Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bil med bur men utan reg bes - giftigt?
1965 besök totalt
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Är på G att köpa räserbil. Kruxet är att den jag kikat på har bur och vagnbok (sedan 2004 eller 2005 typ) men den är inte reg besiktigad med bur. Jag vill gärna ha den gat reggad så här i början för att slippa byta bort hela bilparken samtidigt.

Att den inte är reggad med bur må ju då vara men tyvärr är stolarna inte original, fjädringen är uppgraderad och framlysena är inte heller original. Frågan blir då - är denna bil dödsdömd? Stolarna är väl okej att byta, men resten då? Hur illa kan detta gå? Jag vill juinte köpa den och sedan bli stoppad av polisen och det är kört... Jag vill inte köpa den rulla till bes och det är kört... Är det bara att inse att denna bil inte är nåt för mig eller?

Hur är det - kan vilken station som helst göra denna reg besning? Jag har kollat på Bilprovningen.se och stationen jag brukar använda, Köping, finns med på listan över stationer som utför regbesning. Men - jag kollade med dem i ett annat ärende och de menade på att de inte får göra bes vid ombyggt fordon. Så, ombyggt är ju inte samma men det kanske inte är samma att reg besa med bur som med dragkrok tex tänkte jag? Någon som vet? Eller tror? Eller känner nån som jobbar där? Eller nåt...

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Tveksamt

Det finns nog en god anledning till att göra undersökningen före köp. När jag skulle få min bur godkänd så:
- fick jag återkomma efter att ha lånat och monterat ett par fjäderben eftersom coil overs inte släpps igenom
- hade jag i originalstolar (vilket är en förutsättning)
- fick jag byta tillbaka till originalratt

Eftersom "din" bil har vagnbok kanske den har bur med hjälmkrossarstag och Toyotastag? Dessa gillas inte av registreringsbesiktningen heller, om jag har förstått rätt.

För att räknas som ombyggt fordon så ska bilen vara verkligen ombyggd. Du kan söka på forumet vad som krävs men det är ganska mycket typ motor och hjulupphängning från annat fabrikat eller liknande. Om inte din bil är grovt modifierad så är det bara en vanlig registreringsbesiktning som gäller. Men inte alla stationer har en våg. Så du kan behöva väga bilen innan på annan ort.

Peo.

Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
koffe
Löddeköpinge (skåne)
Här sen Aug 2004

samtidigt kan man ha tur

jag regga min civic med halvbur

luisiratt med "hemma" förlängt nav
d2 coilovers
d2 camberjustering
friare andningsvägar
omledd vevhusvent (dock i slutet system)
igenlagd taklucka

jag har normalt sett 1 sparco stol endast i i bilen mn hade till bes satt i 2 orginalstolar för att de skulle ha mindre att klaga på

åkte från sbp med anmärkning på halvljus för högt inställt o fel avgasvärde

så man kan ha en välddig tur o få en kille som är bilintresserad o inser vad bilen kommer användas till, men reglen är att bilen skall vara i orginalutförande vad gäller utrustning

--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
För att förtydliga - jag är medveten om hur mycket som krävs för "ombyggt fordon" - jag använde det bara som referens för vad man kan göra i just Köping och inte (och många andra stationer trots att det står att de utför reg bes). Det är inte läge att besiktiga min nästa räser som ombyggt utan endast regga med bur.

Förra ägaren (nuvarande alltså!) har besiktigat bilen sen 2005 i detta skicka - han menar att "det är inga probelm, de ser ju att det är en racebil" - det är inte riktigt det jag tror kommer inträffa när jag rullar in... Jag tro mer på "bend over please" faktiskt. Så hur mycket ska man pruta? 30% minst... Den är redan i överkant pga av skicket men detta måste ju vara snudd på 30k om man räknar all skit man kommer behöva köpa för att fixa det.

Bilen har inte hjälm-krossar eller Toyota stag btw.

Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

varför inte regbesiktiga innan du köper bilen så vet alla parter vilka ev kostnader/problem som kan uppstå istället för att pruta på nåt som kanske inte är ett problem?

Jag hade nog också tur. Fick nedslag i våras på min 911 med nu monterad helbur. förra året som var det första med helbur muttrade gubben lite men det blev inget mer.

Blev riktigt orolig eftersom inredningen nu är två skalstolar, annan ratt, bortplockad airbag osv. Bromsar, fjäderben etc är också bytt plus massa annat. Gjorde regbes i Sollentuna och vi gjorde en mycket avspänd koll på endast buren ute på parkeringen "eftersom det var så fint väder". När han klämt på buren i en minut och kommenterat den fina stoppningen åkte vi bort till vågen och sen var det klart.

--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Han är inte pigg på det för han vet att det blir nedslag - men han anser att det är onödigt eftersom det funkat i flera år... Han vill inte riskera att bilen får körförbud tror jag för då är den helt osäljbar.

Är det problem om airbagen är borta också?

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

-- skrev:
Är det problem om airbagen är borta också?

Nej, bilbesiktningen bryr sig inte om airbag, eller lysande airbaglampa.

1965 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande