Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Vätterleden Racing bilder 1969-1976 | 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (19573 totalt) |
Vätterleden Racing grundades av min farbror Erkki Salminen 1969. Han hade innan formelbilsatsningen kört ban/isracing med saab. Han tävlade både i Sverige och Europa i F3. Numera är Vätterleden racing aktiv i BMW Cup. Denna bild är ganska speciell, framförvarande bil missar växeln och Erkki kör på dennes bakhjul och svingas upp på två hjul, framförvarande förare hade däckmärken på hjälmen. Erkki landade tryggt på alla fyra hjulen igen. Duktig fotograf:). Plats: Mantorp Park inbromsningen till sista kurvan. Första tävlingen. Plats Anderstorp Raceway. Denna tävling vann Ronnie Petterson och under träningen blev Erkki omkörd av Ronnie som om det vore ett möte, då undrade Erkki vad han hade gett sig in på. Ronnie och Erkki kom sedan att turnera ihop under Europa resorna eftersom F3orna ofta körde innan F1 racen. _________________ olof Johansson |
||
|
||
kortet är på Erkkis första formel 3:a en Cooper T71 som han köpte hösten 1968. Bilen var från början en formel 2:a men bygdes om till F3:a när den kom till Sverige.Förste ägaren till bilen var blivande formel 1 värdsmästare Graham Hill. Att notera är att bilden är handritad av oddmund olsen från Göteborg 1969 och här ser ni samma bil 40 år senare. Nu ägs bilen av Magnus Ahlkvist och han tävlar med bilen i historiska racing. På den andra bilden ser ni vilka som har haft bilen innan Erkki, alla namnen står på bilens vänstra sida. Ni som kan eran racing känner säkert igen många av namnen. Imponerande. _________________ olof Johansson |
||
Verkligt kul tråd att följa
En speciell epok i svensk racing med 1000cc F3 1600cc epoken var också intressant. Erkki åkte väl en hel del då också, om jag minns rätt? Själv minns jag alla sena stopp på Vätterleden på väg hem från SSK-racen. Var tradition att ta en köttbit och ha eftersnacket med kompisarna där. Undrar om inte vetskapen om Vätterleden Racing bidrog till ställets popularitet hos oss _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Det stämmer han åkte både 1000cc och 1600cc, vi satt precis och diskuterade detta, speciellt när de körde på ringen. Hur de fick släppa av något med 1000cc för att de skulle få andas lite:). Motell Vätterleden byggdes av min farfar och Erkkis far Sven Johansson. Sven far känd bland de flesta, innan vätterleden byggdes drev han caltex macken i Gisebo efter Huskvarna, där han kallades för "sven i backen" pga stigningen från huskvarna upp mot gränna. Iaf Erkki drev macken på motellet när farfar hade motell vätterleden. _________________ olof Johansson |
||
Historier från Motell Vätterleden. Berättas live av min far Sven-olof Johansson.
http://www.youtube.com/watch?v=eEG8e http://www.youtube.com/watch?v=7sKtK http://www.youtube.com/watch?v=OBy26 Mer berättelser kommer senare! _________________ olof Johansson |
||
Någon som kanske känner dessa herrar? Bilden är från depån på Anderstorp, från vänster Reine Wisell sedan står Greger Kronegård och den siste mot höger är Gustav Dieden Karlskoga. om någon känner igen övriga får ni gärna hjälpa mig! _________________ olof Johansson |
||
Då kanske du känner igen Lasse Fagerberg! Det är han som sitter och håller den stora skiftnyckel bakom coopern. _________________ olof Johansson |
||
Brabhams F3:or både i 1000cc och 1600cc är bland de snyggaste Formelbilar som byggts tycker jag.
Vad hette dessa generationer? BT 28, BT 35? om plånboket var större skulle en 1600cc Brabham med Holbay eller Nova motor garanterat vara mitt val i historisk racing. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Bilder o videos Vätterleden Racing bilder 1969-1976 | 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (19573 totalt) |