Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3949 besök totalt |
Byte från hydraul- till fasta tryckare -> modifierad moto
Reglementet skriver inte uttryckligen att byte från original hydraultryckare till fasta tryckare är tillåtet:
Hur används denna regel i praktiken? Får man köra med fasta tryckare i en övrigt omodifierad motor och klara en kontroll? _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
Re:
Det finns annat som står i klartext men som inte tolkas så. Tex tolkningen programmerbart sprut. En av mina hydrauloriginalare läcker när oljan blir för varm i kombination med tomgångsvarvtal, och tickar som följd (låter som en dieselmotor på utvarvet), funderar på vad jag ska byta till. Har Niklas Falk eller någon annan med erfarenhet någon input om vad som tillåts i verkligheten? Gör man inget kamaxelbyte finns ju ingen prestanda att vinna. Förmodligen är min fråga void tjafs och jag borde handla ett set hydrauler, men det finns ju så mycket roligare saker att kasta pengar på... _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
Re:
Men här skulle inte ens JAG försöka tolka det ![]() Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. B nedan: Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling (en relativt billig åtgärd som till skillnad från övriga tillåtna åtgärder ej påverkar motorns effekt), samt insugningstrattar är fritt. Torrsump och oljekylare får monteras. OBS! Inget annat på motorn får ändras om den skall räknas som EJ modifierad (bilar med lamdasond, katalysator och/eller wastegate måste bibehålla dessa i originalutförande). _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Sorry, missat denna tråd i midsommarförvirringen.
Nuvarande grundtolkningen när det gäller omodifierad motor är att allt mellan gaspjäll och avgasport skall vara enligt tillverkarens specifikation för motorn i vagndeklarationen/regbeviset (detta inkluderar hela toppen+insug och hela blocket). Visst skulle man kunna hävda teoretisk möjig prestandaändring med tryckarbyte. En del motorer får bättre möjlighet att fungera vid höga varv (tex om en slapp massmotor "sportats" till lite men bibehåller slapptryckare). Hade du frågat om oljeskrapa eller andra modifieringar runt veven hade fått göras som del av torrsumpsystem så är det lite mera tolkningsbart. Rovers K-motor är en kontinuerlig källa till mekanikerträning... ![]() När det gäller omprogramerbart sprut så är ju den uttalade tolkningen numera att sprutet är fritt (det går inte att hantera mellanfallen på ett "fair" sätt). Så omprogramerbart via diagnosuttag, piggypack eller nytt fristående är jämförbart regelmässigt. Tom spridare får bytas (för att tex rymma E85). |
||||
Re:
Visst... Budskap taget. Får se om jag fortfarande åker diesel på Anderstorp, eller om jag orkat byta... Ha det så roligt på Knutstorp! _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
Re:
![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3949 besök totalt |