Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vart passar Miatan in?
1004 besök totalt
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Vart passar Miatan in?

Funderar lite på vilka serier som passar för Miata? Långlopp eller sprint spelar ingen roll. Roadsport C(SPVM, MGCC) har jag koll på då jag kör där själv.
Är ju ny för i år vad det gäller racing så det känns lite rörigt med alla serier hit och dit.

Min Miata är inredningsrensad samt har en del glasfiberdelar så den väger dryga 1000kg inkl förare, motorn är orginal(131hk). Vagnbok samt licens finns...

Hittade SSK Standard där en icke privatimporterad miata verkar kunna passa rätt hyggligt(har säkert fattat reglementet fel ) men den serien går bort då min bil är importerad och 7,5hk/kg samt hårda orginalregler inte heller lockar...

Any ideas?

/Fredrik

http://modsport.se/
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Talande tystnad... Min miata är mao en roadsport C maskin och kan köras under SPVM, MGCC samt MX5cup är slutsatsen jag drar. (Vad det gäller MX5cupen så vet jag inte om min bil passar då inget verkar vara slutgiltigt bestämt, trots tidigare tydligt uttal om att roadsport C skulle gälla, så fasen vet var det slutar.) Dispens för att platsa i långlopp ser tyvärr kört ut, saknas det inte tak så ges inga dispenser.
Vad det verkar kan man iaf vara lugn med att man kan köra i C under SPVM nästa år då de inte ändrar något förrän 2010. Vet någon om MGCC planerar att se över sitt "reglemente"(tillägg till RS-reglementet)?

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

bfd_henriksson skrev:
Talande tystnad... Dispens för att platsa i långlopp ser tyvärr kört ut, saknas det inte tak så ges inga dispenser.

Har du pratat med SLC/Fredrik Skoghag? Där borde du få köra Miata utan problem!

Stockholm
Här sen Mar 2003

Vi kör med våran i MSLS, så där kan du köra om du har hardtopp.

Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Niklas L skrev:
Vi kör med våran i MSLS, så där kan du köra om du har hardtopp.

Funkar hardtopp i glasfiber?

Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Kristian Larsson skrev:
bfd_henriksson skrev:
Talande tystnad... Dispens för att platsa i långlopp ser tyvärr kört ut, saknas det inte tak så ges inga dispenser.

Har du pratat med SLC/Fredrik Skoghag? Där borde du få köra Miata utan problem!

Får kolla det.

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Kolla så att det är en sportbil först...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Kolla så att det är en sportbil först...
Sportvagn heter det,
och den som inte frågar får inte svar (En Rex hade inte varit nåt problem i SPVM).

och i diverse fall så är just bristen på baksäte ett problem. Alla serier vill ju ha sin profil av diverse anledningar.
Miatan har ju FIApapper "NGT" men om det var en gemensam serie eller nåt är lite oklart (för mig iaf), men andra bilar med "NGT"-nummer på homologeringspappren är:
NGT 1   I   01.03.2000   Ferrari              360 Modena - 3'586.2cc             2007+
NGT 2   D   01.03.2000   Porsche              PORSCHE 911 GT 3                   2011
NGT 3   J   01.08.2002   Mazda Motor Co       MX-5 - 1'839.6cc                   2012
NGT 4   I   01.03.2003   Maserati             COUPE - 4'243.83cc                 2012+
NGT 5   J   01.03.2003   Nissan               FAIRLADY Z (Z33) - 3'498.4cc       2013
NGT 6  GB   01.07.2003   Morgan Motors Co Ltd AERo 8 - 4'398cc                   2010
NGT 7   I   01.03.2004   Ferrari              360 Challenge Stradale - 3'586.2cc 2011
NGT 8   D   01.03.2004   Porsche              911 GT3 RS - 3'598.1cc             2011
Spelar nu detta nån som helst roll för vart Miatan skall ha möjlighet att vara med att leka här i Sverige? Inte alls.

En del vill ha flera sittplatser, andra vill ha hårda tak. Men dispenser går alltid att diskutera även om det är mer eller mindre sannolikt att man kan komma igenom nålsögat. Har man väl lyckats komma in i en serie så är det väldigt sällsynt att förändrade regler eller praxis utesluter de som redan tävlar.

Elitracing (åskådarracing)
Vart passar Miatan in?
1004 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande