Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-09-27 Gratis effektmätning norr om Stockholm
<<   1, 2, 3
16326 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Re:

Kimmen skrev:
Va där och bromsade i Tisdags och bänken verkar synka bra med rototest som jag var och bromsade hos dan innan. Nackdelen med rototest är att dom inte kan mäta drivlineförluster.

Hur mäter man drivlineförluster?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Som en effekt mätning fast tvärtom , mao man mäter retardation på rullarna efter avslutad effektmätning.

_________________
Michael Öhrström
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Då mäter man alltså förlusterna på drivlinan baklänges och med ett annat effektuttag?
Hur väl stämmer det med den riktiga drivlineförlusten och skiljer det inte beroende på konstruktion och utväxling?
Men det tar man kanske hänsyn till?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148



Re:

AndersY skrev:
Då mäter man alltså förlusterna på drivlinan baklänges och med ett annat effektuttag?
Hur väl stämmer det med den riktiga drivlineförlusten och skiljer det inte beroende på konstruktion och utväxling?
Men det tar man kanske hänsyn till?


Hej Anders,

Mina ideer kring detta:
Jag kan komma på tre kategorierter av förluster i en drivlina.

Varvtalsberoende förluster: Tex olja som vispas runt i växellåda och slutväxel, luftmotstånd på roterande delar (tex. däck) mm. Dessa förluster mäter och kompeserar vår anläggning för.

Fasta förluster: Dessa är relativt oberoende av varvtal och moment, tex packboxar. De mäts och kompenseras för precis som de varvtalsberoende förlusterna.

Momentberoende förluster: Skillnaden i förluster beroende på moment i tex. kugghjul och lager. Dessa skillnader verkar vara små för drivlinor som används inom det momenstpann de är designade för. Ett kullager går tex ungefär lika tungt/lätt oberoende av belastning så länge man håller sig inom rimiga belastningsvärden. Momentberoende förluster i kugghjul och lager finns det beräkningsmallar för, men om dessa ligger i algoritmen någonstans vet jag inte. De momentberoende förlustskillnaderna är dock som sagt relativt små vilket också visar sig i att motorstarka bilar nästan alltid får lägre procentuella effektförluster än motorsvaga.

För att testa hur bra förlustberäkningen/mätningen fungerade testade vi att släppa ut 0,5 Bar ur bakdäcken på min Caterham. Det resulterade i ca. 6 kW mindre på drivhjulen (har jag för mig). Den uppmätta och beräknade motoreffekten var dock exakt samma dvs. i det här fallet 80 kW.

Mvh,
Andreas

_________________
Andreas Naeslund
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235



Vi vill också - om än lite sent - tacka för ett jättetrevligt evanemang! När vi såg bilarna som kom hade vi hellre stannat än åkt vidare till det redan inbokade besöket på Stockholm Beer Festival.....

Bilder finns men jag har inte hunnit göra dem klara att läggas upp här , men de kommer.

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235



Re:

Andreas skrev:
D
Rehan skrev:
Andreas, jag får boka upp mig med min 928 framåt våren när den är körduglig igen, skulle vara kul att jämföra mot Peters bil så att man vet hur man ligger till. Alltid trevligt att kunna jämföra mot en annan 928:a av samma årsmodell och modell.


Du är välkommen Rehan.
Peter pratade om att samla ihop några kompisar från PCS för ett gemensamt effekttest.
928 Power Shootout Day 2009?



Inbokad!!! thumbs up

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
stinger
Sollentuna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 4



Klart du ska hänga på S4 Häxan
För att bromsa en 928:a med automat på ett riktigt sätt så ska man koppla bort en del saker.
Hittade lite på Rennlist som beskriver det hela:

- Remove Throttle Cable No.2 from the picture below
- Unplug the kickdown cable under accelerator pedal
- Get on the dyno, select 3rd gear
- Floor it from idle to redline, don't (overspeed?) the dyno.



/Peter

_________________
Peter Falke
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148



Effektmonster på rullarna

Magnus var förbi idag med hans brors snygga och charmiga Fiat 500 som de etanolkonverterat.
Den startas med spak på golvet och har osynkad låda mm, mm. En riktig räääser med andra ord!
Kul bil som vigt skuttade upp på rullarna (efter att de hyggliga killarna på TPR flyttat ihop ramperna något).
16kw blev det!


_________________
Andreas Naeslund
Citera
magnusharling
Årsta, Stockholms län, Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 142



Effektmonster!

Var och bromsade min brors Fiat 500 idag. Vi hade lite funderingar på om bänken skulle klara av att mäta effekten, men det visade sig inte vara några problem.
Hela 16 kw klämde den lilla svarta ur sig på E85 (det var så lite att Andreas mindes fel...)!
Ett jättetack till Andreas för att han tog sig tid! Jag rekommenderar er att ta kontakt med honom om ni vill veta ved era fordon ger i verkligheten.

_________________
Magnus Harling
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Finns det någon video från bromsningen med Fiat 500an? Hade varit skoj och se mer av den

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148



Re:

KS_Wolfman skrev:
Finns det någon video från bromsningen med Fiat 500an? Hade varit skoj och se mer av den

Nej tyvärr, det missade vi!
Nästa gång så skall vi försöka komma ihåg att filma.
/Andreas

_________________
Andreas Naeslund
Citera
magnusharling
Årsta, Stockholms län, Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 142



Jag filmade med mobilen, men tyvärr har min mick bestämt sig för att lägga av...
Vi får testa med en riktig kamera nästa gång.

_________________
Magnus Harling
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Med 16 kw hade man nästan kunnat skippa spännbanden va?, och bara satt ut foten som mothåll

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Ja eller kilat fast bilbarnstolen vid framhjulen

_________________
Michael Öhrström
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148



Åh, nästan så att jag ska sikta in mig på en repa med min bil! Vore kul att se om man har fått till nån effektökning under sommaren =)!

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148



Re:

mattiase skrev:
Åh, nästan så att jag ska sikta in mig på en repa med min bil! Vore kul att se om man har fått till nån effektökning under sommaren =)!


Slå mig en signal på 0708 392 390 så planerar vi in en lämplig tid för att köra din bil på rullarna.
Mvh,
Andreas

_________________
Andreas Naeslund
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235



Efter mycket om och men kommer här mina bilder från träffen i höstas.....









_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148



Tack för bilderna Nina!
Vi planerar att ordna ett liknande event till våren.
Stay tuned...

_________________
Andreas Naeslund
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148



Vi beöver kanske snart en ny lokal.

På grund av att killarna på TPR nu inriktat sig på annan verksamhet kommer vi eventuellt snart att behöva se oss om efter en ny lokal.

Finnes:
Mobil rullande landsväg av märket Maha/SUN koplett med avgasutsug, kylfläkt, utgångar för loggning i Logworks , utrustning för mätning av bränsleförbrukning, jigg för körning av motorcyklar mm, mm.

Sökes:
Lokal i storstockholm (helst norrort) att använda anläggningen i.

Vi söker alltså någon som skulle ha nytta av att ha full tillgång till en rullande landsväg och som har lite plats över i sin lokal att upplåta.

Landsvägen kräver ingen fast installation och går ganska lätt att flytta. Rullarna och styrdatorn går på enfas 220v. Flälktarna behöver dock trefas. Grejerna är rejält utrprovade och fungerar mycket bra.


Intresserade ringer Andreas på 0708 392 390

_________________
Andreas Naeslund
Citera
Eftersnack
2008-09-27 Gratis effektmätning norr om Stockholm
<<   1, 2, 3
16326 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande