Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Lite blandade loggade varv med fyrdörrars BMW M3 -96
4176 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite loggfiler från en Driftbox, loggning på fart, längs- och sidledes G-krafter o mycket mer.

Yokohama 048, 235or runt om på alla de här träffarna

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mantorp.

https://rejsa.nu/im/_log_general/logfile_mantorp_2008-05-27_u3_mantorp . . . .

Nya Bilstein PSS9 fram men de gamla dämparna bak, nöden har ingen lag.... Överdrivet svansvillig i turn in in i Mjölby o parisen, jag fick verkligen köra med silkesvantar där . Ovant med innerhjulsspinn ut ur F2-kurvan som jag inte hade med gamla chassit, fick justera spårvalet lite för det... Jag trodde först att svansvilligheten berodde på att jag blandat olika kit med dämpare fram o bak vilket borde vara den uppenbara anledningen. Men som jag skriver längre ner om senare träffar så verkar Yokohama 048-däcken ev. kunna ge den effekten på bilen när de börjar bli slitna. Vilda gissningar men brett gick det...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kinnekulle.

https://rejsa.nu/im/_log_general/logfile_kinnekulle_2008-05-27_u3_kinn . . . .

Första träffen med fungerande Bilstein PSS9 runt om som det ska! På körpasset i logfilen är PSS9orna fram ställt på hårdast och bak på 2, bilen lite understyrd i tex Kvarnen. Under just denna dag så var en lite mer neutral inställning av dämparna (näst hårdast fram och 2 eller 4 bak) faktiskt långsammare. Men det berodde kanske inte på att bilen var långsammare med den setupen utan att föraren blev långsammare med bilen ställd så . Det var ju ändå första träffen jag fick ratta lite med grejerna

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Knutstorp.

https://rejsa.nu/im/_log_general/logfile_knutstorp_2008-05-27_u3_knuts . . . .

Bilstein PSS9, bak inställt på 4, fram näst hårdast. Bilen funkar som den ska thumbs up Lite innerhjulsspinn ut ur Idioten beroende på hur jag kör den. Ofta breisladddrifting i Liton när jag släpper upp kopplingen slarvigt efter att ha lagt i tvåan precis efter man "landat" där nere Men bilen mycket trevligt lättkörd thumbs up vilket var en passande setup eftersom det i princip var första gången jag körde på Knutstorp.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sviestad

https://rejsa.nu/im/_log_general/logfile_sviestad_2008-05-27_u3_sviest . . . .

Svansvillig, både innerhjulsspinn och lite väl lätt till power oversteer t.o.m. på treans växel. Beroddde kanske/antagligen på att bakdäcken började ta slut trots att det fanns fullt lagligt mönsterdjup kvar. Är Yokohama kanske lite så att de blir klart sämre grepp i dem när de börjar bli slitna?


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

_________________
Magnus Thomé
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Jag har inte kollat loggarna men när jag läser om innerhjulsspinn så tänker jag på om din diffbroms är kry?

Jag hade också lite problem med detta, som du i samband med att jag monterade hårda fjädrar och det visade sig att diffbromsen hade gjort sitt. Våra bilar har ju gått en massa hårda mil med R-däck så att materialet slits är ju lätt att ta till sig.

och är det så att den är lite trött så kommer du att få en mycket trevligare bil när allt funkar
som det ska igen

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
John Kjellsson skrev:
Jag har inte kollat loggarna men när jag läser om innerhjulsspinn så tänker jag på om din diffbroms är kry?

Jag hade också lite problem med detta, som du i samband med att jag monterade hårda fjädrar och det visade sig att diffbromsen hade gjort sitt. Våra bilar har ju gått en massa hårda mil med R-däck så att materialet slits är ju lätt att ta till sig.

och är det så att den är lite trött så kommer du att få en mycket trevligare bil när allt funkar
som det ska igen


Jepp, trodde osså att diffen gjort sitt, den har ju gått 16000 mil, men Per Larsson Bilteknik i Huddinge vaskade fram en diff som bara gått 6000 mil som han satte på och det blev inte ett smack skillnad Tack för tipset ändå thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Då blir väl nästa steg att öka spärrverkan lite..... Har du en klump över så är det ju läge....

Så du tycker inte att Yokohamas 048 passar din bil optimalt om jag förstår det rätt? Jag är på gång med att köpa nya och man vill ju undvika att bli besviken på relativt dyra saker. Lutar åt Michelin men jag har fått för mig att dom har relativt kort livslängd.

/ John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Skoj magnus. Nu ska jag hem och se hur man ska köra runt banorna

_________________
/Petter Ledin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
John Kjellsson skrev:
Då blir väl nästa steg att öka spärrverkan lite..... Har du en klump över så är det ju läge....

Så du tycker inte att Yokohamas 048 passar din bil optimalt om jag förstår det rätt? Jag är på gång med att köpa nya och man vill ju undvika att bli besviken på relativt dyra saker. Lutar åt Michelin men jag har fått för mig att dom har relativt kort livslängd.

/ John
Tvärtom så är nog 048'orna de jag gillar bäst av allt jag kört på min bil. Jag har aldrig haft Michelin Cupdäck dock, de är verkligen kanon på de andra bilar jag testat med såna på och känns att de kan vara ett snäpp upp i fäste. Men jag spekulerar lite i att Yokisarna ger klart sämre grepp i slutet på deras levnadsdagar, andra däck kan ju funka skitbra tills corden är framme o andra saggar allt eftersom slutet närmar sig....

_________________
Magnus Thomé
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Magnus Thomé skrev:
Tvärtom så är nog 048'orna de jag gillar bäst av allt jag kört på min bil.

Jag måste flika in här för jag funderar på vilka r-däck som passar till min bil! Kör du med dem även till vardags i ur och skur och på väg ner till ringen eller kör du med dem endast på bana?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tvärtom så är nog 048'orna de jag gillar bäst av allt jag kört på min bil.

Jag måste flika in här för jag funderar på vilka r-däck som passar till min bil! Kör du med dem även till vardags i ur och skur och på väg ner till ringen eller kör du med dem endast på bana?


Har r-däcken från att vinterdäcken åker av till de ska på igen. Inget jag rekommenderar men jag tycker det funkar utmärkt för egen del. Jag har ju inte ägt gatdäck på åtta år så jag har väl fått in lite i ryggmärgen när man måste ta det lugnt. Däremot är jag tveksam till att jag skulle köra Michelinarna även på gata om jag skaffade såna, de är i helt egen klass bland r-däcken av att ha taskigt grepp när de är iskalla.

_________________
Magnus Thomé
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Magnus Thomé skrev:
djungel-Jim skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tvärtom så är nog 048'orna de jag gillar bäst av allt jag kört på min bil.

Jag måste flika in här för jag funderar på vilka r-däck som passar till min bil! Kör du med dem även till vardags i ur och skur och på väg ner till ringen eller kör du med dem endast på bana?


Har r-däcken från att vinterdäcken åker av till de ska på igen. Inget jag rekommenderar men jag tycker det funkar utmärkt för egen del. Jag har ju inte ägt gatdäck på åtta år så jag har väl fått in lite i ryggmärgen när man måste ta det lugnt. Däremot är jag tveksam till att jag skulle köra Michelinarna även på gata om jag skaffade såna, de är i helt egen klass bland r-däcken av att ha taskigt grepp när de är iskalla.

Det var härligt att höra! Då får vi se om det går lika bra för mig framöver Tack!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Har lagt ditt var på mitt och jämfört. Vi kör löjligt lika, det jag vinner på är motorstarkare bil. Annars har vi näst intill identiska kurvhastigheter I mjölbu går jag in lite snabbare än dig och lyckas hålla det genom kurvan. Men depåkurvan, chikanen och hårnålen samt några till kör vi nästinill exakt lika

_________________
/Petter Ledin
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Lite blandade loggade varv med fyrdörrars BMW M3 -96
4176 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande