Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-08-02 MGCC KM2 på Sturup Raceway
2388 besök totalt
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
MGCC KM2

Rapport

En kanondag med fin åkning

Tackar alla funktionärer som glatt ställer upp (såg mörkt ut i förra veckan med antalet)



Startar första tidsträningen med nytunade Zetec motorn
Bromsad till 186häst, 191 utan filter, motorn är nu utrustad med lite drygt fast road kammar (Andersson Racing ARE041 Dur 183/188 lyft 10,5mm kan monteras utan att jacka kolvarna (Standard 136 hk kammar har ca 260 Dur och lyft 9,4mm ) och portad topp, kör ju på förgasare

Vicket tryck i bilen

Hänger på Tomas Palmlöf och tänkte pasera honom på första varvet
Försöker köra om på utsidan i karoussellkurvan, Tomas ser mig inte och jag tvingas köra av till höger ut i en mycket ojämn teräng
ovanligt korkad idé att köra om på utsidan, ingen skugga över Tomas

Bilen viker ut till vänster med baken och jag trycker ner vänster framhjul i backen, däcket åker av fälgen, slutåkt på denna stint

Tillbaka för egen maskin i depå och får med Henriks grejer luft i däcket igen
Verkar inte som det blivit några större skador, möjligen lite skev fälg

Ut på stint 2, hänger med bra i topp striden med tider strax över 1.10 tider

Mil bil understyr troligen rätt kraftigt av slitaget på framhjulen att dömma

Skall testa med att öka krängaren bak till nästa körning

Verkar som motorstyrkan räcker till nu är det putsning på inställningar och körstil det handlar om

Jag försöker att köra mjukt för att inte få så många lastförskjutningar i bilen och därmed mindre kast i sidled, allt för att försöka bli kvar på banan

Jag bromsar aldeles för tidigt, av samma skäl, och förlorar nog rejält med tid på detta

Det finns olika idéer om man skall köra en mjuk eller hård setup på bilen

Brolund som fn är snabbast i Sverige med en Roadsport A bil kör mjuk setup medan våran guru här nere förespråkar en hård setup

En fjärdeplats blev resultatet för mig i KM2, Tomas Palmlöf fick till ett kanonvarv i första stinten då han skuggade Henrik (som hade 2a eller 3e bästa tid men som för dagen åkte utom tävlan)

Bilder

http://community.webshots.com/user/bemeco

Resultat

http://www.motorsport-events.se/html/mgcc.html

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Bengt: en mjukare setup funkade bra för mig; någonstans tror jag ändå på Chapman...
Jag vill också passa på att tacka alla funktionärer och ett särskilt tack till Petter som hjälpte mig i nöden.
Med snabbaste tid och nya PB i båda heaten (1.12,998 bästa tid) och seger i racet så är jag väldigt nöjd med dagen.
Särskilt skönt att bilen höll eftersom jag i sann Roadsport-anda kört till tävlingen från Halmstad och efter tävlingen först skulle söderut till Höllviken och hämta nyblivna fru Kullman för att sedan köra hem till Halmstad igen.
Vi hade ju nästan osannolik tur med vädret; nu hoppas jag på ett lika fint KM3.
Innan dess måste jag få mitt grenrör svetsat för nu går sprickan på röret från cylinder 3 nästan hela varvet runt...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



Med ny införskaffad sitta still stol istället för min gamla skinnfåtölj, lyckades jag sänka mig 3 sek från KM1.
Skitkul att för första gången komma på pallen, dessutom på Sturup som inte är min favorit bana precis.
Var dessutom tvungen att skippa racet för att vara funktionär i lådbilsracet i Skanör på Eftermiddagen.

Ska montera nya backspeglar så jag ser dig nästa gång Bengt


Ps. Bengt, min bil är mkt mjuk och jag tänker behålla den så, trots vad en del lokala gurus säger

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Mycket bra kört i går thomas, synd att du behövde sticka. thumbs up

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Liiite bilder från gårdagen. Alltid svårt att plåta i starkt ljus. Inte orkar man söka upp några fotovinklar heller när man själv är med i leken.

Vinnaren i grupp C:




















Min egen insats var inget vidare... Jag behöver mer grepp och sämre bromsar

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Väloljat arrangemang som vanligt.
Bättre planering gjorde att vi hann köra klart i god tid innan bantiden var slut denna gång.

Själv hade jag dagen innan KM2 monterat nya Ferodo DS3000 klossar runt om på amerikanaren.
Inkörning gjordes dagen innan efter alla konstens regler...trodde jag.

På första tidsträningspasset fick jag hicka när bakhjulen effektivt låste upp vid varje försök att bromsa lite hårdare. Resultatet blev bl.a en "nästan helomvändning" i dammkurvan samt totalt tappat förtroende för bilen. Men i slutet av körpasset började bromsarna fungera normalt igen. Undrar vad som var fel??
TT1 gav en 5'e plats 4 tiondelar från mitt PB på KM1.
Jag har aldrig lyckats förbättra mig på TT2, detta gällde även här.
Blev slutligen 6'a då Fredrik Heriksson i sin glasfiberlättade Miata förbättrade sig något.

Fredrik
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Hejsan alla glada KM åkare
Lite synd att man inte kunde åka själv denna gång men å andra sidan var det väldigt givande att hjälpa till med arrangemanget thumbs up . Rekomenderas verkligen

Nu är resultaten med poängberäkning publicerade på hemsidan http://www.mgcc.nu/ (om ni nu inte orkat räkna själva ). Rätt skoj läsning faktiskt. Tomas Palmlöf som i våras tyckte bilen var hystriskt snabb, ligger f.n. 2:a i Roadsport A och två Midgetekipage delar andraplatsen i RS i klubbmästerskapet ...

Vi har även lagt upp bilderna i galleriet från Bengt Metz från årets KM. Tackar Bengt !

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



Hrm precis när allt kändes så bra så kom lite lagerknack efter träningen i onsdags på Sturup, ska göra ett
försök att få i hop det till KM3, annars lämnar jag över flaggan till de andra i A.


Som bekant är jag inte mekduglig alls och litar blint på mina sk garage kompisar.

Inte är jag bitter inte

PS: Tack för tröst läsken på Sturup Bengt

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hai Tomas

Kanske en högre makt som gjorde att du fick ev lagerbank med tanke på styrstaget

Kanske samma makt som gjorde att jag studerade mina hubbar och upptäckte att de håller på att falla samman

Vi hinner nog bli färdiga till KM3

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



Tack Bengt

I all iver glömde jag ju mitt brustna styrstag som uppmärksammades i depån kanske mer tur än jag förjänar.

Jag jobbar på båda problem, även om ett kanske är lite värre

Hoppas vi ses på KM 3

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Eftersnack
2008-08-02 MGCC KM2 på Sturup Raceway
2388 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande