Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3, ... 177, 178, 179   >>
44 besök senaste veckan (862749 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Hej Martin!

Tack för smidig affär och trevlig pratstund
Jo visst har vissa uppdateringar av bilen gjorts men inget dramatiskt.

Skall försöka uppdatera tråden lite bättre

Resan hem gick toppen (12hjul och 2 avgassystem borde väl vara bulletproof )

kombinationen volvo 745 utan AC och 30 grader varmt brukar bli svettigt så även denna gång.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
I min strävan att få bilen lite roligare har vi monterat en riktig stol i dagarna (Stort tack till TJ)

Det blev en Sparco EVo+ stol monterad på ett justerbart underede för E36 med fästpunkt för original bälteslås och bältessträckare (Tack John!).

Montaget gick relativt smärtfritt och resultatet är thumbs up thumbs up
Nästa projekt blir att montera lite bättre bälten i bilen och då jag redan har 4 punktsbälte liggandes så får det nog bli det även om jag förstår att 3" 6 punktbälten regerar.

Nu till min fråga. Jag är på jakt efter tips på hur detta monteras på ett smidigt vis, dock vill jag understryka att bilen till vardags körs på gata och jag har behov av baksätet då.

original bälten skall sitta kvar så att man kan välja bältestyp efter dagsform och typ av aktivitet, känns lite overkill med 4p på väg till dagis

En installation utan att modifiera inredningen är såklart önskvärd men måste det göras är modifiering inom rimliga gränser ok. Ett stag mellan fjäderbenstornen bak är kanske ett lämpligt val att montera för att ha som fästpunkt till bältet eller vad är bäst?

Bältet har i dagsläget en ögla med bult i slutet så mitt förslag funkar kanske inte så bra?

Tips mottages tacksamt!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Figgeh

Här sen Jan 2008
Inlägg: 178



Riktigt nice att se någon som vill köra kompakt! =)))

_________________
S1000RR
Citera
Johan 02
Malmö
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Hallå Johan!

Anmälan till Rejsa-träffen är avklarad så nu skall bara touringen få sig en ny spis .

/Johan (skall inte ha något socialt liv) Sköld

_________________
Johan Sköld
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Kul o träffas Johan och skönt att vi kunde "hjälpa " varann

Var köper man en sån där smidig mutter maskin till bra pris?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tja! underbar dag och OJ vad man slocknade när man kom hem

Jag köpte mutterdragaren ouppackad på blocket för en spottstyver men ny kostar den lite mer.
Dock är den väldigt trevlig och laddaren laddar upp den på under 1 timme. Verkar dessutom hålla kraften rätt bra. Jag upplever den som proffsig men till hyffsade pengar även ny. Notera att moms tillkommer på priserna.

Här hittar du just den jag köpte:
http://www.toolstrading.se/ShowProduct.aspx?prodid=312&cat=356

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Känner att jag slarvat med tråden om min bil lite grand, dessutom är utveckligen ganska försiktig och inte se rejsig om man jämför med många andra. Trots detta skall jag nu försöka ge mig på och komma ikapp med dom små saker jag gjort på bilen sedan köpet november/december 2007

En del blir upprepningar av själva presentationen av mig och bilen men jag är rätt tjatig av mig så det får ni ta.

Tyvärr är jag behäftad med ett starkt behov att blingifiera mina bilar, detta är något jag försök ta kontroll över och nu till viss del börjar styra upp, jag kommer inte att ta i dom riktigt blinginga bitarna här så ni slipper det, dock blir det lite smått bling men ha överseende jag jobbar på det!

Det första jag valde att investera i var ett par aluminiumfälgar till vinterdäcken då plåtisar på en BMW inte funkar enligt mig. Tanken var även att dessa skulle agera värd till R-däck sommartid, då jag inte har några moddade bromsar eller dylikt funkar 15" fälgar bra och så blev det.

Valet föll på en diskret,tidlös originalfälg till vettiga pengar.



Fälgarna har gjort ett gott jobb och levererar inga konstiga vibrationer eller dylikt. Jag är fullt nöjd med både form & funktion. Plåtfälgarna skänktes till skrotniklas och jag saknar inte dom

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
En besiktning av bilen resulterade i 4st tvåor vilket inte låter bra men var relativt harmlöst.



3 av anmärkningarna var alltså på grund av att blinkers som skulle blinka gult hade tappat färgen och blinkade vitt, alltså är det själva glödlampan som tappat färgen med åren. jag passade på att få bytt samtliga lampor runt om så visste jag att allt var fräscht.

Den sista anmärkningen var på en spindelled och den väntade jag mig då bilen hade tydliga vibrationer i detta område, jag såg det som ett billigt sätt att få fram VAD som orsakade vibrationerna.



Ny monterades till vettiga pengar som vanligt på NFS
Efter detta var ombesiktningen biff! Bad även dom vara extra petiga och påtala bra att veta saker men dom hitttade inget vilket jag tyckte lät bra.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Vindrutan var inte i bästa skick och var både repig och hade ett par stenskott,förvisso inte jättestora men dock irriterande.



Ny ruta beställdes och jag passade på att få en med grön överkant för att spara mina ljuskänsliga datornörd-ögon Jobbet utfördes till väldigt bra pris av Månssons glas, ja det var inte bara billigt utan dom var väldigt trevliga och skötte allt proffsigt, en bonus var att grabbarna körde 5 papps race i Laholm helgen innan vilket jag själv oxå gjorde, det blev med andra ord lite tjöt om det såklart

Givetvis en bonus med ny vindruta även på dagtid,på eller vid sidan av banan, fullt nöjd med resultatet och ångrar inte den investeringen. Passade givetvis på att byta torkarblad runt om.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
En mycket viktig uppgradering av bilen var mina nya skylthållare som var ett ordentligt lyft på flera sätt


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Klockers! thumbs up thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Du tänkte aldrig på att laga stenskotten ?...

Trevliga bilar de där compakterna . Det gick åt en instruktör bakom ratten på hundkojan
för att komma i kapp en 323ti på Anderstorp( dock inte din )

Sitter det diffbroms standard på 323ti ?

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Då jag under flera år stått bredvid medan alla andra körde så var min plan solklar, i år skulle jag köra lite bana den saken var säker.

Fälgar till R-däck hade jag investerat i men inga däck?? Så kan vi inte ha det och jakten på däck påbörjades. Ganska snabbt visade det sig att där låg en rejäl bunke däck i rätt dimension i Södervidinge. Donatorn var en viss cupvinnare från 2007 och det var ju extra roligt. räknade ihop till 10 st däck som hämtades med min 323 och en M3 E36

På vägen hem fick jag uppleva ett av dom värsta underkylda regnen jag varit med om, vi körde extremt försiktigt men när en lätt sidovind fick min bil att börja glida då var jag inte tuff, en uppväxt i norra Jämtland där jag upplevt en hel del tufft vinterväder slog inte detta. Det var så sjukt halt att vi ringde våra respektive och direkt förbjöd dom att köra bil oavsett vad!

Min lille son Beppe "däckade" i bilen av all uppståndelse


När vi närmade oss hemtrakter hade vi nog passerat 10-20 olyckor men kunde inte låte bli att leka lite, detta slutade med att polaren drog en fälg rakt in i en trottoarkant, resultatet talar lite för sig själv


Till slut var vi hemma och kunde lasta in däcken, 8st 15" 195:or och 2 st 15" 205:or hade jag investerat i.
inga nya däck men nog skulle det täcka årets banträffar. Priset var högst rimligt så jag vill passa på att tacka herr Skoog för en smidig affär (fler köpes gärna ; )

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Marcus S skrev:
Du tänkte aldrig på att laga stenskotten ?...

Trevliga bilar de där compakterna . Det gick åt en instruktör bakom ratten på hundkojan
för att komma i kapp en 323ti på Anderstorp( dock inte din )

Sitter det diffbroms standard på 323ti ?

MS//


jo jag provade först laga rutan men det blev inte bra

Misstänker du tänker på den blåe, han körde snabbt på Mantorp såg jag, här vet jag inte men nog går det att köra fort med dom så fort rakan är avklarad, bilen älskar när det svänger!

Diffbroms är INTE standard och fanns nog inte ens som tillval, dock passar difbromsen från ett par andra modeller, jag vet en som får en sådan inmonterad inom mycket överskådlig tid

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



johan sjöström skrev:
... vet en som får en sådan inmonterad inom mycket överskådlig tid

Kommer garanterat att räknas som bästa investeringen hittills, diffbroms och anti-ASC borde varit standard!

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Nästa uppgradering av bilen är väl en kompott av race/blingbling, för många är det såklart skillnad som mellan natt och dag men i mitt fall handlar det om fåfänga det erkänner jag

Först investerade jag i den nedre sista läppen på frontspoilern, stanadardbilar med M-paket har inte denna det har dock riktiga M-bilar, jag investerade även i original galler till fronten som på riktiga M-bilar ersätter dom ribbor vi andra med M-paket har (vissa har galler från början även här). Delarna jag köpte är alltså 23 & 29 på bilden.



Till rumpan var jag lite kluven, original fanns en M-spoiler men den är väldigt klumpig och inte optimal enligt mig. Jag fastnade för något mer diskret i stil med M5 E39, jag hittade ett företag på Ebay som levererade färdiglackerade spoilers i rätt färger till stenrätta priser.

I ett svagt ögonblick (dom är vanliga) slog jag till, väl på plats där bak var den ok men det kommer perioder då jag är osäker på om den skall vara kvar.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Johan Rius skrev:
johan sjöström skrev:
... vet en som får en sådan inmonterad inom mycket överskådlig tid

Kommer garanterat att räknas som bästa investeringen hittills, diffbroms och anti-ASC borde varit standard!


Bra input, vill inte bli av med ASC till vardags men hade gärna sett en funktion där jag manuellt slog på den i stället för att manuellt slå av den. Det hade passat min körstil bättre. OTROLIGT irriterande när man kommer på sig själv med att ha glömt stänga av ASC på banan, som tur är gör man det på 1 sekund.

Ni 2 jobbar på i det tysta misstänker jag, snälla uppdatera mera

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
2007 börjar gå mot sitt slut och Tomten hälsade på i hemmet. Frugan såg dagen till ära lite extra pillemarisk ut och man undrade allt vad som var på G.

Jag noterar ganska snabbt ett gigantiskt paket i storlek med mig själv och mitt namn står på det!
Sprätter upp paketet snabbt som attan och noterar att kartongen pryds av stora HR loggor.

Utan att veta exakt vad det är känner jag hur jag börjar prydas av ett leende från örsnibb till örsnibb och lite till.

Det visar sig att frugan gått och köpt en sats justerbara kränghämmare från HR till både fram och bak axel. Svårt att inte uppskatta detta troligtvis rätt ovanliga paket. Eller är det många med mig som fått kränghämmare i julklapp?



Någon dag senare fick jag hem folk på besök och besöket var försäljaren av mina nya krängisar, efter lite tjat från hans sida!! åkte vi sena tiden till trots ner och bytte krängare på bilen, jag protesterade inte precis och nog var man nyfiken på resultatet av det hela.

Arbetet flöt på med den bakre, att vända krängaren rätt gjorde det mycket enklare så vi gjorde det (efter ett tag)



den främre krängaren flöt på vid installationen även den och jag tyckte hela operationen gick smärtfritt.



Det som nu återstår är att prova ut hur bilen beter sig vid dom olika graderna av styvhet. Detta anser jag vara ett intressant litet uppdrag att fixa

Stort tack för all hjälp och initiativet trots den sena tiden GRYMT Tobbe thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Nästa åtgärd får gå under avdelningen Blingbling då jag är tveksam om det är positivt alls. Inte därför det monterades iallafall utan snarare för att få lite skönsång vid belastning.

För att inte suga in tokvarm luft användes en avskärmare från BSR som var anspassad för E36:ans motorutrymme, installationen av detta gick smärtfritt, av med allt den gamla luftburken och på med denna avskärmare, ett par skruvar senare satt den klockrent på sin plats.



Själva luftfiltret var av så kallad öppen modell och därom har dom vise tvistat. Personligen så har jag svårt att se detta som något som förstör motorn snabbare än jag Det monterades iallafall och även detta gick smärtfritt, vid tillfälle skall jag leda luftfiltret närmare den kanal med kall luft som släpps in i området.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Nästa ingrepp i bilen är lite udda kanske men för er som inte känner till detta så talar vi om revolution!
En hel del folk som kör vissa modeller av BMW:s E36 (men framförallt E39) lider av problem med kopplingen eller rättare sagt att kopplingen upplevs som svårhanterlig.

För vissa av oss upplevs det som "att man kör som en kärring" Ursäkta utttrycket tjejer Lösningen på detta är då att antingen köpa en Automatare eller demontera bort en ventil vid namn CDV, CDV ventilen reglerar återflödet och detta tar liksom hand dom en stor del av känslan mellan människa och bil om ni förstår mig.



I mitt fall hade jag stora problem med hanteringen av kopplingen och efter detta relativt enkla ingrepp upplevdes kopplingen som betydligt trevligare att jobba med. Tipset spred sig även till polarens pappa som levt med detta flera år och trott han var en usel förare, samma resultat här, efter detta lilla ingrepp blev kopplingen betydligt trevligare att hantera. En del borrar upp CDV ventilen och en del tar helt enkelt bort den vilket vi gjorde.

Vill man läsa mer i ämnet kan man tex göra det här:
http://www.zeckhausen.com/CDV.htm

Helt klart ett vettigt och billigt tips för er med lite lurig koppling! ps. för vissa hjälper inte ens detta men då får man nog köpa en automatare eller leva med sin körning

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Vi var nu inne i Januari eller rättare sagt i slutet av Januari, jag behagade fylla jämnt och hade lite tillställning (var det 20 eller 40 jag fyllde? känner mig som 20 men passet säger nåt annat )

Även denna högtidsdag trillade det in en hel del BMW prylar, Tobbe kom med en kanonpryl till bilen som nog han retade sig mer på än jag ena framskivan var lite skev och vibrerade vid inbromsning. Nåja en uppsättning fräscha framskivor från BMW skulle råda bot på detta, valet av skivor var perfekt och helt i linje med vad jag planerat.



Senare samma dag kom det fint besök från Stockholm med blingbling i form av nya framlampor med så kallade angel eyes. Tack Asken!




Frugan toppade hela dagen med ett coiloverkit med camberplattor som skulle levereras under våren!! wow vilken fru va? Detta var nästa för bra för att vara sant, att jag blev kidnappad på jobbet med häst o vagn som förde mig till Need For Speed där presenten i form av ett presentkort delades ut gjorde det hela än mer knasigt, gissa om jag var chockad och glad!



inget av detta är monterades omgående men läggs på "högen" och tas när det är läge. Coiloverkitet har jag ju inte ens utan det är typ virtuellt än så länge.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3, ... 177, 178, 179   >>
44 besök senaste veckan (862749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande