Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur vet man om en bil är helbilsgodkänd?
3 besök senaste veckan (11442 totalt)
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
jag är på jakt efter en banbil och tanken e ju att det ska in bur i denna, då vill man ju helst regga om den med buren i, frågan är ju då hur man vet att bilen inte är helbilsgodkänd så att det verkligen går att regga med bur?

finns det nån kod eller likande som man kan kolla upp?

bilen ifråga är en M3 3.2 -96, verkar som att 3.0 går bra att regga med bur, gäller detta samma för 3.2orna?

PS. tänkte först ställa frågan på Autopower men då det inte är så många där som använder bilen till vad den ska så tänkte jag att det var mer som hade koll på detta här på rejsa DS


_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



står en speciell kod i dina reghandlingar

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Ehum. Det gör det inte längre om man inte har ett gammalt regbevis.

_________________
Christian Lange
458
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



C skrev:
Ehum. Det gör det inte längre om man inte har ett gammalt regbevis.


Alla vet vad du har för jobb, så varför är du inte sjysst o förklarar för
killen hur man tar reda på det istället då ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



om du inte för svaret här vet bilprovningen det, bara att plinga dom så får du det svart på vitt.

Lycka till i jakten!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
johan sjöström skrev:
om du inte för svaret här vet bilprovningen det, bara att plinga dom så får du det svart på vitt.

Lycka till i jakten!


då får jag nog göra så, trodde att det fanns en kod som sagt i reg beviset, men då får jag slå en pling till vår kära bilprovning


tack för hjälpen!

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



KristianAE86 skrev:
C skrev:
Ehum. Det gör det inte längre om man inte har ett gammalt regbevis.


Alla vet vad du har för jobb, så varför är du inte sjysst o förklarar för
killen hur man tar reda på det istället då ?


Svaret hur man får reda på det är rätt självklart om man funderar i två sekunder på vem/vilka som skulle kunna veta det. Det är bara ett telefonsamtal eller ett mail bort.

Det jag regerade på är folk som svarar som om det vore dagens sanning fast det inte är rätt svar. Inget "tror att det är så" eller liknande. Killen kanske kollar i sitt regbevis som är flång nytt och hittar ingen kod och således tror att den inte är helfordonsgodkänd. Bygger om bilen lite i den tron och sedan så går det åt skogen på det ena eller andra sättet. Det kan bli dyrt och tidsödande för någon annan om man gissar sig till saker och skriver de som om de vore sanning. Och att det blir dyrt och tidsödande för någon annan bara för att man gissat fel är det nog ingen som vill så då kanske man ska låta bli att gissa eller skriva att man just gissar.


På de gamla regbevisen så fanns det en kod, T14A. Det finns även på de nya, men bara om man beställde innan i höstas, den tiden var så stort rabbalder om att man inte kan regga med bur och dittan och dattan. För då försvann alla koder ink T14A och den för buren. Men det betyder inte att sakerna försvinner från regbeviset, även så i burens fall..

Man kan tyda av bilens typgodkännandenummer om bilen är en helfordonsgodkändbil eller inte på dagens regbevis. Gustav eller SBP kan berätta mer om hur, Gustav borde vara en fena på det som alltid, han kan grymt mycket!

Men all denna info kan man få om man kontaktar SBP såklart.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
tack för ditt svar "C", jag ska slå SBP en pling och höra så man inte gör bort sig

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



C skrev:

Svaret hur man får reda på det är rätt självklart om man funderar i två sekunder på vem/vilka som skulle kunna veta det. Det är bara ett telefonsamtal eller ett mail bort.

Det jag regerade på är folk som svarar som om det vore dagens sanning fast det inte är rätt svar. Inget "tror att det är så" eller liknande. Killen kanske kollar i sitt regbevis som är flång nytt och hittar ingen kod och således tror att den inte är helfordonsgodkänd. Bygger om bilen lite i den tron och sedan så går det åt skogen på det ena eller andra sättet. Det kan bli dyrt och tidsödande för någon annan om man gissar sig till saker och skriver de som om de vore sanning. Och att det blir dyrt och tidsödande för någon annan bara för att man gissat fel är det nog ingen som vill så då kanske man ska låta bli att gissa eller skriva att man just gissar.


På de gamla regbevisen så fanns det en kod, T14A. Det finns även på de nya, men bara om man beställde innan i höstas, den tiden var så stort rabbalder om att man inte kan regga med bur och dittan och dattan. För då försvann alla koder ink T14A och den för buren. Men det betyder inte att sakerna försvinner från regbeviset, även så i burens fall..

Man kan tyda av bilens typgodkännandenummer om bilen är en helfordonsgodkändbil eller inte på dagens regbevis. Gustav eller SBP kan berätta mer om hur, Gustav borde vara en fena på det som alltid, han kan grymt mycket!

Men all denna info kan man få om man kontaktar SBP såklart.

mvh C


Nu är egentligen inte frågan speciellt aktuell för mig, men ponera att man har en helbilsgodkänd bil och vill regga båge/bur, det är i praktiken omöjligt?
Det ser ju onekligen ut som en tråkig framtid om sisådär 15år när det börjar bli tunt med icke-helbilsgodkända bilar kvar!?

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Tobbe... skrev:

Nu är egentligen inte frågan speciellt aktuell för mig, men ponera att man har en helbilsgodkänd bil och vill regga båge/bur, det är i praktiken omöjligt?
Det ser ju onekligen ut som en tråkig framtid om sisådär 15år när det börjar bli tunt med icke-helbilsgodkända bilar kvar!?


Nope det går inte om du vill göra det på laglig väg, under förutsättning att du vill att bilen ska vara gatregistrerad som "vanligt" fordon...Enda raka är i såna fall att plocka i och ur buren när du ska besiktiga.

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Gäller väl bara bilar från 2005 och framåt eller tolkade jag informationen i burtråden fel?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Moto-XXX
Trångsund, Sthlm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 39



om man knappar in regnr på www.bildelsnetto.nu så står det om bilen är helbilsgodkänd eller ej.

/ Andreas

_________________
Andreas T0rnva11
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Naqref skrev:
Gäller väl bara bilar från 2005 och framåt eller tolkade jag informationen i burtråden fel?
Ja det kan du ha gjort. Helbilsgodkända bilar hittar man från runt årsmodell 97 tyvärr. thumbs down
Är vi enda eu-land som tillämpar detta jävulens påfund?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Moto-XXX skrev:
om man knappar in regnr på www.bildelsnetto.nu så står det om bilen är helbilsgodkänd eller ej.

/ Andreas


Den sidan gav "rätt" svar direkt thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Bengtsson skrev:
Moto-XXX skrev:
om man knappar in regnr på www.bildelsnetto.nu så står det om bilen är helbilsgodkänd eller ej.
Den sidan gav "rätt" svar direkt thumbs up
50% rätt för mina två (99an som är import visades felaktigt som ej Helbilsgodkänd).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur vet man om en bil är helbilsgodkänd?
3 besök senaste veckan (11442 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande