Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328ti -98 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (54598 totalt) |
Jahapp, gick länge och funderade på en E36 compact. Hade nästan glömt bort tankar och idéer när jag en kväll efter en kebabtallrik och pilsner hos en god vän började svamla compact igen. Samma kväll kollades Blocket efter ett åk och kort därefter blev det köp.
Blir inte samma expressfart på byggandet som med förra åket men målet är i alla fall att köra liiite i år... Besiktningshistorik: 2008-05-25: ~26300mil, inköpt! 2008-09-16: 26729mil, registreringsbesiktning skyddsbur. 2009-06-02: 27061mil, underkänd vid besktning. 2009-07-03: 27154mil, godkänd efterkontroll. 2010-06-07: 27426mil, underkänd med 2X (positionsljus). 2011-06-01: 27626mil, underkänd (postionsljus, igen! ) Varvtider: Knutstorp: 1:08.9 Sturup: 1:12.71 Kinnekulle: 1:04.05 Falkenberg: 53.57 Mantorp: 1:55.608 (Regn) Anderstorp: 1:58.248 _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||||
Täby i Tokholm stod den i.
Den dagen VW bygger en bakhjulsdriven Scirocco byter jag märke igen... Jepp, men byggtempot blir något lägre... barn, hus å sånt...
Nu vet jag en till som skaffat compact igår kväll, vi dyker mer än gärna förbi inom kort. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||||
Skoj du köpte den däruppe i hufvudstaden, pratade med killen ett par gånger och tänkte nypa den till frugan, dock han "någon" före Säg till om vi skall bilda compact karavan till putrix då jag vill vet mer och mer än gärna hakar på och spionerar lite
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||
Jasså den ökända 02 mannen från Lödde har också skaffat sig en bra bil att bygga på!
Kul med "ti-träff", med obligatorisk däcksparkar test då eller? Jag vet en som snart skall sälja en totalrenoverad och GrpN optimerad M52B25TU med bra klös i... Går själv i "compactplaner", man vet aldrig var det slutar... _________________ Patrik Skoog |
||||||||||
Ti däckspark är alltid kul ,Kul att fler börjar inse vad bilen kan prestera. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||||
|
||||||||||
Skulle skruva ihop diffbromsen idag men något verkar fel...
Det som fick mig att reagera var att den ena fjäderbrickan var ganska sliten. Sen insåg jag rätt snabbt att följande två delar troligtvis inte är originaldelar. 1. Hör dessa två hemma i bromsen? 2. Bör jag byta fjäderbrickan och i så fall var hittar jag en ny? 3. Hur mycket snabbare blir bilen nu? _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||||
Tjenare Johan!
Kul att du svängde förbi mitt garage med nya åket! Det kan bli något av den där, tror jag. Men nu när du slängt ut inredningen så behöver den sänkas en decimeter där bak. Visserligen ska väl en race-BMW vara högre bak än fram, men det där var ju löjligt! Men vad jag förstod så är det bitar på gång in. Alltid skoj att handla prylar! Vi ses! //Johan _________________ Johan Persson Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919 Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496 |
||||||||||
1. Jo i en original diff så har du iaf den tjocka brickan den tunna är nog ett shims. Enklast så kastar du bort dom och köper en till lamell och en mellanbricka av Mobimech, för mer spärrverkan köper du två och svarvar av locket 1,9mm. 2. Den såg lite sliten ut men Peder hade svårt att få fram nya sådana om han inte har någon begagnad. 3. Mycket roligare iaf _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
Tack för upplysningarna Niklas, har smackat ihop bromsen utan schimset och chansar på att den fungerar.
Har en extra lamell men ingen mellanbricka, det får bli nästa gång något rasar i klumpen. Bur, dämpare, topplagringar och annat smått och gott är på väg från alla möjliga håll och kanter på klotet. Planen är nu att ha allt klart till Knutstorp den 2/8, det blev expressfartsbygge igen trots allt. Har rensat ut massor, återstår fortfarande en del bakom instrumentpanelen men det spar vi till buren ska dit. Målet att komma ner till 1215kg inkl. pilot sägs bli en utmaning, troligtvis går det inte ens med en lättviktare som mig i cockpit. Cup-planerna har tyvärr grusats en aning, SBF's krav att sätta dit en annan katalysator än den som bilprovningen provar varje år lockar inte. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||||
Liten update:
Diffhuset har fräschats till och bromsen har fått nya lameller. Gaveln ska bytas då den är lätt skadad och läcker något. Topplagringar och bärarmsbussningar fram från Millway ligger och väntar på montering. Bilstein Grupp N fjäderben fram och Turner Motorsports J-stock dämpare för E30 bak, gissar att det blir en bra kombo till en lagom peng. Fjädrarna blir kring ~750lbs/inch fram och ~1000 bak. Har bruksat bilen de knappt fyra milen till jobb men det är nog slut med det nu... Up-side-down bak, allt för ofjädrad vikt... Så här ser det ut i car-porten just nu, målet är att få dit frambenen innan man stupar i säng. Morgondagen är bokad till annan aktivitet. Glömde! Cup-planerna är återupptagna, bilen är flyttgods och är inte helbilsgodkänd enl. regbeviset. Återstår att se vad bilprovningen säger när jag ska boka tid för reg. bes. av buren. Tills allt är klart får jag leva på hoppet _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||||
Fina framben du köpt Eftersom jag sitter i min lilla excelfil och räknar för fullt på min egen nya setup så stoppade jag in dina fjäderhårdheter också och jag tror det blir en bra kombinationen av wheelrate fram/bak . Du får nog en väl balanserad bil där du kan leka lite med krängaren bak för att justera det sista. Skall bli intressant att se vad du tycker på knutan. (jag vet att det finns 10-tusen andra faktorer att ta med i beaktandet, men tro & tycka får man ) _________________ Patrik Skoog |
||||||||||
Första uppsättningen 15"-fälgar. Krysseker med ET20, billigare än spacers.
Inte lättaste fälgen (8kg) men kilopriset var helt okej... Rideheght 320mm från hjulcentrum till skärmkant och 30mm drop, ska enligt teoretikerna fungera. Jag spar min åsikt till det är provat i praktiken. Full drop bak, "sänkfjädrarna" ska såklart bort men verktyg saknades för att lösa uppgiften. Millway's topplagringar på plats, casterjustering genom lossande av insexmuttrar och camber med de tre muttrarna som håller lagringen. Rensat var det här! Buren lyser med sin frånvaro, dags att jaga leverantören snart. Till slut har vi klubbat 140.101468N/mm fram/183.883177N/mm bak det blir säkert bra. Stort tack till Bröderna Skoog som inte håller på hemligheterna direkt! _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||||
Att ni orkar dribbla med fjäderenheterna i kroppsdelar osv hela tiden.
Släpp medeltiden och kom in i 2000-talet. Jo, jag vet hur man räknar om...men det är bara så urbota tråkigt. |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328ti -98 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (54598 totalt) |