Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nystart SSK Klass 3
1, 2, 3, 4, 5   >>
106242 besök totalt
Camilla
Hagfors
Här sen Mar 2005
Inlägg: 40


Trådstartare
Nystart för Klass 3

Under några år tillbaka så har vi alla inte kunnat undvikit att se att svensk grundracing har gått tillbaka i utveckling till förmån för stora arrangemang som STCC .. Det har drabbat alla dom mindre arrangemangen . En bidragande orsak har varit att teamens och arrangörens kostnader har skenat iväg . Med andra ord så har det varit en negativ spiral med färre deltagare för varje år. Det är det som vi i arbetsgruppen har diskuterat under våren, och har därmed tagit ett beslut om att försöka vända denna nedåtspiral som har drabbat gamla "ETAB Data" klassen.
Förslagen är många som vi har lagt fram för styrelsen, men några av förslagen är kostnadseffektivitet i vårat utövande. Mindre antal tävlingstillfällen men med dubbeltävling i stället det kommer att medföra att minska kostnader men med mer tävlande.
Ett annat förslag är att kunna göra mindre justeringar i reglementet för att välkomna fler typer av bilar.
Vi inom arbetsgruppen och SSK kommer att göra allt för att förverkliga det som många vill se och höra på våra racebanor säsongen 2009.
Vi vet att det står många fina tävlingsbilar i många garage och vars ägare dammar av ibland och tänker " undrar när jag ska kunna köra nästa gång ".
Därför ser vi fram emot ett samtal eller ett mejl från er som är intresserade av att komma igång att köra igen samt för att ventilera hur man ska kunna möjliggöra denna nystart av klass3.
Kontaktpersoner står längre ner med mejl och telefonnummer.

Det kommer att komma löpande information på SSK s hemsida under hösten och vintern , men för att ingen tid ska förspillas så ring eller mejla på direkten . Vi i arbetsgruppen kommer att jobba i första hand med Klass 3 , men tar välvilligt emot frågor om andra klasser, vi kommer att vidarebefordra dessa frågor till dom klassrepresentanter som finns eller till kontaktperson i styrelsen.

Med Vänlig Hälsning
Eric, Anders och Håkan



Kontaktpersoner

Eric Persson
eric.persson@skf.com
ericpersson@glocalnet.net
Mobil: 0706813463 efter 16,00

Håkan Malmborg
hakan.malmborg@habonet.net
Mobil 0706734975 efter 16,00

Anders Weglin ..
anders.awr@telia.com
Mobil: 0705784793 efter 16,00

_________________
Camilla Heijel
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Camilla skrev:

Huvudkonkurrenten kan inte uteslutas vara all "svartracing" som förekommer. Det är bara att gå in på rejsa.nu så syns tydligt att det förekommer en mängd billiga arrangemang där folk kan använda sina racebilar till en låg kostnad.


Kan du utveckla vad ni menar med "svartracing"?

_________________
--
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



också nyfiken på vad begreppet svartracing står för

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Kul att ni tar tag i SSK 3 är man uppvuxen med den klassen o sett alla Anglior, Trend Amazoner, Capris
Breddaade hundus mm För att sprida information så föreslår jag att ni visar bilder mm på fd klas 3 bilar eller som det hette et tag Castrol cup. Det skulle gå att skanna av gamla IMS.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Josen skrev:
också nyfiken på vad begreppet svartracing står för



Kan det vara det som vuxit fram i det här landet där man till och med startar ett eget förbund i stället för att påverka det vi har. Frågan är väl om vi inte är för lite folk i det här landet för att hålla på så. Sedan att kalla det för svartrace är fel för den verksamheten är försäkrad och ingår i ett förbund. Sedan kan man undra varför man uppfinner hjulet en gång till. t.ex. något som ligger väldigt nära folkrace. nästa steg är väl något som liknar klubbrace verksamheten med lite enklare reglementen.

Att dela upp den lilla kaka som Sverige är i för många delar förlorar alla på, även profit hungriga banägare i längden.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Har vi inte kommit i från ämnet nu ?? Grejen var väll att få igång en kul klass !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



RCM skrev:
Har vi inte kommit i från ämnet nu ?? Grejen var väll att få igång en kul klass !!


Helt rätt - känns bara lite märkligt att lägga en förslag på rejsa.nu som antyder att rejsingen som finns här inte är rumsren Vad vill man med det egentligen ?
Men nu har Camilla tagit bort fomuleringen i orginal-inlägget så finns väl ingen idé att älta detta mer thumbs up

också hemskt nyfiken på hur en klass 3 bil ser ut Bilder !

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Håkan M
Bålsta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 32



Arbetsgruppen för Nystart av SSK / Klass 3


Hej ,, Nu äntligen så har jag fått till ett användarkonto som fungerar, man kan säga att det har strulat lite.. Så därför har jag inte kunnat svara på dom innlägg som ni har skrivit.. Vem är jag då?Jag heter Håkan Malmborg och är en gammal racers som har rötter i både dragracing på 70 och 80 talet och nu dom senaste 13 åren inom banracing..
Glömde en sak, det innlägget som kom på Rejsas hemsida häromdagen och som helt berättigat har haft synpnkter på är det interna arbetsmaterial som vi i arbetsgruppen har dels fått in från andra recers och dels så var det förslag som vi i gruppen har tagit fram under våren ,, Det var ett missförstånd som gjorde att det kom ut på rejsas hemsida , kan bara beklaga det inträffade men vi kan ju tyvärr inte backa bandet.. Nu ligger det riktiga uppropet ute som ni säkert har sett...

Jag vill gärna svara så bra som jag kan på dom synpunkter som har kommit in med anledning av det inträffade. Vill också säga att om ni känner någon som har en bil som skulle kunna passa i SSK s klubbracing eller som funderar på att bygga eller göra om sin gatbil för ändamålet så finns det mejllänkar på uppropet eller ring ett samtal det går bra det också ..

Svar :: på Svartracing ,, som sagt det var en synpunkt som kom in från en kille som hade en del förslag hur vi ska kunna få fler utövare till serien.

Svar till Björnes :. ETAB data är en klass i SSKs klubbracing som är väldigt gammal , och som RCM skrev så hette den Castrol cup före ETAB data cup den serien har med andra ord funnits sedan 70 telet med olika klassponsorer..

RCM har helt rätt att det viktigaste är att försöka att få igång denna Klass 3 serie igen..

Bilder på en Klass 3 bil är rätt brett var det gäller utsende. Många bilar är gammla supertouringbilar , DTM bilar från början av 90 talet , rena rörramsbilar mm . Jag provar att lägga in en filmlänk från SSK s hemsida , det finns även lite bilder där också,, jag kan även ta fram några bilder senare på olika bilar..

http://www.sskracing.com/

http://www.sskracing.com/Bilderindex.htm

Vi i arbetsgruppen som består av undertecknade på uppropet kommer att jobba hårt under hösten i SSK s anda för att vi ska kunna få till ett startfält för 2009, vi tror att Rejsa är ett bra forum men det kommer att gå åt en hel del samtal att väcka upp gamla team som kan komma till start. Respnsen hitentills har varit bra så vi ser framemot detta med tillförsikt


Med Vänlig Hälsning

Håkan Malmborg

SSKs arbetsgrupp

_________________
Håkan Malmborg
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Håkan M skrev:
Arbetsgruppen för Nystart av SSK / Klass 3



Svar till Björnes :. ETAB data är en klass i SSKs klubbracing som är väldigt gammal , och som RCM skrev så hette den Castrol cup före ETAB data cup den serien har med andra ord funnits sedan 70 telet med olika klassponsorer..


Med Vänlig Hälsning

Håkan Malmborg

SSKs arbetsgrupp





Nu var det inte så att Jag la någott negativt om kastrull eller Etab utan det det var väl mera om det som utformas av annan Stockholm baserad organisatör (väl Känd i Långlopps branchen). För övrigt kanske jag har mer historik som bakgrund än du i detta ämne då jag hållit på med supersalon. Castrol, camaro. lady cup som mek sedan mycket tidigt 80-tal. Men jag står i allafall för min åsikt om att vi är för lite motorfolk i det här lander för att hålla på splittra upp ås i flera läger. Så frågan är även om inte klass tre ligger lite nära Nordic Supercar ? Det var väl så att Castrol låg nära Supersalon på sin tid och Nordic SC är väl lite av en efter följare till Supersalon.


Mvh Björne

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Björnes skrev:
Håkan M skrev:
Arbetsgruppen för Nystart av SSK / Klass 3



Svar till Björnes :. ETAB data är en klass i SSKs klubbracing som är väldigt gammal , och som RCM skrev så hette den Castrol cup före ETAB data cup den serien har med andra ord funnits sedan 70 telet med olika klassponsorer..


Med Vänlig Hälsning

Håkan Malmborg

SSKs arbetsgrupp





Nu var det inte så att Jag la någott negativt om kastrull eller Etab utan det det var väl mera om det som utformas av annan Stockholm baserad organisatör (väl Känd i Långlopps branchen). För övrigt kanske jag har mer historik som bakgrund än du i detta ämne då jag hållit på med supersalon. Castrol, camaro. lady cup som mek sedan mycket tidigt 80-tal. Men jag står i allafall för min åsikt om att vi är för lite motorfolk i det här lander för att hålla på splittra upp ås i flera läger. Så frågan är även om inte klass tre ligger lite nära Nordic Supercar ? Det var väl så att Castrol låg nära Supersalon på sin tid och Nordic SC är väl lite av en efter följare till Supersalon.


Mvh Björne




Nej förstår att du lägger det negativa i Svenska Motorsport Alliansen (SMA) ..... Och vad det innebär för mindre klubbar att göra billigare och enklare arrangemang än under SBFs flagga, fast med samma försäkringsskydd och laglighet.

Men vad har det med svensk racing eller som den här tråden handlar om, SSKs möjlighet att göra en kl.3, eller motsvarigheten till SLC GT som vi körde innan det vart för få tävlande.... igen.... ?

SMA licensierar inga racingtävlingar idag, till och med SLC endurance serien kör jag under SBF flagg och inte SMA..... Men vilken organisation som licensierar en klass har ju knappast någon betydelse för om den klassen ska överleva eller inte......

Problemet vi har i Sverige är nog mera att det finns för många arrangörer och fler verkar det ju bli.... det är nog det stora problemet, många med få tävlande....... eller för dålig status..... Och en del har varken många tävlande eller någon status, och då funderar man ju på varför dom håller på år efter år ??

Just nu är det väl bara att inse att det är inom STCC som all status finns inom svensk racing, och dom klasser som inte kör där iaf emellanåt är dömda till en ren klubbverksamhet med låg status.... (vilket iofs inte behöver vara negativt men kan vara svårt att få till en relativt dyr klass då som ändå SSK kl.3 är i bilmaterial)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Fredrik - SLC skrev:
Björnes skrev:
Håkan M skrev:
Arbetsgruppen för Nystart av SSK / Klass 3



Svar till Björnes :. ETAB data är en klass i SSKs klubbracing som är väldigt gammal , och som RCM skrev så hette den Castrol cup före ETAB data cup den serien har med andra ord funnits sedan 70 telet med olika klassponsorer..


Med Vänlig Hälsning

Håkan Malmborg

SSKs arbetsgrupp





Nu var det inte så att Jag la någott negativt om kastrull eller Etab utan det det var väl mera om det som utformas av annan Stockholm baserad organisatör (väl Känd i Långlopps branchen). För övrigt kanske jag har mer historik som bakgrund än du i detta ämne då jag hållit på med supersalon. Castrol, camaro. lady cup som mek sedan mycket tidigt 80-tal. Men jag står i allafall för min åsikt om att vi är för lite motorfolk i det här lander för att hålla på splittra upp ås i flera läger. Så frågan är även om inte klass tre ligger lite nära Nordic Supercar ? Det var väl så att Castrol låg nära Supersalon på sin tid och Nordic SC är väl lite av en efter följare till Supersalon.


Mvh Björne




Nej förstår att du lägger det negativa i Svenska Motorsport Alliansen (SMA) ..... Och vad det innebär för mindre klubbar att göra billigare och enklare arrangemang än under SBFs flagga, fast med samma försäkringsskydd och laglighet.

Men vad har det med svensk racing eller som den här tråden handlar om, SSKs möjlighet att göra en kl.3, eller motsvarigheten till SLC GT som vi körde innan det vart för få tävlande.... igen.... ?

SMA licensierar inga racingtävlingar idag, till och med SLC endurance serien kör jag under SBF flagg och inte SMA..... Men vilken organisation som licensierar en klass har ju knappast någon betydelse för om den klassen ska överleva eller inte......

Problemet vi har i Sverige är nog mera att det finns för många arrangörer och fler verkar det ju bli.... det är nog det stora problemet, många med få tävlande....... eller för dålig status..... Och en del har varken många tävlande eller någon status, och då funderar man ju på varför dom håller på år efter år ??

Just nu är det väl bara att inse att det är inom STCC som all status finns inom svensk racing, och dom klasser som inte kör där iaf emellanåt är dömda till en ren klubbverksamhet med låg status.... (vilket iofs inte behöver vara negativt men kan vara svårt att få till en relativt dyr klass då som ändå SSK kl.3 är i bilmaterial)



Nä det var väl exakt det jag menade att kakan i sverige är för liten att splittra upp på flera delar och och då lägga sig så nära så det nästan går att köra var som helst men bara nästan. då är det väl bättre att göra mer lika och locka folket med ett bra arrangemang till en vettig kostnad för föraren. Med framförallt ett stabilt regelverk så man vet vad som gäller utan glidningar åt olika håll i form av div dispenser och liknande.
Sedan att det finns dom som tycker att det är värt pengarna att hålla på och föda stcc folket det gynnar inte bredden inom svensk racing. Men jag tror inte heller att din grej med 5pappen är bra totalt sätt . det ligger för nära folkracen och verkar i mina ögon vara lite vågat vad gäller säkerhet, på de bilder och den info jag fått från folk som varit med. Den nivån finns ju ett fungerande regelverk inom sverige som är väl utprovat. folk i allmänhet ser ju inte skillnad när det händer en olycka utan då finns risken att det skitar ner andra också. Jag har dessutom fått den uppfattningen att du kör dessa arrangemang under sma.

Din klass fyra i slc ligger väl bil mässigt nära ssk kl 3 också utan att kuna regel verket i detalj.

Björne

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163



hej

Henrik Rosengren Mercedia racing här. www.mercedia.se


Jag undrar varför det diskuteras regler hit & dit ang ssk3.
Det är bra som det är , välkännda & fungerande reglemente.

jag tror att en stor anledning till klassens lite dåliga uppslutning är
så ,att flera förare i klassen har till ex fått barn , jobb, hus etc som tar all tid,
samt en del har kanske tillfälligt tappat intresset, allt kommer & går i livet stundtals.

jag tycker att man ska gå igenom alla gamla startlistor & försöka kontakta den som tidigare har
kört typ etab etc, och kolla av läget med dem och kanske få ut dem ur garaget.

sen ska givetvis priser etc vara precis så höga för att det ska gårunt, det är inget
vinstgivande företag som vi medlemmar i SSk har.

hoppas på bra uppslutning 2009.

Med största respekt för alla skrivet av Henrik Rosengren.

ps ... Behövs det en sk klass kontakt-man här i södra Sverige är jag villig att var detta.

_________________
henrik rosengren
Citera
Thomas N
Lidköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 40



Hej !! Riktigt kul att SSK tillsammans med Håkan, Eric och Anders tar
tag i Yokohama Cup. En riktigt underhållande klass i sina bästa stunder,
får ju inte glömma att det var gamla ETAB Data Cup som var med och
startade upp STCC 1996.
Men hoppas nu att det bli något liknande vi hade 2005 då Yokohama körde
tillsammans med norska Special Saloon, då vart det ju riktigt bra drag på
banan...

Vi kan ju titta tillbaka 10 år för lite nostalgi.

Raceweekend på Kinnekulle Ring 24-26 Juli 1998
Startlista ETAB DATA CUP :

# 1 Jan Walter, Garphyttan, Mazda RX-7
# 2 Mikael Dahlgren, Ulricehamn, Mercedes 190 E
# 4 Tomas Nyström, Rimbo, BMW 318
# 5 Villy Zielinski, Gånghester, Lotus Europa
# 6 Håkan Malmborg, Bålsta, Mercerdes 190 EVo
# 9 Eric Persson, Katrineholm, Mercedes 190
# 11 Tomas Karlsson, Karlstad, Mercedes 190
# 12 Gunnar Lundström, Umeå, Ford Capri
# 17 Lars Brandström, Gagnef, Ford Sierra
# 19 Ronnie Hermansson, Tyresö, BMW M3
# 21 Torbjörn Holmstedt, Karlskoga, Mercedes 190 DTM
# 25 Kenneth Hjärner, Bälinge, BMW 320i
# 26 Morgan Jacobsson, Fristad, Ford Capri
# 27 Kjell-ove Andersson, Vedum, Volvo 240 GT
# 28 Bengt Lundström, Bor, Mercedes 190 EVo I
# 34 Börje Gustafsson, Järfälla, BMW M3
# 44 Kennet Klasson, Gislaved, BMW 320i
# 54 Göran Larsson, Vintrosa, Volvo 140
# 55 Leif Frykås, Hålta, Ford Anglia
# 66 Torbjörn Nordenström, Gnosjö, Opel Manta
# 70 Harry Bengtsson, Nacka, Mercedes 190 E
# 71 Jonas Ingre, Hägersten, Alfa Romeo
# 88 Fredrik Nilsson, Falkenberg, BMW M3
# 99 Jonas Lundberg, Uppsala, Mercedes 190




_________________
Thomas Nilsson
SSK- Svensk racing när den är som bäst!
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Hur går det med SSK 3 klassen ?? Någon som vet om Leif Frykås har sin Anglia kvar ex

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Håkan M
Bålsta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 32



Svar till RCM

Jag pratade med Leif idag om framtiden och han och Kjell håller på att ordningställa Anglian för Classic , han vet inte riktigt när han kommer att bli klar men helt klart så kommer det att bli kul att se den bilen igen . Så Leif Frykås har bilen kvar och jobbar på den ... mvh Håkan Malmborg

_________________
Håkan Malmborg
Citera
Håkan M
Bålsta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 32



Svar till Thomas N och RCM .. Vi i arbetsgruppen håller på som bäst att ringa runt till kända förare som bäst , Vi räknar med att kunna presentera en startlista under oktober månad,

Tack Thomas för samanställning av förarlistan som du skickade

mvh Håkan Eric coh Anders

_________________
Håkan Malmborg
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



....verkar intressant....vad kan det vara för reglemente på detta månntro för en som knappt var torr bakom öronen när det begav sig....går de att hitta någonstans?

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Håkan M
Bålsta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 32



Svar till
shasselg
Täby

om du går in på SSKs hemsida och klickar dig till reglemente så kommer till den information som du funderar på .. Eller så ringer du mig mitt telefonnummer står på det upprop som finns längre upp.. mvh Håkan Malmborg

_________________
Håkan Malmborg
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



Håkan M skrev:
Svar till
shasselg
Täby

om du går in på SSKs hemsida och klickar dig till reglemente så kommer till den information som du funderar på .. Eller så ringer du mig mitt telefonnummer står på det upprop som finns längre upp.. mvh Håkan Malmborg


Tack Håkan, jag måste vara blind, hittar bara;

SSK Standard
Fyndbörsen Cup
Qwinsta Trophy
Yokohama Scandinavia Cup ----> är det denna?
Renault Junior Cup
SSK Classic
Volvo original Cup
Superkart

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Håkan M
Bålsta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 32



Svar till
shasselg
Täby


Hej .. Ja det är den klassen kanske vi har varit lite otydliga men det ska vi förbättra oss på ,, det kan bli så när man tar saker o ting för givet..

mvh Håkan

_________________
Håkan Malmborg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Skriv regler...så jag kan åka med den här..


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Nystart SSK Klass 3
1, 2, 3, 4, 5   >>
106242 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande