Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (138277 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



ca 950 kilo och 240hk = 3.958 kg per hk, Inkl förare och fulltank.

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Jonas Lindell skrev:
Vikt idag: 1112,5kg
(bak 680,5kg)

Power 213hk/6000 R.P.M.
Torque 273Nm/5000 R.P.M

Det måste väl bli 5,2kg/hk

(1000kg och 300hk hade varit roligare, 3,33kg/hk)


Efter vinterns uppdatering har siffrorna hyffsats till lite: ca 1000-1050kg och 334hk ger: 3-3.1kg/hk

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Enligt regbeviset väger min Maserati Ghibli GT 1540kg men enligt gammla tidningar ca 1400- 1450kg. Motorn skall ge ca 350hp (370hp enligt vissa). om jag räknar realistiskt blir det 1540kg/350hp=4,4 kg/hp. Mer optimistiskt räknat blir det 1450kg/370hp=3.92 kg/hp


_________________
Avregistrerad användare
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Jag är precis på gränsen till medlemsskap i 1000kg/100hk-klubben.
Vinteråket volvo 360: 1160kg/110hk = 10,54
Framtida banbil Kadett c: ca 900kg/250hk = 3,6 (Nästan helt taget ur luften men jag kommer nog att sikta på något i den stilen till att börja med )

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
W.o.T
Hönö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 56



5.11 på Lancian

_________________
Erik Sjöström

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Nä, nu har det varit alldeles för många effektstinna bilar på ett bräde:

hobbybilen: 1322kg/92hk = 14,4 kg/hk

bruksbilen: ca 11kg/hk

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
WiRRe
Järfälla
Här sen Dec 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


1175/340 = 3.45 kg/hk

_________________
Daniel Wistedt
Mitsubishi EVO I gsr
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Med lite i tanken 2,63kg/hk
Med full tank 2,75kg/hk

Sen är ju frågan om ölkaggen hos föraren skall med

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Vilt gissande, men ganska troliga siffror ändå:
1000 kg, 200 hk ger prick 5 kg/hk.
Knökar jag ner 6an i bilen så åker väl effekten upp en bit till, men samtidigt ökar vikten. Särskilt fram...
1100 kg och 250 hk kanske? 4,4 kg/hk.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211



Bilen min är inte färdigbyggd ännu.. Men slutestimerad vikt bör inte överskrida 1300kg med alla beräkningar jag gjort.
Motorn lämnar än så länge 899hk vilket skulle göra 1,44kg/hk!!

En bra början

_________________
Togge Stensson
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Det är något som saknas på tråden....men först kanske jag ska säga att tråden är bra.
I dragracing så är det lite mer avgörande med hk/vikt men i banracing som det här forumet faktiskt handlar om så vet väl alla (nästan i alla fall) att man inte tar sig runt banan med bara häst/viktförhållande.
Det ska bromsas och det ska gå runt kurvor...på något vis.
1500 kg som ska bromsas mot 800 kg och samma effekt/ viktförhållande ähh jag vet att ni vet vad jag menar.
Tyvärr är ju inte varvtider heller helt rättvisa i ren teknisk jämförelse med allt vad förarkunskap och förhållande på bana men nog är det mer utslagsgivande?

Nästan så att det skulle finnas olika viktkategorier för kg/hk i denna jämförelse.
Typ så här men nu bara helt utan bakgrund för att ge ett exempel. Helt klart inte linjärt heller.
2000-1600
1600-1500
1500-1200
1200-1000
1000-800
800-700
700-600
600-550
550-500

oj, vad har jag gjort? Det liknar ju en regelbok. Nog om detta. Avvaktar reaktion.....

_________________
Fredrik Reichel
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



BMW 320Si tjänstevikt 1430/173=8,27kg/hkr

_________________
bmw bmwsson
Citera
koopfan
Hallstahammar
Här sen Dec 2006
Inlägg: 151



1600kg/320hk = 5kg/hk =0.2hk/kg

_________________
Emil Koop
Familjekärra: Tiguan R-Line 2019 190TDI
Hoj: BWM R90 Offroad -71
ATV: Cforce 820L 2018
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Matra, ombyggd: (Ca.) 680kg / 280 hk = 2,42kg/hk

Förmodligen blir bilen lättare än det med.

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Golfen 1000kg /160hk =6,25

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



ähum... även om min bil skiljer sig från era, så är väl en kart också en bil..? eller?
115kg/11hk=9,58 (ca, med förare och bly)
oopsee... detta var visst farsan rejsa konto :P detta inlägg var iallafall menat från e-lindman (erik lindman).

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Trozzo
Borås
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



Golf gti 1080kg - 141,7hk = 7,621 hk/kg

_________________
Roger Arntsberg

Vw Golf GTi 16V -88
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=696293#696293
Citera
Corolla gtr
Norrahammar
Här sen Nov 2005
Inlägg: 239



Audi 100 Turbo 1280 med soppa: 5,22kg/hk org 8,35kg/hk bättre än jag trodde

_________________
Jonne Carlsson

Fiesta Xr2 113hk
Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk
Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk
Mitsubishi Galant V6 163hk
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259



0,52 kg/hk! Snart förhoppningsvis 0,43 kg/hk.

Men det är min motorcykel så det är kanske fusk? 197 kg fulltankad och utan förare (ser att vissa räknar så) och 380 hk (330 på hjulet men vevhästar verkar gälla?) Turbo så klart.
Men nya turbon är målet 400 på hjulet vilket blir 460 på veven räknat på 13% förluster genom transmissionen. (13% brukar stämma på hoj)

Finbilen, en Saab 9-5 Aero med Maptun steg 2, har 6,2 kg/hk och pendlarbilen, Opel Astra Kombi, har 11,8 kg/hk

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Rx7an hade jag 1380kg/420hk = 3,28kg/hk.
Men jag vinner nog iaf på 323hk/liter motorvolym

Thunderacen 215kg/147hk
CBRen 192kg/132hk

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Saaben väger väl runt 1360kg med mig i å halv tank å har runt 400hk så de blir 3,4kg/hk

Men ska lätta den lite i vinter, ska ner till 1300kg iaf å då blir de ju 3,25kg/hk

Å de i en gammal 9000

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (138277 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande