Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
CGH funderingar
3082 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu skall jag skryta, jag har tänkt

För att mäta var CGH(tyngdpunktshöjden) ligger behöver man ha en våg och gaffeltruck eller dylikt.

Men vad säger att man inte kan lyfta bilskrället i ena endan istället med typ en motorlyft eller spel om man hadde modell våg i mellan bilen och taket/motorlyften mm???
Man behöver någonting som pallar 500-1000kg och har en mätnogranhet på +-2kg tex
Var kan man hitta dylikt till rimliga pengar eller var kan man snika sig in för att mäta??????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det finns ju ett annat sätt att mäta COG utan att använda vågar som vi ibland utför här på jobbet. Ganska enkelt och snabbt om man har rätt grejor och ger en ganska bra mätnoggranhet. Man behöver följande:
-En styck travers (eller liknande lyftredskap) med lyftok som klarar bilens vikt.
-Fyra wires, varav två ska vara ca en halvmeter längre än de andra (beror på hur långa wires du valt att använda).
-Två lod
-Någon fom av krokar som går att fästa i hjulen eller i hjulnaven.

Gör på följande sätt:
-Ställ bilen under lyftoket (oket går "tvärs" över bilens tak)
-Fäst de två långa wires:arna i framhjulen och de korta i bakhjulen. (egentligen i hjulnaven men det har ni nog inte utrustning för misstänker jag). Se till att hjulen är fria att röra sig så att wiren kommer i linje med navet.
-Fäst de två loden i samma infästningspunkter i oket som wires:arna
-Lyft bilen helt från marken. Då Wires:arna är olika långa kommer framdelen att hänga "längre ner" än bakdelen.
-Gör en linje på bilens sida efter lodlinjen.
-Sänk ner bilen, skifta om så att de långa wiresarna sitter bak och de korta fram.
-Lyft igen. Nu kommer framdelen att hänga högre än bakdelen.
-Gör en ny markering av lodlinjen på bilens sida.
-Sänk ner bilen!

Nu har du fått två linjer som korsas på bilens sida. COG ligger i linjernas skärningspunkt. Har alla leder varit fria att röra sig och jämvikt inträffat så blir värdet mycket bra.

Nu hjälpte detta kanske inte dig fuling eftersom man ändå måste ha lyftredskap och dyligt men i alla fall. Tänkte bara berätta om att metoden finns och fungerar. Hoppas ni förstår min enkla beskrivning...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Wankelsport skrev:
Man behöver följande:
-En styck travers (eller liknande lyftredskap) med lyftok som klarar bilens vikt.
-Fyra wires, varav två ska vara ca en halvmeter längre än de andra (beror på hur långa wires du valt att använda).
-Två lod
-Någon fom av krokar som går att fästa i hjulen eller i hjulnaven.
.


thumbs up

Lysande djungelknep!

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Wankelsport:
Tack, hmm nu får man sätta sig ner och använda njuren igen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tada! Detdär gillade jag! Båda varianterna är bra, men tusan vet om inte wireknepet är enklast...eller....Skit samma!

Kanon att veta iaf. thumbs up

Men behövs det verkligen två lod. Det är väl bara om man vill strecka på båda sidorna om bilen...

*vem kan tänkas ha stor travers i flygplanstillverkarstan*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:

Men behövs det verkligen två lod. Det är väl bara om man vill strecka på båda sidorna om bilen...


Jag gissar att det nog kan skilja ett par cm eller så på vänster och höger sida. skärningspunkten alltså, H_Tp lär väl approximativt vara ett medelvärde av dessa två....eller tänker jag fel nu

Helst ska man väl ha en chaffis fastspänd i förarstolen, undrar om man har några kompisar som skulle våga bli upphissad i en lutande bil i en travers....

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Wankelsport skrev:
Det finns ju ett annat sätt att mäta COG utan att använda vågar som vi ibland utför här på jobbet. Ganska enkelt och snabbt om man har rätt grejor och ger en ganska bra mätnoggranhet. Man behöver följande:
-En styck travers (eller liknande lyftredskap) med lyftok som klarar bilens vikt.
-Fyra wires, varav två ska vara ca en halvmeter längre än de andra (beror på hur långa wires du valt att använda).
-Två lod
-Någon fom av krokar som går att fästa i hjulen eller i hjulnaven.


Ungefär som när jag mätte ut tyngdpunkten på mina modellplan. Ett snöre i vingspetsarna och ett i nosen. Sen ett lod i mitten. Och vipps hade man TP i längsled och hur den ligger i förhållande till centrumlinjen..

Varför kom jag inte å tänka på att liknande teknik kunde användas till bilen

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Givetvis kan det räcka med ett lod men som Pär säger så skiljer det mycket oftast mellan höger och vänster sida. Man kan iofs flytta lodet men det är så jobbigt att ha en stege att klättra upp på när man ska flytta det mellan höger och vänster sida.

Den största vitsen är att man inte måste ha en fordonsvåg. Det har man ju sällan i en vanlig verkstads lokal.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2608



Tänker använda en pallvåg som vi har på jobb. Borde finnas på de flesta företag som har utleveranser? Klarar iaf 500 kg och räcker inte det så är det nåt fel på bilen..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Sparade trådar/FAQ
CGH funderingar
3082 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande