Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-09-06 MSLS tävling nr 5 Sviestad
1, 2   >>
4931 besök totalt
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006


Trådstartare
Några bilder från träning kvällen innan.



























_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Läckra bilder! Jag har några av betydligt sämre kvalité från lördagen, ska försöka slänge up dom ikväll om allt går väl hemma...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Vad är det svarta som står som tredjebil i up-liningen?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
CaZQoX
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 29



P.P. skrev:
Vad är det svarta som står som tredjebil i up-liningen?



Det är en Seat Leon... Om jag inte minns fel kommer den ursprungligen från Supercopa serien.

_________________
Micke Larsson
Seat Leon 1,8 VTR

ordförande LMS Banracingsektion
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



okej, här kommer några bilder från lördagens regnande iaf... Mer kvantitet än kvalité tyvärr, varken jag eller kameran gillade regnet.























































Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Kul med lite regnbilder på Blommenhof bilen! thumbs up

Tyvärr gick ju inte racet så bra som sist, framhjulsdrivet hade nog lite fördel i regnet samt att vi fick en framvagn som gav upp 3 minuter innan målgång.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



patand skrev:
Kul med lite regnbilder på Blommenhof bilen! thumbs up

Tyvärr gick ju inte racet så bra som sist, framhjulsdrivet hade nog lite fördel i regnet samt att vi fick en framvagn som gav upp 3 minuter innan målgång.



Tråkigt för er att få stopp med så kort tid kvar. Vi blev oroliga för att pacecar skulle komma ut den sista stunden, nu blev det ju inte så, vilket gjorde att vi med lite tur kunde klättra från femte till tredje plats under de sista 10 min. thumbs up

Annars hoppas jag att alla team fick lappen av Stanley (ordf.) och kommer in med lite synpunkter på serien och dess utveckling, är klassindelningen bra eller bör något förändras, funkar våra reglementen, kör vi för få lopp på Sviestad o s v, o s v. Alla synpunkter är välkomna, stort som smått! Ju mer input vi får desto troligare är det att serien kan utvecklas och förbättras. Stanleys e-mailadress finns även på MSLS hemsida om ni vill maila till honom.

Mvh

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



z3cab skrev:
Tråkigt för er att få stopp med så kort tid kvar. Vi blev oroliga för att pacecar skulle komma ut den sista stunden, nu blev det ju inte så, vilket gjorde att vi med lite tur kunde klättra från femte till tredje plats under de sista 10 min. thumbs up


Ja det kändes trist. > Men desto roligare för er då att klättra så fint sista minutrarna! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Hörde/läste att det var en ordentlig smäll igen på start-och-mål, med efterföljande rödflagg.
Var det illa? Var det sen strul i samband med stillaståendet?

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Spirou944t skrev:
Hörde/läste att det var en ordentlig smäll igen på start-och-mål, med efterföljande rödflagg.
Var det illa? Var det sen strul i samband med stillaståendet?


Njae, det var väl inte så farlig smäll. En av X3M cittrorna gick in i räcket på startrakan tror jag, men bilen blev bara lite knöcklig vänster fram samt att styrstag eller liknande pajjade så hjulet satt snett.

Anledningen till rödflaggen vara att i samband med smällen eller om det var när bilen lekte gräsklippare på andra sidan banan så klipptes ledningen till tidtagningsslingan av. Så rödflaggen var enbart för att det inte registrerades några passeringar längre och man behövde laga tidtagningsslingan. Detta tog ca 10 minuter att åtgärda och efter omstarten funkade allt bra igen.

Det enda strulet som jag hörde talas om i samband med stillaståndet var väl att inte alla team var medvetna om att man inte får byta förare under rödflagg, man får så vitt jag vet inte ens gå i depå vid rödflagg utan skall stanna ute på banan för lineup inför omstart. Men det är väl iof ganska förlåtligt att inte alla har koll på det, inte ofta som rödflaggen har använts... vet dock inte om något team fick någon bestraffning för byte under rödflagg.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



ok, jag är med, trodde att det var situationen nedan som orsakade rödflagg...men jag är
nog inte helt läskunnig....
___________________________________________________________
10.30

#83 Lycke racing har gått i räcket på långarakan, läkare är på plats.

10.45

Föraren är okey, pacecar släpper fältet.
______________________________________________________

Rödflagg är som tur är väldigt ovanligt, ni stod alltså ute på banan, och inte i bandepån?
Bilar borde väl nästan hindras om dom försökte gå in för förarbyte?

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Spirou944t skrev:
ok, jag är med, trodde att det var situationen nedan som orsakade rödflagg...men jag är
nog inte helt läskunnig....
___________________________________________________________
10.30

#83 Lycke racing har gått i räcket på långarakan, läkare är på plats.

10.45

Föraren är okey, pacecar släpper fältet.
______________________________________________________

Rödflagg är som tur är väldigt ovanligt, ni stod alltså ute på banan, och inte i bandepån?
Bilar borde väl nästan hindras om dom försökte gå in för förarbyte?


Den smällen hörde man inte mycket om, det blev nog bara vanlig pacecar på den.

Jo bilarna fick ställa upp ute på start/mål rakan för omstart. Det är ju det rödflaggen innebär, dvs omstart. Ingen blev stoppad att åka in och gör förarbyte, men det var bara några få team som gjorde det. Vet som sagt inte om det blev några bestraffningar utdelade pga det men jag vet att det diskuterades lite här och var i depån om vad det var som gällde.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eftersom tidtagningen skadades i smällen backade man racetiden till det varv innan som man var helt säker på stämde med antalet varv alla kört. Vissa bilar hade nämligen fått varv räknade och andra inte under nga minuter pga ovanstående.

Felet som dock mig veterligen aldrig rättades till var att ingen blev bestraffad för byte under rödflagg och de 5-10 team som tog detta tillfälle i akt har i realiteten åkt racet med ett byte mindre än alla andra (Minst 2-4 min = lika många varv), fast utan att överskrida max körtid per förare...

Vi låg 3:a både före och efter tidtagningsskadan, efter "backningen av varv" låg vi helt plötsligt 7a utan att ngt egentligen hänt på banan...förutom de kreativa bytena då.

Tyvärr var/är det så mkt annat man ska tänka på och undrar över när det blir halvkaos så detta kom jag inte på föräns efter racet var slut.

Nu kanske vi inte tar det så hårt då vi fick bryta samt inte slåss om mästerskapet, men att i efterhand reglera denna STORA felaktighet anser jag borde vara en självklarhet om det inte sker direkt under race med korrekta bestraffningar. Lika självklar som att alla förare läser igenom regelboken en extra gång, undertecknad inkluderad.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Andreas Lidström skrev:
att i efterhand reglera denna STORA felaktighet anser jag borde vara en självklarhet om det inte sker direkt under race med korrekta bestraffningar. Lika självklar som att alla förare läser igenom regelboken en extra gång, undertecknad inkluderad.


Kanske blir svårt nu att reglera det i efterhand, vem kommer ihåg vilka team som bytte och inte?!

Jag kommer bara ihåg ett team som bytte under rödflaggen och de hävdade sen att rödflaggen inte var tydlig, vilket är rätt konstigt att hävda det då alla i vårat team såg att rödflaggen var ute på posteringen vid infarten till depån redan innan det teamet svängde in...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



patand skrev:

Kanske blir svårt nu att reglera det i efterhand, vem kommer ihåg vilka team som bytte och inte?!

Jag kommer bara ihåg ett team som bytte under rödflaggen och de hävdade sen att rödflaggen inte var tydlig, vilket är rätt konstigt att hävda det då alla i vårat team såg att rödflaggen var ute på posteringen vid infarten till depån redan innan det teamet svängde in...


Det man kan göra göra är att kolla hur långa passen har varit, d v s om man överskridit gränsen på 70 minuter. Ser man till varvtiderna så är det 5 team som med säkerhet bytte förare under/i samband med rödflagg, alternativt överskred maximalt tillåtna körtid med ca en timme.

Men hävdar någon att de gått in i depån innan rödflaggen kom upp så är det ju svårt att säga något annat i efterhand. Tyvärr är det nog kört att nu göra något åt saken, mitt team kan ha tappat en placering och därmed 5 poäng p g a det som hände, men vi kanske har klarat oss undan bestraffning någon annan gång istället, så vi får väl tro att det jämnar ut sig över säsongen.

Mvh

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Hej

Det var ett team som inte gjorde fel under rödflaggan. Den röda miatan som orsakade skadan.
Alla andra team passerade huvudposteringen under rödflagg alternativt gick i depå.
Rickard, stog inte du i depån under rödflagg?
Vi i lycke racing gjore också fel. Vår förare passerade också rödflaggan på huvudposteringen.
Jag tycker att alla vi team borde ta på oss ett gemensamt ansvar för att vi inte kan reglerna.
Det är inte så många flaggor att lära sig.
Tänk om det hade varit rödflagg för att en bil faktiskt hade krachat ordentligt med personskador.

Sen tycker jag att tävlingsledningen ska ta sitt ansvar under en rödflaggssituation.
Man kan inte bara hänga ut flaggan och tro att allt löser sig.
Jag pratede med tävlingsledaren på plats och diskuterade det som hänt.
Men istället för att ge hela startfältet straff (utom Miatan) så valde han att släppa hela händelsen.

Till nästa gång så får vi hoppas att alla förare och team och tävlingsledning har lärt sig sin läxa och att det funkar bättre.

Hoppas vi får en trevlig tävling på mantorp, utan rödflaggor och annat otrevligt.
Vi kommer med Porschen men den är inte vacker efter mitt besök i amcoräcket.
Det får bli ny kaross till nästa år.....

MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Japp Eric, du har helt rätt, alla borde stannat direkt.

Allt blev väldigt kaosartat pga kombinationen dåligt pålästa förare samt att det inte var direkt klockrena direktiv från tävlingsledningen.

och visst, det är kanske inte realistiskt att göra ngt såhär långt efteråt, men ngn form av kommentar innan starten på Mantorp om att vi team gjorde fel, att tävlingsledningen ber om ursäkt för att de inte dömde rätt vilket hade stor inverkan på slutresultatet samt att vi alla läser på bättre vore kanske på sin plats.

Ibland blir det fel och orättvist tyvärr. Nu får vi försöka se till att vi lärde oss ngt på det och att samtliga gör vad de kan internt.

Trist med bilen Eric, får hoppas det löser sig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



Ericl skrev:
Hej

Det var ett team som inte gjorde fel under rödflaggan. Den röda miatan som orsakade skadan.
Alla andra team passerade huvudposteringen under rödflagg alternativt gick i depå.
Rickard, stog inte du i depån under rödflagg?.


Jo, vi var ett av teamen som tyvärr var inne i depån, vi bytte däremot inte förare. Det var brorsan som körde och när han kom fram till startrakan under rödflagg för att stanna vinkade tävlingsledaren åt honom att köra vidare, varför han åkte vidare och gick in i depån i tron att racet brutits, vilket var det mest logiska alternativet. Vart annars skulle han åka om han var på rätt plats men blev vidarevinkad?

Man kan väl säga att både team gjorde fel och att tävlingsledningen bidrog till förvirringen vid rödflaggen. Det är styrelsemöte på måndag, får se vad/om som sägs om rödflaggssituationen då.

Mvh

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Ericl skrev:

Vi kommer med Porschen men den är inte vacker efter mitt besök i amcoräcket.
MVH
Eric Lycke



Vacker? Ja det är väl en bit kvar till showstopper kanske, men med kunniga hantverkare och rätt
verktyg så...
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Ericl skrev:
Hej

Det var ett team som inte gjorde fel under rödflaggan. Den röda miatan som orsakade skadan.
Alla andra team passerade huvudposteringen under rödflagg alternativt gick i depå.
Rickard, stog inte du i depån under rödflagg?
Vi i lycke racing gjore också fel. Vår förare passerade också rödflaggan på huvudposteringen.
Jag tycker att alla vi team borde ta på oss ett gemensamt ansvar för att vi inte kan reglerna.
Det är inte så många flaggor att lära sig.
Tänk om det hade varit rödflagg för att en bil faktiskt hade krachat ordentligt med personskador.

Sen tycker jag att tävlingsledningen ska ta sitt ansvar under en rödflaggssituation.
Man kan inte bara hänga ut flaggan och tro att allt löser sig.
Jag pratede med tävlingsledaren på plats och diskuterade det som hänt.
Men istället för att ge hela startfältet straff (utom Miatan) så valde han att släppa hela händelsen.

Till nästa gång så får vi hoppas att alla förare och team och tävlingsledning har lärt sig sin läxa och att det funkar bättre.

Hoppas vi får en trevlig tävling på mantorp, utan rödflaggor och annat otrevligt.
Vi kommer med Porschen men den är inte vacker efter mitt besök i amcoräcket.
Det får bli ny kaross till nästa år.....

MVH
Eric Lycke


jag ska inte lägga mig vad andra arrangörer gör eller vad ni tävlande gör där....

men det verkar som ingen av er kan reglerna

När det blir rödflagg så ska man sakta ner och köra sakta till bandepån och invänta vidare order..... Om inte något annat meddelats innan på t.ex förarmötet.

kolla in SBF regler 6.2.1b

b) Röd flagga/ljus
När ett beslut att stoppa tränings- eller tävlingsheat fattas ska flaggan visas rörlig vid start-/mållinjen/huvudpostering. Samtidigt ska alla flaggposteringar runt banan visa rörlig röd flagga.
Flaggan betyder att allt tävlande upphör och att förarna under största uppmärksamhet, samtidigt som man är beredd att omedelbart stanna, fortsätter till bandepån eller annan anvisad plats för vidare instruktioner. Omkörningsförbud råder.
Röd flagga kan också användas av tävlingsledningen för att stänga banan.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



Fredrik - SLC skrev:


jag ska inte lägga mig vad andra arrangörer gör eller vad ni tävlande gör där....



Så sant om det är sagt...


Så här står det i MSLS tävlingsreglemente, §22

Vid rödflagg skall alla om möjligt återvända till startplatsen. Annars efter funktionärs anvisning. Utan att passera depå för reparationer, tankning eller förarbyte.

Mvh

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
Eftersnack
2008-09-06 MSLS tävling nr 5 Sviestad
1, 2   >>
4931 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande