Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B3 3.0 -94 Till salu !
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
19 besök senaste veckan (180129 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Hej

Dags att presentera sitt projekt. Vågen av E36 bilar den senaste tiden har varit stor och här kommer ytterligare ett projekt.

Bilen är en Alpina B3 3,0 -94 som köptes av mig i början av 2008. Tanken var att köra under sommaren och utvärdera vad som skulle åtgärdas framåt vintern. Bilen ställdes av för några veckor sedan och listan över åtgärder är lång lång lång...
Tanken var dock redan vid köpet att det skulle bli ett litet skruvarprojekt så inget ont med det.

Som ni ser av bilderna så skriker bilen efter hjälp karossmässigt, den "vackra" tvåtonslacken och de "smakfullt" guldlackerade orginalfälgarna gjorde att jag kände att denna bilen måste räddas från än värre öden.

Min idé är att göra en vettigt fungerande barnvagnssommar racer av bilen som skall klara något besök på Ringen och någon lokal banträff utan att vara en renodlad race-bil, vi får väl se hur det blir i slutändan.

Basfakta (reserverar mig för faktafel)

Motor : S5030US block med Alpina topp och kammar. 250 HK , behålls orginal
Bilstein orginal Alpina chassi , dock utbytt nyligen på min bil.
Bromsar och chassi i övrigt är standard E36 325 prylar.
Ej diffbroms på min bil men det skall fixas.
Alpina tilläggsinstrument med oljetemp , oljetryck osv "framför" det vanliga kombit.

Projekttanke kortfattat.

Åtgärda rosten på karossen, ¤ bättre beg dörrar , nya framskärmar, nya skärmkanter bak + lite plåt på bakstammen.
Chassi , lutar åt en Coiloverchassi från Bilstein + HR krängare.
Bromsar : 330 E46 bromsok 325*25mm fram + 320 * 22 bak samt Carbotech el likn belägg.
Inredning: Skalstol på förarplats i övrigt orginal Alpina.

Får fylla på med mer info vartefter..

Börjar med ett par annonsbilder från köpet, såg väl hyffsad ut på 15 meters avstånd !

Ps: Tips om hur jag smidigt redigerar bilderna till korrekt storlek / under 180 kb utan att försämra kvalitetén helt önskas, jag är total newbie på det här !





_________________
Calle Olsson
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122



Det känns bra att den har blivit räddad ( Det såg ut att behövas ) , ser fram emot vidare uppdateringar!

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Som sagt, det är så mycket att göra på bilen så jag vet knappt var jag skall börja..

Tomma bilen i förberedelse för rostlagning kändes som prio 1:

Motor ut, massor av underliga sladdar och slangar överallt, hoppas jag märkt upp allting annars blir det trubbel när prylarna skall tillbaka.



Ute, den billigt inköpta motorlyften från Harald Nyborg fick kämpa en del..



Motor ute , måste nog kolla castervinklarna sedan..



Tjusiga grenrör på äckelsmutsig motor, uppsnyggning/rengöring , målning och glaskuleblästring av aludelarna på motorn blir senare vinterprojekt.


_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Rostlagning var det sedan ja..

Bakre skärmkanter bytade. Tennspacklat och grundat av bekanta så har bilplåtslageri, funderade på att göra det själv först men stora plåtar som slår sig efter svetsning gjorde att jag valde att lämna det till proffs istället. Resultatet lysande!



Andra sidan, notera rosten på i hörnet av bakdörren.. pust!



Bakluckan hade också några blessyrer, bytade lite på runt hålen till infästningen av regskylten samt blästrade ett hörn och resterande clipshål som det börjat krypa rost i.. Grundat med Hagman CA 2k primer.



14 år gammal framskärm... Tur att man nästan hittar ekonomiplåt till E36 på Konsum. Nya framskärmar inköpta både höger och vänster , fabrikat NOR. Testmonterade en häromdagen och den passade faktiskt riktigt hyggligt, lite småjusteringra bara.
Gamla skärmen :



Insida gammal skärm.


"Nya" framdörrar i kalasskick köpta..


_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Sista inlägget för idag.

Bilen tömd på motor, inredning och dörrar/huv.



Motorutrymme nästan tomt. Bilen skall såklart även lackas här så det blir att rensa så gott det går.



Nästa steg blir att bygga en karossvagga för att kunna vända bilen på sidan. Jag måste byta lite plåt i trösklarna och jag vägrar ligga under bilen och svetsa. Blir mycket smidigare och lättare med en snurrbar karossvagga. Får se om jag hinner i helgen kanske.

_________________
Calle Olsson
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Du är en modern hjälte. Verkligen är välgärning att rädda en "gammal" Alpina.

Du förtjänar en

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Jesper L skrev:
Du är en modern hjälte. Verkligen är välgärning att rädda en "gammal" Alpina.

Du förtjänar en


Word! Riktig prestation, såg bilen hos Jarl i våras och tänkte bara fy f**

Keep up! thumbs up

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Hej

Tack för uppmuntran ! Jag har funderat på att söka EU-bidrag för "Återställande av utrotningshotade bilar"


_________________
Calle Olsson
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Kul projekt thumbs up . Jag blir alltid lika avis när jag ser alla duktiga mekare .
Ska följa tråden med stor glädje .


_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Dando
Skövde
Här sen Jan 2008
Inlägg: 17



Härligt att se att du ligger i, när vill du coiloversen levererade

/Daniel

_________________
Daniel Larson

M535 -87
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Dando skrev:
Härligt att se att du ligger i, när vill du coiloversen levererade

/Daniel


Jaså , sponsoravtalet gick igenom!!?

Fakturan kommer på posten , märkte den "Chäfen"


_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Har inte hunnit bli så mycket garagetid i veckan men lite har hunnits med:

Nya bromsarna renoverade och målade med 2 k färg. Kommer från en 330 E46 -02 och skall paras ihop med Zimmerman 325*25 skivor fram resp 320*22 bak. Bilden visar ett bakok och två framok i olika skeden av renovering.



Målade och klara, matt-svart, skall ju inte sticka för mycket i ögonen


_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Hittade en diffklump med spärr/broms/LSD på den lokala skroten från en Alpina B3 3,0 (Samma som min).
Jag chansade och faxade ner en förfrågan till Alpina i Tyskland med den skrotade bilens chassinr och lpina var vänliga nog att kolla vilka utrustningskoder den skrotade bilen hade haft från fabrik.
Lyckligtvis hade den "S209A Differentialsperr 25%"

Skall få nya p-baxar och packningar samt snyggas till, här nysshämtad från skroten.

Notera "S" på ovansidan av klumpen, ytterliggare ett kännetecken för diffspärr:


_________________
Calle Olsson
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767



Hallå där!
Grymt bra jobbat. Kul med lite anorlunda modeller.

Tänkte renovera mina bromsok precis som du och tänkte fråga dig hur du gjorde när du blästrade dom. Rensade du dom helt förutom kolven? Kanske är illa om man får in sand i oket.

Mvh / Mattias

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Claus skrev:
Hallå där!
Grymt bra jobbat. Kul med lite anorlunda modeller.

Tänkte renovera mina bromsok precis som du och tänkte fråga dig hur du gjorde när du blästrade dom. Rensade du dom helt förutom kolven? Kanske är illa om man får in sand i oket.

Mvh / Mattias


Hej Mattias

Tack tack!

Jag brukar borsta bort den värsta rosten/skiten med en stålborste. Sedan tar jag bort dammskydden och trycker ut kolven med hjälp av tryckluft (försiktgt !! ) . Anledningen till att jag tar bort kolven är att tömma oken helt på gammal boromsvätska. Sedan trycker jag tillbaka kolven igen (helt och hållet) och blästrar. Spelet mellan kolv och lopp är så tight att det inte kommer ner blästermedia imellan.
Luftnippel låter jag sitta kvar och hålet till bromslangen pluggar jag med en gummipropp (typ sån man hade på Kemi-lektionerna i skolan)
När oken sedan är blästrat och målat demonterar jag kolven igen och byter både "o-ring" och dammskydd.

Skåpet jag använder är ett Jula skåp för 1000:- lappen som jag breddat och förstorat på alla ledder, inte snyggt men det fungerar:


_________________
Calle Olsson
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767



Ellac skrev:
Claus skrev:
Hallå där!
Grymt bra jobbat. Kul med lite anorlunda modeller.

Tänkte renovera mina bromsok precis som du och tänkte fråga dig hur du gjorde när du blästrade dom. Rensade du dom helt förutom kolven? Kanske är illa om man får in sand i oket.

Mvh / Mattias


Hej Mattias

Tack tack!

Jag brukar borsta bort den värsta rosten/skiten med en stålborste. Sedan tar jag bort dammskydden och trycker ut kolven med hjälp av tryckluft (försiktgt !! ) . Anledningen till att jag tar bort kolven är att tömma oken helt på gammal boromsvätska. Sedan trycker jag tillbaka kolven igen (helt och hållet) och blästrar. Spelet mellan kolv och lopp är så tight att det inte kommer ner blästermedia imellan.
Luftnippel låter jag sitta kvar och hålet till bromslangen pluggar jag med en gummipropp (typ sån man hade på Kemi-lektionerna i skolan)
När oken sedan är blästrat och målat demonterar jag kolven igen och byter både "o-ring" och dammskydd.

Skåpet jag använder är ett Jula skåp för 1000:- lappen som jag breddat och förstorat på alla ledder, inte snyggt men det fungerar:



Perfekt. Tack för hjälpen. Kör du vanlig billack sen alltså? Håller den för värmen?

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Hej Claus

Jag har aldrig haft problem med 2K bil-lack på bromsok, funkar fint.

Har fortsatt bygget på min "bilvagga" ikväll , hoppas kunna vara klar och visa några bilder nästa vecka.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Trevlig bil, polaren hade 1997-2000 (tror jag) en 2-dörrs -94 B3:a, röd var den, gick som tusan iaf

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Ellac! Såg denna på blocket och fällde nästan en tår, bra att någon vettig persom som du fick tag i denna så den inte blev en kiosksladdpulka. Mycket bra det ska du ha kred för.


Följer denna tråd med spänning.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Hej

Roligt med så mycket gensvar !

Har arbetat en del med bilen på sistonde och nu är "snurrvaggan" klar och bilen står på sidan.

Närmast på tur står rostlagning och borttagning av underredsmassa.

Väntar dessutom in en hel hög med delar från www.schmiedmann.se som har varit vänliga nog att ge mig ett bra paketpris på allt från bromskivor och bärarmar till skruvar och lister mm.

Dessutom är ett Bilstein coiloverchassi och HR krängare beställt från Forza, även där med bra service och kunniga männskor!

Tanken är att göra klart karossen så att den kan skickas på lack framåt våren och under tiden karossen är borta skall hjulupphängningar osv blästras och göras i ordning.

Bilder kommer nästa vecka.

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Äntligen klar med "vaggan" , nu kan jag ställa bilen på sidan så att jag kommer åt ordenligt och smidigt på undersidan. Vaggan är byggd av 50 mm fyrkantsrör som jag hade liggande och ledpunkten är rörhållare
som används till byggnadsställningar som jag bultade fast. Rör plus rörhållare köptes på Jula för någon hundring. Vaggan är budget men fungerar bra, tyngpunkten är dock inte 100% så man skall helst vara två när man snurrar alternativt ha ätit spenat till lunch.

Bilder.






_________________
Calle Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B3 3.0 -94 Till salu !
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
19 besök senaste veckan (180129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande