| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Uppmuntra E85/miljötänk i nästa reglemente
|
4402 besök totalt |
|
Efter ha titta på stad-racet Göteborg och hört Göran Johansson och STCC ledning prata om att anläggning skall finnas i minst 5 år i mijö-anda till tycker jag att sportvagnar skall ta till sig miljö-tänket och uppmuntra till ex etanol-konverteringar. Camaro-cup klarar med förgasar-teknik att fixa till Etanolen/Katalysator. Miljö-tänket måste in annars överlever inte motorsporten tror jag. Tänk er själva att låta ett stort sportvagns-fält köra stad-race med minimalt utsläpp - vilken PR för klassen
Så min uppmaning är att i nästa reglemente - Tillåt och uppmuntra E85 i sug-motorer ( vet inte hur man skall hantera turbo-motorer ? ) - Tillåt fria motorstyr ( måste för att klara E85 konverteringen ) utan att ränkas som modifierat _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
|
Re:
Då är det ju bara frågan om resten som behövs för en E85-konvertering accepteras som omodifierad motor (byte av styrdator i en del fall). Tänk att man skall hitta nya vinklar på samma text efter flera års läsande...
|
||
|
Re:
Det är redan idag tillåtet att köra med grön prick på en omoddad sugmotor utan straff. Med fri styrelektronik så är ju alla såna hinder borta också. Men det kan ju alltid stå lite tydligare i nästa version av reglementet. Så varför kör jag inte med E85 redan idag, det är ju billigare än 99oktan? Det kostar lite energi att få ur tummen och styrsystem ska gärna ha lite tid på sig att byggas.
|
||
|
Bara en kommentar: Även här vi en kollision med SBP. Det är inte så trivialt att på laglig väg att konvertera sin bil till E85 (jag har forskat lite i detta). Förenklat lyder lagen: "alla modifikationer på motorn som KAN ha effekt på avgasvärden är olagliga".
Det går att komma runt detta: DU får konvertera din bil till E85 OM du använder ett certifierat kit med specificerade delar som på den relevanta bilmodellen har genomgått ett utförligt avgastest. Detta test kan göras på 2 ställen i Sverige, men jag har glömt var det är. Mig veterligen existerar inget sådant kit i Sverige idag för Miatan. Om man vill göra sätta ihop sitt eget kit går det bra, så länge man kan bevisa att alla delarna tål E85 osv samt att bilen passerar avgasprovet. Problemet är att testet kostar 35 000kr, så om du bara vill konvertera en bil blir det lite dyrt. Men, jag frågade också: "Hur ska ni komma på mig då?" och de svarade bara att de inspekterar motorrummet, så om du kör ett programmerbart sprut och lite större spridare kommer bilen förmodligen gå igenom SBP. Men lagligt är det inte. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
|
Intressant, för jag ringde SBP Tekniska i samma ärende och frågade vad som gällde om bilmodellen inte finns bland de med färdiga kit. Då fick jag till svar att "Nödvändiga modifieringar för att kunna använda E85 som bränsle accepteras".
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
Re:
|
||
|
Re:
Jag gjorde min undersökning i slutet på 2007, så kan hända att något ändrats. Men frågan är ju hur mycket man får ändra, men fortfarande kalla det samma kit? Slangar är ju samma för alla bilar, spridare går att flytta mellan bilar och då är det ju bara det programmerbara sprutet kvar. Jag har svårt att tänka mig att ett kit med samma spridare, samma slangar men en annan ECU med annan mjukvara och annan mappning passerar som "samma kit med nödvändig förändring". Men om det är så är det ju toppen! Den SBP-representant jag snackade med sa att över mappningen var del i kitet. Har någon lite koll på ungefär hur många / vilka kit som finns godkända för Sverige? _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
4402 besök totalt |