Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Hårdvarutipstråden
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (17775 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536


Trådstartare
Efter att ha gjort några stapplande försök i STCC - The Game insåg jag snabbt att mitt grafikkort är låååångt sämre än vad som är acceptabelt.
Insåg också att jag inte har den blekaste om vad som är användbart i dagens läge. Man får ju ett 9400GT med 512mb minne för rimliga pengar, är det tillräckligt? Finns det nåt man skall hålla sig ifrån typ passiv fläns eller ASUS eller liknande?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tipsade dig förut om 9800GT som är ett vettigt kort utan att kosta skjortan. Finns ett väldigt fåtal av dessa som har passiv kylning men dom med aktiv kylning låter inte i närheten av vad dom gjorde för något år sedan.


STCC flyter klockrent med detta kort by the way.



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:
Efter att ha gjort några stapplande försök i STCC - The Game insåg jag snabbt att mitt grafikkort är låååångt sämre än vad som är acceptabelt.
Insåg också att jag inte har den blekaste om vad som är användbart i dagens läge. Man får ju ett 9400GT med 512mb minne för rimliga pengar, är det tillräckligt? Finns det nåt man skall hålla sig ifrån typ passiv fläns eller ASUS eller liknande?


Man kan ju få ett 9500GT med 1G & vga/dvi/hdmi för 850:- på dustin iofs med fläkt
den har dubbla hastigheten mot minnen i förhållande till 9400GT

en 8600GT silent 512mb får man för 895:- 2*dvi & s-video

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536


Trådstartare
Alla köper ju olika skjortor...

600 spänn får man ju ett 9400GT med 512 i minne, är det rimligt att betala 50% mer för att få 9500GT menar jag?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Håller med Johan: 8800 eller 9800-korten är väldigt prisvärda! Dryga 1000-lappen.

Tyvärr är det inte alltid enkelt att bara byta ut grafikkortet utan ibland kan då flaskhalsen vara någon annanstans tex processorn.

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536


Trådstartare
Professorn är på väg att bytas ändå, behövs pga andra applikationer så den är lite lättare att motivera.
Grafikkort pga spel som jag i princip aldrig använder känns segt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:
Alla köper ju olika skjortor...

600 spänn får man ju ett 9400GT med 512 i minne, är det rimligt att betala 50% mer för att få 9500GT menar jag?


Efter att ha kikat runt på div prestandatester är det absolut värt det dubbla ca 1200:- att få ett 8800/9800 kort

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:

Grafikkort pga spel som jag i princip aldrig använder känns segt.


Det är väl lätt löst & kostar noll dollar nöj dig med mindre detaljerad grafik

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
moosemats
Stockholm
Här sen Feb 2008
Inlägg: 29



Uppgraderade nyligen grafikkort till en nvidia geforce som krävde separat strömmatning. Fick problem med att kraftenheten inte orkade mata både till moderkort och grafikkortet utan att grafikkortet klagade och la sig i strömsparläge=gick långsamt. Hade ett 250W.

Slutade med att jag fick köpa ett 650w powersupply. En extra femhundring gick det på.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
MaZ skrev:

Grafikkort pga spel som jag i princip aldrig använder känns segt.


Det är väl lätt löst & kostar noll dollar nöj dig med mindre detaljerad grafik


Jag nöjer mig med riktigt låg grafik men spelet funkar perverst kass, laggar så jag blir galen. vrider jag ratten så tar det en halv sekund innan det händer nåt på skärmen. >

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:
Michael Bäck skrev:
MaZ skrev:

Grafikkort pga spel som jag i princip aldrig använder känns segt.


Det är väl lätt löst & kostar noll dollar nöj dig med mindre detaljerad grafik


Jag nöjer mig med riktigt låg grafik men spelet funkar perverst kass, laggar så jag blir galen. vrider jag ratten så tar det en halv sekund innan det händer nåt på skärmen. >


hmm undrar om det är grafikortet då jag testade att köra stcc på nåt inbyggt intelkort
& fick igång det utan att det var allt för segt dock dålig grafik

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486



Jag resonerar som mats, är periodare när det gäller spel, sist jag spelade var när halvlife 2 kom ( 2 år sedan), då känns det inte nödvändigt att lägga för mycket pengar på nöjeskonton för datorgrejor.
(Garaget däremot lägger jag glatt flera tusen på rätt golvfärg :-)

Mitt grafik är från feb 2007 (ASUS X1950 GT 256Mb) en mellanklassare på den tiden,
kostade väl ca 1500:-ddå , det flyter fint i 1024x768 vilket räcker bra för mig.

Kör man mot andra mot nätet blir det problem med bilar som laggar. tror just nu det beror på för lite RAM. Kör man mot 3-4 andra funkar det bra. Men mot 20-25st som i rejsa testrace gjorde både att min bil och dom andras "hoppar omkring" med oavsiktliga påkörningar som följd.

Nu är 2Gb extra på väg, då får vi se om det löser saken.

I övrigt kan jag rekommedera att städa upp maskinen, kör tex http://www.ccleaner.com/

Gör underverk för en trött kärra. Framförallt att se till att under ccleaner's verktyg/uppstart avaktivera alla du tänkas kan, annars ligger programmen och käkar CPU och minne som du bättre behöver när du skall ta någon på innerkurvan.


/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Maz:

Kan man få en spec på din burk?

CPU
Grafik
Minne
OS
Ledigt hårddiskutrymme

9800GT funkar utmärkt på mitt kvalitativa 380w nätagg iallafall.


För mig är det inte något konstigt med att få byta nätagg, att slänga ner en F430 motor i en Fiat Panda innebär även det vissa merkostnader gissar jag..

Du behöver inte hålla dig ifrån passiv fläns, personligen tycker jag det är klockrent då man slipper oljud men du slipper även en fläkt som ofta packar inom överskådlig tid (ofta lågkvalitativa grejor på korten)

Dock hade jag inte satsat på dom korten du kikar på , lägg till en peng och ha en hållbar lösning ett bra tag.

jag säger det igen 9800GT thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
EA
Halmstad, bara Halmstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 117



... Är GeForce 7600 GT silent ett bra kort? jag har nu i min laptop nvidia quadro NVS 135M (kan säga att det flyter på bra på min laptop), men funderar på att köpa en stationär och då har min vän en dator med bla det först nämnda grafik kortet, så jag undrar är det bra det kortet? Är det meckigt att byta kort sen om man skulle vilja byta upp sig?

tacksam för svar! kan tas i Private Message om du(Maz) inte vill ha "klotter" i din tråd.

_________________
Emil Andersson
BMW
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



EA skrev:
... Är GeForce 7600 GT silent ett bra kort? jag har nu i min laptop nvidia quadro NVS 135M (kan säga att det flyter på bra på min laptop), men funderar på att köpa en stationär och då har min vän en dator med bla det först nämnda grafik kortet, så jag undrar är det bra det kortet? Är det meckigt att byta kort sen om man skulle vilja byta upp sig?

tacksam för svar! kan tas i Private Message om du(Maz) inte vill ha "klotter" i din tråd.



7600Gt är ett bra kort men inte i en NY dator, lite som att köpa en vista burk och köra den på 1gb minne vilket funkar men det är inte speciellt snabbt elle roligt.

Jag gissar på att 9800GT är dagens motsvarighet till 7600GT storhetstid som var för ett tag sedan.
Jo jag vet det var ett himla tjat om 9800GT


Det kortet du har i din laptop är ett CAD light kort med drivrutiner otimerade för grafiska applikationer.
funkar bra till en hel del men inget optimalt spelkort.

Det är INTE mekkigt att byta kort, av med sidostycket, i regel lossa en skruv och kanske en strömkabel.
sedan är det bara att göra opposit med det nya kortet i grova drag.

Lite pul med drivrutiner osv men inget man inet klarar själv i regel.

Någon får rätta mig om jag har fel...


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707




_________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536


Trådstartare
johan sjöström skrev:
Maz:

Kan man få en spec på din burk?

CPU
Grafik
Minne
OS
Ledigt hårddiskutrymme



P4 3.2
Geforce 7100GS PCI-E 128Mb
2Gb PC5300
Win Xp prof
ingen aning 700Gb?

Helt ren XP install, vi snackar op + drivisar och that's it.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



låter som en bra grund för att smacka i ett trevligt grafikkort.

Köp nu en finskjorta till finburken

här kan du räkna på vad du behöver för nätagg: http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLangu . . . .

om den stämmer vet jag dock inte.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536


Trådstartare
"Your Recommended Minimum Power Supply is 250 Watts"

på nuvarande.

400w på ett 8800.

har ett dyrt 370w nu, så det borde räcka.

om jag nu köper ett sånt vill säga.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Rätta mig om jag har fel men rent prestandamässigt och prismässigt har jag för mig att 8800 o 9800 lirar i samma liga. Dock har jag för mig att energiförbrukningen/värmeutveckligen har sänkts i den senare med hjälp av att man krympt kretsarna.

Är det så att 8800 är MKT billigare finns det ingen jättestor anledning att fundera på 9800

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536


Trådstartare
Hmm, STCC 200:-. Vilket fynd...






_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Racingsimulatorer
Hårdvarutipstråden
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (17775 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande