Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 61924 besök totalt |
Efter att år efter år konstaterat att även i våran långsamma klass med bensinbegränsning, är det svårt att få framdäcken att hålla 6 timmar på våran lätta framhjulsdrivna bil. Kinnekulle är en bana som kräver däckbyte efter ca 3 timmar med nuvarande reglamente om det är torrt väder. (vi dytte efter 4, 5 timmar i år och då hade jag tvingats köra på corden i ganska många varv) . Knappast lysande för säkerheten. Dessutom tillkommer ju kratsningen på standarddäcken med allt vad det innebär , kostnader, stress o s v. Framvagnen slits ändå, har svårt att tro att skillnaden skulle vara enorm, men det vet ni bättre som provat.
Jag tror det finns många som skulle uppskatta r-däck även i klass 1, om det är ett enhetsdäck och med begränsning i antal eller så, borde vi kunna hålla nere kostnaderna. Vore även skoj om de vågade satsa lite nu när det ser ut att bli ett startfält igen. Kanske lägga in någon mer bana i serien, bara ett besök på annan bana än Gelleråsen känns lite fattigt. Tror variation lockar fler förare. |
||||
NSHC har till nästa säsong planerat 7 deltävlingar. Synpunkter? För mycket/ för lite? |
||||
Var det inte 7 tävlingar vid 5 tillfällen ??
Det passar oss mkt bra !! Vi brukar köra ca 3 till 4 st race på en uppsättning vanliga gatudäck utan att corden har kommit fram med våran Bmw. Jag tror att det beror mycket på hjulvinklar,däckstryck och körsätt hur mycket däcken håller _________________ Peter Sundqvist |
||||
Varje start räknas som en del deltävling = ny startavgift vid varje start. Innebär alltså att en dubbelhelg på t.ex Kinnekulle kostar startavgift x 2. (därav frågan om det är för mycket/ för lite med 7 starter) För mig PERSONLIGEN känns det mycket, men det är en högst personlig åsikt! Skulle gärna byta ut några Gelleråsen mot något mer race på Kinnekulle... |
||||
Jag tycker att du har en poäng i detta. Nånstans i grund och botten så finns det väl en vilja att kunna gasa fritt på en racerbana och oviljan att gasa på allmänna vägar som har fått oss till att börja med racingen, men ibland känns det som att utvecklingen har stått stilla i svensk racing, det som var rätt för 10-20 år sen kanske inte är rätt längre. jag har en bmw m3 som jag kan sätta på R-däck, trimma fritt och åka på banmöte med, men när jag hoppar in i räserbilen så ska jag åka på sämre däck,reglementen som hindrar att man kan ta ut effekt ur motorerna och höga kostnader till sbf och arrangörer. sen undrar alla varför det inte kommer några nya som börjar åka?? Jag tycker att en räserbil ska vara rolig att köra, ge en upplevelse varje gång, men då måste reglementet tillåta att räserbilen är roligare än bilen man åker med till och från jobbet med. En "svensson" bil har väl ca 150hk idag och då borde vi ha ett reglemente som gör det möjligt för oss att ha 200hk osv. Och då tycker jag att R-däcken är en av sakerna som gör skillnad mot vardagsbilen, iofs så får frun åka med R-däck till och från affären för dom är ju godkända för allmän väg men inte alltid på racerbanan... _________________ Robin Westerlund.. långlopp,superkart och amerikanskt järn!! |
||||
Det finns racing för både slicks och R-däck. Nu pratar vi ekonomiracing och kul långlopp för pengar man kan ta ur matkassan. SLC har självdött på grund av detta. Därför säger jag att 195-15 gatdäck och 2.0 fyrventil / 2,3 tvåventil då slipper man många dyra motorer och de flesta 6-cyl. Och inga tunga effektmonster. Ingen överladdning. Då blir det billigare. Bilar fungerar faktiskt med orginalbussningar och liknande med gatdäck men med R-däck blir man torsk på uniballs, förstyva chassiet mm. för att det inte ska flexa för mycket. Samtidigt hålls motoreffekter mm ner.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Ärligt!? _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
om vi inte vore släkt så hade jag sagt nåt dumt... |
||||
Men dom klasserna du pratar om finns ju redan i form av msls klass4 och nshc klass 1-2 och till och med i slc klass1. Här diskuterar vi väl i första hand en framtida klass som ska fylla tomrummet efter 9 timmars? och då är ju min "dröm" att få ett reglemente som gör bilarna mellan msls klass5 och ERcup kompatibla med denna klass "röde". Det skulle kunna skapa ett fint utbyte i långlopps sverige om flera klasser sträva åt samma håll med åtmionstone en klass. Då kan det finnas möjlighet för ett sportsligt utbyte i form av ett test race i en annan serie innan ens "egna" serie drar igång eller kanske köra en final om man har pengar kvar. Kan ju även bli enklare att avyttra sin gamla bil när nytt ska byggas! för ingen slutar väl? _________________ Robin Westerlund.. långlopp,superkart och amerikanskt järn!! |
||||
Måste medge att jag ej har koll på dessa däck. Men helt klart är att om vi i vårat team skall kunna köra på så få däck måste jag nog ge mig själv sparken från teamet för det är jag som både köpt däck & tydligen strulat till våra hjulvinklar bigtime. Sen skrev Björn (hejBjörn) 2L flerventil & 2.3 2 ventil är inte det lite knasigt att sätta en sådan gräns då det flesta serier som jag tror mig ha koll på har 2.5L 2 ventill? För lite av syftet på denna serie är väl att det skall öppna lite för andra som åker i andra serier också, tex ercup mellansvenska slc gamla 9-timmars m flera. Sen & måste det vara enklare att enas om 1 eller 2 däck per år som man får åka på & gärna R-däck då det finns en uppsjö av däck med tread 200 & sämre. Kanske kan man också köpa dessa via samma firma/leverantör _________________ Daniel Grape |
||||
Hej NSHC!
om ni ska ha enhetsdäck så TVINGAR ni alla team att köra med samma förutsättningar! Men om ni släpper däcksmärket fritt och tillåter R-däck, så TILLÅTER ni alla att köra med samma förutsättningar!! Allvarligt, att köra med standard däck på en tävlingsbil är inte en säker lösning på att få till en billig klass att köra i. Vi började också våran kariär med att harva runt med standard däck, det gick riktigt fort och vi hängde med bra men skrämde nog skiten ur många av våra motståndare när vi kom glidande in på brädden i var och varannan kurva. När vi gick över till R-däck så började vi plötsligt att köra räserbil, och det gav en helt annan dimension till det vi hade hållt på med tidigare. Det är många team som kör på R-däck som har kosstat under 1000-lappen i våran serie. Varför tvinga dom som har drivet att kunna förse sitt team med bra grejor till ett bra pris att behöva harva omkring på mindre bra grejor, bar för att det står så i reglementet. Varför tvinga dom som har viljan och kunnandet att bygga en bra tävlingsbil att stå och stampa på samma ställe bara för att dom andra inte hinner med. Släpp loss lite! Jag tror att ni skulle göra rätt om ni skulle kopiera vårat reglemente i ercup rakt av bara. vi skulle gärna komma och gästspela i eran serie och på era banor nån gång. Kanske ha en champion tävling där dom 15-20 bästa teamen i varje serie tävlar mot varandra på Mantorp!? _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||
Ursäkta! Har när jag läst reglerna totalt missat att klass två inte har bränslebegränsning. Där är ju redan i stort sett klassen jag söker. Då ska nog denna klass höjas till ER-nivå ber om ursäkt. Däremot kan det ju bli extrakostnader för arrangören som höjer priset.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Björn! Du mena väl 2,5 L 2V... Kul att det blivit drag i detta forum. Vi verkar ju vara några som är intresserade av "rödes" klass. Personligen åker jag en Cheva pickis till vardags så att sätta sig i Golfen på 800 kg o 200 friska hästar så är det jäkligt mycket racing oavsett vad sulor jag har monterade. Men Du RallyKalle: Ni måste nog titta på ett annat fabrikat nästa år. Såå dåliga får dom inte va så dom inte håller ett helt race för er som kopplar ur o rullar. Det viktiga är att vi SKRIVER vad vi tycker här och nu. Kanske kan vi övertyga folket i NSHC att de får kosta på sig någon extra ambulans etc. mot en större kostnad. Är vi många som delar kostnaderna så borde det funka. Det gör det ju i ER-cup!! Kul att läsa Ditt inlägg Robin Westerlund! Jag är en gammal gubbe som nog skulle nöja mej med att fortsätta åka på våra standarddäck. Men jag måste medge att det är nyttigt läsa seriösa inlägg. Fränt med en Grande Final! Vi får väl prova på Gotland i sommar. Tack för inlägget Mattias Pålsson! oavsett vad vi har för åsikter här så respekterar vi väl dem. Gemensamma intresset är ju detsamma! _________________ Ola Strömberg "o i WOJS Boys" |
||||
Tackar ola! du är ju en man med stor erfarenhet av svensk motorsport och jag uppskattar dina åsikter i detta så ta gärna ton flera gånger, för dina erfarenheter kan vi alla ha stor nytta av! Jag gillar ju R-däcken skarpt och det beror inte enbart på farten utan även säkerhets mässigt eftersom däcken ger samma känsla timme efter timme. Men det känns som att jag har deklarerat min och teamets åsikt om däcken mer än en gång nu så jag ska sluta tjata....
sådär ja! nu börjar till och med ERcup killarna se möjligheterna! väldigt kul att ni också gör er hörda! Fram med mer konstruktivt och positivt tänkande och alla åsikter är självklart välkomna! Då kommer detta att sluta riktigt bra men vi måste vara några som törs ta steget att verkligen börja åka med Nshc så vi inte bara blir kommentarer på ett forum... _________________ Robin Westerlund.. långlopp,superkart och amerikanskt järn!! |
||||
_________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||
Kul med foton ...men lite förklarande text , vore nog på sin plats !
Kanske skall ligga och sova 0200 i stället för att sitta vid datorn!!!! Mvh race vinter i sthlm!!!!! _________________ Mattias Talonen Bavariacup 2017 2:a i std klass Bmw 135 m3 GTR banracingbil Husqvarna 350 2020 Enduro Husaberg 570-11:a RallyRaid Mustang cab 07:a |
||||
[quote="ola Strömberg"]
ola ERCup är inte arrangör för sina tävlingar, det är olika motorklubbar som arrangerar tävlingarna. ERCup är en intresseförening för förarna, där alla förarna i serien tillsamans bestämer om hur reglementen och utförandet av tävlingarna ska se ut. varje team betalar sin startavgift till den för tävlingen tilltänkta arrangören. om det finns fler som är intresserade av att köra med osss på gotland så tycker jag att ni ska visa ert intresse i tråden där ercup bjuder in andra bilar till gotlanstävlingen här på långloppsavdelningen. Det kosstar ju inget att visa om ni har intresset att deltaga. Vi ser gärna fler snabba ekipage likt Wojsboys som tittar in på våra tävlingar då och då, (inte nödvändigt att ni är lika snabba dock ) _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||
Allmänt banåkaforum NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 61924 besök totalt |