Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7949 besök totalt |
Re:
R-däck tjuter visst, du kör för långsamt... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Vissa R-däck tjuter mer än andra, enligt min ganska begränsade erfarenhet av olika märken så skulle jag vilja sortera i följande ordning (de som tjuter mest är högst upp:
Toyo RA1 Bridgestone 540 Pirelli Corsa Måste dock tillägga att just Pirelli däcken knappt tjuter alls, dom är bara släpper i det tysta. _________________ Rehan Mirza |
||||||
Förlaget hade en oberoende firma där och mätte när vi (Imprezaklubben) körde nu i helgen.
Enligt förhandsinformation så ska resultatet ha varit "mycket väl godkänt" så det ser väl rätt så lovande ut. Enligt mätingenjören jag pratade med så överröstades ljudet från banan av fåglarna när de mätte på plats i trädgården hos den som klagade mest... _________________ Stefan Pedersen SUBARU Impreza WRX STi PSE II (MY05) |
||||||
Jag var också på plats i helgen och passade på att snacka lite med mätfolket och bilsportfolket. Resultatet var ypperligt vad jag förstod och denna helg hade grannarna inget att klaga på. Dock låter genomsnittsbesökarna på SS betydligt mer än SSi låter, så trots positivt besked så kan det nog blåsa lite mer kring detta innan det lugnar ned sig. Som info till tidigare skrivare i tråden så var det INTE däcksljudet som varit det största irritationsmomentet, utan totalljudet.
![]() Det kommer med 100% säkerhet att bli bullerbegränsningar på SS tämeligen omgående. Det kommer att kontrolleras och alla som hyr kommer att uppmanas att vara extremt strikta med ljudnivån på deltagande bilar. MEN VI FÅR FORTSÄTTA KÖRA SOM DET SER UT I DAGSLÄGET!!!! ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Re:
|
||||||
Re:
Det var jag som skrev det ja ![]() och det var bara vad förlagets banansvarig sa till mej i telefon. att det är däcken som genererar mest ljud, inte motorerna. och att det inte var "busåkning" som var problemet. givetvis är det de långa perioderna av ljud som stör grannarna, skulle inte tro att de med sitt motorintresse kan specifisera exakt härkomst. Så det är den "normala" superstage åkningen som har varit irritationsmomentet och då är det fel att skylla på andras busåka och avsaknad av ljuddämpning. (som någon nämde som orsak) _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Fakta, busåkandet var anledningen att antalet kördagar drogs ner till i år.
Fakta, det är den totala bullermattan som avgör hur mycket det stör=mer avgasljud ger mer ackumulerad ljudmängd Fakta, det är de högljudda bilarna som skapar irritation. Empiriskt bevisat i helgen då ingen av grannarna hade någonting att klaga på och Subarusarna är tung, åkte på blandningar av däck från slicks till gatdäck ovh gled massor i sidled med däcksskrik som följd. Fakta, du pinkar i motvind. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Re:
R-Däck tjuter, däckskrik hörs mycket tydligare och längre än de flesta motorljud. Min bil på konbana med Yokohama 032R http://www.youtube.com/watch?v=-dP4L |
||||||
Re:
hmm! Fakta säjer du! Då kan du väl redogöra vilka klubbar det var som buskörde förra året, och vilken form av buskörning det gällde, det har jag ingen aning om. Men i år var det inte "buskörning" som stoppade superstagen. utan att det kördes flera dagar i rad. sedan är det däcken som låter mest det är fakta (om man nu inte sitter i bilen, och det gör inte grannarna, tro mej) ![]() När det gäller helgens körning så har jag en liiiten misstanke att grannarna inte klagade för att det stod en decibelmätare i trädgården som knappt gav utslag Hade de klagat då så hade de framstått som kompletta gnällspikar och idioter ![]() och hur jag pinkar ska du skita i ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Det var buskörningen som orsakade mest klagomål i fjol. Vi körde helgen efter andra klubbar hade varit där. Jag vill inte nämnge klubb, men det gällde framhjulsdrivna bilar med massa turbo iaf. Det var efter det som Bilsport beslutade att dra ner på antalet kördagar till 2008.
I år har det varit andra problem, inte alls något busåkande. Det jag ville komma till var att Subaru som var där i helgen orsakade massiva mängder däcksskrik utan att grannarna ens har några åsikter. Baserat på det så ÄR det motorljudet (iofs säkert akompanjerat av däcksskrik) som grannarna reagerar på. Men helgens mätningar gav iaf positiv respons och körningarna kommer att fortsätta vad jag fick höra av Bilsports personal på plats. Dock framgick inte i vilken utsträckning. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
När man står vid macken brevid mantorp park och det är nåt bankörningsevent som pågår, då hör man bara dova motorljud, men inga däcks-ljud.
Kanske de lägre frekvenserna har längre bärighet än däcks-skriket? _________________ William Ekström |
||||||
Man får väl dela ut gratis hörselkåpor till alla mupper som bostter sig nära banor och sen klagar
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
Men då är det förmodligen många bilar ute på samma gång, inte bara en i taget. och antalet svängar är få i jämförelse med en konbana. så det är nog väldigt individuellt beroende på typ av körning. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Re:
Ja, man kör ju betydligt närmare gränsen på en konbana än på en banträff, iaf gör jag det. Och som sagt, man ändrar inte riktning på bilen lika ofta på en bana. Jag var där och körde på söndagen den helgen som var innan klagomålen kom fram i tidningarna. Något som var lite speciellt då var att det var väldigt stark nordlig vind den dagen. Så de som bor söder om banan kan ha fått höra mer än vad de normalt gör. Själv tyckte jag inte det var speciellt högljutt, inte värre än andra konbane-körningar jag varit på. Visst, vissa bilar lät mer än andra men jag tyckte inte det var så farligt. Låter ju mycket mer på Japmeet om man säger så. Vi hörde inget från bilarna när de var i det södra konpartiet men då bidrog ju även vinden till det. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Jag pratade med Fredrik på bilsport i dag, och körningarna fortsätter som planerat
det har bara införts ett lunchuppehåll mellan 12,00-13,00 då ingen körning får ske. dessutom har det införts ett decibeltak på 95db, och det är upp till hyrande klubb att se till att detta följs. förövrigt sa han att konflikten med grannarna inte är löst, så hur det blir nästa år är det ingen som vet. men på Fredag är det grönt för oss att köra Opel speedster superstage iallafall ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Klagande grannar.
Det är nog bara administrativ krigsföring som gäller. Tex - Betalar dom skatt för sina barnvakter? - Hyr dom folk för andra typer av svartarbete? - Betalar dom tvlicens? - Är dom sjukskrivna men jobbar svart? - mm - mm Det finns nog mycket man skulle kunna få myndigheterna att kolla. Perra _________________ Per Erik Rundqvist |
||||||
Re:
Men inte nödvändigtvis antal svängar per minut eftersom det är många fler ute på banan samtidigt. Säg 30 bilar, 10 kurvor och 1,5 min. Det blir 200 kurvtagningar per minut och så många koner brukar man inte hinna med per minut i en konbana. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Re:
30 tävlingsbilar på slicks eller EN svenssonbil på på gat eller R-däck lär låta väldigt olika, går inte riktigt att jämföra tycker jag Edit film:speedster turbo, toktrimmad med 3"avgassystem på gatdäck : http://media.putfile.com/Bilsport-su observera fågelkvittret som fullkomligen överröstar både däck och motorljud när bilen är vid det bortre partiet _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7949 besök totalt |