Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3846 besök totalt |
Såg ju billigt ut =) Den motorn är ju bara kasta. Är inte fösta gången jag ser att en Jagga motor rasar när man använder den lite aktivt. Dom är inte till för att användas på det sättet. Man ska bara glida fram i en sådan bil ![]() _________________ // Jani Hast |
||||||||||||||
Vem som gjort kopplingen har jag ingen aning om men visst var Sachs involverad i utvecklingen av SMG II. |
||||||||||||||
Var väl en del motorproblem med tidiga C2/C4. Tidiga GT3 hade en del motorproblem och relativt många har haft bromsproblem. GT2:orn har framförallt haft problem med att bromsskivorna pulvriserats därför har många bytt tlll "vanliga" bromsar. |
||||||||||||||
Det var Porsche som uppfan dubbelkopplingslåda och den provkördes i 962:an på 80-talet, så att dom ska vara "efter flötet" tvivlar jag starkt på. Däremot så brukar dom testa saker ordentligt innan det släpps ut.... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||||||
Till skillnad från ex BMW E46 M3 då, eller? ![]() _________________ ![]() |
||||||||||||||
Den var ju väldigt oväntad. ![]() Porsches kvalitet blir varken bättre eller sämre av det. Men när vi ändå är inne på ämnet så har det varit relatvit mkt problem med motorerna i Boxster S också. |
||||||||||||||
Hehe, du får inte lämna öppet mål sådär..! ![]() Stämmer, det har varit några enstaka problem med motorerna i både Boxster och Boxster S, cylinderfodren har tydligen varit felaktigt utförda vilket i ett fåtal fall alltså lett till motorhaveri och utbyte av motorerna. _________________ ![]() |
||||||||||||||
Till 928S och förmodligen även dom andra modellerna av 928 så var automatlådan av Mercedes fabrikat, vilket jag märkte till min glädje när den behövde en lite renovering. För delarna kostade då nästan hälften i Mercakartong mot Porschekartong. Så tror inte dom har något mot att köpa bättre lösningar om det finns, men GT bilen kanske är sådant "flaggskepp" att man inte kan undvika att ha den helt egenutvecklad med egna delar för prestigens skull till skillnaden mot 928 som är den enda ÄKTA bruksbilen Porsche har gjort. ![]() ![]() |
||||||||||||||
Jag visste inte att det här var Zatzy. ![]() |
||||||||||||||
Alla billtillverkare använder delar från underleverantörer och det är full förståligt. Men som du säger hur skulle de se ut om Porsches flaggskepp hade en växellåda från "BMW"? ![]() Cayenne är väl ändå bättre som bruksbil? ![]() |
||||||||||||||
Det har jag inte fått nöjet att testa än.... så det kan jag inte uttala mig om men det är väl inte omöjligt att det är så.... Vet iaf att en bruksbil ska klara allt jag vill ha av en bil och det gör 928an.... som en av få bilar. Kravlista på bruksbilar: Köra i sthlmstrafiken bekvämt .... dvs stopNgo och upp till 50... kräver automatlåda. Köra aktivt på småvägar..... Köra långt på motorväg .... ska funka både att hålla svenska fartbegränsningar (+moms ![]() ![]() Klara 250+ Km/h så man inte blir avhängd av någon finnig BMW ägare ![]() Kunna lasta ordentligt , typ en hel tidtagningsanläggning eller 2 golfbagar + bagage. Kunna köras året runt, oavsett väderlek. Tyvärr så kan jag inte påstå att min nuvarande bil klarar riktigt alla punkterna ovan...... men alla utom en iaf ![]() |
||||||||||||||
Det brukar väl vara grejer från Getrag och ZF när det gäller BMW. Åtminstonde var det så på min tid. D.v.s. Porsche skulle ju också kunna köpa därifrån (det kanske dom gör, vad vet jag?). Naturligtvis skulle man då inte nämna att det är samma pryttlar som BMW. Fattas bara annat... Tillbaka till urämnet, alltså varför Porsche har H-låda på GT:n. Kan det vara så att Porsches tävlingsbilar, alltså 996 som används i ex. FIA GT (gör man några andra racerbilar nuförtiden?) har "vanlig" låda och då skulle det s.a.s. vara lite konstigt om gatbilarna var "finare". JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||||||||||
Check!
Check!
Check!
Check!
Check!
Check!
Du får helt enkelt byta ut den mot en Cayenne! ![]() |
||||||||||||||
Som kuriosa kan nämnas att all karossplåt till Boxster & 911 pressas av BMW så det finns redan en hel del "BMW" i de vanliga modellerna ![]() _________________ Anders T |
||||||||||||||
På tal om DSG-kopplingen kan det ju vara nämnvärt att notera vad journalisterna på Automobil skrev när de testade den på en TT 3.2:
"TT är före sin tid och visar vägen för andra. Hemligheten stavas DSG, Direct Shift Gearbox." ![]() "Audis DSG-låda gör det här långt mycket mer övertygande än SMG-lådan i BMW och Cambiocorsa i Maserati." Tydligen även med ngn form av launch control: "Koppla bort ESP, för växelväljaren i S-läget, tryck på bromsen och ge fullgas. Motorn rusar upp till 3200 varv. Släpp bromsen och bilen sticker iväg, kontrollerat och utan hjulspinn." Artikeln finns att läsa i sin helhet här: http://www.automobil.se/provkort.asp?guid=54E83A8C-0908-40F9-80ED-25C1EA2E5704 _________________ ![]() |
||||||||||||||
I audi TT ja. R32 är sluttillverkad sen i somras. Däremot så finns den som tillval på Touaran (!) och kommande Golf5. ![]() Edit: "DSG-lådan är sexväxlad och kombinerar fördelarna med en manuell växellåda med fördelarna med en automatlåda. Till skillnad från en konventionell automatlåda har den ingen momentomvandlare utan två kopplingar. Den ena kopplingen sköter växlar med udda nummer 1-3-5 och den andra växlar med jämna nummer 2-4-6. Ett hydrauliskt och elektroniskt kontrollsystem för växellådan (mechatronic) samverkar med de båda kopplingarna. När man kör på t ex 3:ans växel är 4:ans växel redan ilagd. Vid rätt växlingspunkt frikopplas den tredje växeln och den andra kopplingen engageras för fjärde växeln. En viss överlappning gör växlingen mjuk och utan avbrott. Hela växlingen tar 3 - 4 hundradels sekund." |
||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3846 besök totalt |