Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09 | << 1, 2, 3, 4, 5 2 besök senaste veckan (36703 totalt) |
En allmän Cobra-fråga, varför väljer man en v8-klump till motor när det finns moderna turbomotorer som med lite trimm kan ge likvärdiga prestanda?
Jag vet att det är en grym känsla med v8:a, men viktmässigt är det väl inte helt optimalt, eller? |
||||
Det är nog många som inte gillar karaktären på en turbolösning baserad på de grejor som ryms i en rimlig budget - och sedan "ska" det väl vara en V8 i en Cobra, helt enkelt? Å andra sidan är det många som bygger med automatlåda, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro... Personligen hade jag dock valt en modern aluminium-V8, om jag skulle få för mig att bygga en Cobra. Fortfarande tungt, men iaf acceptabelt, och fortfarande rätt karaktär och ljud - om det nu verkligen är en Cobra man vill ha. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Grattis!
Det ska nog gå att komma på något. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Patrik ursäkta att du inte fått svar men det är klart att inte detta är optimalt med v8a isynnerhet en i gjutjärn. Men ska man bygga en cobra så hör det liksom till att man ska ha en v8a. Vill man optimera så är det andra concept än cobra som gäller och kanske med en alu fyra eller 5a med turbo.
_________________ Rolf osbeck |
||||
Cobran besiktigades i våras utan bekymmer sedan ljudtestet var avklarat. bilen har körts på gata ca 200 mil under sommaren och är nu under åtgärd för att kunna provköras på bana våren -09.
Sommarens körning har givit Hans stort habegär efter racebil med hög motoreffekt och för att möta detta begär så planeras nu bygge av en Camaro Cup bil till 2010 dvs den nya bilen med rörram och glasfiberkaross. _________________ Rolf osbeck |
||||
Efter ett himla tjat så är nu bilen provad på bana och efter ett intensivt skruvande så gick bilen hyvsat. Ett längre gaspådrag och annan chassiesättning gjorde susen men tiderna var inte direkt något att jubla över och inför vinterförvaringen så är vi överens min brorson och jag bilen skall inte köras tävling med.
_________________ Rolf osbeck |
||||
|
||||
Vad är det ni jämför varvtiderna med, och var ligger problemen? Även med en tung V8 så borde ju en Cobra gå bra, jämfört med flertalet bilar i samma viktklass, tycker man...
Rent spontant tycker jag det ser ut att vara väldigt lite camber. (Borde ju synas på däcken i så fall.) Är det mycket camberkompensation i geometrin...? Bilen ser riktigt trevlig ut iaf! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Hej David
Betr. varvtider så var det meningen att bilen skulle köras i Roadsport A och tävla mot exempelvis Super sevens. Cobran väger 1000kg så överdrivet tung är den inte. Du har rätt i att camber är inte direkt överdriven och går tyvärr inte at ändra på utan att kapa och svetsa i chassiet . Nu är den inte direkt understyrd och visst skulle det gå att göra racebil av den med vinge och ändrat chassie, men det går att nå målet billigare och enklare genom att sälja denna bil och köpa en lämpligare bil. För övrigt så går det att göra banbil av vad skit som helst det är bara fråga om insatsen. _________________ Rolf osbeck |
||||
Hej. Har du någon mer bild på ditt kapell över tanken? mvh Jocke _________________ Joakim Lundius |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09 | << 1, 2, 3, 4, 5 2 besök senaste veckan (36703 totalt) |