Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilket golv ska man välja i nya garaget??
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (82669 totalt)
Holmgren
Gnosjö
Här sen Jan 2007

Trådstartare

Jag ska börja renovera mitt nya garage.
Men kan inte bestämma mig för vad jag ska ha för golv.
Två ex som jag gillar:

Klinkers är snyggt, tänkte då ha det även på väggarna. Ca 1,20m högt.
Bra stänkskydd. Sedan väv längst upp.
Men är det så bra med klinkers? Jobbigt att raka av vattnet och sopa golvet. Skiten sätter sig i fogarna m,m.
Det andra är målat:

Kanske med en lite extra detalj som här.
Väljer man fel färg är jag rädd att golvet blir väldigt halt när det blir blött.
Sedan finns risken att färgen släpper i något hörn eller i dom båda linjerna som däcken kommer göra.

Kom gärna med tips och ideér. Har ni något bild förslag så maila mig gärna eller lägg upp bilden här.
Hur har ni det och hur upplever ni det?

OBS!!
Båda bilderna är tagna från mcburn4ever`s projekt tråd

Vardagsbil: Nya Volvo V70 2,4d
Busbil: Golf GTI -84 Mk1
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Vilket golv ska man välja i nya garaget??

Finns en tråd om det nånstanns

Hade jag haft råd hade jag lagt klinkers, men det är för stor yta, vi bara dammband vårt med Liturin, fungerar bra men det är ingen "yta" på det sättet.

Edit:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33058
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7251
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30617
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4696
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29566

Gnosjö
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Jag sökte men hittade inte det jag sökte..
Får söka lite till dom om det ska finnas en tråd.

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Holmgren skrev:
Jag sökte men hittade inte det jag sökte..
Får söka lite till dom om det ska finnas en tråd.

Se ovan nu

Åkersberga
Här sen Mar 2004

Eftersom det är mitt garage på bild nr.2 så vet du vad jag valde - Epoxy.
Jag hade också tänkt lägga klinkers först men blev avrådd eftersom jag håller på med domkrafter, pallbockar etc och olika vätskor (inga kroppsvätskor dock ) och risken är att en platta knäcks eller att det blir skitigt i fogarna. Epoxy (eller stavas det epoxi?) så kan man bara ta högtrycken och spola av golvet. Jag valde högblank med man såklart välja att lägga en mer sträv yta (ungefär som de har storkök =sandpapper).
Lycka till och har du några frågor om epoxy så shoot!

Ska tillägga att jag kört med dubbdäck in och ut hela vinter med lite hjulspinn och det blir små repor som man kan polera bort sen med en stor polermaskin alt. lägga ett lager klarlack ovanpå. Jag har provat att slå med hammare på golvet i ett litet konsumenttest som råkade sammanfalla när jag blev lite arg på bilen och det blev knappt några märken.

Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004

Precis som Daniel säger så känns klinkers som ett bättre alternativ, om man nu har råd.
Smidigt att hålla rent dessutom thumbs up

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Jag fått lagt ett golv från några som kallar sig "fogfria golv". Det är en trög massa som spackals ut, epoxibunden skulle jag tro. Det används mest inom livsmedelsindustrin annars. Kostar ca 300 kr/kvm & håller för "allt". Farsan har ett äldre sådant golv & det ser fortfarande ut som nytt när man städar.

Klinkers är annars oslagbart. Det håller för alla vätskor som förekommer i ett garage & även för pallbockar, domkrafter osv. Det är ju trots allt vanligt som industrigolv. Vi hade det i ett tidigare garage (farsgubben var platschef på en klinkerfabrik då). Nackdelen är att det blir bullrigt.

Edit: stafning

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Holmgren
Gnosjö
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Tack för era svar..
Jag har lite kontakter på klinkers så det behöver inte bli så dyrt.
Sedan är det bara 30kvm som ska läggas. Väljer andra plattor till övrig yta på undervåningen.

Men jag ska helt klart fundera på epoxi med.
Pratade med en kille idag som är målare. Det fanns någon färg som blev som gummi. Lite mjuk och så vad det värsta halkskyddet med. Ska kolla upp vad det var.

Kan inte bestämma mig... så fler för och emot är bra.
Alltid bra med andras erfarenheter.

Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004

Hur är det med epoxigolv, luktar det as innan det torkar. Jag har problemet med att garaget ligger i huskroppen och det klagas redan på lukten av varm motor när man kör in med bilen

BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004

Vi har klinkers i garaget hemma. Nackdelarna har ni redan nämnt här. Olja och smuts sätter sig i fogarna. Och är du vårdslös så spricker nån platta. Sprickor har jag dock bara haft på ett ställe, där var det från början dåligt underarbete så det låter liksom ihåligt när man bankar, kan ha varit därför det har spruckit.

Men jag har inte varit snäll mot golvet, har tappat hammare och pallbockar från diverse höjder utan minsta spår..

Sen är det snyggt också!

Åkersberga
Här sen Mar 2004

Re:

-Jonte- skrev:
Hur är det med epoxigolv, luktar det as innan det torkar. Jag har problemet med att garaget ligger i huskroppen och det klagas redan på lukten av varm motor när man kör in med bilen

Japp, luktar typ lik eller nåt tills det har härdat.

Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

2-komponent vattenspädbar luktar inte så farligt, sen lägger man "flingor" i våt klarlack på det så blir det väldigt hållbart.
Tappar man dock ner vassa verktyg så åker nog en flaga + att det kan bli skador om man står still och svänger med dubbdäck på, men annars ska det hålla för det mesta och inte bli speciellt halkigt.
Ett bra golv till riktigt bra pris!

Fast nog lockar det med klinker... har sett en slags klinker som tål väldigt mycket (att dra ett 500kg:s kassaskåp över golvet resulterade inte i några repor), men kommer inte ihåg vad det heter.

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Jag måste vara helt rubbad då jag skulle välja bort klinkers alla dagar i veckan om man ska tro tidigare skribenter i tråden.

Ska ni ha uställning eller ska ni arbeta i garaget?
Dra en domkraft över golvet på klinkers... Låter så in i... Usch!
Allt du vill ha stabilt elelr exakt uppställt lär garanterat hamna så fel det går mitt i en skarv.
Nivåskillnaden mellan plattorna må vara liten, men lika plant som slätt golv blir det aldrig.
Rigga setupplattor/vågar eller göra en hjulinställning är nog så petigt även utan en massa störande fogar överallt.

Står oxå inför detta val inom ngt/nga år och tror att jag ska ta en såndär gummiliknande färg med sand i. Verka sjukt slitstark, halkskyddande och snygg. Dyyyyr dock.

Fler erfarenheter?

Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008

I mitt garage har jag lagt en olja på pustad betong.
oljan tränger ner i betongen och som gör att det inte dammar. Eftersom betongen är "mättad" på olja så går det även hyfsat enkelt att ta på div. spill. Ytan blir nästan som lackad

Visst är klinkers är fräckt, men jag kan verkligen rek. att olja om man är ute efter golv som är lättskött, billigt och där det inte gör så mkt att man drar en repa med domkraften.

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Garage golvlack

Jag har målat mitt golv 2ggr med 2 komp vatten och det blir blåsor på våren när fukt tränner upp i betongen sen flagnar det !! Så jag följer den här tråden noga ! någon som varit ute för samma problem ??

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Rka skrev:
I mitt garage har jag lagt en olja på pustad betong.
oljan tränger ner i betongen och som gör att det inte dammar. Eftersom betongen är "mättad" på olja så går det även hyfsat enkelt att ta på div. spill. Ytan blir nästan som lackad

Visst är klinkers är fräckt, men jag kan verkligen rek. att olja om man är ute efter golv som är lättskött, billigt och där det inte gör så mkt att man drar en repa med domkraften.

Var väl även ngn som högglanspolerade sitt golv med trevligt resultat.
Lite samma effekt kanske?

Iaf intressanta lösningar med olja/polering.

Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Re:

Andreas Lidström skrev:
Jag måste vara helt rubbad då jag skulle välja bort klinkers alla dagar i veckan om man ska tro tidigare skribenter i tråden.

Allt du vill ha stabilt elelr exakt uppställt lär garanterat hamna så fel det går mitt i en skarv.
Nivåskillnaden mellan plattorna må vara liten, men lika plant som slätt golv blir det aldrig.
Rigga setupplattor/vågar eller göra en hjulinställning är nog så petigt även utan en massa störande fogar överallt.

Står oxå inför detta val inom ngt/nga år och tror att jag ska ta en såndär gummiliknande färg med sand i. Verka sjukt slitstark, halkskyddande och snygg. Dyyyyr dock.

Fler erfarenheter?

Helt överens! = 2 rubbade.

Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006

Skulle lätt välja epoxy eller liknande, finns rätt stryktåliga plastmattor som är väldigt snygga också.
Klinkers slamrar och låter, samt är man inte grymt duktig och noggrann med plattsättningen så kan man få luftbubblor under plattorna, och då lär du knäcka en förr eller senare.

mvH P

Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

Lennart skrev:
Andreas Lidström skrev:

Fler erfarenheter?

Helt överens! = 2 rubbade.

x3

Det finns planer på ett garagebygge i föräldragården under vintern/våren, där finns ett utrymme med ett gammalt gjutet golv. Jag tänkte hålla det så enkelt som går, göra rent den gamla betongen och fylla i där det behövs (har blivit lite gropar och sprickor under 50 års användning).
Det jag vill ha av ett garagegolv är att det är plant, slätt och enfärgat. Tappar man nåt litet på golvet så vill man kunna se det lätt, flinglackade golv går ju bort direkt.
Golvet i mitt nuvarande garage är under all kritik, visserligen hållbart då det är impregnerat med urin* men nackdelen är att det är nivåskillnad på ca 3 cm längsgående under min bil.
Detta gör att det är helt lönlöst att palla upp en bil rakt, eller mäta hjulvinklar, eller ens hissa upp bruksbilen för att byta hjul.
Själva planlösningen är inte heller nån höjdare med ett gammalt foderbord mitt i lokalen.

*Det har varit en lagård, så korna har väl pinkat några liter på golvet.

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

på jobbet hade vi en firma som slipade/polerade en del golv...

arbetet i 7 steg... slipade några gånger sedan ``vattenglas' 2 gånger för att ythärda ytan sedan finare stenar/diamanter tills en polerad blank yta uppstår.. Om man spiller vatten eller olja så flyter den på ytan.. genom vattenglaset (silikat) blir betongen upp till 10 gånger starkare...
han avrådde från oxalolja då den bryter ner betongen..
om man behandlar med vattenglas skulle enligt honnom det inte uppstå prob. Om man tex. har en platta som blir fuktig underifrån då plattan kan andas..
på jobbet används kvitton...
men om han skulle göra min platta..sas vid sidan om.. skulle slipning-polering med material kosta 10k... för 60m2
jag är mycket sugen.. tänk att kunna moppa damsuga bort skräpet... Och domkraften rullar lätt...

iofs står garaget fullt av div byggmaterial då vi gör en total makover av huset innan vi flyttar in..(sedan 3 månader suck!!! ) men när jag renoverat färdigt...
jag har även funderat att hyra en slipmaskin över en helg köpa några dunkar vatten-glas och nöja mig med en hyfsad yta.. men polerat...

1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (82669 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande