen då?
Helt klart ett kul sätt att ta med folk i bilen thumbs up

Nästa fråga blir då om det kommer vara åldersgräns för medåkare (har ju 2 döttrar (12 och 15år) som jag försöker få intresserade av racing)


15 år är minimum åldersgränsen.... för passagerare......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005
Inlägg: 440



vad är det för krav på kläder!?
Brandsläckare!? en 1,5/2kg i varje bil + en 6kg per team i depån!?

_________________
Tobias Svenrot
Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Tjipp skrev:
vad är det för krav på kläder!?
Brandsläckare!? en 1,5/2kg i varje bil + en 6kg per team i depån!?


folkrace-overall eller bra bomullsoverall minst......

brandsläckare har vi så det behöver inte ni......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:
folkrace-overall eller bra bomullsoverall minst......


Gäller detta även klass 2? Känns spontant lite klent när bilarna troligen kommer motsvara många andra långloppsklasser.

Men jag vet inte så mycket om säkerhet iof och det blir ju lättare för folk som inte har hela FIA utrustningen att kunna deltaga utan att lägga ut åtskilliga tusen på personlig utrustning om det gäller även klass 2.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



patand skrev:
Fredrik - SLC skrev:
folkrace-overall eller bra bomullsoverall minst......


Gäller detta även klass 2? Känns spontant lite klent när bilarna troligen kommer motsvara många andra långloppsklasser.

Men jag vet inte så mycket om säkerhet iof och det blir ju lättare för folk som inte har hela FIA utrustningen att kunna deltaga utan att lägga ut åtskilliga tusen på personlig utrustning om det gäller även klass 2.

Det finns väl inget hinder att ha bättre skyddskläder om man vill?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



AndersY skrev:
Det finns väl inget hinder att ha bättre skyddskläder om man vill?


Näe det är väl ganska självklart... Jag kör med föraroverall osv på vanliga banmöte också. Har man säkerhetsgrejerna så är det självklart att man använder de anser jag.

Jag försökte diskutera minimikraven för klass 2, huruvida det borde vara högre krav för klass 2 än klass 1 t.ex, baserat på att klass 2 bilar troligen kommer att vara väldigt lika (eller samma) bilar som kör i anda serier som t.ex MSLS så tempot kan ju bli ganska högt antar jag.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
patand skrev:
AndersY skrev:
Det finns väl inget hinder att ha bättre skyddskläder om man vill?


Näe det är väl ganska självklart... Jag kör med föraroverall osv på vanliga banmöte också. Har man säkerhetsgrejerna så är det självklart att man använder de anser jag.

Jag försökte diskutera minimikraven för klass 2, huruvida det borde vara högre krav för klass 2 än klass 1 t.ex, baserat på att klass 2 bilar troligen kommer att vara väldigt lika (eller samma) bilar som kör i anda serier som t.ex MSLS så tempot kan ju bli ganska högt antar jag.


men fortfarande betydligt långsammare än många gatbilar som kör omkring i t-shirt och jeans på iaf en del av dom gatbilskörningar som finns.....

Men innan någon tycker något allt för mycket....... det jag är ute är att hitta en bra balans på säkerhet kontra enkel möjlighet att starta upp en tävlingskarriär...... Och när den personliga utrustningen kostar +10.000 och bilen kräver +10.000 i obligatoriska kostnader som vagnbok, Katalysator osv...... så är det svårt att starta upp en tävlingskarriär om man är vanlig anställd utan att vilja försaka allt annat kul i livet....

5papp plus är tänkt att göra det möjligt att testa på billigt och sen kunna välja att gå vidare..... Och då måste det vara enkelt och rätt avpassat säkerhetsmässigt....



(som t.ex folkraceoverall/bomullsoverall är bra och billiga om bilarna är std-betonade, men om det är någon som bygger om bilen med flyttad tank osv som höjer "riskmomentet" så kommer vi kräva racingoverall)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:
men fortfarande betydligt långsammare än många gatbilar som kör omkring i t-shirt och jeans på iaf en del av dom gatbilskörningar som finns.....

Men innan någon tycker något allt för mycket....... det jag är ute är att hitta en bra balans på säkerhet kontra enkel möjlighet att starta upp en tävlingskarriär...... Och när den personliga utrustningen kostar +10.000 och bilen kräver +10.000 i obligatoriska kostnader som vagnbok, Katalysator osv...... så är det svårt att starta upp en tävlingskarriär om man är vanlig anställd utan att vilja försaka allt annat kul i livet....

5papp plus är tänkt att göra det möjligt att testa på billigt och sen kunna välja att gå vidare..... Och då måste det vara enkelt och rätt avpassat säkerhetsmässigt....



(som t.ex folkraceoverall/bomullsoverall är bra och billiga om bilarna är std-betonade, men om det är någon som bygger om bilen med flyttad tank osv som höjer "riskmomentet" så kommer vi kräva racingoverall)


Du har helt rätt Fredrik! thumbs up För att inte tala om många som kör i trafiken med sina bilar och inte alls tänker på säkerheten...

Jag håller helt med om att steget in i racing är stort kostnadsmässigt. Låter som en vettigt kompromiss att de bilar som är std-betonade kräver mindre förarsäkerhet än de som är mer extrema rejsbyggen.

Tycker du är helt inne på rätt linje med 5-papp+ Fredrik! thumbs up Inte min mening att krångla till det med snacket om förarsäkerhet, ville egentligen bara få förtydligat om det skulle vara samma regler för klass 1 och 2.

Hoppas kunna köra något 5-papp+ i klass 2 framåt hösten... (det skruvas på ett objekt just nu).

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Det är gott intresse på förfrågningarna och nu kom det in en till officiell anmälan och det är gamla ärrade 5papp gänget som vann sist på Sundsta....


1. Team Extreme, Opel, kl.1 5pappX2
2. Rap Racing, ?? , kl.1 5pappX2

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Det där låter lite kul faktikst, man kanske skulle försöka få tag på en bil.. Någon som behöver förare?

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Någon som har tips på andra klasser man kan köra med samma bil? vi har en volvo 244 som ska modifieras och tänkte kolla först så man inte förbygger sig och därför inte kan köra i andra klasser om man vill tävla lite mer.

mvh Jonas

EDIT: är 5papp special vi hade tänk oss köra.

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jonaazz, jag bygger en bil för diverse, se MSLS Linköping, och 8-timmars Karlskoga under långlopp på arrangörer på denna site.
Citera
Allmänt banåkaforum
5Papp Plus
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (67153 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande