Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
A-armar förr vs nu
4811 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
A-armar förr vs nu

En grej jag undrat lite över.

På gamla formelbilar, typ 60-70 talare så var ofta bärarmarnas infästning i chassit väldigt långt från varandra. Om man tänker sig bakvagnens bärarmar, så var främre infästningen i chassit uppemot en meter framför bakaxeln. Och i framvagnen var det bakre infästningen som var långt bak i chassit.

Exempel på detta kan ses här i Henrik Hanssons fina formelbilstråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42035

Nuförtiden verkar bärarmar ofta vara mycket kompaktare med infästningarna närmare varandra. Vad är orsaken till respektive design?

Min gissning är att man gjorde som man gjorde förr för att det helt enkelt blev en stabil konstruktion med mindre belastning på kullederna och stagen. Men att man nuförtiden ofta vill ha bärarmar som sitter fast närmare bilens mittlinje och att det inte får plats med den gamla typen av utspridda chassiinfästningar.

Kanske man har upptäckt att det blir tillräkligt starkt med den modernare designen och att det bara blir högre ofjädrad vikt med det gamla snittet.

Nån med några smarta tankar om detta?

_________________
William Ekström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20187



Lägg även till skillnad i fjäderrörelse och aerodynamikens intåg.
Enkelkölat ger ju väldigt lite vinkeländringar vid den lilla fjäderrörelse som sker och därmed en stabil plattform. Om A armarna dessutom kan hållas "ur vägen" (på väldefinerade ställen och inte röra sig så mycket) aerodynamiskt så är ju det också en fördel.
De små vinkeländringarna gör ju dessutom att man kan gå ifrån uniballs och köra med andra typer av "gångjärn".

Men det är nog en kombination av det mesta, copycats och "religion" spelar inte en obetydlig roll tror jag.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: A-armar förr vs nu

Det finns två saker att tänka på. Geometrisk och monteringsmässigt.
Det här handlar mest om montering fritt från hjulgeometrin. Och här har ju det hela sin plats i den historiska utveckilingen av rejsbilen, som tyngsta faktor i spelet. Här har vi en ram som inte liknar någon modern rejsbil, där utrymme för helt andra lösningar har sitt ord med i laget. Sedan kan man göra betydligt stadigare A-armar i dag mot vad vi ser på bilderna.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Kikar du på ex. en F1 bil från 60-talet, ex. Lotus 49 så kan du notera att bärarmarna är infästa direkt i chassiet framtill och i en hjälpram vid motor/växellåda baktill. Notera också att hjulaxlarna är placerade inte speciellt långt bakom motorn.




Jämför vi med en modern formel bil, ex. nedan, så kan vi notera att hjulaxlarna sitter betydligt längre bak. Detta har två grundorsakar; man vill flytta vikten framåt och man vill öka bilarnas axelaxstånd (av aerodynamiska orsaker). När det gäller bärarmarna så är de infästa helt i växellådan eller dess hjälpstruktur. Motorn bär växellådan, evenuellt med hjälp av extra stag som hos bilen nedan, som sedan är fäst i chassiet med ca fyra bultar (två i tråget, en i var ventilkåpa). Då avståndet från chassit till bärarmen är såpass stort, och då kylarna har placerats på sidorna så går det omöjligen att köra med samma lösning för bärarmarna som hos de äldre bilarna.




Notera också skillnaden i avstånd mellan föraren och motorn hos dessa två bilar. Skillnaden är förstås placeringen av bränsletanken. Sedan denna bil tillverkades har man också flyttat motorns oljetank från växellådan till framför motorn. Även det för att flytta tyngdpunken framåt.




Bilarna har generellt sett också blivit större, även det av aerodynamiska orsaker.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Fin förklaring o fina bilder! thumbs up


Undras vad som håller hjulet i "toe-led" i denna upphäningn. Böjningskrafter på den kraftiga undre bakre bärarmen?





Undre främre länken här sitter infäst nästan i samma höjd som övre A-armen om inte bilden luras. Undras varför.

_________________
William Ekström
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 887



den senaste bilden är det en renault F1a?, ser ut som en V8a va så den är ganska ny?
Undrar när jag kollar på lösningen för stördämparen och fjädern där, vad är det som håller bilen i roll?
I fram brukar dom ha en coilover för var sida? ,varför inte i bak?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Aerodynamic skrev:
den senaste bilden är det en renault F1a?, ser ut som en V8a va så den är ganska ny?
Undrar när jag kollar på lösningen för stördämparen och fjädern där, vad är det som håller bilen i roll?
I fram brukar dom ha en coilover för var sida? ,varför inte i bak?

Mvh, Per


Jag vet inte om jag ska ge mig in på detta lekman som jag är..
Men fjäderpaketet i mitten är väl kränghämmaren?
Bärarmarna är väl avfjädrade i infästningarna?

Detta inlägg är lika mycket fråga som påstående

_________________
/Anton Lillsund
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Fjäder/dämparen i mitten; 'tar hand om den vertikala rörelsen (medelvärdet av vänster och höger hjuls rörelse).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



"De vanliga dämparna" är de två som sitter längst bak av fjäderdelarna. De saknar fjädrar på sig då det som Anton påpekar sköts av torionsfjädrar som sitter vid varje rockers ledpunkt.

Dämparen i mitten med fjädern är enbart till för rörelse i sk pitch/heave. Alltså rörelser upp/ner. Om vi ska hålla oss till en enkel förklaring.

I främre infästningen för "mittendämparen" ser vi ett "T". Detta är själva kränghämmaren. Pushrodsen vrider helt enkelt på den vertikala pinnen när bilen kränger.

Åter till ämnet. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 887



Hmm , men varför? Hade det vara varit 2 coilovers hade det blivit kompaktare?

Sen tycker jag inte det liknar en krängningshämmare väldigt mycket då det snarare ser ut att öka krängningen istället för minska krängningen. Men att den dämpar i pitch/heave köper jag.
Men torisions fjädrar i a armarna kan inte blir jätte hård fjäderkonstant i det? Men det kanske inte behövs pga låg tyngdpunkt?
Har alla F1 stall sådan här upphängning i bak?

_________________
Per Axblom
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Fritt spekulerande:

Arrangemanget ger hårdare fjädring i ride än i roll. Detta för att kunna tackla extrem downforce utan att göra bakvagnen onödigt styv i roll.

_________________
William Ekström
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 887



Låter faktiskt som en trolig teori. De här bilarna har ju en del donforce.
Men känns ändå lite väl mjuk i roll.

_________________
Per Axblom
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



William Ekström skrev:
Undras vad som håller hjulet i "toe-led" i denna upphäningn. Böjningskrafter på den kraftiga undre bakre bärarmen?


Jag skulle tippa på att man använder samma lösning som för styrningen med ett stag inne i bärarmen.



William Ekström skrev:
Undre främre länken här sitter infäst nästan i samma höjd som övre A-armen om inte bilden luras. Undras varför.


Bilden luras lite. Här från annan vinkel. Främre fästet sitter dock högre än det bakre. Här syns också en av torsionsfjädrarna, eller om det är något form av skydd runt fjädern då den ser så kraftig ut.



Aerodynamic skrev:
den senaste bilden är det en renault F1a?, ser ut som en V8a va så den är ganska ny?
Undrar när jag kollar på lösningen för stördämparen och fjädern där, vad är det som håller bilen i roll?
I fram brukar dom ha en coilover för var sida? ,varför inte i bak?

Mvh, Per


Det är en R24 respektive R25 med V10 motor.

Det är torsionsstavar även fram, också de placerade i vipporna
http://www.gurneyflap.com/Resources/DeriveenVTS.jpg
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re:

Johan Edlund skrev:
Det är torsionsstavar även fram, också de placerade i vipporna
http://www.gurneyflap.com/Resources/DeriveenVTS.jpg


Varför använder man torsionsstavar istället för spiralfjädrar?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



I detta utförandet ser de iaf små och lätta ut, så jag gissar på vikten.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

[quote="Cobolt"]
Johan Edlund skrev:
Det är torsionsstavar även fram, också de placerade i vipporna
http://www.gurneyflap.com/Resources/DeriveenVTS.jpg


Alltså jag är helt lost, i bakvagnen ser jag en sinnrik lösning som i mina ögon verkar vara ett sätt att köra med endast en fjäder (spiral) och i framvagnen så ser jag inte ens någon "fjäder", varken torsions eller sprial.

Kan nån rita små söta cirklar och pilar i paint så en 6-åring med trött huvud efter en hård arbetsvecka också förstår..

Är nedre bärarmarna "fjädrar"? dvs ej ledade in mot ramen?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Fram vet jag inte (vilken bild?), men på denna bilden...

...så är det väl cylindern som sticker ner under rockern, i linje med dess axel? Skulle gissa på att det man ser är ett rör som sitter fast i rockerns lagerläge överst, och så sitter fjädern fast i nedre änden av detta röret, samt i rockerns axel. Dvs, när man vrider rockern så vrider man även övre änden av fjädern.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

ah, tack då är jag med!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

olofson skrev:
I detta utförandet ser de iaf små och lätta ut, så jag gissar på vikten.


Vikt, packningsbarhet och att kunna få den vikt som man inte kan undvika långt ned i bilen är förmodligen huvudargumenten.

De dämpare Ferrari körde med för ett antal år sedan vägde ca 2 hg per styck. Torsionsfjädrarna väger troligen inte heller alltför många gram, formodligen är torsionsstaven av titan.

Ibland kör man också med så kallade "Belville washers" istället för vanliga spiralfjädrar. Detta har använts av ex. Ferrari på "tredje dämparen". Anledningen är lägre vikt och kompaktare mått.

Cobolt skrev:
Är nedre bärarmarna "fjädrar"? dvs ej ledade in mot ramen?


Dem är nog ledande, däremot så tror jag det är ganska vanligt att man kör med "titanium flexures" fram.
Citera
Racetech
A-armar förr vs nu
4811 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande