Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd: Skoj bil till sommaren med rätt att svänga =)
1 besök senaste veckan (1678 totalt)
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53


Trådstartare
Ja helt utan bil för tilfället och abstinensen är ju inte nådig...
Hursomhelst så är det dags för en ny leksak till sommaren och då har ja tänkt på några bilar till exempel M3 3.0/GT/3.2, M coupe, 964 c2 och audi s4. Får se vad plånboken tillåter när de börjar närma sig oxå
Jag kommer inte att pendla me bilen utan nästan bara ha den för skojs skull och kommer inte heller köra den på vintern.
Förhoppningsvis kommer ja köra lite bana (förhoppningsvis mer med tiden ) så är inte ute efter någon raktframåka bil (då har ja väl kommit rätt? )
Tyvärr e ju inte börsen obegränsad så billigare bilar är ju oxå välkomna =)

De enda kraven ja har är att bilen ska ha 2 eller helst 4 säten, va snygg (ja de är ju iof personligt men iallafall ), vara bak eller fyrhjulsdriven, vara rolig att köra och inte vara slö rakt fram heller!

Vad säger ni... har nån några mer skojjiga bilar som ja glömt bort?!
om man jämför bilarna mot varandra vilka är bäst på vad? Har fått för mig att S4an inte är så super på att svänga med?!
Tackar på förhand!

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Man kan ju se att du valt bilar i ett visst område på bekvämlighetsskalan där 964'an väl hamnar i den lägre änden och M3'an i den andra (för Audin har vi väl redan uteslutit? ) (nu får jag väl spö av nån men men...)

om man nu håller sig i närheten av bekvämlighetsområdet du mutat in så
borde väl en 968'a vara med, fast du kanske tycker som jag.... vill ha sån... men vill ha lite mer pulver osså :-(

Sen undrar jag hur många riktigt fina M3 3.0 det kan finnas? Många urrrkliga finns det iaf :-( Chansen att hitta en riktigt fin M Coupe lär ju vara betydligt större iaf.

Totala utsvävningar som Lotus Seven eller liknande faller inte på läppen annars? En modern Elise annars? Ser ut att vara en anings lite dyrare än bilarna du listat kanske? Men inte dyrare än en S4'a iaf väl?

Nej, här måste funderas mera !

_________________
Magnus Thomé
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53


Trådstartare
Jo lite bekväm är man nog men inte så jätte... har kört 964 c2 och de duger för mig iaf

Nej s4an ligger nog inte på topp.. Men så jättedyra är de inte längre (ca 200k+-.

Har haft en m3 3.0 och den va ja helt klart nöjd me men känns ändå som man vill variera sig lite!
Men tyvärr så finns de mycket risiga M3or Å andra sidan så är de billigast på min lista oxå.. (3.0 då) och då finns de ju lite pengar att fixa för.
Men ska det vara M3 så lockar GT eller 3.2 mer isåfall. Till exempel en 3.2 med nya fjädrar/dämpare av xxx fabrikat, bättre belägg/vätska andra fälgar och ett par lätta stolar
M coupen är väl mer optimal än M3an men mindre praktisk och dyrast Men sån blir jag mer och mer sugen på ändå och sen som du säger så lär många vara i mycket fint skick och de flesta har inte rullat så jättemånga mil heller vilket är positivt

En 7:a är nog lite väl för mig men en elise skulle iof kunna gå även om de kanske är lite väl lite effekt? Är de svindyra att äga jämfört med resten?

Vet inte riktigt varför men tar hellre än 964 än en 968 även om ja förstått att 968an ska gå riktigt fint! 964 har ju inte så jättemycket mer effekt den heller... men de är skojiga att köra å tycker de är snyggare än 968 oxå vilket inte är negativt

Hur står sig en M3 3.2 mot en 964 c2 på bana?

Allt handlar ju iof inte om inköpspris heller och Porsche är väl inte gratis i service/reperationer å m3 har ju dubbla förs. priset (även jämfört med M coupe!!!) och desto billigare bilen blir i inköpspris desto mer pengar kan man ju köpa uppgraderingar för

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

M3 3.2 är nog snabbare än 964 C2 på bana om båda har r-däck och jämnduktiga förare.

Nån som protestererar?

(jag är partisk liksom hehe: https://rejsa.nu/m3)

_________________
Magnus Thomé
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
M3 3.2 är nog snabbare än 964 C2 på bana om båda har r-däck och jämnduktiga förare.

Nån som protestererar?

(jag är partisk liksom hehe: https://rejsa.nu/m3)


hehe jo du har ju verkligen visat att m3 går fint (precis som man inte redan visste de hehe )
Men M coupen e väl lite bättre ändå (med samma mods och dig bakom ratten då )
Får man fråga va du hade tänkt dig för bil när du sålt M3an?

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Håller helt med om att M coupen är snabbare än M3'an. Med sin kortare hjulbas borde den vara en dräpare i slalom osså för den delen...

_________________
Magnus Thomé
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Klart du ska köpa en M coupé!! Det är en riktig dräpare 0-100 o så lär den lilla bilen vara riktigt skoj på bana.

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



Varför dömmer ni ut S4an för?? om vi nu pratar den nyare S4an som e byggd på A4 karossen...
om inte jag minns helt fel så va de en sådan o körde på sista lassat RS... O den gick ruskit bra på banan... Om jag inte minns helt fel så va den o gav Magnus en riktig match, eller e jag ute o cycklar??
Men bra gick den ialla fall. den hade ju ioförsig varit hoss ACE competicon en sveng...

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Det har jag TOTALT förträngt....


(men jo... han klådde mig)



_________________
Magnus Thomé
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Eller varför inte en Opel Manta GTE med en moderat uppskrämd skohornad omega 6:a ???
Var ute på en Kul-Tur för något år sedan och hade just en sådan efter oss. Där det var asfalt var det väl egentliga problem att "hänga av" den men den gick som ett skållat troll och ritade friskt i varje kurva med rejäla bredställ som följd. Med backspegeln fylld av en friskt flängande Opel garvade vi så tårarna rann...
De partier där det var mer grus var den ikapp, fortfarande med en massa jazzande !!! Vi släppte förbi den för säkerhets skull. Då pep den iväg och vi kom inte ikapp den förrän i en blind ganska lång vänsterkurva där Mantan stod i motsatt färdriktning ???

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



Hazze skrev:
Eller varför inte en Opel Manta GTE med en moderat uppskrämd skohornad omega 6:a ???
Var ute på en Kul-Tur för något år sedan och hade just en sådan efter oss. Där det var asfalt var det väl egentliga problem att "hänga av" den men den gick som ett skållat troll och ritade friskt i varje kurva med rejäla bredställ som följd. Med backspegeln fylld av en friskt flängande Opel garvade vi så tårarna rann...
De partier där det var mer grus var den ikapp, fortfarande med en massa jazzande !!! Vi släppte förbi den för säkerhets skull. Då pep den iväg och vi kom inte ikapp den förrän i en blind ganska lång vänsterkurva där Mantan stod i motsatt färdriktning ???


En bekant till mig åker Manta med en 12Valve omega 6a i... O jag skulle nog inte rakomendera det till att köra bana me... för mantan e ruskit lätt i arslet... men det va kul att åka på ställ me!

de går ganska bra... polarn provade sin på strippen o då körde han 14.2s, o då va 6an helt orginal.

Varför inte tänka på en S3a??
Jag har inte åkt så mycket S3a men jag har åkt med Stefans.. den som va med i bilsport superstage o som hade en tid på 1.35, de e jäkligt mysig ialla fall... ioförsig så är det väll ganska mycket gort just med den...

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



Annars så vet jag en A3a som e till salu.. ioförsig så gräver den på fel hjul..
men den visade sig duktigt farlig på Lazzats RS bana... med en total 3plats thumbs up med en liten dam bakom ratten...
å dessutom så körde hon inte alla tävlingarna...

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Den famösa Opeln var på samträffen i somras på Kinnekulle. Mera på bredden kan man knappast köra på bana, rena driftingtävlingen thumbs up Det såg otroligt skoj ut men oj vad sakta det gick..... Men det blir ju lätt så när man har kul o sladdar

_________________
Magnus Thomé
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53


Trådstartare
xEmil skrev:
Annars så vet jag en A3a som e till salu.. ioförsig så gräver den på fel hjul..
men den visade sig duktigt farlig på Lazzats RS bana... med en total 3plats thumbs up med en liten dam bakom ratten...
å dessutom så körde hon inte alla tävlingarna...


Japp de som är felet de har inte riktigt förstått de där me att man svänger me framhjulen hehe nej men de är fina bilar men ska va fyr eller bak...

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53


Trådstartare
xEmil skrev:
Varför dömmer ni ut S4an för?? om vi nu pratar den nyare S4an som e byggd på A4 karossen...
om inte jag minns helt fel så va de en sådan o körde på sista lassat RS... O den gick ruskit bra på banan... Om jag inte minns helt fel så va den o gav Magnus en riktig match, eller e jag ute o cycklar??
Men bra gick den ialla fall. den hade ju ioförsig varit hoss ACE competicon en sveng...


Nej S4 e en trevlig bil! Men en original S4 mot en original M3 3.2 har inte mycket att hämta varken när det svänger eller går rakt fram va? Rätta mig om ja har fel...

Visserligen så verkar man ju få redig me vrid å lite mer häst med en litet chip bara men de tidigare har väl problem med grenrör oxå va? Iof har ju M3 3.2 problem med dubbelvanosen så Å sen va de det där me att svänga!
Vad väger en S4? och hur går den på bana? Har en lite känsla av att den du prata om fick en rejäl genomgång hos ACE!?

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53


Trådstartare
Sen föredrar ja motorer utan turbo och är lite mer bmwfantast än audifantast. Men du/ni får gärna övertyga mig om att ja ska välja S4an istället
Är de kanske nån som vet exakt va som va gjort med S4an som vart på besök hos Ace?

Angående S3 så tycker ja de är riktigt fräscha men tycker att de borde gett den samma effekt som S4an

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



När ni började bubbla om S4an så var jag ju bara tvungen att registrera mig, om inte annat för att skicka lite eldpilar på MagnusT....

Jag har kört S4a i drygt ett år och är helnöjd. Jagar man en nöjesbil för raska söndagsutflykter får jag väl erkänna att det kanske finns lämpligare fordon. Om man dessutom fördrar bilar utan sniglar på grenrören, ja då är det väl inte mycket att fundera på.

Letar man efter en allroundbil som är kung på motorväg, funkar toppen när det börjar svänga lite, och inte gör bort sig helt på bana, detta i kombination med fyra säten och plats för packning, DÅ är S4an rätt. Med vässad väghållning och gärna bättre bromsar kan man ha mycket kul på bana. I usa är det en rätt vanlig "track-day" bil. Vanlig kanske är fel ord, men många verkar ha skaffat bilen för att kunna köra även på bana, och dom är nöjda med resultatet.

För min egen del är det drivlina (motor, vlåda+ fyrkrafs) som gör livet till en fröjd bakom ratten. Bilen tar sig till 100 på drygt fem sekunder oavsett om det är torrt eller blött. Även om en hel del pulver försvinner på vägen till asfalten är det ändå en fröjd att alltid ha 400-500Nm tillgängliga...

För den som siktar in sig på slalombanor och annat finns kanske lämpligare, mindre framtunga bilar, men igen, med en bra chassiesats så lär varken bil eller förare behöva skämmas.

Lite siffror.....en chippad biturbo lämnar drygt 300 (310-320) kameler och ett maxvrid på drygt 500Nm. 0-100kph tar cirkus 5.1sek, toppfart ska vara 270kph (har inte vågat prova). 402 meter avverkas på 13-13,5 sek med en slutfart kring 165 eller strax däröver. I USA finns chippade bilar (inga andra mods) som gör 402m på 12.x tider, men då används högoktanig soppa och en aggresiv mappning.

Största felet med bilen tycker jag är priset på tillbehör. När man tröttnat på Steg 1 trimmet kostar det både skjortan och slipsen, ofta pga väldigt lite kan göras utan att motorn lyfts ur. Avgas kostar tex kring 30lök för en rostfri helsats och det som kostar är arbetstiden....sketbökigt. Riktiga bromsar verkar kosta mellan 20-25kSEk (som till alla andra bilar iofs), ställbar chassiesats 15-20k.

Mvh,
Mathias Södergren

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpråd: Skoj bil till sommaren med rätt att svänga =)
1 besök senaste veckan (1678 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande