Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
börja racingkarriär
2358 besök totalt
ferrari__erik
stockholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
börja racingkarriär

Hej

Jag är jävligt intresserad av att börja tävla inom racing. Men är inte speciellt duktigt då jag aldrig fått chansen att köra gokart pga mina föräldrars dåliga ekonomi. Jag är 18 idag och vet inte vart jag ska börja, skulle gärna vilja börja tävla inom carting (stavning) men har ju ingen erfarenhet.
Vart börjar jag hur lång tid kan det ta att bli duktigt, hur långt upp kan man nå, hur duktig ska man vara för o tävla inom f1 det är min riktiga dröm, nu skrattar alla säkert åt mig men jag tycker det är bättre att vara ärlig.

Hur lång väg är det till f1 vad måste man ta sig igenom?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: börja racingkarriär

ferrari__erik skrev:
Läs på lite om Marcus Erikssons väg så kanske det klarnar lite.
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1396836
Mycket talang och på rätt plats i rätt tid (och upptäckas av rätt personer) är nog en bra sammanfattning.

om du siktar lite lägre, vart vill du då hamna (karossbil i Tyskland är ju rätt populärt numera)?
Läs på lite om vägen för de förare som kör sånt du kan tänka dig.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Eller så börjar du väldigt billigt och enkelt och kör med oss andra (både tävlingsåkare, fd tävlingsåkare och glada amatörer) i hammarby på vinterns RBC (RacingBar Cup)

första tävlingen går nu 28 okt och du kan läsa mera här http://www.svartamasken.com/default.asp?m=7

Vi brukar tjuvträna på Söndagkvällar och där har du en riktigt bra värdemätare snabbt på hur konkurrenskraftig du kan bli..... då det finns en hel del riktigt snabba förare med....

Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Eller så börjar du väldigt billigt och enkelt och kör med oss andra (både tävlingsåkare, fd tävlingsåkare och glada amatörer) i hammarby på vinterns RBC (RacingBar Cup)

första tävlingen går nu 28 okt och du kan läsa mera här http://www.svartamasken.com/default.asp?m=7

Vi brukar tjuvträna på Söndagkvällar och där har du en riktigt bra värdemätare snabbt på hur konkurrenskraftig du kan bli..... då det finns en hel del riktigt snabba förare med....

Var med och körde RBC förra året och kan bara hålla med thumbs up

Uppsala
Här sen Feb 2004

Re: börja racingkarriär

Niklas Falk skrev:
ferrari__erik skrev:
Läs på lite om Marcus Erikssons väg så kanske det klarnar lite.
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1396836
Mycket talang och på rätt plats i rätt tid (och upptäckas av rätt personer) är nog en bra sammanfattning.

om du siktar lite lägre, vart vill du då hamna (karossbil i Tyskland är ju rätt populärt numera)?
Läs på lite om vägen för de förare som kör sånt du kan tänka dig.

Under min kartingkarriär för 8-10 år sedan tävlade jag ofta mot Marcus Ericsson och vi hade några riktigt tuffa fighter i Micro/Mini-klasserna innan han började åka större kartar i Europa. Marcus som numera har en fin framtid framför sig. Marcus hade ingen överdrivet jättestor talang från början med med hjälp av intensiva, och framförallt MÅNGA tävlingshelger på året kom både rutinen och farten med tiden!

Att börja köra t.ex. RBC-cupen är ett klokt val. Är du beredd att satsa på t.ex. karting till en början får du vara beredd på att lägga enormt mycket tid på det! Lämpligast tror jag är, med tanke på din ålder, att ta steget direkt och köra SLC eller liknande klass för att få mycket körträning och på en rimlig nivå känna på "racinglivet" till en början. thumbs up

Här kan du läsa lite mer personlig historia om "Mackan" på hans hemsida;
http://www.marcusericssonracing.com/info.aspx?sub=1

stockholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Jag äger just nu ingen bil själv så kan inte köra RBC, men det var karting jag hade tänkt.
Kan någon skriva ned dom flesta kartingtävlningar från formel 1 och nedåt ända till amatör nivå?

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

RBC är just kart.
Här är kommande event
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50835

Kika in på www.svartamasken.se under fliken RBC så kan du läsa mer.

stockholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
så det är hyrkartar man kör i. men hur många gånger ska jag testa på detta då? jag kommer troligtvis komma sist då jag bara kört gokart 4 gånger i mitt liv. Men efter detta vart ska jag fortsätta finns det någon gokartkskola för sånna med hög ålder? måste jag köpa en egen gokart förresten?

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Börja med RBC.
Kanske så enkelt som att åka dit för att titta lite och se vad det handlar om.
Kör några gånger och utgå från det om du ska köpa en egen kart.
Jag har själv inte haft en egen kart men jag kan tänka mig att det är ett otroligt bra sätt att få körtid och utvecklingsmöjligheter för en rimlig peng.
Men som sagt, ta och bekanta dig närmare med RBC. Du har trevligt sällskap som säkert inte är främmande för att ge dig ett och annat tips på hur du kan gå vidare.

Här sen Nov 2002

Re:

ferrari__erik skrev:
så det är hyrkartar man kör i. men hur många gånger ska jag testa på detta då? jag kommer troligtvis komma sist då jag bara kört gokart 4 gånger i mitt liv. Men efter detta vart ska jag fortsätta finns det någon gokartkskola för sånna med hög ålder? måste jag köpa en egen gokart förresten?

RBC är gokart-skola ..... dvs om du får riktigt duktigt motstånd och det är bästa sättet att lära sig att köra..

sen nästa steg är väl att köpa en egen kart , typ Sport2000/Rotax Max och en bra sådan kostar typ 30-40.000.

men ett billigare alternativ är att hyra in sig i något lämpligt långloppsteam och köra på bana direkt när du är 18.......

sen att ta sig till F1 som 18åring utan erfarenhet överhuvudtaget är otroligt svårt, men självklart inget är omöjligt om man har både talang MEN FRAMFÖRALLT vilja.... Och då menar jag stenhård vilja att försaka allting annat....... för dom som har tagit sig till F1 har kommit dit med antingen mycket pengar/talang eller Stenhård vilja / talang..........

ferrari__erik
stockholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
ok tack uppskatar verkligen att ni hjälper till att svara på mina frågor.

Här sen Nov 2002

Re:

ferrari__erik skrev:
så det är hyrkartar man kör i. men hur många gånger ska jag testa på detta då?

Ta till exempel två lovande unga förare som kör numera utomlands och i sverige.... Jocke Mangs (Porsche SuperCup) och Fredrik Lestrup (Mini Challenge) så kör båda RBC kontinuerligt i hyrkartarna just för att få åkträning....... det ersätter inte den normala träningen men är ett ypperligt komplement.

Petter U
Motala
Här sen Mar 2005

En till fördel jag kan komma på med RBC är ju att den går under vintern. Du får alltså möjlighet att för en relativit liten peng skaffa ganska bra med erfarenhet inför sommaren då jag antar att nästan alla karting tävlingar går i Sverige.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
ferrari__erik skrev:
så det är hyrkartar man kör i. men hur många gånger ska jag testa på detta då?
Ta till exempel två lovande unga förare som kör numera utomlands och i sverige.... Jocke Mangs (Porsche SuperCup) och Fredrik Lestrup (Mini Challenge) så kör båda RBC kontinuerligt i hyrkartarna just för att få åkträning....... det ersätter inte den normala träningen men är ett ypperligt komplement.
Med den erfarenheten i närheten så är ju rådgivning minst lika stor del av nyttan med RBC. Mangs och Lestrup är väl inga musslor när det gäller hur det hamnat där de är idag direkt?

ferrari__erik
stockholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Har åkt lite gokart under helgen och det kändes otroligt roligt. Spelar det någon roll om jag ska vara med och köra RBC eller inte. Jag vill verkligen börja köra på riktigt och träna flera dagar i veckan. Ska jag köpa en egen kart eller går det att hyra/låna från någon gokartsskola.

Finns det någon bra gokartskola jag kan ta kontakt med?
har sett några men det verkar bara vara för barn.

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

ferrari__erik skrev:
Har åkt lite gokart under helgen och det kändes otroligt roligt. Spelar det någon roll om jag ska vara med och köra RBC eller inte. Jag vill verkligen börja köra på riktigt och träna flera dagar i veckan. Ska jag köpa en egen kart eller går det att hyra/låna från någon gokartsskola.

Finns det någon bra gokartskola jag kan ta kontakt med?
har sett några men det verkar bara vara för barn.

Dyk upp på tjuvträningarna söndagar kl. 20 i Hammarby på Heliosgatan och fråga om tips och råd. Du kommer att få all skolning du kan tänka dig från andra entusiaster.

Det är ingen slump att banrekorden på 08-traktens gokartbanor innehas av RBC-förare. Jag ser ut som i avataren och har en integralhjälm i kolfiber, du kan fråga mig om när du vill. Bara kom fram och hälsa.

Jag har tävlat som förare i bil under långlopp (Volvo S40 JTCC) och sprintlopp (Ginetta G20) med bra resultat och det är mycket tack vara förarträningen jag fått i RBC.

Kanske ska man dra sig dit nu.. Körning om 39 minuter..

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

ferrari__erik skrev:
jag kommer troligtvis komma sist då jag bara kört gokart 4 gånger i mitt liv.

Det hör till att komma sist innan man är bäst. Och när man är bäst gäller det att hitta nya utmaningar.

HQ
Här sen Mar 2003

Välkommen att vara med eller titta på när vi kör höstens första RBC på tisdag. Hammarby från 18.30.

Hör gärna av Dig direkt till mig, om Du har frågor.

RBC-Generalen

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
mcpot
Karlstad
Här sen Nov 2008

finns det något liknande i den västra delen av sverige typ värmland? skulle gärna vilja börja köra något men är grön vad jag vet. kul att köra bil inte bara fort på motorvägen utan det andra som är kul med svängar och hantera bil men har inga kontakter eller så.

så om någon vet vad man kan börja rejsa med i värmlandstrakten skulle vara kul att få reda på som inte är alldeles för dyr.

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

mcpot skrev:
så om någon vet vad man kan börja rejsa med i värmlandstrakten skulle vara kul att få reda på som inte är alldeles för dyr.
Förutom kartinghallar (totalt osäker på utbud och om det finns nån hyrkartsserie) så finns det ju lite verksamheter på Gelleråsen. Räcerförare för en dag är ett ganska bra upplägg för den som vill prova på lite olika aktiviteter, kan även kompletteras med teoridel för racinglicens.
http://www.promenta.se/

Elitracing (åskådarracing)
börja racingkarriär
2358 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande