Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Weberförgasare
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (9165 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Trådstartare
hmm, egentligen skulle man kunna säga att vi börjar komma lite OT. det skulle ju handla om webrar. Men, intressant är det ju ändå så vi fortsätter väl.
Har varit inne på racingbeat's hemsida och snott följande text om den Holley som de säljer till bridegeportade 12A motorer (ungefär samma text står på Holleykiten för motorer i orginalskick):
12A Bridge-Port Engine Application*

We offer these high performance 600 CFM Holley "Double-Pumper" carburetors for 12A bridge-port engine applications. These carburetors are the same units that are included in our complete package kits.

Each carburetor is modified by Racing Beat to maximize the performance of a specific engine application. Every carburetor is disassembled and completely reworked by Racing Beat carburetor technician, Gerry Wood. These extensive modifications are undertaken to increase the air flow to meet the demands of the rotary engine. Each finished carburetor is bench checked by chief engineer/engine builder Jim Mederer.

This carburetor requires the use of a high performance fuel pump delivering 6 psi @ 20 gph

Uppenbarligen modifierar de förgasarna, Har du någon idé om vaför?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Wankelsport skrev:
Uppenbarligen modifierar de förgasarna, Har du någon idé om vaför?

Nja......kanske för att du ska köpa en dyr av dom.......och inte en begagnad av oss...

Det är vanligt att man modifierar holly.....finns flera firmor som sysslar med det.
Man snyggar till kanter mm.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Innan man bestämmer sig för liggande eller stående förgasare så skulle jag kolla med vilken man får rakast insugskanal och vad man får plats med. Insug med, särskillt skarpa, 90gradersböjjar är big nono.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Kör man med IDA får man en 90º böj, med DCo/DCOE en 180º. Det är inte mycket annat att välja på. Ett "rakt" insug få helt enkelt inte plats...

Se bilder:

Weber 48 DCOE

48 IDA insug

Holley insug

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Stor vinkelkap, upprätade kanaler alt mer tiltad motor --> rakare insug.

thumbs up

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Andreas Lidström skrev:
Innan man bestämmer sig för liggande eller stående förgasare så skulle jag kolla med vilken man får rakast insugskanal och vad man får plats med. Insug med, särskillt skarpa, 90gradersböjjar är big nono.

Håller med Andreas här. Välj en förgasare som ger bästa kanalformen.
Det är samma fysik i alla förgasare. Kullagrad axel är bra mot slitage.
Kan vi nästan strunta i vad gäller milen i racing. Holley har t,ex inte kullager. Storleken kan vi avgöra utifrån tänkt effekt. Men är det ett plenum med där fler cylindrar (rotor) drar luft ur samma förgasarhals (sar), så ändras förhållandet.

Holley kan innebära en del mekaniskt arbete om man behöver ändra på emulsionssidan. Den enklare varianten innebär att montera extra airbleed munstycken från t,ex Mikuni som passar bra storleksmässigt. Rör lågfarten mest. I Weber och Dellorto är redan allt detta utbytbart inkl emulsionsrör. Så det hänger på mekaninkern hur bra det blir. Jag ser mest skillnaderna som olika för och nackdelar för att få dom dit man vill.
olika mycket slask med bensin när man byter munstycken mm.

Göran Malmberg.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Holleys billigare modeller ere lite bondmek över vem som helst kan få den att fungera väldigt simpel fugge och billig,byta munstycken gör man hur lätt som helst på ett par minuter.
om vi ska prata mer kvalite och riktigt fina USA fuggar så diggar dom flesta V8a lovers i staterna BarryGrants förgasare riktiga race från fabrik mycket mer inställningsmöjligheter utbytbara halsar optimalt flöde men dom kostar en 2ggr så mycket som motsvarande Holley dom flesta tycker dock det är värt det men dom går loss på en 6000-8000sek/st 750-850cfm det räcker för att föda en frisk smallblock eller bigblock på en 400-550hk.

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

har du kollat hur ett par Mikun eller liknande från en motorcykel skulle passa, på kanske ett hemgjort insug. Dessa brukar kunna monteras i väldigt radikala vinklar som borde passa väldigt bra för dig.

Ser man till engångsförlusterna (KL) så Ger en 90° med mjuk radie ett KL på 0,3 om man har flänskoppling till den. En skarp 90° 1,1. Sätter vi in styrfenor mitt i "kröken" på den skarpa 90° så sjunker vi till 0,2. Ganska stor skillnad. En "kantig" 45° ger KL = 0,4. En mjuk 45:a har jag inte här tyvärr. Men att det påverkar flödet kan man se tydligt.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Problemet består i att jag inte har utrustning för att tillverka ett helt insug själv... Men, jag håller självklart med er att krökar är av ondo.

Ett problem som man hamnar i är att få till ett tillräckligt långt insug om man skulle försöka bygga det utan krökar. Både insug och fugge skulle helt enkelt inte få plats eftersom skärmen kommer ivägen. Såvitt jag kunnat få reda på är wankeln mycket känslig för akustiska effekter orsakade av fel insugningslängd.
Det skulle vara intressant att experimentera med mc-förgasare. man undrar lite om varför detta inte gjorts förut (inte vad jag kunnat hitta på nätet i alla fall).
om man tittar på de bilder jag klistrade in ovan ser man att IDA insuget är ganska kort medan DCo/DCOE insuget är längre (vilket det givetvis måste vara för att åstadkomma kröken som gör att fuggen får plats). Visserligen kan man undra varför IDA insugen skulle ha varit felkonstruerade under så lång tid men samtidigt så får man ju inse att det handlar om en förgasare som till sin karaktär ändå är mer av av/på typen och då spelar det kanske mindre roll. Eller, har jag fel? Är DCo likadan i karaktären?

om jag tolkar er åsikt rätt så menar ni att de eventuella nackdelarna med en IDA (det är trots allt en gammal förgasarkonstruktion) skulle uppvägas av att insuget för DCo:n ger sämre flöde. Jag håller med men är samtidigt fundersam över det korta insuget som IDA ger. Mellanregistret borde bli lidande och tyvärr finns det knappast plats att få in långa trattar eller en förlängning av själva insuget samtidigt som man kan stänga huven...
Samma resonemang gäller givetvis även för Holley...

Hittade förresten en uppgift om vad eller snarare varför Holley-fuggarna byggs om i detta specifika fall. Normalt sett jobbar de ju med en plenumkammare men som synes på bilden ovan är wankelinsuget gjutet med separata kanaler för varje port.

Väldigt intressant att diskutera detta. Läser man på rent wankelrelaterade forum så är folk ofta insnöade på en specifik åsikt t ex att man "måste" köra 48 IDA. Då de flesta av er inte varit i kontakt med motorn har ni inte såna spärrar utan kan förhoppningsvis tillföra nya tankesätt.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm jag vet inte om IDA skulle vara sämre(äldre) än DCOE.
Prensipen är lika på alla webrar.
om jag nu har oppfattat saken rätt så är huvud, luftmunstycken och emenitionrör lika/samma i IDA och DCOE. Ett stort pluss för bestyckningen. Så att IDA skulle vara av/på förgasre är nog en fråga om felbestyckning.

Som det ser ut skulle jag välja IDA.
Hollyn går bort pga klåda allså förmodligen inget fel på dessa.

En förgasre är ju en kompremiss som skall förse motorn med soppa/luft under ett jäv... skiftade förhållande, tomgång till fullfart.
Tomgången brukar alltid att gå att få till, men att balansera mellanregistert och fullfart brukar vara knepigare.

Hur ser insugningspuleserna ut på en vankel?????

Kungälv
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nu ställer du frågor som jag inte kan svara på!
Vet dock att t ex Janne Wahlters gamla Etab data cup RX-7 lär ha gått betydligt bättre på lägre varv efter att insuget (IDA förgasare) förlängts ca 100 mm. Tyvärr gör detta att luftrenaren sticker upp genom huven

Någon som vet hur IDA står sig mot DCo när det gäller t ex flottörens kapacitet att hålla nivån vid hård kurvtagning och liknande effekter? Är det lika lätt att byta munstycken i en IDA som i en DCo?
Kände någon till skillnaden mellan DCo och DCOE? Är DCo en utveckling, eller...?

En annan fråga av ren nyfikenhet; Kan man använda samma insug till Dellorto som till Weber (DCo/DCOE).

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Wankelsport skrev:

1
Såvitt jag kunnat få reda på är wankeln mycket känslig för akustiska effekter orsakade av fel insugningslängd.
2
Det skulle vara intressant att experimentera med mc-förgasare. man undrar lite om varför detta inte gjorts förut
3
om man tittar på de bilder jag klistrade in ovan ser man att IDA insuget är ganska kort medan DCo/DCOE insuget är längre
4
Visserligen kan man undra varför IDA insugen skulle ha varit felkonstruerade under så lång tid
5
men samtidigt så får man ju inse att det handlar om en förgasare som till sin karaktär ändå är mer av av/på typen
6
Är DCo likadan i karaktären?
7
om jag tolkar er åsikt rätt så menar ni att de eventuella nackdelarna med en IDA (det är trots allt en gammal förgasarkonstruktion)
8
skulle uppvägas av att insuget för DCo:n ger sämre flöde. Jag håller med men är samtidigt fundersam över det korta insuget som IDA ger.
9
Mellanregistret borde bli lidande och tyvärr finns det knappast plats att få in långa trattar eller en förlängning av själva insuget samtidigt som man kan stänga huven...
10
Samma resonemang gäller givetvis även för Holley...
11
Hittade förresten en uppgift om vad eller snarare varför Holley-fuggarna byggs om i detta specifika fall. Normalt sett jobbar de ju med en plenumkammare men som synes på bilden ovan är wankelinsuget gjutet med separata kanaler för varje port.

.

1
I det fallet är det självklart att välja rätt kanallängd. Det är det nästan ändå. Men att se till att få fin radie i bockarna. Det är customtillverkat som gäller. Dom köpta är offer för så mycket tillverkningstekniska fel.
2
Det är bara att kolla halsdiametern på förgasaren. Många kör med det beprövade, vilket ifs är säkert tillvägagånssätt. Men det betyder inte att det är bäst.
3
om jag inte minns fel är förgasarkanalen längre på IDA, vilket kompenserar. Här ligger Holleyn sämst till, med en mycket kort kanal.
Har Holleyn även HELT separata kanaler? (Dom andra ligger två och två).
Hur som helst blir det kortaste kanalen. Det finns Holley för separata kanaler.
4
Som vi konstaterat, hur gör man annars? Det bästa är väl att konstatera viken kanallängd som du behöver. Så vi har en utgångspunkt. Annars vet vi inte om IDA kanalen är fel.
5
På och av, nej det tror jag inte. IDA är en av de bättre förgasare jag sett.
Bortsett från hojförgasare. Skillnaden sitter i att den är avsedd för racing.
Vilket innebär att den inte är byggd för luftfilter t,ex. Sätter man ett filter på trattarna får man fel atmosfärtryck mellen traten och luftmunstyckena.
Låter obetydligt med tanke på resriktionen i ett luftfilter, men det fullständig födärvar blandningen. Skillnaden i "atmosfärtryck" jämnas ut via spridarkanalen och mångfaldigar störningen. I övrig använder den i stort samma munstyckssystem som DCOE.
6
Ja, i stort sett. Men dom har olika spridartyper. Och lite olika lågfarts emulsionsrör.
7
Det är inga venturi-halls bestyckningsmässiga nackdelar med IDA, i ditt fall. Du är ju åt racehållet.
8
Stämmer kanallängden gäller IDA förgasaren. Den är som en proffsig systemkamera. ALLT, hänger på den som sätter i halsringar och munstycken. Det är dom delar som avgör hur en förgasare fungerar.
Det andra är bara distributionskanaler. Och till IDA kan du ändra luft, emulsion och besin, både i låg och högfart i oänderlighet. Så en IDA går så bra som mekanikern är. Modern eller inte, det är bara att ha moderna emulsionsrör så är den ikapp. Medan en Holley går som fabriken tillverkat den. (Men dom äe jädrigt bra på medelvägar). När degt gäller Holley, så väljer man förgasarmodell. När det gäller IDA ändrar man halsringar och bestyckning. Även om Barry Grant mfl, gör specialversioner, så är emulsionssidan fast. På ett sätt är detta bra, för dom flesta dribblar bort sig här. Det är där IDA problemet sitter.
9
Igen, kolla vilken kanallängd som gäller.
10
Holley har som regel inga trattar att jobba med.
11
Kanalerna KAN gå ihop parvis i insuget. Att bygga om en Holley själv för oberoende kanaler, skulle jag inte rekomendera. Först måste du ha en modell med lågfarts system till alla portarna, vilket bara de dyraste har.
Sedan får du brottas men ett linkage som ska synkas. Huuuu!
Hittar du nån som visat hur dom gör, så skicka mig en kopia....
Göran Malmberg.

Kungälv
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ok! Tack för alla synpunkter och idéer.
I slutändan kommer nog mitt val tyvärr att baseras väldigt mycket på vilken fugge och insug jag kan få tag på för vettiga pengar. Visst kan man t ex köpa en ny 48 IDA men den kostar 7500 :- på Misab (något mindre i England och USA) och det är lite över budget...
Fast man kan ju alltid byta och uppdatera senare. Måste bara börja någonstans.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Wankelsport skrev:
Tyvärr gör detta att luftrenaren sticker upp genom huven

Äää, ursäkta, men jag kan inte se problemet. Det är ju för tusan en räser...

Allmänt banåkaforum
Weberförgasare
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (9165 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande