Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vem vinner?
2084 besök totalt
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Vem vinner?

För ca ett år sedan så satt jag i en byggbod med min dåvarande kollega (en människa som i sin natur hatar att förlora), och med vårat gemensamma intresse så vi pratade vi givetvis bilar...

Han har en tuff bil, jag har en tuff bil... Dom borde bägge två vara väldigt snabba den dagen gummit möter asfalten.

Så, efter lite allmäna gliringar så slutar en helt normal rast i byggboden med ett vad, eller rättare sagt två.

Vi kommer alltså att jämföra vad vi presterar på ett och samma tillfälle, på en bana som svänger (sviestad eller mantorp), samt en bana som går rakt fram (troligtvis mantorp).

Min bil:
En i förhållande till hans bil, lättviktig bil som jag har byggt just för att fungera bra på bana. Säg att den sluta på max 900 kg. Jag kommer vid behov att adaptera mycket effekt (säg 350 hk) då jag helt enkelt gillar det, och att vid ett besök på kvartsmilen så anser jag det vara behjälpligt. Denna alltså: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15812

Hans bil:
Corvette modell C4 med rätt duktigt mycket effekt. Runt 6-700 hk har diskuterats, samt eventuellt en gnutta lustgas (som för övrigt är inköpt för att han vill säkerhetsställa sin vinst mot mig). I övrigt orginal.

I mitt resonemang så tänker jag mest på att hans vikt ger honom nackdel i båda lägen, och jag har faktiskt en god förhoppning om att kunna sätta två fjädrar till min hatt.

Tilläggas ska, att detta enbart är en glädjehöjande parentes i tillvaron, inget annat.

Så, hur resonerar ni?

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Att effekt, vad den än nyttjas till, måste ner i backen. Jag tror han kommer få svårt med det... För att inte tala om huur mycket bromsar han kommer elda upp

Vinst för Sukin m.a.o.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re: Vem vinner?

Urban Granberg skrev:
För ca ett år sedan så satt jag i en byggbod med min dåvarande kollega (en människa som i sin natur hatar att förlora), och med vårat gemensamma intresse så vi pratade vi givetvis bilar...

Han har en tuff bil, jag har en tuff bil... Dom borde bägge två vara väldigt snabba den dagen gummit möter asfalten.

Så, efter lite allmäna gliringar så slutar en helt normal rast i byggboden med ett vad, eller rättare sagt två.

Vi kommer alltså att jämföra vad vi presterar på ett och samma tillfälle, på en bana som svänger (sviestad eller mantorp), samt en bana som går rakt fram (troligtvis mantorp).

Min bil:
En i förhållande till hans bil, lättviktig bil som jag har byggt just för att fungera bra på bana. Säg att den sluta på max 900 kg. Jag kommer vid behov att adaptera mycket effekt (säg 350 hk) då jag helt enkelt gillar det, och att vid ett besök på kvartsmilen så anser jag det vara behjälpligt. Denna alltså: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15812

Hans bil:
Corvette modell C4 med rätt duktigt mycket effekt. Runt 6-700 hk har diskuterats, samt eventuellt en gnutta lustgas (som för övrigt är inköpt för att han vill säkerhetsställa sin vinst mot mig). I övrigt orginal.

I mitt resonemang så tänker jag mest på att hans vikt ger honom nackdel i båda lägen, och jag har faktiskt en god förhoppning om att kunna sätta två fjädrar till min hatt.

Tilläggas ska, att detta enbart är en glädjehöjande parentes i tillvaron, inget annat.

Så, hur resonerar ni?


Inget resonemang, dock en rolig reflektion från några år sedan.

Var i 'En dag på racerbanan's linda (alltså flera år sedan)

En värsting C4 Corvette med rejält fixat chassi, motor etc körde hårt och bra. Killen nyttjade sin 700 000 kronors trimning (enligt kamrat som pratade med honom vad som var gjort) ordentligt. Var nog däcken som satte mesta begränsningen.
Lite kul blev det i ett av körpassen när en gammal ford escort klistrade sig fast i hans bakfångare. På rakorna drog inte vetten ifrån, escorten var aldrig längre än bogserlinelängd ifrån. I kurvpartierna så närmade sig nog escorten lite

Nu var inte escorten original, hade lite lätt justerat chassi och körde med höga innerframhjulslyft i alla kurvor. Under huven hade en sierra cosworthmotor hittat ner. Lite massage av den hade visst också företagits.

