Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Scuderia eller BMW förarkurs
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (10820 totalt)
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Heja Fredrik, heja heja!

_________________
Stefan Larsson
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



...ehm... Såvitt jag vill minnas så körde de väl med M3:an i däcktestet på 1.17 nånting?

Jag tror att jag har en PDF-variant av det nånstans på nån hårddisk. Jag var förvånad över att M3:an lyckades komma ned på såna tider.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Peter S skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Anledningen till att dragracing har större tittarsifror kan väll delvis bero på att det är mer lättillgängligt.
Anledningen till varför det "klankas" ned på raktframmåt åkarna i det här forumet beror väll mest på att det inte kräver lika mycket utav föraren att sätta en bra tid, det hänger väll mest på bilen.


Det som nog är största orsaken till rattlåsracingens framgångar står nog att finna i att:
1. Det är lätt att förstå. Först i mål vinner och man behöver inte hålla reda på vem som varvat vem.
2. Spektakuläritet. Dundrar som attan i 5 - 12 sekunder.
3. Kräver bara kort attention span. 5 - 12 sek som sagt.
4. Lätt att ordna sidospektakel.


Ja, det var juh det jag sa

Sen kan man ju undra vad som krävs för att höja intresset för banracing men det är en annan femma.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



1.18:7 körde Fredrik med Pirelli däcken. Tiderna finns på R-däcks sidan här på rejsa.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikÅ skrev:
johann skrev:

Kommer inte ihåg om det var 1.20 eller 1.19 men om du har det nummret av Sportbilen där det är ett R-däckstest så var det samma tid som PZero C.


Ja, det var det jag trodde mig minnas. Under normala omständigheter bör väl ändå en M3-a med R-däck
och duktig förare vara lite snabbare än så?


Har du kört fortare själv?.

Jag körde på låg 1.18 med PZero Corsa när vi var där med BMWSC förra sommaren, iofs med mer effekt men också med 39,5 graders temp och influensa.

Hur snabbt går det med en 944 Turbo Cup?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peter S skrev:
...ehm... Såvitt jag vill minnas så körde de väl med M3:an i däcktestet på 1.17 nånting?

Jag tror att jag har en PDF-variant av det nånstans på nån hårddisk. Jag var förvånad över att M3:an lyckades komma ned på såna tider.


Inte med P Zero C iaf.
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
Jag tror att det får bli BMW M3 kursen för min del, som jag känner förtillfället. Jag är som Johann mkt fascinerad av ringen och hela stämningen där nere. Vore kul om man kunde åke ner ett gäng till sommaren.

Men det är tur att smaken är delad som sagt, annars hade det varit ännu värre med trafik på ringen.

Johann, vad har du gjort med din bil för att få 400hästar? Är den lättad, fjädring etc...? Kör du enbart bana med bilen?

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



MatroxMGA skrev:
Johann, vad har du gjort med din bil för att få 400hästar? Är den lättad, fjädring etc...? Kör du enbart bana med bilen?


Det var 352 hk på bakjulen efter trimmning och det omräknat med en formel som skulle vara hyfsat generell ger at det är över 400 hk på veven. Original var det 310 hk på hjulen. Som en referens så har en original E39 M5 normalt mindre än 340 hk på hjulen.

Du kan läsa mer om trimmningen här: http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=12382

Sedan dess har det hän en del mer med bilen och den körs så gott som uteslutande på Ringen numera.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



höfläkt skrev:
Heja Fredrik, heja heja!


Hur fort har du själv kört med en BMW vägande ca 1570 kg där?

Fö borde du komma ihåg att den var original även när du körde den på Kinnekulle och varför, eller börjar du bli gammal och senil?
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



johann skrev:

Du kan läsa mer om trimmningen här: http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=12382


Bilden från Gelleråsem i den länken... När är den tagen? Är det hösten för två år sedan eller har jag helt fel? om det är så så tror jag att vi tog licens samtidigt. Fast jag tog formellicens dagen efter.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peter S skrev:
johann skrev:

Du kan läsa mer om trimmningen här: http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=12382


Bilden från Gelleråsem i den länken... När är den tagen? Är det hösten för två år sedan eller har jag helt fel? om det är så så tror jag att vi tog licens samtidigt. Fast jag tog formellicens dagen efter.


Stämmer bra det, kan det ha varit i oktober?
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



johann skrev:
Peter S skrev:
johann skrev:

Du kan läsa mer om trimmningen här: http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=12382


Bilden från Gelleråsem i den länken... När är den tagen? Är det hösten för två år sedan eller har jag helt fel? om det är så så tror jag att vi tog licens samtidigt. Fast jag tog formellicens dagen efter.


Stämmer bra det, kan det ha varit i oktober?


Jepp. Det var det. Kommer ihåg att du och Elisen jagade varann några varv. Du drog undan på långa rakan och han tog fatt dig i kurvsektionerna. Det var riktigt skojsigt att titta på.

Sen så stod jag och pratade länge med en kille som hade en mörkblå M5:a där. Han var riktiogt trevlig. När jag kommer hem dagen efter och lastar av bilen så stannar en bil. Samma M5:a. Det var grannen som bor i kvarteret bredvid som jag pratat med utan att veta vem det var... *ridå*

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peter S skrev:
johann skrev:
Peter S skrev:
johann skrev:

Du kan läsa mer om trimmningen här: http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=12382


Bilden från Gelleråsem i den länken... När är den tagen? Är det hösten för två år sedan eller har jag helt fel? om det är så så tror jag att vi tog licens samtidigt. Fast jag tog formellicens dagen efter.


Stämmer bra det, kan det ha varit i oktober?


Jepp. Det var det. Kommer ihåg att du och Elisen jagade varann några varv. Duy drog undan på långa rakan och han tog fatt dig i kurvsektionerna. Det var riktigt skojsigt att titta på.

Sen så stod jag och pratade länge med en kille som hade en mörkblå M5:a där. Han var riktiogt trevlig. När jag kommer hem dagen efter och lastar av bilen så stannar en bil. Samma M5:a. Det var grannen som bor i kvarteret bredvid som jag pratat med utan att veta vem det var... *ridå*


Jo det var kul med Elisen.
Kan inte M5:an ha varit mörkgrön?
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



johann skrev:

Kan inte M5:an ha varit mörkgrön?


Nej den vare nog mörkblå. Precis som senast jag kollade. Han körde ganska mycket samtidigt som en silvergrå M5:a som lät som en, en, en, ja raket... thumbs up

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peter S skrev:
johann skrev:

Kan inte M5:an ha varit mörkgrön?


Nej den vare nog mörkblå. Precis som senast jag kollade. Han körde ganska mycket samtidigt som en silvergrå M5:a som lät som en, en, en, ja raket... thumbs up


ok, då vet jag vem du menar men visste inte att han bodde i Täby.
Den silverfärgade M5:an hade fullt Kellenerssystem inkl. grenrör och racekattar, låter riktigt grymt!

Vi hade en rätt kul dag då vi fick köra skiten ur en E55 AMG och en C32 AMG, rejsa med Neon-bilarna, köra egna bilar samt avsluta med licenskursen. thumbs up
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
Johann: hur kommer det sig att du valde kelleners? Är du nöjd med de ändringar som gjordes? Du funderade inte på hartge, ACS, Hamann? En fråga till, vet du hur AP-Racing 4-kolvs bromsar står sig i jämförelse med brembo? Funderar på att köpa dessa men är inte säker.

Är inte du sugen att gå BMW kursen?

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



MatroxMGA skrev:
Johann: hur kommer det sig att du valde kelleners? Är du nöjd med de ändringar som gjordes? Du funderade inte på hartge, ACS, Hamann? En fråga till, vet du hur AP-Racing 4-kolvs bromsar står sig i jämförelse med brembo? Funderar på att köpa dessa men är inte säker.

Är inte du sugen att gå BMW kursen?


Jag hade mycket bra erfarenhet av Kelleners från min M5 och de var de enda som hade ngt vettigt trimkit ute så tidigt. Hamann trodde jag inte på och det har ju visat sig att deras Airbox och chip ger mindre effekt än orig.

ACS hade och har inget trim alls.
Hartge hade och har naturligtvis H50 men prislappen är ju lite annorlunda.

AP Racing är nog lika bra men behöver du verkligen det, har du provat med bättre belägg och race-vätska redan?

Jo jag är rätt sugen på kursen.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



johann skrev:

Jag körde på låg 1.18 med PZero Corsa när vi var där med BMWSC förra sommaren, iofs med mer effekt men också med 39,5 graders temp och influensa.

Hur snabbt går det med en 944 Turbo Cup?


Jag vet inte, vi tar inte tid på Porscheklubbens banmöten. Jag är absolut inte snabbare, möjligtvis irriterande nära.

Vi kan för skojs skull kolla tiderna från PCS Racing 2002 (Samma däck som dig, för rättvisans skull):

Race Gelleråsen 2002-06-16
Sortering: Klass, Placering
Pl Kl Snr Förnamn Efternamn Bil Varv Tid Snabbast På

Klass: 1
1 1 12 P-G Englund 993 RS Clubsport -95 7 08:45.864 1:14.184
2 1 27 Alexander Hellberg 964 RS -92 7 08:46.140 1:13.659
3 1 3 Niklas Bergström 993 RS -96 7 08:53.495 1:15.001
4 1 11 Mats ohlsson Carrera Cup -90 7 08:59.002 1:15.719
5 1 19 Stefan Ståhlknapp GT3 Clubsport -00 7 08:59.891 1:15.465
6 1 20 Mats Wahlgren 993 RS Clubsport -95 7 09:05.643 1:16.928
7 1 30 Lars Lindh GT3 7 09:14.082 1:17.178
8 1 22 Gustav Lundh 993 RS -96 7 09:14.822 1:17.279
9 1 29 Lars-Göran Nilsson 944 Turbo S -88 7 09:15.737 1:16.681
10 1 10 Sven Eric Holm 964 Cup -92 7 09:21.798 1:18.217

Klass: 2
1 2 52 Per-olof Thunberg 911 SC Special -78 7 09:28.095 1:16.494
2 2 51 Jonas Nystedt 968 -93 7 09:37.142 1:16.419
3 2 59 Stefan Regnell 911 SC Special -78 7 09:37.142 1:20.360
4 2 63 Claes Paulsson 911 -70 7 09:44.562 1:21.224

Slutsats: Dassig bil, dassiga däck, svårt förkyld, vatten i knäna, whatever.... 1,18 imponerar inte så mycket
på mig i en bil med ringräv och 340+hk, som jämförs med 993 RS och GT3.

Björn (964 c2), sluta buga för 17, du är ju i princip lika snabb. thumbs up

_________________
--
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikÅ skrev:
johann skrev:

Jag körde på låg 1.18 med PZero Corsa när vi var där med BMWSC förra sommaren, iofs med mer effekt men också med 39,5 graders temp och influensa.

Hur snabbt går det med en 944 Turbo Cup?


Jag vet inte, vi tar inte tid på Porscheklubbens banmöten. Jag är absolut inte snabbare, möjligtvis irriterande nära.

Vi kan för skojs skull kolla tiderna från PCS Racing 2002 (Samma däck som dig, för rättvisans skull):

Slutsats: Dassig bil, dassiga däck, svårt förkyld, vatten i knäna, whatever.... 1,18 imponerar inte så mycket
på mig i en bil med ringräv och 340+hk, som jämförs med 993 RS och GT3.

Björn (964 c2), sluta buga för 17, du är ju i princip lika snabb. thumbs up


Nu får du faktiskt ta och ge dig!

Jag har tider tagna av åskådare utan min vetskap då jag kört min gatbil med skinnklädsel, mjuk fjädring, AC, Navi, etc ja helt enkelt hög vikt satta under godtyckliga varv i trafik på en banträff och jag har inte haft ngn aning om ngn tagit tid förrän efteråt.

Det jämför du med tider satta med racebilar vägande 300-400 kg mindre under race hur kan du få det till en rättvis jämförelse. Då kan du ju ta och jämföra tiderna från PCSR med tiderna från STCC lika gärna. Jämför gärna men jämför inte äpplen med päron. Jag trodde du visste bättre och liknanden inlägg passar bättre på Zatzy.

Hur klassar en GT3 in i klass i föresten?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

nu får ni kombatanter ta och kyla ner er .
detta börjar likna en zatzy-tråd om vem som har den största bilen i sandlådan.
diskussionen har urartat från att vara en fråga vilken kurs som var bäst.
tillbaka till tråden omedelbart

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Men killar. Om ni skall mäta era manligheter så kan ni väl gå ut bakom knuten...

Varför inte komma överens om ett datum för ett shoot out istället?

Själv har jag stället stt Hellbergs tid som nytt personligt mål- orealistiskt höga mål funkar bäst så att man har nått att tyst gå och muttra om.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Allmänt banåkaforum
Scuderia eller BMW förarkurs
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (10820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande