Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur kommer motorsportåret 09 bli (lågkonjunktur) ??
1, 2   >>
3163 besök totalt
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Hallå i stugan!!

Hur tror ni motorsportåret kommer bli? Kommer det bli glesare på klubbträffarna och mindre tävlande i cuperna och serierna?

Det är såklart lågkonjunkturen jag tänker på

Själv har jag jobbet kvar så jag ska kämpa på och köra så mycket bana som jag har tid till! Men det måste ju vara många av dom tusentals som är varslade som är bilintresserade och just sin hobby är en kostnad man kan dra in tyvärr!

En kollega som hjälper till i ett rallycrossteam på sm nivå sa att det ser inte ljust ut inför nästa säsong för att flera sponsorer och team har backat

Så vad tror ni som är mer insatta i spelet än en gröngöling som mig?? Hur såg motorsverige ut på 90talets kris??

Mvh

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



Jag tror helt klart att det kommer påverka en hel del, både i "track days" och serier. Företagen släpper nog hellre en sponsring av en bil än en anställd kanske.

Men jag tror dock inte att Track Day körningarna kommer påverkas lika mycket som seriebilarna. Kanske att folk inte har nytt godis till bilen, men jag tror fortfarande att man kommer köra.

Själv går man till 100% MOT strömmen och vad alla säger nu, i mars flyttar jag "hem" till USA, Miami närmare bestämt och ska starta eget bolag, en speedshop med inriktning på bankörning och även en avdelning för dragrace.

Trots grova problem med finanskris "over there" så är banorna i princip fullbokade vad det gäller både tävlingar och Track days. Jag har i princip redan nu skaffat tävlingslicens i flertalet klasser, så jag kommer köra så mycket jag bara kan med min bil (Vette Z06). Time attack, SCCA klasser osv. Finns hur mycket som helst.


Man behöver gynna sig lite gott, även i sådana här tider tycker jag thumbs up

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Alla påverkas på något sätt oavsett om man behåller jobbet eller ej. Pratar vi klubbracing nivå och banträffar där sponsorernas medverkan eller ej spelar mindre roll så kommer det nog minska lite iform av att alla inte har råd att åka på alla träffar/deltävlingar. Istället för att lägga pengarna på prylar till bilen så kan man hoppas att de lägger det på bantid, det är trots allt detta som ger den bästa förbättringen

BMW Sport Club har sin kalender klar, samma omfattning som 2008, dvs 6 banträffar + superstage & 12 deltävlingar BMW Cup. Som det ser ut nu så kommer klubben och BMW Cup även behålla sina seriesponsorer såsom det var 2008 med få undantag. (1st lämnar och 1-2 kommer till). Sveriges banägare har fullt i sina kalendrar och många investerar för att kunna ta emot fler hyresgäster så jag hoppas att det inte avtar rent för mycket.


_________________
Patrik Skoog
Citera
koffe
Löddeköpinge (skåne)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 91



är tex ett par er-cup bilar till salu på blocket har jag sett, så nog kommer det påverka

_________________
Kristofer Aronsson
Södervidinge.se
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



om man har jobbet kvar,så kan jag som privatperson inte se något som helst negativt med lågkonjunkturen förutom att det blivit dyrare att handla prylar utomlands, och att det till viss del blir lite dyrare här hemma åxå.
om jag ser till mig själv kommer jag ha mer råd att åka på bankörningar och annat nästa år eftersom
1 Bränslepriset har gått ner 3-4kr/liter
2 Räntorna har gått ner så det blir billigare att ha huset.
jag har inga miljarder i aktier som halverats i värde och om pensionspengarna gått ner bryr jag mig inte så mycket om då det är över 30år till pension.
men Lågkonjunkturen påverkar säkert bilfabrikanterna om man inte säljer några bilar, vill man nog inte spendera pengar på racing och sponsringar.
Hur det blev får vi se om ett år..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Subaru drog sig tex ur WRC, så nog kommer det att märkas

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



RS 1800 skrev:
Subaru drog sig tex ur WRC, så nog kommer det att märkas


Samt Suzuki + Honda i F1...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497



SEAT har väll dragit sig ur WTCC?

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Man ska nog inte ge tappt bara för att det är lågkonjunktur. Som klubbracer kanske detta blir en guldålder?

Sponsorer kan söka sig till billigare evenemang/engagemang med en tanke bakom när det är snålt om pengar, isf att slentrianmässigt bjuda på supa-kryssningar eller bränna hundratusentals kronor på ett par sketna klibbor.

Nä, kör på nu! Lokala näringsidkare är än mer intresserade av att lägga typ 10 - 50 000 på något som skapar verklig kundkontakt i första ledet nu än vad de var att lägga 100- 200 000 eller mer på marketing-flum för ett halvår sen.

om vi kan erbjuda event med resultat för kunden (tänk alltid utifrån vad sponsorn vill åstadkomma och diskutera verkligen igenom detta, säkerställ en gemensam bild), kan vi nog sno en hel del sponsorkronor från de stora spelarna.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11879



Pär Hansson skrev:
Man ska nog inte ge tappt bara för att det är lågkonjunktur. Som klubbracer kanske detta blir en guldålder?

Sponsorer kan söka sig till billigare evenemang/engagemang med en tanke bakom när det är snålt om pengar, isf att slentrianmässigt bjuda på supa-kryssningar eller bränna hundratusentals kronor på ett par sketna klibbor.

Nä, kör på nu! Lokala näringsidkare är än mer intresserade av att lägga typ 10 - 50 000 på något som skapar verklig kundkontakt i första ledet nu än vad de var att lägga 100- 200 000 eller mer på marketing-flum för ett halvår sen.

om vi kan erbjuda event med resultat för kunden (tänk alltid utifrån vad sponsorn vill åstadkomma och diskutera verkligen igenom detta, säkerställ en gemensam bild), kan vi nog sno en hel del sponsorkronor från de stora spelarna.


Helt rätt tänk! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Regge skrev:
SEAT har väll dragit sig ur WTCC?


Det står inget på sportinformation, inget på autosport, inget på seats, wtcc:s eller Rydells hemsida. Vart har du hittat den infon?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



WTCC är jag osäker på men BTCC drog de väl sig ur iaf?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Joakim Winkler skrev:
WTCC är jag osäker på men BTCC drog de väl sig ur iaf?


Stämmer samt att Hondas privatsatsning i WTCC inte fortsätter.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497



Joakim Winkler skrev:
WTCC är jag osäker på men BTCC drog de väl sig ur iaf?


Detta är helt korrekt, det var givetvis BTCC och INTE WTCC som dom dragit sig ur.

Något mer märke som hänger på en skör tråd som folk har hört viskas om?

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Inte annat än att Audi bara åker själva Le Mans, inte Le Mans-serien eller ALMS. Porsche var väl ev. på väg åt samma håll.

BMW har ju sagt att man kör WTCC i alla fall, och Rydell skrev att han hade fullt upp med Seat nästa år.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226




_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11879



Aris skrev:
Mexikansk multimiljardär räddar Honda


Intressant thumbs up Hoppas det stämmer

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



P.P. skrev:
Inte annat än att Audi bara åker själva Le Mans, inte Le Mans-serien eller ALMS.

I ALMS blir det ingen större skillnad i LMP1-klassen, bara det att man iställt för att gissa vilken av Audisarna som vinner får man gissa vilken Honda som vinner...
Acura gick ju upp till LMP1 i år, hade ju varit kul om det åtminstone var två olika märken där. Måste kännas rätt surt för Acura/Honda.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mats Thur skrev:
Aris skrev:
Mexikansk multimiljardär räddar Honda


Intressant thumbs up Hoppas det stämmer


Instämmer.
Men Bruno Senna är väl mer från rätt del av världen än rätt man?

Jaja kul om det stämmer att det blir åka av för Honda iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226




_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Jag tyckte jag läste att Honda lade ner F1 för att satsa på miljöbilar?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur kommer motorsportåret 09 bli (lågkonjunktur) ??
1, 2   >>
3163 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande