| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kritvita tändstift efter E85 konvertering.
|
9041 besök totalt |
|
Efter att jag konverterat min Porsche 944 -82 till E85 så har tändstiften blivit helt kritvita, undrar helt enkelt om den går för magert eller om det är ett normalt fenomen med det högre oktantalet. MVH Lars G _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
|
Re: Kritvita tändstift efter E85 konvertering.
Har du kollat lambdan efter konverteringen? Hur gick konverteringen till? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re: Kritvita tändstift efter E85 konvertering.
Lambdan är tyvärr inte kollad(har köpt men inte fått än). 30 % större spridare och mappad för E85 samt höjt bränsletryck från 2.5 till 3.5 Bar Det är rejs på lördag så man vill ju krama ur det sista ur spisen. MVH Lars G _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
|
Såhär i E85 diskussioner så kom jag att tänka på en rolig grej som en kompis sa..
Han kör rally med en 2liters 16v motor som är rätt hårt sugtrimmad.. Hursomhelst så sa han: Skillnaden mellan E85 och vanlig 98 är att när man tog ut stiften på en gammal bil kunde man läsa stiften.. Nu med E85 så hör man aldrig när det spikar så när man tar ut stiften är det vevstaken man tittar ner på..
Han var lite less efter att ha spikat hål på ett gäng kolvar av olika anledningar
|
||||
|
Jag har kört alla mina bilar på E85 och stiften har alltid varit vita.
Å andra sidan har jag haft tur med spikningar. Jag spikade sönder topplockspackningen med massor av laddtryck och förtändning men det blev inga märken på kolvarna. 30% och höjt soppatryck räcker troligtvis väldigt bra. Lambdavärden vid fullgas på bensin är vanligtvis ganska feta. På en av bilar (sugmotor) satte jag i bara 25% större spridare vilket ledde till att den gick stochiometriskt även vid fullgas. Inget hände trotts ökad förtändning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Höjde trycket lite till och den gick bättre, ska nog höja ytterligare lite. Bättre med för mycket än för lite.
Mvh Lars G _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
|
30 % extra låter i minsta laget i mina öron. Förhållandet mellan Stoich för bensin och för E85 är vid 1,49.
Det här är taget ur dokumentationen för Megasquirt: To determine the amount of "extra" fuel required compared to straight gasoline at stoichiometric mixtures, simply divide the AFRs. For instance, comparing E85 to 100% gasoline, the extra fuel factor is 14.68/9.87 = 1.49. This will require an alteration to the REQ_FUEL value of 149% (less if the gasoline already contained some ethanol or MTBE - most do - so a value of 146% is more typical). Note that the fuel flow will increase by 46% under all conditions with E85 versus gasoline, and your fuel pump and injectors must be capable of the higher flow under high load conditions. _________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||||
|
I Bosch Motronic styrboxen finns det en switch där man kan ställa +3 eller +6% extra bränsle se länk.
http://frwilk.com/944dme/fqswitch.ht _________________ Krister Lundström, Umeå Porsche 911T -68 |
||||
|
Beep Beep
Jag skulle inte tro att det har spikat alls i din motor.......
Symptomen med e85 är oftast som såhär du kliver uppåt i tändning mot bensinen... Du kommer till den tändningen då du får mest effekt om du stegar uppåt sen efter det så är det bara förbrännings trycket som stiger som satan för varje grad du kliver på tändning sen efter att du har förbrännings tryck som gör att att sakerna går sönder typ din packning då efter detta spikar det men man kommer oftast inte dit utan det pajjar innnan....... Man bör som lekman hemma inte mappa på e 85 utan att ha mappat klart på bensin innan då vet man max tändning om man lyssnat spikningar vettigt med lurar eller nåt..... sen går det inte kliva uppåt i tändning som en galning liksom det ger inget ändån bara trasiga saker.... klar fördel med bromsbänk då märker man när siffrorna stannar men man kan ju klocka på vägen annars i värsta fall.... Det var bara en liten parantes angående etanolens baksida..... Stiften bli "spolade" det blir ju inget sot av e85.....
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
|
Diket: jo, jag fick faktiskt min B202 att spika på E85. När jag kliver på gasen på 5:an peakar laddtrycket upp till 1.2 bar för att sedan gå ner till cca. 0.7. Om jag "pumpar" gasen på det sättet på motorväg medan motorn är varm kan jag en gång av fem höra karrakteristiska "grus som kastas mot golvet" ljudet. När jag sänker tändningen försvinner detta men även en del av effekten. Tyvärr spikade jag sönder min gamla packning på det sättet.
Tyvärr är inbyggda tändförställning lite opassande på E85. Ställer jag in den så den inte spikar vid laddtryckpeakar försvinner det lite vrid före laddtryck. Ställer jag in den så den går bra innan vrid tenderar den att spika vid fullt laddtryck. Nästa steg är att installera Megasquirt. Det här med Lucas och vakuumförställd tändning är väldigt oexakt och jag är glad över att ha klarat kolvar hittils. Jag skulle vilja ha: 1. Mer förtändning före laddtryck. 2. Laddtryck som inte peakar vid gaspådrag. 3. Laddtryck som är konstant på 0.7 bar. 4. Släta AFR runt 12.8 vid fullgas. När det är fixat tror jag att man kan plocka en jäkla massa hästar ur min gamla kärra. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Sant.. om man åker med orginal chipp. Lars har bytt chip, och då beror det på vad chipmakaren gjort med de olika lägena på switchen .
På det chippet jag har har chippmakaren istället använt de olika lägena för olika spridare, så att samma chipp funkar till både orginal, men även några eftermarknadsspridare. |
||||
|
Re:
När jag säger AFR menar jag motsvarande bensin AFR, där lambda 1.0 är 14.7:1. Min bredbandslambda är kalibrerad för bensin. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Lambda för ett specifikt bränsle påverkas inte av typen av sensor. Att tillverkare kalibrerar för att visst bränsle har jag aldrig hört förut, det låter ologiskt. 12,8 för E85 låter jääättehögt. Återigen en referens till MS-manualen: Fuel AFR Lambda Gas stoich 14.68 1.000 Gas max power rich ~12.5 0.8503 Gas max power lean ~13.2 0.900 E85 stoich 9.87 1.000 E85 max power rich ~6.98 0.7143 E85 max power lean ~8.47 0.8673 E100 stoich 9.00 1.000 E100 max power rich ~6.43 0.714 E100 max power lean ~7.80 0.870 ...eller missförstod jag dig? _________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||||
|
Re:
Jag tror att du missförstod mig. Bredbandslambda mäter bara lambdavärdet. Dvs. syreöverskott. Den bryr sig inte om du kör på etanol, metanol eller bensin. Själva sensorn levererar spänning som sedan omformas till ett värde 0.5 - 2.0. Denna värde multipliceras sedan med ett index som är beroende av vilket bränsle du kör på. För bensin är lambda 1.0 14.7:1. För E85 ligger den på 9.87. Jag kan ställa om min bredbandslambda att visa antigen lambdavärde eller AFR. AFR kan man konfigurera genom att byta index men lambdavärdet är vad den är, dvs. 1.0 för stokiometriskt. I och med att jag finner det bökigt att titta på rena lambdasiffror (0.8-1.2 typ) låter jag displayen stå i AFR värdet för bensin. Detta då jag vet att 12.8 (motsvarande lambda 0.87) är lagom fett. Med andra ord kommer min bredbandslambda att visa 14.7 så fort lambdan är 1.0, oberoende av bränsle. Dvs. Om jag kör på E85, inte byter index till etanol (vilket bara förvirrar mig) och mappar bilen så jag får 12.8 i displayen så kommer själva lambdavärdet att ligga på 12.8/14.7 = 0.87 och AFR på (12.8/14.7) * 9.87 = 8.59:1 Dvs. 12.8 på displayen vid E85 drift är i själva verket 8.59 och bilen går lagom fett vid fullgas. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
om man har AFR för bensin på displayen ska man alltså sikta på ca 12.0 vid tuning för E85 och inte ca 12.8 som för bensin? Är detta med eller utan extra önskad kyleffekt för turbomotorer? |
||||
|
Re:
Ah, du glömde några detaljer på vägen bara.
Nu låter ditt resonemang tämligen logiskt. _________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||||
|
Re:
När vi har bromsat i motorbänk så har BMW motorerna gett mest effekt med E85 på ett (bensin) AFR på 13.0 alltså ca lambda 0.89. Till och med så att dom går bättre lite magrare än fetare. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Jag skulle gissa att en Turbomotor ger mest effekt på bäst sätt vid lite fetare blandning (nyttjar E85's ökade kyleffekt). |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9041 besök totalt |