Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Heigos burar
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (23013 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Rekomenderad dimension på bältessträva (och alla andra rör i buren) hittar du i SBF:s gemensamma tekniska regler för racing, rally och rallycross. Surfa in på www.sbf.se!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Daniel Bengtsson skrev:

Jag funderade lite på det här med båge och bälten. Hur brukar det lösas, i grenar där båge är tillåtet och 4-punkts bälte används. Har dessa bågar en bältessträva från början eller eftermonteras den? Påverkar detta godkännandet och därmed säkerheten för bältesinfästningen?


För godkännande (båge) tror jag inte det behövs någon bältessträva, däremot behövs strävor bakåt (mot bakre fjäderbensfästen). Så det är ju säkert olika beroende på modell hur det är med bältessträva; en tillgänglighetsfråga helt enkelt.

En av anledningarna till att jag har valt att låta bygga en båge snarare än att köpa en färdig är ju just att man får bältessträvan i den dimension och på den plats som man själv vill.
Citera
musse
Ängelholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 4



Hej,
Jag kollade runt lite på "snacket" om Heigo burar och vill bara som ren rekomendation till alla spekulanter på dessa burar att tänka till, före, vad man eftersträvar.
Heigos burar passa bäst i utställningsbilar, gatbilar och andra liknande där man inte ska åka tävling med bilen.
Att montera en Heigo bur och sedan tänka sig att köra race på allvar är utslängda pengar, köp i stället en riktig bur från en tillverkare som bygger enligt FIA:s eller SBF:s reglemente.
T.ex. är Heigos typer 1 och 3 inte alls tillåtna, aluminiumburar är helt förbjudna, alla infästningar i chassie ska var med: förstärkningsplatta svetsad i chassiet + platta svetsad i burdelen, dessa plattor bultas sedan ihop, rören ska vara kalldragna, sömlösa stålrör i bestämda dimensioner och stålkvalitéer. Alternativt en bur tillverkad och monterad av en certifierad burbyggare som kan visa dokument på att "hans" lösning uppfyller gällande krav.

Detta inlägg ska ni läsa som ett tips inte som en pekpinne, jag jobbar nämnligen som regbesiktigare och kollar alla tävlingsbilar för tävlingsdax.

_________________
Sigge Skålberg
Citera
Teamchefen
Södra Skåne
Här sen Mar 2008
Inlägg: 117



Musse:
Du som är regbesiktigare (eller någon annan för den delen) kanske kan förklara vad nedanstående text betyder( finns i slutet av TR 5.8.3.2.6):

"Detta är minimikrav på fastsättning.
Som tillägg till dessa krav, får flera skruvar användas, fastsättningsplattorna på rören får svetsas till förstärkningsplattorna, skyddsburen (se definition 253-8.1.3) får svetsas till chassie/kaross."


Vad är "definition 253-8.1.3"? Kan inte hitta den någonstans. Betyder den att buren får helsvetsas i chassie/kaross utan plattor?

_________________
Johan Nilsson
ON Racing, www.onracing.se

Sponsorer:
Pro-Imp, www.proimp.se
Johan Järn, www.johansjarn.se
Klädbruket, www.kladbruket.se
Citera
musse
Ängelholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 4



Hej "Teamchefen",
Lite knepig formulering, det där, måste jag hålla med om.

Grunden är att reglerna vi har i Sverige är, oftast, en ren översättning av FIA:s reglemente, Appendix J och här finns en definition på skyddsbur som vi har i svenska delen under TR1. Den heter TR 5.8.2.1. Osv. Originalet från FIA heter Appendix J Art. 253 8.3.1. (Finns att ladda ner från FIA)
Se det som ett skrivfel i den svenska textöversättningen.

oavsett vilket, så gäller följande för ICKE homologerade burar, alltså "hemmabygge", att röränden ska ha en påsvetsad platta som bultas ihop med en annan platta insvetsad i karossen med minst 3 st M8 bult i minst 8.8 kvalité + bricka o låsmutter.
Därutöver får du svetsa ihop dessa plattor, men bultarna ska alltid finnas där.
Utöver detta får man svetsa skyddsburen (grundkonstruktionen som den beskrivs i TR 5.8.3.1) till chassiet/karossen utan att lägga till mer material än själva svetsen, alltså rören måste följa karossformen dikt an (lite svårt kanske).

Har du en homologerad bur får denna vara insvetsad "hursomhelst" i karossen.
Detta "hursomhelst" ska vara väl beräknat, dokumenterat och godkänt av FIA eller ett lands bilsportförbund för att godkännas.
En homologerad bur får inte ändras/modifieras eller repareras av annan än tillverkaren.

Långt o komplicerat svar, jag hoppas du hängde med annars hör av dig.

_________________
Sigge Skålberg
Citera
Teamchefen
Södra Skåne
Här sen Mar 2008
Inlägg: 117



Tack Sigge!
Nu har vi fått bekräftat vad vi trodde. Det finns ju ingen anledning att förbise förstärkningsplattor, men formuleringen kändes lite luddig.
Det här med burfrågor är intressant och jag vill gärna ställa en fråga till.

Under tilläggsbestämmelser TR 5.8.3.2.5:
I längsled får skyddsburen inte sträcka sig längre än mellan övre monteringspunkten för främre och bakre hjulupphängningen som bär den vertikala kraften.

Lite slarvigt sagt, mellan främre och bakre, övre stötdämparfäste.
Bakåtsträvan ska dessutom ha en vinkel mot huvudbågen som är minst 30 grader.
Nu till min fundering...

På vår Porsche 944 är det minst sagt omöjligt att hålla sig innanför bakre övre monteringspunkten och samtidigt ha en vinkel över 30 grader. Ska vi bortse från någon av dessa punkter eller hur funkar det.
Bifogar två bilder. Den första visar en bur som är byggd nyligen och godkänd, trots att den har en mindre vinkel. Den andra är byggd på 90-talet och sträcker sig förbi bakre, övre mont.punkt.




_________________
Johan Nilsson
ON Racing, www.onracing.se

Sponsorer:
Pro-Imp, www.proimp.se
Johan Järn, www.johansjarn.se
Klädbruket, www.kladbruket.se
Citera
musse
Ängelholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 4



Hej Johan,
Ja livet är fyllt av ytterligheter...
Jag har besiktigat ett flertal Porschar där bakåtsträvorna har mindre vinkel än 30 grader, rätt eller fel.
Mitt resonemang bygger på att buren ska hålla sig inom "stötdämparinfästningarna" fram och bak för utanför dessa är det en deformationszon som vi inte ska ha en massa rör o krafs i.
Alltså, sätt bakre infästningen så långt bak som möjligt mot stötdämparinfästningen och låt sedan strävan mot huvudbågen få den vinkel som blir eftersom Porschen är lite "trång".

Bilden på den röda bilen är däremot lite skum..

Är bågen certifierad från Matter eller Porsche kanske? Har bilen vagnbok?
Buren saknar ju en del rör som krävs numera i "hemmabyggda" burar, vad jag kan se, samt inga bälten, kanske en "gatracer".

Utförandet togs fram av Matter på -80 talet och var FIA certifierat, dessutom byggdes en del bilar både här hemma och i Tyskland med Matters lösning som förebild. En del av dessa "tyskbilar" hamnade sedemera här hemma som billiga importer och saknade tyvärr ofta papper trots det sitter en Matterdekal där.
Problemet är att finns det certifikat så är det OK, (om det inte är Matters aluminiumbur), finns det inte så är det inte OK.

*Lite "tradigt" om man precis köpt ögonstenen....

mvh

_________________
Sigge Skålberg
Citera
Sparade trådar/FAQ
Heigos burar
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (23013 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande