Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 17, 18, 19   >>
9 besök senaste veckan (196289 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Cooper Killen skrev:
Dignell skrev:
Hejsan!

Jag undrar var du köpte dina fjädrar, jag skulle behöva till min bil men priserna här i Sverige verkar helt hutlösa.

Hälsningar // M


Jag har tagit hem dessa via Roadster bil kostade ca 400.- st vet inte om det finns billigare men jag tyckte dessa verkar helt ok.

/Kristofer


Med tanke på att Forza skulle ha 800kr/st för mina är det rätt bra. Tack för hjälpen

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Länge sedan som jag uppdaterade här, men jag har inte legat på latsidan nej snarare tvärt om thumbs up det går inte så fort frammåt men det har skruvats på i ett stadigt tempo även under hösten. Det som krävt mest uppmärksamhet är att få till plasten vilket har tagit enormt mycket tid, jag skulle kunna påstå att jag både en och två gånger "spytt" på plastandet, men nu är det klart och skall bara lackeras.

Det som stod näst på tur var att åtgärda två av de SFRo anmärkningarna som jag fick vid byggbesiktningen, dvs göra nya styrstagsförlängare samt nya styrarmar.



Så här blev styrracksförlängarna, skodda med M12 Aurora länkhuvuden. Länkhuvudena kommer sedan monteras med passbult och dammskydd.



De gamla Opel styrarmarna kunde jag inte behålla, så det blev att tillverka nya även här. De blev kanske lite väl överdimentionerade men hellre det än tvärt om.



Tyvär suddig bild, men den illustrerar iaf att jag fräste ur styrstagsförlängarna så att det gick att få till ett smidigt inbyggt nyckelgrepp 16mm när man skruvar fast dessa på styrracket och lådes med kontramuttern. Lite finess iaf thumbs up



Styrarmar och förlängare monterat på bilen, ett problem som jag tidigare hade var att jag hade bumpsteer på närmare 5mm men efter lite labbande med styrarmslängder samt att justera styrracket så ligger jag på knappa 0,2mm bumpsteer så nästan helt neutralt.



Styrspindel, bilden är tagen med bilen på pallbockar dvs fullt utfjädrat (om ngn nu undrade över länklagrets vinkel).





Så här färdig är bilen i nuläget, all glasfiber så som skärmar, front, takscoop, trösklar mm skall lackeras. Jag kommer inte plocka på skärmarna förens motorn sitter på plats, så man inte riskerar att skada dem vid montering av bakvagnen. Ett av de kommande jobben är att klä bakluckan med nät, samt att det är dax att beställa plastrutor. Vissa funderingar finns även runt bakljusens glas. Skall man köra std med orangea blinkers eller std med vita blinkers? kanske helvita? eller modernare snitt med dioder? jag funderar på att ha lite bling iform av xenon strålkastare fram iaf



Nu i helgen tillverkades även dörrsidorna klart, de var delvis klara sedan tidigare. Det som helgens arbete inneburit är att borra alla hål samt placera öppningshandtaget, låsknapp samt ett handtag att stänga dörren med. Orginalplaceringen av dörröppningshandtaget var utesluten ur flera synpunkter, bla sitter det nu mer burrör ivägen samt att man inte kunde nå handtaget om man är bältad i stolen. En annan klurighet var själva handtaget som man håller i för att stänga dörren, det måste sitta så man inte slår i det när man kör samtidigt som att man skall få kraft och bra ergonomi för att stänga dörren. Nästa uppdate får ni se hur det blev.



Lite sånt här kommer hamna i bilen, bla i dörrarna för att få bort lite av resonansen. Visst det kanske inte är så rejsigt men kan man få bort en del buller så gör det inget.



Liten bild framifrån, fronten klar för lackering men det bästa av allt framvagnen helt klar dvs bilen står för första gången på helt egna (fram)hjul.



Även instrumenteringen har det jobbats med.



Varvräknare i centrum framför föraren, de andra mätarna hamnar i mitten då ratten annars täcker dem. Vidare så skall div varningslampor in i panelen därefter skall den kläs med en halvmatt svart vinyldekal, både för att det är snyggt och att det inte blir någe blänk i den då. Jag har börjat klura på ett elsystem och ecu samt säkringar och reläer kommer hamna i handskfacket som man ser på bilderna. Jag vet inte i dagsläget hur jag skall placera startpanelen (Huvudströmbrytare, startknapp mm) samt de knappar som jag skall ha till bla belysning mm. Man vill kunna nå samtliga knappar med bältet på så det vill till att man hittar en bra placering, nästa uppdate kanske de sitter på plats



Sen var det takscoopet, jag testade lite olika ideér innan jag föll för denna modellen. laddluftkylaren hamnar som sagt bak i taket så detta scoop kommer både stå för att få in kall luft till kylaren och till motorrummet.



En liten sidobild om ngn kan gissa vilken bilmodell som hade denna design på scoopet orginal så kan det vara värt ett omnämnande. Även om scooper är högt och stort så tycker jag att det följer bilens övriga design.



Mycket spännande att sätta borrmaskinen i det nylackade taket det ville till att man mätte både 1 och 2 gånger, men det hela blev kalasbra



Provade även att hänga in laddluftkylaren som är av en grövre modell, klart väldimentionerad tyvär måste scoopet på plats innan jag kan montera denna på plats permanent då ngr av skruvhålen döljs av själva kylet. Skall dessutom fixa ett par avkärmande plåtar så all luft genom scoopet går igenom kylet samt lite tätningslister, mer om det en annan gång.



Sista bilden för den här gången får visa hur lite plats det är kvar mot burrör mm med denna kylare så snart kylaren är på plats permanent så skall jag börja fundera på rördragning för alla tryckrör.

Det var allt för denna gång, vi får hoppas för lite tätare uppdates framöver vartefter det finns ngt att visa.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Tänkte egentligen uppdatera om ett par dagar när lite mer är klart men slänger in lite bilder på sånt som har färdigställts.
Ngt som jag inte har ngr bilder på är att de sista plastdelarna äntligen är ivägskickade till lackeraren, så inom ett par veckor kommer de ligga nylackade och glänsa i garaget



Dörrsidor klara, fick flytta öppningshandtaget då orginalpositioneringen hade krockat med buren. Nu är sidorna skruvade med plåtskruv men det vore snyggt och lite bättre om jag popnitade sidorna, men det är inte kul om man vill ta bort dörrrsidorna



Startpanel, jag tycker alla färdiga paneler är mer eller mindre sunkiga och framförallt att knapparna känns som skit. Vad göra? lite knappar och en snygg liten låda från elfa så blev det enkelt men snyggt. Lådan skall även märkas med "Start" och "Ign".



En liten startbild på det som komma skall, nu de närmaste dagarna kommer jag bygga klart den skiljevägg som avgränsar kupé och motorutrymme. Så här ser det ut just nu iaf.



Motorn väntar på att tråget skall byggas klart och sedan giftas ihop med lådan. Skall i dagarna beställa en diffbroms från quaife och börja se över lådan.



Instrumentbrädan klar med alla uttag, jag har även klätt den med tunn vinylfolie i sidenmatt svart som inte speglar sig i solen. Kommer en ny bild så snart jag plockat dit alla mätare och lampor. Där det ser ut att kunna vara ett hanskfack skall reläer och säkringar placeras även ecu'n kommer placeras där.



Känslan att bilen står på hjulen med färdig framvagn är superskönt därför lägger jag in en bild på den med.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Daniel.K
Strömsnäsbruk
Här sen Jan 2008
Inlägg: 408



Blir ruskigt coolt det här bygget thumbs up thumbs up

Ser fram emot att se den in action senare

Mvh Daniel.

_________________
Daniel Karlsson



Bmw 325 -88 Banbil.Såld.
Bmw 320xd -13 Bruksbil.
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



fy fan vad ball den är
jag vill se mer

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
f3jj4n
Stockholm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 7



Kul o se hur det fortskrider, ser grymt ut.
Kommer bli riktigt kul att se hur den presterar sen

_________________
Jared Forsgårdh

Nissan 200SX S14 -95
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



F*n va grym den ser ut att komma bli

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319



sånär som på motorvalet så bygger du just nu mitt drömbygge

Riktigt bra jobbat, keep at it !

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Daniel.K skrev:
Blir ruskigt coolt det här bygget thumbs up thumbs up

Ser fram emot att se den in action senare

Mvh Daniel.


Med lite flax så rullar den -09, men man vet ju aldrig


Citat:
fy fan vad ball den är
jag vill se mer


Det kommer va så säker, måste bara hinna bygga lite först

Citat:
Kul o se hur det fortskrider, ser grymt ut.
Kommer bli riktigt kul att se hur den presterar sen


Blir nog både bana och lite stripp och jag är oxå förväntansfull.

Citat:
F*n va grym den ser ut att komma bli


och än är den inte klar, jag tänker inte avslöja exakt hur den kommer se ut när den är helt klar

Citat:
sånär som på motorvalet så bygger du just nu mitt drömbygge

Riktigt bra jobbat, keep at it !


Jo motorval är alltid ett hett ämne

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



CoooOLT!!!!

Har inte läst hela tråden än, men det ser skitkoolt ut.
Det är sådana här byggen som är roliga att följa, det finns bara en hake. Det blir alldeles för mycket idéer i det egna huvudet...... man har redan för bygget projekt....

Lycka till och fortsätta att jobba hårt!!!

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
Larsac
Båstad
Här sen Jan 2009
Inlägg: 61



Vilka rör använde du till buren!/Larsac

_________________
Lars Svensson
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Kan du inte förminska bilderna så dom passar på skärmen?
Tycker det är riktigt störande att dom går utanför bild...

_________________
Oscar Zettervall
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553



Hur liten skärm har du

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



32-tums LCD-tv,,, borde räcka tycker jag...

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Nu går vi off topic men det är inte storleken på själva skärmen som avgör, det är upplösningen ...
Du får ställa upplösningen till nånting bredare än 1280 för så har jag och det är alldeles lagom ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Folxam skrev:
Nu går vi off topic men det är inte storleken på själva skärmen som avgör, det är upplösningen ...
Du får ställa upplösningen till nånting bredare än 1280 för så har jag och det är alldeles lagom ...


Nej jag vet men han ställde en rätt korkad fråga så då fick han ett korkat svar också.

Har upplösningen på 1024x768 och det är den varianten jag gillar, tycker ikoner och allt annat blir för litet om man kör med högre.

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



ZVR skrev:
tycker ikoner och allt annat blir för litet om man kör med högre.

ach so, men då får du nog leva med problemet ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Folxam skrev:
ZVR skrev:
tycker ikoner och allt annat blir för litet om man kör med högre.

ach so, men då får du nog leva med problemet ...


Jupp men dom flesta kör med en standard så bilder får plats på 1024 men shit the same, det är som det är!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Folxam skrev:
ZVR skrev:
tycker ikoner och allt annat blir för litet om man kör med högre.

ach so, men då får du nog leva med problemet ...

Det går ju att antingen:
a) Köpa en större skärm
b) Köpa läsglasögon/lupp : )

Jag kör 2560x1600 på en 30"-skärm och ser allt och lite till.

on topic:
Kul att det går framåt! Lär ju bli åka av 2009, du har ju bara målrakan kvar

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Marco.S.T.
Höganäs
Här sen Dec 2005
Inlägg: 446



Tak scoop ala Lancia Delta S4. (:Liknande:)
Så jäkla snyggt och hel rätt.
Lycka till och hoppas du blir klar 2009.

Mvh Marco.

_________________
Marco Sciacca Tunström.
Toyota Supra Mk5 B58
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Ett par tankar bara:

 Baffling av tråget... har du tänkta baffla med luckor för att hålla oljan vid pick-up:en? Iom att motorn sitter på tvären kommer behovet vara extra stort.

 Får du inte ganska långa tryckrör till/från IC:n? Påverkar spool-up/respons.

 Kränghämmare på bakaxeln?? Den lär ju bli ganska baktung och växla snabbt mellan under/överstyrt om man inte ser till att ta krängning där vikten sitter. Med hård krängare (du har ju diffbroms planerad) och breda bakdäck så kan du nog sortera ut det hela.

 Luftstyrning för kylet?

 Golv under framändan/spoilern kan hjälpa en del med greppet i framvagnen!

Kul bygge hur som helst.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 17, 18, 19   >>
9 besök senaste veckan (196289 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande