|
|
steffe
Spånga

Här sen Feb 2003
Inlägg: 10078

Moderator
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Kraniel
Telefonplan, Stockholm

Här sen Dec 2002
Inlägg: 6121

Moderator
|
05 Sep 2008 18:18
|
|
|
Har ni inte fattat det här ännu? Jeppsson är bara en myt och någon Firebird har aldrig existerat.
I nästa nummer av Automobil lär myten spädas på en smula ytterligare... |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
And ersJepp sson
Lund

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11174
Trådstartare
|
06 Sep 2008 08:27
|
|
|
Det börjar bli dags att maskera den här tråden nu känner jag. Den får alldeles för mycket uppmärksamhet och jag får ångest varje gång den lyfts.  |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
fjompas
Gällivare
Här sen Maj 2005
Inlägg: 92
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Michael Bäck
Åshammar

Här sen Aug 2003
Inlägg: 8489
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
steffe
Spånga

Här sen Feb 2003
Inlägg: 10078

Moderator
|
06 Sep 2008 09:58
|
|
|
Märkesbroder
Enade vi stå mot dessa som har "vvts" i sina signaturer
Edvin, hjälper du Anders att behärska och förstå den tyska kvaliteten  _________________ /mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge
F1-bärgare
Startnr #Fo SLC light
kolla in www.maltochhumle.se sällan uppdaterad |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Eddie Varvstopp
Kävlinge

Här sen Nov 2002
Inlägg: 2609
|
06 Okt 2008 17:45
|
|
|
Detta var då mig en skickligt undangömd tråd.
Eftersom jag har betett mig som ett stort svin så vill jag framföra en officiell ursäkt till min garagegranne Anders inför hela rejsasällskapet. Jag har grisat ner Anders bil, jo det är sant, en kopplingskåpa tillhörande mig rengjordes med roterande stålborste i närheten av Pontiacen varpå bilen blev mutsig. Mitt agerande är oförlåtligt och jag hoppas att Anders i sin vrede kan finna i sitt sinne att förlåta mig en vacker dag. I.o.m. detta blottar jag min själ för allmän bespottan och hänger ut mig själv som det avskräde jag förtjänar att vara.
Förlåt Anders! om du söker hämd så står min bil mitt emot din i garaget.. |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Nikel
Uddevalla

Här sen Aug 2005
Inlägg: 12383
|
06 Okt 2008 20:20
Re:
|
|
|
Eddie Varvstopp skrev: | Detta var då mig en skickligt undangömd tråd.
Förlåt Anders! om du söker hämd så står min bil mitt emot din i garaget.. |
Försöker du lura honom till garaget  |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Stingray
Stockholm

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Freed
Lund

Här sen Okt 2005
Inlägg: 296
Moderator i ett av underforumen
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
J.Schuman
Stockholm

Här sen Okt 2006
Inlägg: 5242
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Folxam
Eskilstuna

Här sen Feb 2004
Inlägg: 9047
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
ninja
Eeeisleeuöööv!

Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
P.P.
Kalmar

Här sen Nov 2002
Inlägg: 8636
Hjälpmoderator
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
And ersJepp sson
Lund

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11174
Trådstartare
|
17 Jul 2009 08:47
|
|
|
Precis, för närvarande odlar jag mer nackhår och besök till tandläkaren är bokad i november.
Ska bara buckla plåten lite och rolla den mattsvart, sen kommer den ut på gatorna igen.  |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Svante
Åstorp

Här sen Jul 2004
Inlägg: 3016
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
964RS
Man kan inte komma längre söderut

Här sen Dec 2003
Inlägg: 3184
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
And ersJepp sson
Lund

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11174
Trådstartare
|
17 Dec 2009 11:01
Re:
|
|
|
964RS skrev: | Vill bara önska en God Jul!
Hälsningar
Anders
Det var inte alls meningen att uppa tråden  |
Äsch, var hittar man deleteknappen för hela tråden egentligen?
Ja, jag har inte riktigt orkat hålla rejsa up-to-date eftersom det mestadels rostlagas. Men för att göra en lång historia kort, pajade styrsystemet till motorn under vintersäsongen 08/09. Till våren upptäcktes det och körsträckan 2009 blev, som vanligt, några meter rullandes fram och tillbaka i garaget.
Eftersom bilen var ganska häckig i skicket och jag börjar komma upp i åldern då fritiden drastiskt förkortas (ett par, tre år kvar iaf) konstaterades att det var nu eller aldrig som bilen skulle fås att fungera för gott.
"Motornhaveriet" var det minsta problemet. Att bilen helt enkelt inte går igenom besiktningen var betydligt större. Därför beslutades det helt enkelt om att riva ned bilen helt i molekyler och "göra om göra rätt" inför stundande SFRobesiktning.
Planen är ganska utstakad och klar och i dagsläget löper renoveringen på 100% tempo. Skönt att för en gångs skull ha en plan att gå efter så att man inte behöver göra stora förändringar hela tiden...
Så, då kan man spola fram till dags datum;
>>
FF
Vilket är här någonstans;
För den som vill kommentera, rekommenderas att läsa hela historien på www.propontiac.com innan.
Men för närvarande är det mest (kul) rostlagning som görs...
God Jul på dig själv, uppviglare där!
EDIT: För de som vill ha stenkoll på bygget, rekommenderar jag att fylla i sin e-mailadress på hemsidan och få nyhetsbrevet som skickas ut när uppdateringar gjorts. |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
super7
Umeå

Här sen Nov 2002
Inlägg: 3896
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
And ersJepp sson
Lund

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11174
Trådstartare
|
24 Feb 2010 22:36
Re:
|
|
|
super7 skrev: | Anders Jeppsson skrev: | EDIT: För de som vill ha stenkoll på bygget, rekommenderar jag att fylla i sin e-mailadress på hemsidan och få nyhetsbrevet som skickas ut när uppdateringar gjorts. |
Dom som inte är intresserad av spam mail då?
Hur får dom reda på nått då?  |
De får väl söka informationen själva.
EDIT: När det blir lite mer rejsiga uppdateringar så ska jag ta tag i tråden igen. Men rostlagning är inte så himla kul att uppa trådar med.  |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
And ersJepp sson
Lund

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11174
Trådstartare
|
28 Feb 2010 22:19
|
|
|
Dags för o-rejsiga uppdateringar...
om man ska ha en fin grund att jobba med, så är det lika bra att ta tag i halvtråkigt rostlagande direkt. Även om jag faktiskt tycker det är lite halvroligt att laga rost - före- och efterresultatet brukar ju vara märkbart.
Här varé tunn plåt
Den kassa plåten skärs, rivs och våldas bort
Renslipat, slätknackat och på med Volvos svetsbara grundprimer i skarven
Plåtbit tillkapad och inpassad. I början var det lite krångligt, men numera går det att få tiondelspassning på rutin...
Mycket tid tar det dock fortfarande
Baljan där baksätespassagerarna hade sina fötter hänger ned långt under tröskellådan och behövde justeras om man ska ha riktigt låg markfrigång...
Hej och hå, friskt kapat...
Vill helst behålla ett originalintryck av karossen, dels för att göra SFRo någorlunda nöjda samt att det fortfarande är... äsch. whatever. Originallinjer passar bra på gamla bilar.
Därför plattades baljan till...
...och svetsades i igen. 50mm högre markfrigång jämfört med innan
Rutramen var också kass i nederkanterna
Det blev visst ingen bild på när allt var bortkapat, men här är i alla fall en bild på när första lagret plåt är ditsvetsat. Har grundat med Teroson etsande svetsprimer, samt ett tunt tunt lager zincgrund innan dess.
och översta lagret plåt, tillsammans med svetsharlortarna.
En intressant sak som jag upptäckte med mina OMP-underreden förresten...
Höger och vänster skena går olika långt. Dvs om man ska utnyttja hela slaget, får man montera dem offsetade. Lite knasigt kan tyckas?
det var väl allt för denna gången... Det finns ett par kvadratmeter rost kvar att fixa innan det är dags för de rejsiga uppdateringarna Men någon gång nästa år ska jag sätta igång med hjulupphängningarna.  |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
|