Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7617 besök totalt |
Re:
Jag skulle rösta för att sprintdäck inte är tillåtet och inte heller däcksvärmare. Ger jämnare förutsättningar. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re:
Fler uppvärmningsvarv = färre bilar per tidsenhet = dyrare start avgift eller bara en körning per bil. Allt är ju en kompromiss men det är väl alltid svårast att kompromissa om ekonomin... Jag har svårt att se att jag skulle lägga typ 1000 kr samt en hel dag på att köra få 5 min. Det är gränsfall med challenge, men då brukar jag hinna köra minst 7-8 rundor på en dag. _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
||||
Man skulle kunna köra ett mer öppet kval under dagens första halva där alla åker 15 minutersstint uppdelat i tidsklasser så det inte blir för mycket bromsklossar. Sedan tar man ut de bästa tiderna per klass och låter dem köra "flygande" fullfartsvarv. Hur låter det?
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re:
Denna varianten funkade kanon på Japmeet i somras. _________________ Dick Petersson Mazda RX-7 FD -96 |
||||
Ja, det kan ju kännas tröttsamt om man kommer i en polo som man ligger och pressar
![]() ![]() |
||||
Re:
Lämpligt med klassindelning ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Gick igenom de engelska reglementet för bilarna i det två klasserna. Det är väldigt basic:
För att få vara med i clublevel gäller: Bilen behöver inte vara vägreggad men ska kunna gå igenom en besiktning Brandsläckare åtkomlig för föraren Max ljudnivå krav 105db 0,5m ifrån vid 2/3 varv (kan tänka mig att det är hårdare krav i sverige?) Frontruta måste vara laminerat glas, resten fritt Tålig bogserögla fram och bak tydligt markerad och monterad Alla lysen, vindrutetorkare och tuta måste funka Cabrioleter måste använda en rullbåge samt hardtop Takluckor i glas täcks med plastfilm Måste köra på Toyodäck (har troligen med något sponsorskap att göra?) Minst två stolar med minst 4-punktsbälte krävs, kan inte standardstolarna hantera 4-punktsbälte så måste dessa bytas ut till FIA godkända stolar. Hjulen får inte sticka utanför skärmkanterna, inga aluminium muttrar eller bultar Går med på att ha Timeattack seriens dekaler på bilen, man får en uppsättning som ska räcka hela säsongen (Blev överraskad men tog med den också) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- För att få vara med o Pro-level krävs förutom ovanstående regler följande: Inbyggd brandsläckare på minst 2.25 liter som kan aktiveras från förarens position Minimum 6-punkts rullbur, rör som formats runt instrumentpanel inte tillåtet Frontruta måste vara laminerat glas, resten fritt Det ska finnas avstängnings switch utanpå bilen som är markerad och en switch inuti bilen inom räckvidd för föraren. Inte så farliga regler alltså, sedan åt andra hållet, vad som är tillåtet är ju väldigt fritt. Här hittar ni reglerna: http://www.timeattack.co.uk/rules_an MVH _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
Allt beror ju på vad man vill ju. Ha kul utan att det kostar skjortan och riskera bilen, eller köra hårda race med hornen långt ute igenom hjälmen. Jag kan tänka mig att det för många kan finnas massor med anledningar att faktiskt trivas bättre med den billigare varianten.
Jag tror inte på att ha klasser när man inte har full säkerhet i bilarna, (som Kenson skrev) "man tävlar mot sig själv", testar bilen (och föraren). Kör man klasser blir tävlingsmomentet lite hetare och man kanske tar lite större risker. ![]() I Challenge lever vi "klasslöst" och har hur jädra kul som helst ![]() ![]() Med inlägget menar jag inte att någon av varianterna är fel, det ena behöver inte utesluta det andra men det ÄR helt olika saker och man bör fundera och bestämma sig för i villken hink man har foten. Edit: Har man inga klasser så blir det busenkelt för ALLA att vara med ![]() ![]() _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||
Re:
Äger du inte en domkraft & två pallbockar ? ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Re:
Ska man köra hurtigt i korta stinter så är det klibbiga hjul och aggressiva inställningar som gäller. Skillnaden blir mindre om du får ta snabbaste varvet av 10 men då är det inte Time-Attack längre, det är klassisk tidsträning ("Time-Defensive" kanske är ett bättre namn). Det måste ju inte vara det klibbigaste gummit heller, det finns mönster som värmer upp gummit rejält fort så det är inget större problem (om man nu inte känner för att köpa ACB10 i mjukaste blandningen). Toyo R1R är ett däck som marknadsförs just till Time-Attack och Hillclimbs (en annan tävlingsförm som är ännu snabbare, ingen uppvärmning alls, stående start på kalla däck). Det finns väl egentligen bara två märkningar som fungerar, DOT och E/e. Vill man krångla till det kan man köra med TW200 eller liknande också. Att sen vissa däck är bättre lämpade för uppgiften kommer man aldrig ifrån. Funderar du på däcksvärmare så finns det även sumpvärmare (om vanlig motorvärmare inte räcker) Tomgång nån kvart kan fungera det med för att undvika den värsta kylan mellan varven. |
||||
Min tanke var mest att hålla nere kostnaderna och slippaklasskilnader pga däcksvärmare, oljevärmare, sprintdäck, mm. Tror att det skulle locka ett större startfält.
Varför man ska godkänna "dot" (usa godkända) däck förstår jag inte, är väl e-märkning (eu-godkända) som gäller numera, eller? Annars kan vi bara godkänna "däck" (godkänt i Kenya) kort och gott ![]() ![]() |
||||
Re:
Gilla du att byta drivknutar?? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re:
Jag tycker också E-märkning skall vara krav. Det tar bort däck som tex hosier och andra extrema låtsasgatdäck. Och som sagt, för att få en "lika för alla"-nivå (vilket det ändå aldrig blir i motorsport) så bör däcksvärmare mm inte tillåtas. Jag vet inte hur det är med era bilar men jag har inga problem att gnugga upp hyffsad värme i däcken under första varvet. Helst skulle jag vilja se att man kan åka två fullgasvarv varav det snabbaste räknas. Det skulle ge lite jämnare resultat som inte är lika "slumpbetonade". _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re:
Hur kör man konbaneserie egentligen? Där är det ju stående/rullande start med kalla däck och ingen verkar gnälla högljutt över det. Ett det sen förkommer däckvärmning och flera körningar efter varandra vid SS beror ju främst på att det inte finns några regler. 4 bilar på banan samtidigt med 15 sekunders lucka, straff till den som är ivägen (att tiden inte räknas räcker långt). utvarv, hett varv, invarv. När förste går in i depå släpps nr 5 ut i rätt lucka. Detta kräver väldigt tajt koll av funktionärer/tidtagning men det borde fungera. 15 sekunders lucka äter man sällan in på tre varv. 3 bilar med 20 sek lucka borde definitivt inte ge några problem. Anderstorps långa borde definitivt klara betydligt mer (där är ju varvet 90-120 sek långt). |
||||
Re:
Jag är inte så hemma på logistiken på riktiga räserbanor, det varierar säkert oxå mellan banorna hur utsläppet kan fixas i förhållande till starten, kan egentligen bara vårt tänk på konbanekörningarna. Tre bilar är mycket enkelt att hålla kollen på (och därmed upplever vi det säkert). Har man utsläppet till banan placerad nära start så blir det bra koll då den värmande kan haka på direkt bakom, han skall ju vara långsamare när det svängs o bromsas lite extra för å få värme. ![]() ![]() Jag gillar idén med straff för den som är i vägen på nedkylning ![]() _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||
TimeAttack är ett kul ombyte på en gatbilsträff liksom även Drifting är det när det är duktiga förare, problemet är mera att om man ska ha ett stort evenemang med många förare så tar det väldigt mycket bantid och bantid på våra reguljära banor kostar mycket pengar.....
Så ska man köra strikt med max 3-4 bilar samtidigt på banan, så är det svårt att hinna med mycket mera än 100 bilar (men finns det 100 gatbilar som är intresserade av att köra TimeAttack enbart?) om det ska bli några träningskörningar och sen racekörningar..... och på 100 bilar är det svårt att komma under 1000:- i startavgift om man ska köra tex mantorp med någon säkerhet och riktig tidtagning..... Och frågan är om inte det blir för dyrt för att kunna locka till sig 100 deltagare då...... Men absolut så kommer iaf jag fortsätta ha TimeAttack som ett litet delmoment i dom vanliga träffarna som jag är arrangör över (men jag tror det blir svårt att få mycket mer än 20-25 deltagare på det, dom flesta verkar tycka det räcker med ett par tre pass och sen köra sociala biten resten av tiden) |
||||
Re:
ingen aning hur dom andra tänkt..... men vi har kört med viss tid och då 10-15 bilar på banan samtidigt och snabbaste varvet vinner typ.... men det har ju varit bara som ett mindre tävlingsmoment i ett annat större evenemang såsom Rejsa-träffen...... |
||||
Re:
![]() Nu är ju Mantorp lite extremt eftersom allt kostar extra (inklusive öppnade toaletter). Men det går ju inte att halvera den kostnaden utan att många av kostnadsposterna skall vara gratis (Kinnekulle och ideella funktionärer+tidtagning får iofs ner det till knappt 30, men då ska man lyckas med det ideella också). Tidsträning (fylld banlicens och 15 minuter) är mycket billigare. Den som vill karva däck en heldag för en femhundring måste ju lösa ekonomin på annat vis (fler (nödvändigtvis inte enbart deltagare på eventet) som delar kostnaden är vanligt, sponsorer/samarbetspartners förkommer också). Vad kostar reporna på 402meter egentligen om det ska vara lite riktig support, det är ju ungefär lika mycket bil per tidsenhet? Ta Mantorp för att få lite rimlig jämförelse. Min fördom är att viljan att betala finns om man anser att man får nåt ut av det. Möjlighet till personlig profilering och egotrippar brukar ha ett värde.
![]() SVKG körde tvåvarvsprint på Ale Ring (Gokartbana) i höst. Mållinjen låg två kurvor från depåutsläpp/insläpp. Vi skickade ut nästa ekipage två kurvor efter den bil som var ute på sitt andra heta varv. På det viset hann tidtagningen nollställa och fixa till emellan och alla förarna fick köra ett 75% varv innan vi mätte tid. ca 90 körningar på 180 minuter (mätta tider på ca 1:40). Men det gick inte att prata med utsläpp/tidtagare vid sidan om, det krävdes full fokus för att inte släppa ut fel etc. ![]() Men detta är ju bara ströinfo som någon förhoppningsvis väljer att filtrera och dra igång nåt. Att Time-Attack är förknippat med Drifting tycker jag inte är så konstigt, det är ju lite (återigen förutfattad mening) samma fokus på personlig profilering som driver bägge tävlingsformerna (alla kameror på en bil åt gången). |
||||
Re:
![]() ![]() ![]() Som vi kör nu slipper vi helt ![]() _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7617 besök totalt |