Måste ju kännts lite snopet att köpa först en vette för många pengar, sedan trimma den för ungefär lika mycket eller mer därtill och inse att en gammal ford escort håller jämna steg

_________________
Roland Johansson
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083



Ja på bana lär din Suzuki vinna, om den inte blir väldigt svårkörd med turbo och liten motor...
och känns som det är bakdäcken som avgör vinst på 402m.
Har ni "org" däck på så lär Vetten ha svårt att inte spinna typ hela sträckan..
Men med "riktiga" däck så borde ju vetten göra låga 10or på strippen å då lär d bli nog bli svårt för dig...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296



Re: Vem vinner?

Urban Granberg skrev:
För ca ett år sedan så satt jag i en byggbod med min dåvarande kollega (en människa som i sin natur hatar att förlora), och med vårat gemensamma intresse så vi pratade vi givetvis bilar...

Han har en tuff bil, jag har en tuff bil... Dom borde bägge två vara väldigt snabba den dagen gummit möter asfalten.

Så, efter lite allmäna gliringar så slutar en helt normal rast i byggboden med ett vad, eller rättare sagt två.

Vi kommer alltså att jämföra vad vi presterar på ett och samma tillfälle, på en bana som svänger (sviestad eller mantorp), samt en bana som går rakt fram (troligtvis mantorp).

Min bil:
En i förhållande till hans bil, lättviktig bil som jag har byggt just för att fungera bra på bana. Säg att den sluta på max 900 kg. Jag kommer vid behov att adaptera mycket effekt (säg 350 hk) då jag helt enkelt gillar det, och att vid ett besök på kvartsmilen så anser jag det vara behjälpligt. Denna alltså: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15812

Hans bil:
Corvette modell C4 med rätt duktigt mycket effekt. Runt 6-700 hk har diskuterats, samt eventuellt en gnutta lustgas (som för övrigt är inköpt för att han vill säkerhetsställa sin vinst mot mig). I övrigt orginal.

I mitt resonemang så tänker jag mest på att hans vikt ger honom nackdel i båda lägen, och jag har faktiskt en god förhoppning om att kunna sätta två fjädrar till min hatt.

Tilläggas ska, att detta enbart är en glädjehöjande parentes i tillvaron, inget annat.

Så, hur resonerar ni?


Såna här människor som din ex kollega ger mig f-n kalla kårar ger oss USA åkare dåligt rykte för i mina öron låter han som en snackis av stor potential
Du kommer piska honom enkelt tro mig har antagligen kvar TPI sprutet(ser ut som en spindel som håller på och våldtar motorn)vilket är lika med 245hk och även med rätt duktig trimning mycket svårt att nå dryga 300-320hk

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Re: Vem vinner?

Mats Ahlgren skrev:

Såna här människor som din ex kollega ger mig f-n kalla kårar ger oss USA åkare dåligt rykte för i mina öron låter han som en snackis av stor potential
Du kommer piska honom enkelt tro mig har antagligen kvar TPI sprutet(ser ut som en spindel som håller på och våldtar motorn)vilket är lika med 245hk och även med rätt duktig trimning mycket svårt att nå dryga 300-320hk

mvh Mats


Njae, det som sitter i den motorn ska nog utan problem kunna ta motorn upp till den effekten, det tvivlar jag inte på. Jag var bra nyfiken på hur resonemanget skulle ligga runt frågeställningen.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296



Re: Vem vinner?

Urban Granberg skrev:
Mats Ahlgren skrev:

Såna här människor som din ex kollega ger mig f-n kalla kårar ger oss USA åkare dåligt rykte för i mina öron låter han som en snackis av stor potential
Du kommer piska honom enkelt tro mig har antagligen kvar TPI sprutet(ser ut som en spindel som håller på och våldtar motorn)vilket är lika med 245hk och även med rätt duktig trimning mycket svårt att nå dryga 300-320hk

mvh Mats


Njae, det som sitter i den motorn ska nog utan problem kunna ta motorn upp till den effekten, det tvivlar jag inte på. Jag var bra nyfiken på hur resonemanget skulle ligga runt frågeställningen.



Det här låter väldigt skumt att ta ut närmare 700hk ur en cheva smallblock kräver enormt mycket som t ex dubbel turbo på ett helt nytt eftermarknadsblock med en hel del extrema eftermarknads saker som inte kleti och pleti kan få till hur som helst utan en hel del motorbyggnads hjälp på mycket hög nivå alternativt att man är en sådan person själv,det kräver även långtgående modifikationer/byten av låda bakaxlar i princip är det bara dom manuella T56 lådorna och den manuella C4ans bakaxel som ens är i närheten att klara såna här effekter om ens det.
Känns som man borde ha hört talas om denna C4a i såna fall.......låter mera som en ren stripbil !?
Det är rätt vanligt att man hör överskattade effekter bland jänkeåkare

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Re: Vem vinner?

Urban Granberg skrev:
För ca ett år sedan så satt jag i en byggbod med min dåvarande kollega (en människa som i sin natur hatar att förlora), och med vårat gemensamma intresse så vi pratade vi givetvis bilar...

Han har en tuff bil, jag har en tuff bil... Dom borde bägge två vara väldigt snabba den dagen gummit möter asfalten...



Urban, tävla mot mig istället... du vet vilken motor jag har att utgå i från! Vikten, ja där tävlar vi, jag siktar på högst 750kg.

(;

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Re: Vem vinner?

Mats Ahlgren skrev:


Det här låter väldigt skumt att ta ut närmare 700hk ur en cheva smallblock kräver enormt mycket som t ex dubbel turbo på ett helt nytt eftermarknadsblock med en hel del extrema eftermarknads saker som inte kleti och pleti kan få till hur som helst utan en hel del motorbyggnads hjälp på mycket hög nivå alternativt att man är en sådan person själv,det kräver även långtgående modifikationer/byten av låda bakaxlar i princip är det bara dom manuella T56 lådorna och den manuella C4ans bakaxel som ens är i närheten att klara såna här effekter om ens det.
Känns som man borde ha hört talas om denna C4a i såna fall.......låter mera som en ren stripbil !?
Det är rätt vanligt att man hör överskattade effekter bland jänkeåkare

mvh Mats


Jag tror nog att jag förstår hur du tänker, men som "försvar" för hans del är väl i sådant fall att han gentemot min maskin har slagvolymen på sin sida. Jag har inte nämnt det förvisso, men han har kompressor monterad. I bådas fall så är det inga nybörjare som skruvar med maskinerna.

Min motor 1300cc - Tänkt effekt 350 hk = 270 hk per liter.
Hans motor 5735 cc - Tänkt effekt 650 hk = 113 hk per liter.

Nåväl, huruvida vad motorerna i sig kommer att prestera är inte det mest aktuella, jag var bara lite nyfiken på vad man trodde om utgången på det lilla vadet

Mvh / Urban

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Re: Vem vinner?

Jaaacob skrev:
Urban Granberg skrev:
För ca ett år sedan så satt jag i en byggbod med min dåvarande kollega (en människa som i sin natur hatar att förlora), och med vårat gemensamma intresse så vi pratade vi givetvis bilar...

Han har en tuff bil, jag har en tuff bil... Dom borde bägge två vara väldigt snabba den dagen gummit möter asfalten...



Urban, tävla mot mig istället... du vet vilken motor jag har att utgå i från! Vikten, ja där tävlar vi, jag siktar på högst 750kg.

(;


Ähum... Antingen ska jag skämmas, eller oxå har jag missat något

Bil/motor/vad?

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Re: Vem vinner?

Urban Granberg skrev:
Jaaacob skrev:
Urban Granberg skrev:
För ca ett år sedan så satt jag i en byggbod med min dåvarande kollega (en människa som i sin natur hatar att förlora), och med vårat gemensamma intresse så vi pratade vi givetvis bilar...

Han har en tuff bil, jag har en tuff bil... Dom borde bägge två vara väldigt snabba den dagen gummit möter asfalten...



Urban, tävla mot mig istället... du vet vilken motor jag har att utgå i från! Vikten, ja där tävlar vi, jag siktar på högst 750kg.

(;


Ähum... Antingen ska jag skämmas, eller oxå har jag missat något

Bil/motor/vad?


250hästars 1,3L suzi motorn (kommer sannolikt bli flera pollar) + en fd Matra bagheera. Nu mera (under ombyggnad) Matra m550... Dock med denna motor. Vikten låg på ca.940kg innan jag strippa ner den till ramen.

För tillfället har jag inte hunnit med att riva bilen så mycket mer än vad projekttråden förtäljer men det kommer mer i vinter.

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Re: Vem vinner?

Jaaacob skrev:


250hästars 1,3L suzi motorn (kommer sannolikt bli flera pollar) + en fd Matra bagheera. Nu mera (under ombyggnad) Matra m550... Dock med denna motor. Vikten låg på ca.940kg innan jag strippa ner den till ramen.

För tillfället har jag inte hunnit med att riva bilen så mycket mer än vad projekttråden förtäljer men det kommer mer i vinter.


Tuff bil thumbs up

Ja här ska jag inte säga varken bu eller bä, men om vi möts på någon bana så är det bara att du blinkar med helljusen om du vill köra om

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Förarkapacietetn borde väl vara avgörande...

Men om ni kör lika bra så borde du vara snabbast Urban thumbs up

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Re:

kardanaxel skrev:
Förarkapacietetn borde väl vara avgörande...

Men om ni kör lika bra så borde du vara snabbast Urban thumbs up


Tja, vi får väl se. Med liknande motorconfig så... Och vikten liknande, min får ju helt ny upphängning den med.
Mycket spännande!

Jag har inte kört så mycket bana men anser mig som en "hyfsad" förare.


När planerar du bli klar med åket? och hur kommer du regga det?

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Re:

Jaaacob skrev:

Tja, vi får väl se. Med liknande motorconfig så... Och vikten liknande, min får ju helt ny upphängning den med.
Mycket spännande!

Jag har inte kört så mycket bana men anser mig som en "hyfsad" förare.


När planerar du bli klar med åket? och hur kommer du regga det?


Min bil kommer att rulla nästa sommar, registrerat som amatörbyggt fordon.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Re:

Aha, sommaren som kommer? Min blir nog sommaren 2010 på gata. Ev. redan i höst -09.

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Re:

Jaaacob skrev:
kardanaxel skrev:
Förarkapacietetn borde väl vara avgörande...

Men om ni kör lika bra så borde du vara snabbast Urban thumbs up


Tja, vi får väl se. Med liknande motorconfig så... Och vikten liknande, min får ju helt ny upphängning den med.
Mycket spännande!

Jag har inte kört så mycket bana men anser mig som en "hyfsad" förare.


När planerar du bli klar med åket? och hur kommer du regga det?


Nu tänkte jag väl på ursprungsfrågan i tråden... (Alltså v8:a mot Urban)

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296



Urban vinner rätt lätt känns det som,samtidigt vet i inte mycket om Corvetten men för mig känns den bara som en vassare gatbil och det räcker inte mot ett sånt bygge som Urban har på G.

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2297



En Corvette C4 är en av få bilar som skrämmer mig. Och då menar jag med orginalmotor. Att plocka in en massa effekt men inte ändra något annat gör mig skitskraj Den bilen har inget på bana att göra utan en massa modifieringar i chassie och bromsar.
Rakt fram behöver den mycket bra däck och förare om den inte ska spinna bort allt, detta med orginalmotor...

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296



Re:

Bladh skrev:
En Corvette C4 är en av få bilar som skrämmer mig. Och då menar jag med orginalmotor. Att plocka in en massa effekt men inte ändra något annat gör mig skitskraj Den bilen har inget på bana att göra utan en massa modifieringar i chassie och bromsar.
Rakt fram behöver den mycket bra däck och förare om den inte ska spinna bort allt, detta med orginalmotor...


Ja det är väl där problemet ligger många trimmar sina C4er till skapliga effekter utan att modifiera sina original bromsar och chassin,den har bara 29-30cm ventilerade skivor runt om med enkolvsok om jag kom i håg rätt vissa bilar från 88 och framåt har nåt som heter Z51 paket med fetare bromsar i fram.
original bromsarna går att modda till både C5/C6 standard så bot finns men det verkar inte direkt vanligt att så sker.
Jämför man 80-tals C4 med samtida sportbilar så är den enligt mig i alla fall bättre än många av sina konkurenter bortsett från motorns dåliga toppeffekt.

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Allmänt banåkaforum
Vem vinner?
2084 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande