| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tankar angående väghållning Volvo 240
|
6 besök senaste veckan (38227 totalt) |
|
Re:
Jag har ju servo så då borde jag ju ha så mycket caster som det går original då? Jag vet inte riktigt om jag förstog funktionen av distansklossarna, kan du utveckla lite hur det fungerar? Bild? Är det ingen som vet hur mycket camber går att justera på en 240 utan att byta nåt? Vad bör man ligga på? Mvh Eric _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||
|
Jag hittar ingen bild.
Jag ritar en istället
I princip skruvar man en kloss i botten på fjäderbenet, i klossen sätter man spindelleden. Effekten blir att efter sänkningen är undre länkarmen fortfarande rak jfrt marken. Ex. vis. 40 mm sänkning = 40 mm kloss. Man måste se till att göra samma sak med styrarmen dock. Titta i ERF eller SLC depån så hittar du nåt! För att få mycket camber: Justerbar topplagring och/eller modifiera spindelledens fäste i under länkarm (ger bredare spårvidd oxo). Se VOC bana bilar eller VOC häftet för bra beskrivning på den modden. Du får lite mer camber med sänkning. |
||||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Bild finns i min biltråd också. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
Jo det gör du om du inte sen sänker den på fjädern igen. Har man coilovers så sänker man bara undre fästet för fjädern och har samma fina fjädringsväg som man hade innan.
_________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
okej, tack för det snabba svaret Ville bara se så jag var med i tänket. Börjat kika lite på väghållningsbiten på min 242 med, men det blir bara rörigare i skallen ju mer man läser, hehe.
Fredrik _________________ Fredrik Andersson |
||||
|
Nej! !!!
Bilen höjs inte, man _sänker_ undre länkarmens yttre ände. Hur hjulet förhåller sig till karossen beror av _fjädern_. Inte klossen i nederänden av fjäderbenet. Ett annat sätt att se det är att flytta upp hjulspindelns fäste på fjäderbenet.
|
||||
|
Re:
Nu fick min stackars hjärna jobba hårt Tänkte först att navet sitter på länkarmen, men det gör det ju inte, det sitter ju på fjäderbenet. Lite trött tror jag NU är jag med på hur det är tänkt iallafall
Fredrik _________________ Fredrik Andersson |
||||
|
Re:
Hej! Läste detta i en gammal tråd. Vet du om han gör det fortfarandeo ch vad dem kan tänkas kosta? MVH Henke _________________ Henrik Borgström |
||||
|
Vi kör lite VM i trådlyft..
Jag kollade med en kompis idag om fjäderhårdheter. Volvo 240 T, fram: org: 21,3 N/mm Lesjöfors sportfjädrar: 29,5 N/mm Bak: org: 27,5 N/mm sport: 35 N/mm Altså, enligt resonemanget tidigare i tråden skulle en Lesjöfors sportfjäder funka bak. Men, man skulle behöva en betydligt hårdare fram. Fjädern fram på 240 har en ytterdia på o127mm, nån som har tips på en lämplig fjäder att välja? Jag tänkte man skulle vara lite lat, någon har säkert redan gjort jobbet att mäta på Biltemas lager
_________________ Johan Ek |
||||
|
|
||||
|
Hur skulle det funka om man slängde på dubbla fjädrar fram för att få högre fjäderkonstant?
I detta falet om man kollar i listan på biltema fjädrar så har 740 samma diameter på en mm när men en fjäderkonstant på ca 30 N/mm. Om man då monterar dubbla får man en fjäderkonstant på ca 60N/mm då? sen om man får justera längde lite pga mindre ihopfjädring så borde man få än lite högre? _________________ Jonas Bjerkemo |
||||
|
Re:
Finns en tråd med formler skrivna av Fuling om ju att lägga 2 fjädrar i serie och svaret blir att du halverar konstanten. För att öka konstanten måste du lägga dom parallellt. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re: 240
tjoflöjt. centrumbult, alylänkarmar fram, bakaxel med ställbara hjulvinklar och diffhus i alu ja är nog lättare att säga vad som var orginal än inte på de bilarna. www.tuff240.com kan du kolla runt lite på bilderna så ser du det själv. _________________ Jonas Bjerkemo |
||||
|
Var kan jag få tag på hårdare fjädrar?
Har prcis varit i kontakt med Lesjöfors, de kunde inte erbjuda något. Är det något alternativ att kapa en sänkfjäder för att få den hårdare? original/Lesjöfors fjädrar låg på: Fram: org 15,3 / 28,5 Bak: org 18,1/32,3 Useless eller? _________________ Andreas Flodman |
||||
|
Re:
www.Sellholm.se http://www.samsteffansson.se/ Bak vill du upp i 45 / 50 nm/mm _________________ Daniel Steiner |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tankar angående väghållning Volvo 240
|
6 besök senaste veckan (38227 totalt) |