Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Mäta CGH?
2 besök senaste veckan (4461 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
om man ska mäta CGH som i Görans bok genom att lyfta en ände på bilen, hur gör man det smidigast?

Det kan inte bli världens projekt iom att det sker hos Bilprovningen.

Jag antar att man man igentligen ska ställa hjulparet på något, men hur blir det om man bara använder en domkraft?

Jag skulle kunna lyfta bilen mitt på bakaxeln (tror jag), MEN då hamnar jag framför hjulcentrumen....

Räcker det att lyfta 300mm, eller blir osäkerheten alldeles för stor då?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Jag har tyvärr ingen travers att hänga bilen i.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Tja, enligt min praktiska erfarenhet av Görans metod så är det bättre ju högre du lyfter. När vi gjorde det senast, i förra veckan faktiskt, lyfte vi bilen ca 1,5 meter. Vi hade en vinkel på ca 20-25 grader mot normalplanet.
Det kan dock bli problem med en låg bil med långa överhäng, vi hade i detta fall en kort hög terrängbil. Att vi inte använde traversmetoden berodde på att bilen, av skäl som jag inte kan gå in på, inte var lämpad för såna övningar.
Angående om du ska lyfta bak eller fram så är mitt sätt att du gör bägge! Du kommer garanterat att få olika resultat! Tyngdpunkten bör ligga någonstans mitt emellan de bägge mätvärdena. Detta är speciellt märkbart om du inte kan lyfta så högt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Wankelsport skrev:
Tja, enligt min praktiska erfarenhet av Görans metod så är det bättre ju högre du lyfter. När vi gjorde det senast, i förra veckan faktiskt, lyfte vi bilen ca 1,5 meter. Vi hade en vinkel på ca 20-25 grader mot normalplanet.
Det kan dock bli problem med en låg bil med långa överhäng, vi hade i detta fall en kort hög terrängbil. Att vi inte använde traversmetoden berodde på att bilen, av skäl som jag inte kan gå in på, inte var lämpad för såna övningar.
Angående om du ska lyfta bak eller fram så är mitt sätt att du gör bägge! Du kommer garanterat att få olika resultat! Tyngdpunkten bör ligga någonstans mitt emellan de bägge mätvärdena. Detta är speciellt märkbart om du inte kan lyfta så högt.


Efter att ha testat några gånger så har jag kommit fram till att bilen
bör stå med ett hjulpar (obromsat) på vågen. Den andra änden kan stå med hjulen på en plan yta, eller än bättre hänga i en (lång) lina i axelcentrum.

Jag provade med hjulen vilandes i gaffeln på en bärgningsbil, som lyfte bilen i olika höjder. Men en ökning av höjden kunde ge både positiv eller negativ indikering!?!? Det visar vikten av att den upphissade änden måste kunna följa med i rullriktningen. Samma fenomen visar sig vid vägning av stor å lilländan på en vevstake.

Traversmetoden verkar bra i mina ögon. Men då är man ju där med bilen hängandes i lina igen.....

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Wankelsport skrev:
Tja, enligt min praktiska erfarenhet av Görans metod så är det bättre ju högre du lyfter. När vi gjorde det senast, i förra veckan faktiskt, lyfte vi bilen ca 1,5 meter. Vi hade en vinkel på ca 20-25 grader mot normalplanet.


Hur blev felvisningen mellan fram o bak?
Hur stot bilens höjda ände upplyft?
Vad blev resultatet?

Frågvis
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



För att lyfta bilen använde vi en travers. Linorna från traversoket fästes i ekrarna på hjulen (vilka givetvis kunde snurra fritt) och vi var noga att få bilen att "svänga in sig" varje gång så att alla leder var momentfria.

Vi gjorde om mätningen flera gånger både när vi lyfte fram och bak. Mellan varje lyft i framänden respektive bakänden skiljde det i värsta fallet 10 mm, vi kom dock oftast inom ca 5 mm vilket är ok. Kan nog skyllas bristande mätnoggrannhet och på att bilen i något fall trots allt inte blev helt insvängd.
Skillnaden mellan att lyfta fram och bak blev dock betydligt större. I längsled skiljde det i princip inget alls, maximalt ca 5 mm men i höjdled var det desto mer. Mellan det medelvärde vi mätt upp vid lyft i framänden och det vi fick när vi lyfte bak skiljde det faktiskt 50 mm.
Det hade varit intressant att göra om mätningen med traversmetoden och se var tyngdpunkten hamnat då. Nu var det som sagt inte möjligt av andra skäl.


Håller helt med dig att den höjd man behöver lyfta inte är så enkel som att högre alltid är bättre. Inser att min formulering fick det att verka så. Vad vi funnit är dock att med vår utrustning så fungerar ca 20-25º vinkel bra.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Finns det något sätt att mäta GH "över" respektive axel. Tänkte mest ang placeringen an tex rollcentra när man bygger bil. Som jag har förstått är de viktiga måttet, det avstånd mellan GH (vid axeln) och det tänkta rollcentrat- om man skall jämföra vid vilken axel man har högst rollcentra tex.. Om avståndet är tex 100mm vid framvagnen och 150mm vid bakaxeln, har man mao högre rollcentra fram..
Hoppas någon förstår vad jag menar. Rätta mig mkt gärna, jag är säker helt ute och cyklar!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Antar att man mäter med förare i och halv tank eller enligt tycke?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ja, du bör väl mäta i det utförande som bilen kommer att vara när du kör den. Förare och halv tank är väl ganska rimligt!

Enda sättet att få ut en "tyngdpunktsfördelning" i bilen som jag kan komma på just nu är att hänga upp bilen i framänden eller bakänden och lyfta den helt från marken. Sen får du variera infästningspunktens läge i bilen tills ett lod upphängt i samma punkt skär COG. Genom att rita en linje på sidan av bilen längs lodlinjen borde man få ut någon slags medeltyngdpunktsfördelning i bilen.
Metoden känns dock inte riktigt genomförbar...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Wankelsport skrev:

Håller helt med dig att den höjd man behöver lyfta inte är så enkel som att högre alltid är bättre. Inser att min formulering fick det att verka så. Vad vi funnit är dock att med vår utrustning så fungerar ca 20-25º vinkel bra.


Nja, det kan nog ha sin riktighet, men det jag menade var att avvikelsen pga att bilens höjda ände inte var "frihängande", gjorde att resultatet tom kunde gå åt fel håll. Jag ville visa på nödvändigheten av ett fri hängande lyft. (Eller frirullande).
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Fas T skrev:
Finns det något sätt att mäta GH "över" respektive axel. Tänkte mest ang placeringen an tex rollcentra när man bygger bil. Som jag har förstått är de viktiga måttet, det avstånd mellan GH (vid axeln) och det tänkta rollcentrat- om man skall jämföra vid vilken axel man har högst rollcentra tex.. Om avståndet är tex 100mm vid framvagnen och 150mm vid bakaxeln, har man mao högre rollcentra fram..
Hoppas någon förstår vad jag menar. Rätta mig mkt gärna, jag är säker helt ute och cyklar!!


Barn testa inte detta hemma utan föräldrars uppsikt....

Skulle det gå att hissa upp t.ex högersidan på bilen och ställa den så att den lutar och ha en våg under varje hjul.

Mätning före med fyra vågar för att väga varje hörn i horiontellt läge.

Anteckan massan för respektive hörn mvf, mvb, mhf, mhb (vf osv = index för vänster fram)

Använd ett koordinatsystem i konaktytan för höger bakhjul med x i färdriktningen y åt vänster och z uppåt.

Beräkna tyngdpunktens läge i längs respektive sidled utifrån dessa data beräkna tyngdpunktens läge för respektive axel i sidled ytpb tyndpunktesn läge i y-led för bakaxeln och ytpf för framaxeln.

Då borde det gå att räkna ut tyngdpunkten över respektive axel och totalt enligt:

mvblutande + mhblutande = mb (kända, men kontrollera så att detta mb stämmer väl med mätning och uträkning från horisontal läget)

mvblutande * Lhjulbas = mb * (ytplutande - 1/2*däckbreddbak), lös ut och beräkna ytplutande (tyngdpunktensläge i y led i förhållande till hjulaxeln vid lutande läge)

Lutningsvinkeln alfa = arccos (ytp/ytplutande)

hmb = ytp*tan(alfa), hmb är tyngdpunktens höjd för bakaxeln.

gör likadant med beräkningen för framaxeln.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Sparade trådar/FAQ
Mäta CGH?
2 besök senaste veckan (4461 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande