Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -75 Börjar bli klar... | << 1, 2, 3, ... 32, 33, 34 >> 7 besök senaste veckan (88655 totalt) |
Hos stylingbutiken http://www.stylingbutiken.se/Shop/In
_________________ Fredrik Ånestrand |
||
det står att det medföljer fästen passar dessa? eller hur hade du tänkt göra? + ska du använda 4punkt eller vanligt bälte?
EDIT: är dessa lagliga att köra med ens? läste att stolarna inte har någon sorts "godkänning eller certifikat" _________________ erik nyberg |
||
Vet inte om dem passar, men tänkte göra nya av 2plattjärn bara.. Blir nog vanliga bältet till att börja med (för att få bilen genom SBP) eller om jag sätter i original stolen vid bes. tar ju ingen tid att byta direkt.. :P och så är man ju säker på att det inte blir nerslag på det i alla fall.
Tror nog de skall vara lagliga att köra med, dock så är dem ju inte FIA godkända... _________________ Fredrik Ånestrand |
||
4p-bälten kan du fästa i original infästningar i golvet resp i hatthyllan. Borra två hål i plåten, gänga in bultarna i ett järn inifrån skuffen, lägg på hatthyllan. OBS borra inte hål i den "lösa hyllan" om den är hel, de är ovanliga att hitta hela.
Mätare i mittkonsollen: egentligen behöver du inga extra mätare. Men vill du ändå ha såna, försök göra en lösning utan att borra några hål i mittkonsollen. Ifall den är hel o fin, förstås. För hela mittkonsoller är svår bristvara. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
Tackar för svaret! Nej självklart ska jag inte borra i konsollen, det är ju vansinne om du frågar mig. Tänkte dock annpassa en plåt som man kan klämma fast och klä med kolfiber.. _________________ Fredrik Ånestrand |
||
Har fixat lite idag då ; Bla. slipat golvet och tagit bort "brunnslocken" eller vad man ska kalla dem. Blir att klippa till plåtar & svetsa i där istället imorrn!
Så bilderna kommer imorgon. Mvh Fredde _________________ Fredrik Ånestrand |
||
okej! låter ju iofs väldigt bra Men då det är lite mer rost runt omkring så att säga så måste jag ändå svetsa. Känns skönt att täppa till dessa hål för gått också.
Bromsarna tar ganska dåligt.. Och ska renoveras. Då bilen har stått i c.a 8år. så antar jag att kolvarna i oken kärvar en del. Man får trycka stenhårt på pedalen för att få bilen att stanna. Tänkte självklart byta bromsvätskan också.. Tips på bromsvätska? och hur går jag till väga för att få ur den gamla vätskan? Tack på förhand! _________________ Fredrik Ånestrand |
||
- Bromsslangar finns på Biltema. ca 50-60 kr/st.
- Packningssatser till bromsoken + nya bromscylindrar finns på Meca, Mekonomen m fl. - Vassare bromsklossar finns t ex på PEAN Sweden. - Svarva skivorna, om de är tillräckligt tjocka (minmått finns). Annars köp nya, finns ibland nya att köpa billigt på t ex blocket, från gamla bildelslager. - Bromstrummorna och de gamla backarna lämnar du till en bromsmek-firma. De limmar nytt bromsmaterial, svarvar trummorna och svarvar även in bromsbackarna efter trummorna. Så får du perfekt anliggningsyta direkt. Man brukar även kunna välja bättre friktionsmaterial för en mindre slant. - Renovera huvudbromscylindern. Brukar läcka. Det märker du genom att pedalen går i botten då och då. Riktigt läskigt... - Bromsvätska: t ex APE Super Blue. Kostar runt 300 kr/l, en liter räcker. Det kostar några tusen att renovera bromsarna, men det är det lätt värt. Utan pålitliga bromsar är det inte roligt. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
Stort tack Erik! Kanonsvar. Ingen som har koll på hur jag smidigast tappar ur "all" den gamla bromsvätskan?
Här kommer nu lite bilder på vad som gjorts så ni inte tror att det står helt still. Här har jag tagit ut det gamla "brunnslocket" : Klippte till några plåtar & svetsade i : Kittade plåtarna och målade golvet: Tycker det ser lite trevligare ut nu mot förut och som vanligt så ser det bättre ut på riktigt än på bild Det som återstår att göra härnäst blir väl att måla på med underredsmassa också, visst inte det bästa ur viktbesparings-synpunkt (vilket ord! :P) men känns skönt att få det ordentligt gjort! Allt för nu. Mvh / Fredde _________________ Fredrik Ånestrand |
||
Jusste! Nytt batteri bör inhandlas.. Tips på batteri? inget värsting, men ett bra som funkar.. gärna stöttåligt
Tänkte även montera batteriet i bakluckan. men hur blir det med kabeldragningen? Någon som gjort liknande operation? Är ju en jordpunkt fram i motorutrymmet, så om man jordar bak, i ex. vis något hjulhus (invändigt alltså :P ) och sedan drar fram en + kabel (hur grov?) till en kopplings-plint. för att sedan "skarva på" med den befintliga plus-kabeln. Detta borde väl kunna funka? _________________ Fredrik Ånestrand |
||
FÄLGAR köpes! Som passar.. 4/100 ET. vet jag tyvärr inte. Men vill ha breda plåtfälgar runt 16" stora/små... skulle vara tokfränt om ni frågar mig. Någon som har koll på var jag hittar det eller någon som har?
samt hur breda däck får man på?.. Tack på förhand! Mvh Fredde _________________ Fredrik Ånestrand |
||
läste nån stans att om man har batteriet i skuffen så kan det börja rosta lättare? hans skuff hade börjat rosta på en massa konstiga ställen och det luktade fränt ur skuffen då det är i princip lufttätt _________________ erik nyberg |
||
"Nytt batteri bör inhandlas.. Tips på batteri?" Köp ett helt vanligt batteri på macken.
"Tänkte även montera batteriet i bakluckan. men hur blir det med kabeldragningen? Någon som gjort liknande operation?" Jag gjorde det nyligen. Du jordar bak i skuffen. Sen drar du en pluskabel i lämplig dimension fram till motorrummet o kopplar ihop med befintlig pluskabel till generatorn. Lägg gärna en extra slinga på 1,5 meter under baksätet, så har du färdig kabel om du sen vill montera huvudströmbrytare i mittkonsollen. Montera en batterilåda i skuffen, sätt fast den ordentligt och se till att du kan spänna fast batteriet inne i lådan. Jag har ingen synpunkt på det där med ev rost i skuffen. Men det låter inte så troligt. För då skulle det ju vara jätterostigt under huven på alla bilar? Fälgar: eftersom du ska ha kvar original skärmkanter är det ganska noga vilken bredd och framförallt ET du väljer. BMW original till E30, 7*15, kräver skärmbreddare om du vill kunna styra och fjädra ordentligt. Golf GTI 6*15 BBS sitter som smäcken utan breddare, men är svåra att få tag i och ganska dyra. Ett hett tips är Golf 1 GTI, 6*14. Sitter som smäcken de med, och är snygga och billiga! (Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Även E30 6*14 ("kapsylfälgarna") funkar fint. Bromsvätskan: köp en luftare, dvs en slang som du kopplar från ett luftfyllt däck (OBS max 1 bars tryck!) till bromsvätskebehållaren. Det smidigaste sätter, och så räcker det med 1 pers för att lufta. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -75 Börjar bli klar... | << 1, 2, 3, ... 32, 33, 34 >> 7 besök senaste veckan (88655 totalt) |