Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3468 besök totalt |
Du skall inte hålla på och toktrimma sådär, då ser du hur det går. Gör som mig och Kimmen kör original....
Hörde det av Kimmen tidigare ikväll, hoppas att skadorna inte är alltför omfattande ![]() |
Ska man envisas med eldsflammor på bilen så ska dom vara målade!
Kan tyvärr inte bidra med nåt givande rörande pulversanering. Hoppas bara att det går att rädda. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
Kanske en mer beskrivande topic, typ "Hur sanera efter pulversläckning?" skulle hjälpa dig att få svar på din egentliga fråga? Klicka bara på knappen "Ändra" till höger så kan du ändra även rubriken.
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
Har läst påståenden på nätet om att pulvret kan vara mycket korrosivt på lättmetall så försök städa upp så snabbt som möjligt. Vissa damsugare med dåliga filter sägs få problem med det om de används för att sanera.
Hoppas bilen klarade sig skapligt. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
Som flera sagt blåsbort/damsug upp så mycket du kan av pulvret. Spola inte av med vatten, då det det sätter igång korrosionen extra mycket.
När du sedan demotnerar och ev gör rent med vätska gör det mycket noga! Dessa råd fick jag av ett brandbefäl på Silja Line som checkade upp med leverantören av deras släckutrustning, när min historic racer blivit överöst med pulver, då den stod brevid en sån där "pålitlig" fransk Citroen som slog eld helt plötsligt på bildäck ![]() Sensmoral: Sanera noga och undvik franska bilar, även parkerade sådana ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
Undrar om man inte skulle kunna buffra upp Kaliumkarbonatet (pulvret) med lämplig svag syra (dvs efter att man sugit bort allt man kan, tryckluftsdriven ejektordammsugare?).
Ättika är väl det man kommer åt enklast i stora mängder (men då får man forska fram lämpligt angreppsätt). Men inget slår kopiösa mängder vatten i tillgänglighet och pris. Starka baser fräter bra på Aluminium och som vattenlösning kan det jobba duktigt så det gäller att få bort ALLT. Undrar om inte det räcker med luftfuktigheten för att göra att man bör snabba på med sanering (samma dag). För labutrustning (på kemilab kan det ju brinna lite på nu och då) så väljer man oftast kolsyresläckare som första åtgärd eftersom det inte ger några saneringsproblem (elektrisk utrustning klarar sig). Men vid en bilbrand så räcker ju kolsyresläckare inte långt. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3468 besök totalt |