Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Uppgradera frambromsar, något man bör tänka på?
2 besök senaste veckan (2346 totalt)
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hej

Har funderingar på att skaffa bättre bromsar på bilen eftersom orginal
inte är vidare mycket att hänga i granen.

Sitter i dagsläget 278mm skivor med 1-kolvs ok men tänkte kränga på 4kolvs
med 330mm skivor, alternativt 6kolvs med 355mm skivor eller tror ni det är
'overkill' på en bil som väger ca 1500kg?

Undrar dock vad som händer om man slänger på kanonbromsar fram
men inte bryr sig om att uppgradera bakbromsarna? Förstår att det är
fram som jobbar mest men blir det någon förskjutning i fördelning när
man bara uppgraderar fram eller justeras det automagiskt på något vis,
eller är det då man skaffar en kran ställa fördelning med?

EDIT: 1-kolvs ok och inte 2-kolvs som jag skrev först.

mvh
Andreas

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Första frågan är: Vad har du för bil?

Andra: Har du tidigare använt andra (sport/race) belägg, slangar, kylslangar och vätska och isf vad för ngt?

Tredje: Ska bilen användas på gata, banaträffar eller race?

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
1. Sierra Cosworth 4x4

2. Njaäej har bara bemödat mig med att byta slangar, å andra
sidan funkar det ju inte att ha ordet bra bromsar och ford i samma mening.

3. Det är gata och banträffar, är dock ännu väldigt grön vad gäller bankörning så man har ju inte pressat materialet men har ju sätt hur det håller (inte håller) för andra. Själv fick Jag t.ex aldrig något bett i vändning på superstage fast det kanske man inte heller ska förvänta sig?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vilka belägg har du?
Vilken bromsvätska har du?
R-däck eller vanliga däck?

Min erfarenhet av 4WD på bana är att det minskar kraven på bromsarna ordentligt. Men det beror säkert på typ av mellandiff osv...

Slangar ger inte bättre bromsar

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

En fråga till :

Är du säker på att det är 2-kolvsok monterade fram ???

och som svar på vissa av dina funderingar: 6-kolvsoken med de där bamseskivorna på 355 mm är overkill.

Se det såhär: om du kan låsa bromsarna med orginal bromsok/skivor, så nöj dig med stålspunna slangar, bättre bromsvätska och andra belägg.

4-Kolvsok ger bättra känsla och uthållighet, men knappast kortare bromssträcka. 6-kolvsok vete 17on vad det tillför mer än att volymen av matrial som skall ta upp värmen som utvecklas under bromsning är större, och därmed är också bromsoket tyngre...

Det som till slut avgör bromssträckan är mängden friktion mellan däck och underlaget (asfalten alltså) - inte storleken på bromsskivorna eller antalet kolvar på bromsoken. Sedan blir det lite mera komplexed när man skall ha repeterbarhet - men varken 355 mm skivor eller 6-kolvsok lär behövas på en gatbil. Kan tom. vara svårt att få upp värmen i ett sådant system så att det fungerar att köra på gatan

Får jag föreslå en annan lösning (eftersom jag misstänker att du tittar på antingen Movi't eller Porsche ok/skivor): Gå ned till 299 mm skivor, och något mindre 4-kolvsok (dvs 996 Carrera 2 monoblock). Om det räcker för dryga 1600 kg (med 4-krafsdrivning) så bör det räcka även till dig

Edit: försökt ta bort lite stavfel...

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Exakt som Magnus säger...och frågar igen...men om du tidigare haft original så är det riktig bromsvätska, bra belägg (vill inte hänga ut ngt fabrikat, men använd sökfunktionen så hittar du två eller tre bra fabrikat) samt dra kylslangar.

Lär du dig sedan bromsa rätt (Stenhårt men under kort period.) så kommer det med största sannolikhet räcka vääääldigt långt.
Dina slangar ger "bara" ökad kännsla, inte bättre bromsar i bemärkelsen livslängd/bromsprstanda.

Kanske är ett trist svar då dessa mods "inte syns" kan man tycka, men det funkar.

EDIT: Var för slö. Bamsefar har koll i ämnet.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag kör med original enkolvs ok Lite väl varmt blir det med rdäck o banåka men det funkar med rätt belägg o bromsvätska.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Har BMW 325 286mm skivor + Volvo 4kolvsok på min tävlingsbil.
Parat detta med PF97 belägg, riktig kylning plus RD Racing belägg bak i orginalok med orginalskivor funkar kanon. Körde iofs av sist på tävlingen men annars så kan jag ligga o nöta en hel dag på Mantorp, gå in varmt, snabbt slänga mig på o mäta däcktemp, lufttryck o sen bara ut o bränna igen. Min bil driver bak o väger 1100kg.
Satsa som sagt slantarna på riktigt bra bromsvätska, belägg och seriös kylning av frambromsarna. Det kommer att kosta dig kanske 2000-4000:- ändå trots att du inte byter ok skivor.
Sen så är det en säkerhetsinvestering, du kommer inte att få kortare bromssträcka med 355mm skivor men tunnare plånbok för övrig säkerhet

thumbs up

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Re: Uppgradera frambromsar, något man bör tänka på?

Andreas A skrev:
Sitter i dagsläget 278mm skivor med 2kolvs ok men tänkte kränga på 4kolvs
med 330mm skivor, alternativt 6kolvs med 355mm skivor eller tror ni det är
'overkill' på en bil som väger ca 1500kg?

Ja, det är utan tvekan overkill!!
Vi åker med 330x36mm och fyrkolvsok fram och skitsmått bak och med bra kylning och vätska har vi inga som helst problem med bromsarna under 8 timmar tokrace.
Iofs har vi en ganska lätt bil men det behövs inte mycket mer än 1 pacecar-varv innan det är dags att börja hålla tempen uppe i bromsarna thumbs up

Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack så mycket för alla svar

Bamsefar, har nu kollat och det sitter mycket riktigt 1-kolvs och inte 2-kolvs som jag skrev först.

Men om man bortser från att det är dyra pengar, kommer det att funka med stora skivor fram
och orginal bak?

När Teknikens Värld testade bilen 1990 var bromsträckan 46 meter från 100km/h, borde väl finnas
utrymme till förbättring där?

Anledningen att jag är lite envis är för att dom få jag pratat med som uppgraderat tyckte att det var det bästa
dom gjort på bilen. (Dom bytte iofs runt om men sådan ekonomi har jag inte)

Men som sagt, det kanske är smartare att lägga högen på väghållning istället.

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas A skrev:

Anledningen att jag är lite envis är för att dom få jag pratat med som uppgraderat tyckte att det var det bästa

Självklart blir resultatet kanon med 4kolvs och större skivor runt om, men du har ju redan svaret själv.

Lägg dom pengarna på väghållning och en bromsuppgradering iform av vätska och belägg samt bättre kylning av bromsarna så har du totalt sett fått en mycket bättre bil för samma pengar.

Glöm inte att göra lite gratis prestandaökning iform av lättning. Visserligen kan lättning kosta när man ska ersätta delar.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Andreas A skrev:
När Teknikens Värld testade bilen 1990 var bromsträckan 46 meter från 100km/h

Det är lite lustigt med de här "bromstesterna". Är det verkligen bromsarna man testar? Alla bilar jag har testat så går det att låsa upp framhjulen i 100km/h utan större problem. Om det är så i alla bilar de testar så handlar det ju inte om ett bromstest utan snarare om ett bromsgreppstest, dvs hur mycket grepp hjulen har mot asfalten.

Skall man däremot åka bana så blir ju bromsarna varma och slutar funkar om de är för små.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

borg skrev:
Andreas A skrev:

Det är lite lustigt med de här "bromstesterna". Är det verkligen bromsarna man testar? Alla bilar jag har testat så går det att låsa upp framhjulen i 100km/h utan större problem. Om det är så i alla bilar de testar så handlar det ju inte om ett bromstest utan snarare om ett bromsgreppstest, dvs hur mycket grepp hjulen har mot asfalten.

Precis!

Jag tycker det är rätt meningslösa testvärden

Stockholm
Här sen Nov 2002

borg skrev:
Andreas A skrev:

Skall man däremot åka bana så blir ju bromsarna varma och slutar funkar om de är för små.

Vet iaf att Sport Auto och tyska AMS testar dem även varma och då har de gjort 10 inbromsningar från 100 resp 200 till 0 km/h. Då testar man ju iaf lite mer.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Andreas A skrev:

Ett tänkbart skäl till varför de som bytt upplever att det blivit bättre är just att de fått andra bromsbelägg på köpet, och ganska så ofta så byter man då även til stålspunnet och bästa möjliga (?) bromsvätska (alltså Castrol SRF, med Motul 600 är nog lika bra). Så själva skivan och bromsoket har normalt sett inget med det hela att göra.

Men återigen, man kan inte få bättre bromsar än vad däck och underlag medger - det är fysiskt omöjligt (ja såvida man då inte har en jetmotor eller något liknande fusk ).

Jag skulle börja med stolspunna slangar, markant bättre bromsklotsar (och se till att få några som passar inte bara din körstil utan även användningsmönster, dvs om du använder bilen på gatan eller enbart på bana osv) och givetvis bättre bromsvätska. Många klarar sig utmärkt på detta. Och sedan om inte detta räcker så skulle jag först slitsa orginalskivorna för att se om det räcker - men först efter detta så kan man fundera på andra skivor och bromsok...

Btw när du byter från enkolvs bromsok till flerkolvs bromsok, så kommer du behöva fälgar som också tål bromsoken... Dvs om det idag inte finns tillräckligt (+10-20 mm?) med luft mellan insidan på fälgarnas ekrar och bromsoket, så kommer du att behöva antingen nya fälgar med annan ofsett, alt spacers mellan bromsskivan och fälgen...

Sedan skulle jag maxa väghållningsbiten, efter bytet av bromsvätska, vromsklotsar och stålspunna slangar.

Edit: Glömde en viktig detalj: När man byter bromsok så kan man rubba balansen mellan fram och bakaxel. Beroende på vilket bilmärke / model man har så ger det sig i uttryck på lite olika sätt, men jag vet de som råkat få så mycket mera bromskraft på framaxeln att de stolt proklamerat att de bromsat så hårt att frontspoilern gått i gatan - och då har man nog missat en poäng med det hela...

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Bamsefar skrev:

Edit: Glömde en viktig detalj: När man byter bromsok så kan man rubba balansen mellan fram och bakaxel. Beroende på vilket bilmärke / model man har så ger det sig i uttryck på lite olika sätt, men jag vet de som råkat få så mycket mera bromskraft på framaxeln att de stolt proklamerat att de bromsat så hårt att frontspoilern gått i gatan - och då har man nog missat en poäng med det hela...

Man har för mjukt ställd bil fram då helt enkelt
Mer seriöst då: det har skrivits om bromsoksbyte tidigare med bra förklaringar på hur man relativt enkelt kan räkna fram bromsbalansen genom storleken på kolvarna och i huvudcylindern.
I mitt fall så har jag inte bromsjustering (ännu) men en markant lättare bakdel på bilen mot orginal avhjälper detta, trots större ok fram.
En nackdel är fortfarande att jag har längre pedalväg än vad det är orginal så jag kommer att få byta huvudcylinder samt montera någon form att bromsjustering på bilen. Tänkvärt är att alla dessa modifieringar kan ge ett klockrent körförbud hos bilprovningen om det vill sig illa för dig.
Skulle du bara byta raktupponer till monster 4kolvsok så kommer du snarare att förlänga bromssträckan då det bara är frambromsarna som jobbar effektivt.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Kunta skrev:
Tänkvärt är att alla dessa modifieringar kan ge ett klockrent körförbud hos bilprovningen om det vill sig illa för dig.

När jag besiktigade Bamse så påpekade de på Bilprovningen att någon borrat sönder mina bromsskivor

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Tur att man har en lastkännande ventil som går att justera bromsfördelningen med

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

johann skrev:
borg skrev:
Andreas A skrev:

Vet iaf att Sport Auto och tyska AMS testar dem även varma och då har de gjort 10 inbromsningar från 100 resp 200 till 0 km/h. Då testar man ju iaf lite mer.

Det enda som avgör en bils bromssträcka är tyngdpunktens läge(bättre med mer vikt på bakaxeln, ex 911:a), bilens hastighet(upptagen energi) samt greppet mellan däck och väg(tillgänglig bromskraft).

Större bromsar har bara större kylyta och mindre värmebelastning på belägg/skiva. De kan inte bromsa bilen snabbare än mindre bromsar, dock så blir de ej överhettade lika lätt vid upprepad inbromsning.

Hastigheten spelar ingen(nästan) roll för om bromsarna går att låsa eller inte.

Den enda faktor som tillkommer vid högre fart är hjulens rotationsenergi som ju bromsas av direkt och inte via däck/asfaltskontaktytan. Kraftupptagningsförmågan (friktionen) mellan däck och asfalt är ju samma oavsett man kör i 300 eller i 3km/h .

Bortsett från EVENTUELL mindre anläggningsyta vid höga hastigheter p.g.a centrifugalkraftspåverkan på däcket vilket även påverkar vilken bromskraft som krävs för att låsa däcket. Mindre anlägningsyta ger mindre friktion p.g.a. Olinjärt friktionsförhållande för däck.

Alla moderna bilar har bromsar som kan låsas i alla hastigheter bilen kan framföras i.
Dock kan man tänka sig en 2 tons bil med fiestabromsar vid en inbromsnig från 300km/h värmer upp bromsarna så under mycket inbromsningen att när man kommit ner i hundra knyck så håller bromsarna 1000 grader och fungerar mindre bra=)

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Efter att jag har bytt ett antal skivor av olika fabrikat(blev alltid skeva) så hade jag turen att komma över ett par obetydligt använda 4kolvs raceok (aluminium och otätade ) med tillhörande skivor i diameter 355x36 med bellhouse i aluminium + 2st extra nya skivor+ 2uppsätningar klossar( ett par för race och ett par för gatan) till ett löjligt pris så det var bara att slå till + stålomspunna brommsslangar. Satsen hade suttit på en likadan bil som jag har (850t5) så det var bara att montera den och köra.Har aldrig ångrat mig efter detta bytet och har bara massa positivt o säga om bytet. Så det är upp till dig själv vad du vill lägga pengarna på. Jag har i allafall aldrig ångrat mig , nu vågar jag lita på mina bromsar i alla situationer det kunde jag inte innan för efter ett par kraftiga inbromsningar så upphörde mina bromsar helt och då är man inte så kaxig. Så valet var lätt för min del.

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
2 besök senaste veckan (2346 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande