Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
SEVEN!
<<   1, 2, 3
15545 besök totalt
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



super7 skrev:
Per vilken vikt har du tänkt hamna på då?
Slälv har jag en Rush men en vikt på ca 730 kg...
men vid besiktningen var den ca 80 kg för lätt


Räknar nog med en vikt ungefär som du... målet är att komma under 700 kg. Men har inte vägt den en så jag vet inte riktigt... men med den drivlina jag har så borde det hamna där någonstanns.

Grattis till ett bra val av bil ! Dax Rush är enligt min mening den snyggaste Seven kopian...

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Magnus Thomé skrev:
Hur står sig en Esther mot en Caterham? "Beror på vem som byggt Esthern" eller?


Något åt det hållet. Fördelen för dig som "välväxt" är att de är ganska stora. Relativt sett alltså. Sen kan man ju bygga dem för lite större motorer också, som Saab och Volvo. Även om de körts med så små saker som 1300cc Suzuki GTI. Jisses vad den ylade runt 9000rpm.

Ingen som har länktips till typ Dösebo (eller vad de nu hette) och andra liknande saker. Kanske gänget som bygger i Södertäljetrakten finns någonstans?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

Seven är kul! Jag har ju haft förmånen att se en del bilar i egenskap av besiktningsman för SFRo, och det finns många varianter på temat.

Gör man en sökning på "locost" på google eller nåt, så kommer man att hitta mer info än man kan hantera ;-)

Ett varningens ord bara; Det kan bli riktigt struligt att gatregga en importerad Seven/locost, eftersom reglerna om "EU-import" endast gäller för serietillverkade bilar i originalskick. Många av dessa bilar är reggade som "amatörbygge", SVA (single vehicle approval) och annat, vilket gör att du måste ha intyg på en faslig massa saker för att regga dem här.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Hej Gustaf
Du som är insatt lite i regel verket lite
hur går det med ändringen av effekt regeln
10kw/100 kg kommer den att ändras eller?

Mvh Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

Liggande förslag till VVFS säger 15kW/100kg, men det är som sagt ett förslag som är ute på remiss. Inom SFRo jobbar vi givetvis för att få effektgränsen höjd, men vi kan ju inte lova något. Det får väl ses som positivt att det är VV som föreslagit en höjning ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nån som har i huvet omvandlingen från kw till hk???

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Nån som har i huvet omvandlingen från kw till hk???


1 kW=1,36 hk
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Blev det rätt om jag fick det till att förslaget ligger på 200hk / ton?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Magnus Thomé skrev:
Blev det rätt om jag fick det till att förslaget ligger på 200hk / ton?


Ja, eller mer exakt 204 hk (Tex Calibra T.motor) i en något lättad, 1000 kg, Kadett som är tillräckligt ombyggd för att klassas som amatörbyggt fordon.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hur är det egentligen med dethär med amatörbyggt fordon.

Var går gränsen? När man kapat tillräkligt i karossen är den ombyggd nog?!

Tex om man åker BMW är det totalstop för att typa in en 318 med 325-motor även om du byter allt så det är 100% 325 förutom karossen (som är smma på de båda modellerna). Skulle man kunna komma runt detta om man reggade som amatörbyggt och vad är hållhakarna?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

AL skrev:
Hur är det egentligen med dethär med amatörbyggt fordon.

Var går gränsen? När man kapat tillräkligt i karossen är den ombyggd nog?!

Tex om man åker BMW är det totalstop för att typa in en 318 med 325-motor även om du byter allt så det är 100% 325 förutom karossen (som är smma på de båda modellerna). Skulle man kunna komma runt detta om man reggade som amatörbyggt och vad är hållhakarna?


Idag är gränsen mellan amatörbyggt fordon och ombyggt fordon lite flytande, jag brukar säga att ett amatörbyggt fordon måste innehålla ett visst mått av konstruktionsarbete. En bärande fullbur, som man fäster (ändrade) hjulupphängningar i, skulle kunna räcka för att det skall bli ett amatörbyggt fordon. Men, som sagt, gränsen är lite flytande. I de nya reglerna vill VV ändra på det, men det gäller att det inte slår fel på andra sätt.

Nackdelarna med att regga som amatörbyggt fordon kan vara kostnaden, det blir lätt 10-15kkr bara i avgifter (men bygger man med en kattad motor kan man räkna bort 7000:- i miljödispensavgift).

Tänk på att redan idag gäller 10kW/100kg även för ombyggda fordon (om inte tillverkaren intygar nåt annat), och i det lagda förslaget gäller 15kW/100kg även ombyggda fordon. Det är alltså inte säkert att man måste gå hela vägen till amatörbyggt fordon för att lagligt regga sitt objekt.

Fördelen med ett ombyggt fordon är att det behåller sin identitet och du slipper betala skrotningsavgift, göra bullerprov och lite annat som tillkommer för ett amatörbyggt fordon.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Men som jag lärt mig faller allt på att biltillverkaren vägrar skriva ut div. intyg. Fast det kanske inte gäller ombyggt fordon?

Tack för hjälpen, men jag är ändå .

En djungel!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

AL skrev:
Men som jag lärt mig faller allt på att biltillverkaren vägrar skriva ut div. intyg. Fast det kanske inte gäller ombyggt fordon?

Tack för hjälpen, men jag är ändå .

En djungel!


Går man över på ombyggt fordon gäller vikt/effektbegränsningen i de fall tillverkaren inte skriver intyg, sedan är det också upp till besiktningsmannen vilka intyg han vill se. Det finns dock inga formella krav på att BMW skulle behöva kontaktas för att man byter motor.

Är det någon som behöver hjälp runt sånt här så kan jag i mån av tid hjälpa till med att skriva en bra spec på bilen det gäller - har man det, där man hänvisar till varför bygget skall kunna godkännas (alltså vilka regler man stöder sig på) brukar det bli lättare.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Ingen chans att få in den Tiger som var gårdagens Top Gear-inslag på Motorjournalen då ?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



P.P. skrev:
Ingen chans att få in den Tiger som var gårdagens Top Gear-inslag på Motorjournalen då ?


JAAA, vilken ini£$&#8364;@£"¤"%"#¤-es bil!!!! http://www.tiger-sportscars.demon.co.uk/frames.htm

Två växelspakar bredvid varandra, ungefär som gashantaget på ett gammalt flermotorigt flygplan!

TVÅ st Kawa 900 cc motorcykelmotor för er som inte såg inslaget igår !

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
och en Seven med FYRHJULSDRIFT

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Den iden är inte ny. Rush var nog först med sin Cosworth Turbo-maskin. Om nu inte någon händig hemmapulare drabbats av vansinnet före...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

Köper man Tigern som byggsats är det knappast hopplöst att regga den, men man får väl välja motorer så att man klarar effekt/viktgränsen.

Som färdigbyggd bil är det värre...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Magnus Thomé skrev:
Sugen blir man....


Carl, är Kristoffer din brorsa eller pappa? Förvirrad....

PS: Kolla i "Enkla regler för forumet" om signatur/användarnamn e'ru snäll


Halloj. KR är min bror, 4 år visare än vad jag är.

racer-x har hängt med ett tag, namnet kommer för övrigt från namnet på ett ganska knäppt hårdrocksband vars gimmick var att spela så snabba gitarrsolon som möjligt, hela tiden. Gitarristen Paul Gilbert (en förebild på det området förresten) blev sedan mer känd genom bandet Mr Big. Jag hoppas det är ok att fortsätta använda det namnet här, man kan ju alltid kolla användarinfo om man vill(?). Annars meddela så får jag hitta nå't nytt. thumbs up

PS Förväxla mig inte med folk som använder "racer" i div närforum. DS
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det går så bra att heta racer-x Men skriv under alla inlägg med C. Rydquist eller nåt isf (som det står i reglerna...)

Jag är ganska säker på att "racer-x" på zatzy inte är du....

OT: Mr Big.... ujujuj... det var ett tag sen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Magnus Thomé skrev:
Det går så bra att heta racer-x Men skriv under alla inlägg med C. Rydquist eller nåt isf (som det står i reglerna...)

Jag är ganska säker på att "racer-x" på zatzy inte är du....

OT: Mr Big.... ujujuj... det var ett tag sen

Ännu mera OT: Paul Gilbert och Billy Sheehan...

_________________
Anders Dauner
Citera
Sparade trådar/FAQ
SEVEN!
<<   1, 2, 3
15545 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande