Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Lotus Cortina (splittad tråd) | 1 besök senaste veckan (3078 totalt) |
En riktig höjdare, Lotus Cortina - används flitigt i historisk racing:
Mmmm, 8 x 13" - mumma! Klassisk kraftkälla, 168 brölande, underbara, hästar: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Carl varvade på 51,73 när han fick prova den igår om jag minns rätt....
När de tävlar kör de med slicks, så det går ju något fortare för de snabbaste då. ~49 -tider ungefär. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Är ingen Lotus-expert...
Detta exemplar vägde 820 kg, viktad för att nå upp till reglementsenlig vikt. Quaife-låda, trummor bak (hålborrade för kylningens skull). Vad jag blev omtalad var att serie 1-bilarna kör med andra däck, för att hålla sig rätt i förhållande till årsmodellerna på bilarna. om jag fattade rätt gick gränsen vid -65/-66 (?) _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Standardbilar tom -65 kör på mönstrade racingdäck (Dunlop racing) medan bilar från -66 tom 72 (Standard Ny) får använda sig av klassade slicks eller gatdäck/R-däck. _________________ /Markus Lefors |
||
Jag har alltid tyckt att mojen som sticker upp på mitten av instrumentbrädan med en massa instrument är himla fräck! Varför finns inte sånt nuförtiden (jo det finns, men då är det "navigator")? Ibland var det bättre förr!
JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Hej
Jo, nog vägde MkII lite mer än MkI, i alla fall i standardutförande. De allra första Lotus-Cortina, pre-airflow tom 1964, bör ha varit lättast då de hade dörrar och luckor i aluminium. Å andra sidan kanske Chapmans "A-armsbakvagn" med spiralfjädrar kompenserade en del. Redan 1965 började man alltså förenkla konceptet och MkII var väl ännu lite mer "sansad" - såpass att riktiga entusiaster kallar den Cortina Lotus, i den ordningen, jfr MkI. Det är underbart trevliga bilar, min MkI DeLuxe med 43,5 hk eller vad det är det känns inte tokslö, så man förstår att med 105 hk ansågs de vara riktiga raketer. /Gustaf (faktiskt ordförande i Cortinaklubben...) _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Nu är det ett tag sen jag såg den ute. Måste varit...99...om mina hjärmceller inte spelar mig ett spratt. Den var då inblandad i ett herrejössesrace med Robert Peterssons GT-Am-Alfa, en 3-liters Capri och...en Escort TC (har jag för mig) på Knutstorp i Std-Ny klassen. Ägarens namn har jag ingen aning om.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
hej ene!
detta är den lilla forum- som påkallar uppmärksamhet har du lust att fixa till ett efternamn till din signatur. om det nu inte är ditt efternamn som du har som nick såklart _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Bilder o videos Lotus Cortina (splittad tråd) | 1 besök senaste veckan (3078 totalt) |