Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1302S -72 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 13 besök senaste veckan (65806 totalt) |
Hej
Har haft bilen sedan -89, den har gått som Callooker sedan dess. Men detta är senaste ombyggnaden i ett mera rejsigt stuk. Här är några bilder från byggtiden. Lite fakta om bilen Motor 1835cc Växellåda: Typ 1 av senare modell Hjulupphängningar taget från 944Turbo Fram: Bärarmar och krängare från 1303S 74-. Fjäderben och nav 944T. Bak: 944T ombyggnad medförde en större spårviddsökning fram/bak: 1450/1480mm (orginal 1379/1352mm) och gjorde i sin tur att bredare skärmar behövdes, så breddade glasfiberskärmarinförskaffades. Fram +6cm, bak +10cm vadera. Fälg: BBS 16tum Fram 7 1/2" Bak 8 1/2". Däck: Toyo R888 Fram 215/50-16 Bak 225/50-16. Tanken flyttad och ersatt med fuelcell sitter nu där reservhjulet låg. Detta för att kunna få lägre tyngdpunkt och mer massa över hjulen, sandsäck kändes tungt när jag för övrigt försöker lätta bilen. Bilen är regbesiktigad och godkänd enligt konstens alla regler med ovan ändringar. // Anders |
||||
Hur coola fälgar som helst! och hela bygget ser mycket fint ut
Trevligt med fler bubblor här, och trevligt med 944 bärarmar och fjäderben. Har du bilder på hur fjäderbenen är ditsatta? Är de fästa på samma bredd som original upptill? Liknar nämligen ett 1303-bygge jag planerar... |
||||
Hej
Roligt att se att så många håller på med eller planerar att bygga på 70 talsmodellerna av bubblorna. Hoppas att vi kan ses på bana nästa sommar! Arvid, fjäderbenen är monterade i samma fästen som original och topplagringen som jag använder just nu är original. Jag har förberett för att montera justerbara från 944. Två av hålen är samma som VW och sedan behöver man bara spegelvända de så har man P-mönster. Som det ser ut nu går det inte att få till någon större cambervinkel så dessa ska bytas va det lider. Någon som har tips på justerbara topplagringar som funkar bra? Undre bärarmen är från en 74- för att få nedre kulbulten att passa. De äldre är skruvade med tre skruvar. rsmats, bilarna blir väl aldrig riktigt färdiga...Bara nya versioner. I mitt fall ser jag den som körbar. Bilen behöver en bantningskur i vinter, med lätta sportstolar och huvar i CF. Inredningen ska gå i aluminium. Jag har införskaffat aluplåtar till insidorna på dörrsidorna och väntar på att klippas till. |
||||
hej !! jag har ett tips angående dörrsidorna du planerar... försök att pressa/rulla i förstärkningar i alu plåten så dem inte skallrar så mycket sen !! mina är av den ljudliga-ostyva sorten !! ifs en race bil men ändå !!
_________________ mats andersson |
||||
|
||||
Tack för tipset jag ska försöka få till något, en kompis har en sådan maskin att göra förstyvningar med. Kanske det kan hjälpa att limma på tunn filt på baksidan på de ställerna där plåtarna går emot varandra.
Jag använder 944N/A drivaxlar, de har 33 splines vilket gör det lätt att använda VWs cv knutar mot växellådan och Porsche utåt stubbaxeln, bara att montera. Köpte först ett par 944 T och upptäcket att de har 25 splines. Då hade jag varit tvungen att byta flänsar till 100mm:s i växellådan och kändes inte riktigt motiverat när jag försökte få ihop bilen för att få den körduglig. Någon som monterat 100mm axlar i en TYP 1 växellåda? Vad ska man använda för grejor? Alu armar (944T, 944, 968 87-) då gäller porsches drivaxlar. Plåt armar(924, 944 -86), VW drivaxlar. P-bilarna är väldigt lika bubblorna under skalet, när det gäller hjulupphägning. Trots att P-bilarna är mycket nyare. |
||||
Hej
Äntligen har jag haft möjlighet att uppdatera bilen. Sista turen förra året slutade med bensinpunpshaveri och bogsering hem. Så nu har införskaffat och monterat en lågtrycks Mallory pump med tryckregulator. Slutdelen på avgasröret är också nytt. Tillverkat av en supertrapp dämpare, funkar helt ok. Recaro sätet med fästen väger ca 8 kg, orginal sätet 15kg, så något kilo blev bilen av med. Letar efter ett till bredare Recarosäte till passagerarsidan! Rutor i Macrolon spar också vikt...sitter nu i sidorutor och bakruta. Fick även med frästa skenor för skjutlucka och lucka för främre rutorna, för strax över 1000 lappen. Har även fått tag i en kuggstångsstyrning, som kommer att monteras var det lider, tackar Dann. Hur går det för er andra bubbla åkare har ni börjat komma igång? // Anders |
||||
Dax för lite uppdateringar. Värmen kom för några veckorsedan(innan regnperioden) och gjorde sig påmmind både i kupen och i motor. Därför sattes en del projekt i verket.
Skjutluckor gjordes färdiga. Ett måste i värmen för att få mej själv att fungera. Och visade sig fungera alldeles utmärkt vid regn oxo, imman på rutorna försvann och BÅDA händerna kunde användas för att köra Dörrsidor fixades till och skruvades dit. orginalfläkt med klarar inte riktigt av att hålla oljetemperaturen nere, när det är varmare än 20C ute. Därför har en oljekylare med fläkt införskaffats. Den ska skruvas på plats under bakskärmen. Termostat från biltema (ej med på bild). Stenskotts skydd ska tillverkas. Vidare bilder på montaget kommer. Supertrap stingern som fått några extra lameller. |
||||
Kylaren på plats.
Slangarna drogs om Skydd framför kylaren monterat, ventilationsgallret är gentligen till husgrunder och kommer från biltema. Kylaren verkar fungera, tog en tur igår, både i stadsköring och efter motorväg temperaturen låg stadigt kring 95C. Köpte för ett tag sedan ett set tre delade Revolution fälgar (15x9" och 15x11") från en Porsche 911 som skulle byggts om med RSR breddning, men blivit liggandes. Planerar att sätta de på bilen, men det kräver breddning av skärmarna med en tum. |
||||
Det sista av ljuddämpnings material är på väg bort från golv och utrymmet bakom
baksätet. Det dämpar ljudet väldigt lite och det finns bättre sätt att dämpa ljudet på t.ex turbo Gott om utrymme för intercooler, turbo bakom baksätet. Golvet vid fram hade klarat sig väldigt bra, lite ytrost på sina stället i skarvar o så. |
||||
Motståndet bestämms av antalet lammeller som kan ökas och minskas efter behov. Enligt Supertrapp ska det i princip inte vara något motstånd vid 20-24 lameller om rätt dämpare valts. Vill man ha raka rör så kan insatsen enkelt dras ur genom att två insex skruvas ur på undersidan. Vart på Ford och handlat orginaldelar . Köpte en säkerhets brytare till beninpumpen. Sitter en liten kula i den eller nåt som bryter kretsen om man skulle krocka eller välta. Sitter monterad gömd i bagageutrymmet några modeller av Scorpio tydligen. Undra hur många Ford ägare som har bytt ut en "trasig" bensinpump? Bilden bara tokvägrar att vända sig som jag vill. Sladdarna till kontakten går nedåt i verkligheten |
||||
Hej! Fin bil!
Har du nån koll på vad du har för effekt i motorn? Vad är det för utrustning/delar i motorn? Bara lite nyfiken! |
||||
Hej Roger
Har inga uppmätta siffror genom bromsning eller så. Förhoppnings vis 100 hk i backen. Motor 1835cc Nytt AS41 block upptaget för 92mm cylindrar Mahle smidda kolvar 92mm, Total Seal kolvringar Street Eliminator toppar med 42x37mm rostfria ventiler, ovalportade insugskanaler, Dubbla ventilfjädrar. Autocraft nållagrade vipparmar, 1:1,25 utväxling Dubbla Weber 44 med CB hexbar länkage 284 graders kam Gene Berg rakskuret kamdrev Gene Berg 80000psi stötstänger Motvikts vev 69mm slag Lättat svänghjul Mallory tändsystem Schadeck 26mm oljepump, modifierad oljepickup för djupare oljesump. Extra oljesump, 1,5 liter. Parker industri filter 10mikron filterering. Extern oljekyl med fläkt Egentillverkad vevhusventilation ½" ingångar från ventilkåpor och block Avgasrör 1 5/8" CB Performance 4-1 med Supertrapp stinger. Kennedy 1700lbs tryckplatta Topparna är planade för beräknad kompression på 9,6. Insugs kanaler och insug och förgasare är portade mot varandra för att undvika kanter. Avgas kanal portade mot avgasrör. Topparna är även dränerade direkt till blocket Roterande delar balanserade, kolvar, vevstakar vägda och justerade. Snäll motor att köra, med vrid ända från tomgång. Börjar ge sig över 6000rpm, beroende på kamvalet. Lite bilder så klart. |
||||
Tjena! Igen!
Sitter här o spanar på nätet. Var köper man sina delar vanligast? Hittat JBugs i Cali, de har lite roliga grejer. Funderar på att ta hem en katalog. Har ev en 93:ans Beetle på G att handla. Behöver forska lite mer i om det är rätt för mig bara. 1600cc med insprut sitter det i den nu! |
||||
Hola amigo mio!
Te puedo ayudar. Bästa stället med super service och allmänna grejor är Vee Dub parts (LA området), tycker jag. Har en personlig kontakt med Greg Moddelmog och det han inte har hemma fixar han snabbt, till bra priser. greg.moddelmog@gmail.com Vad vill du köpa? Jag kan prova att ge dig andra tips om det är något specifikt. _________________ Fredrik Reichel |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1302S -72 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 13 besök senaste veckan (65806 totalt) |