Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trimm och Tuning är ju big bussines. Men vad ger det i tid?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (31201 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

De skulle gå för fort mot vad som är hälsosamt att köra en all out race CSL på en vanlig hobbyträff, särskilt på ringen skulle man få stora problem på TF. Väl körda orginala prestandabilar av idag går ruskigt fort bara de. Givetvis kan man ju åka på de mindre egna anordnade träffarna där antalet bilar / deltagare är reducerat och man känner varandra. Men på den vanliga träffen skulle det bara bli fel, i vart fall känns det så för mig. Each to their own, alla gör ju som de känner och vill.

God jul och jag skulle bara tycka det var kul om vi sågs på ringen, det är så mycket roligare än på .

Där håller jag med dig, det börjar gå för fort när man ligger ca 10 sec snabbare per varv är den vanliga hobby träffen fel som tur finns det andra allternativ

Ja på sådan mindre egna träffar skulle t o m jag åka, om jag byggde racebil av min CSL.

Här sen Feb 2003

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Supramannen skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

De skulle gå för fort mot vad som är hälsosamt att köra en all out race CSL på en vanlig hobbyträff, särskilt på ringen skulle man få stora problem på TF. Väl körda orginala prestandabilar av idag går ruskigt fort bara de. Givetvis kan man ju åka på de mindre egna anordnade träffarna där antalet bilar / deltagare är reducerat och man känner varandra. Men på den vanliga träffen skulle det bara bli fel, i vart fall känns det så för mig. Each to their own, alla gör ju som de känner och vill.

God jul och jag skulle bara tycka det var kul om vi sågs på ringen, det är så mycket roligare än på .

Där håller jag med dig, det börjar gå för fort när man ligger ca 10 sec snabbare per varv är den vanliga hobby träffen fel som tur finns det andra allternativ

Ja på sådan mindre egna träffar skulle t o m jag åka, om jag byggde racebil av min CSL.

Har åkt ett pra träffar när det nästan börjar bli farligt för man är så mycket snabbare än dom andra

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Skillnaden mellan Petters och din bil verkar vara att han verkligen lyckats bra med jämförelsevis små medel vs dig. Du är ju inte ens i närheten av mina tider eller Petters tider med din bil och den har ju typ race spec, uttstrippad mm. Vad är felet, tappat turbotrycket, jag menar hur länge ska du skulla på den

Tror nog peter får lite fart på sin bil när han fått några timmar bakom ratten på
sin kärra & när motorn går som den ska nästa sommar ska bli intressant
Några som antagligen kommer att slipa sina tider ordentligt till sommaren är

Kenson & Puppan

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
HTR, ska vi inte köpa Manteys vinnar race Porsche eller en BMW Shubert motorsport bil. Sedan gör vi allt vi kan för att få den regad med lagliga skyltar. Om vi ligger i lycks vi säkert med det. Lite kontakter, pengar och intresse så är den snart gatlegal med små mods. Därefter sätter vi oss i bilen med ett par hörslekåpor och kör till mantorp. Ganska fort sätter vi någon typ av icke officiellt gatbilsrekord för godkända gatbilar Kan väl vara kul

NU är du väldigt nära en plan jag har

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Ja att räkna slick som däck modds är bar konstigt håller jag med om..

Sen får vi inte glöma att att mr orginal har ju andra bromsbelägg,camber plattor, andra fram fälgar, 265 fram och har även haft powerflex och camber stag bak monterat så bilen är ju inte orginal även om ägaren bara har gjort moddsen för att det är bra at tkunna skifta runt däcken, slippa slita utsida fram,byta bromsbelägg ofta, inte för att moddsen skulle göra bilen snabbare på nått sätt..

Jag testade av någon anledning powerflex, det höll på och kosta mig livet. Kan posta bilder, vilket skit. Testade en till gång för att säkerställa att det inte var produktionsfel. Det var samma skit, två träffar körde jag och båda gångerna flisades de totalt sönder. Ena gången höll det på att kosta mig livet. Vilket skit.

Tyvär har jag inga loggade varv just med 235 fram på gelleråsen eller GR, men om slicks gav mig 0.7 sekunder bättre fart över r-däck på åsen, ja vad gissar du då att marginellt bredare r-däck gör 265 vs 235 r-däck ifram. I min bok obetydligt, någon eller två tiondelar runt gelleråsen? Även camberstag testade jag sedan länge icke orginal, turner motorsport stag. De höll inte alls för trycket jag satte på min bil, fick byta uniballs i parti och minut. De är alldeles för underdimisionerade för en CSL. Om man sätter lite tryck på bilen. Orginal har jag kört i princip hela tiden och väldigt lite med turner. Orginal har oxå uniballs...med gummi runt thumbs up . Turner skulle ju vara så race, inget gummi runt, vilket bara kräver mer underhåll och byte, dessutom för klena thumbs down . Det var länge sedan jag hade dem. Orginal är mycket bättre än turners, orginal håller, man behöver inte byta uniballs, eller stag. Man behöver inte så mycket camber ibak för att minimera däckslitage, fram är det värre. Där har jag andra plattor.

Står fortfarande fast att andra pads samt mer camber fram inte gör något med i stort med tiderna. HvS har kör en helt gatinställd orginal CSL på 7.50min på ringen, även kört den snabbt på Hockenheim så.
Ser man vad jag samt sport auto kommer fram till, jag menar 45hk/70nm extra i en ny Audi TTS ger dem samma dag, samma förare 0.7 sek. Lika mycket som slicks gav mig persoligen. Vad ger då en grad mer camber än orginal, vad ger då några cm mer av samma gummi ifram?? Knappast något att ens tala om kanske. Skulle vara kul att gör ett test och se, samma dag, samma förare

Jag har loggat konsekventa varv med olika race pads vs orginal på åsen, kunde inte gör någon skillnad i tid på det. De gammla 0 kostnads slicksen som var smalare än 265 r-däcken gav tydligt 0.7 sek. Samma, dag, samma förhållanden, samma förare..jag. Vet till 100% vad som gör skillnad på min bil, jag har testat, saker under samma dag ju. Inte lika relevnt att återkomma en månad senare och testa olika mods.

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Skillnaden mellan Petters och din bil verkar vara att han verkligen lyckats bra med jämförelsevis små medel vs dig. Du är ju inte ens i närheten av mina tider eller Petters tider med din bil och den har ju typ race spec, uttstrippad mm. Vad är felet, tappat turbotrycket, jag menar hur länge ska du skulla på den

Tror nog peter får lite fart på sin bil när han fått några timmar bakom ratten på

Kenson & Puppan

Jo det tror jag med att de kommer göra, men sett till helheten, hur många år det hållit på osv, för att sätta någon tid på en hobbykörning . Någo sek hit eller dit, eller flera Passar inte Puppans bil mer i race samanhang kan man ju stilla undra, frågan är hur den skulle prestera där mot peprövade koncept som en orginal 996 Carerra cup?

Här sen Feb 2003

Jag ha rju med 265 fram mot 235 orginal och det är för att få mer grepp i fram, på min gav det 0,1g i sväng vilket tror jag resulerar lite i den totala tiden runt banan men jag har inte nån lågg back to back liksom..

Jag tror dina modds gör din bil snabbare och för dig funkar det bra, ja csl är snabb helt orginal men din bil är inte orginal..

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Michael Bäck skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Kenson & Puppan

Jo det tror jag med att de kommer göra, men sett till helheten, hur många år det hållit på osv, för att sätta någon tid på en hobbykörning . Någo sek hit eller dit, eller flera Passar inte Puppans bil mer i race samanhang kan man ju stilla undra, frågan är hur den skulle prestera där mot peprövade koncept som en orginal 996 Carerra cup?

Pupp har ju inte hållt på långe alls, sen han fick i sin nya motor har den ju funkat förutom en slang som nån missat att montera vid motorbytet,,,

Sen att den här mer hemm ai en tävlings serie är sant och att min bil är blygsam mot puppans och en vanligt hobby racer här inte till saken

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Gissar att tillfredställelsen & känslan att ha gjort det själv kommer rätt högt upp på
den skalan fast det förstår man ju inte om man inte gjort det själv

Köpa en färdig bil att köra fort med kan ju vem som helst som har pengar i kassan
men att bygga nåt själv som ingen annan har & sen köra det snabbt på banan
är en helt anna sak & där räcker det inte med full plånbok även om det underlättar

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Massa text

Hoppla taggarna utåt!!
Min Poäng var att en CSL ska vara ordentligt mycket snabbare än en vanlig M3:a.
Med modds borde Petters M3:a bli ungefär lika snabb som en CSL(Allt enligt dina egna uträckningar och logik).
Precis som tex en M3:a är snabbare än en 325:a och en GTR är snabbare än en CSL.

Antingen moddar man eller så köper man ett dyrare och snabbare startobjekt som du gjort med din CSL jämfört med en vanlig M3:a E46..
Man skulle ju faktiskt kunna säga att din CSL är en fabriksmoddad vanlig E46 M3:a.. Medans Petters E46:a är en hemmamoddad e46 M3:a..

Det är ju inte meningen att någon skall bli sårad eller komma i kläm men det är ju så som situationen är!

/Pete

Petter

Här sen Mar 2003

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Petter skrev:
OFFkeFF skrev:

Sen har vi petters m3 e46, som iofs väger en hel del, men med erkänt schyssta dämpare samt 480hk på hjulen. Den är bra snabb, men det skiljer väldigt lite i tid mot Gaute. Borde inte detta monster gå ännu fortare? Eller tappar den allt effektövertag för vikten/dålig setup?

Hade tänkt låta denna tråd passera men så skrev jag ändå svar igår, men nu finns det inte med så jag måste gjort något

Att det går att uppgradera en orginalbil till det snabbare råder inget tvivel om. Men att få det prisvärt är inte alla gånger självklart. Jag kör tex snabbare på alla svenska banor än Gaute utom på GR som jag pga erfarenhet inte hanterar. Då har jag en m3 e46. Jag har kompressor och öhlinsdämpare. Nu är jag långt från mycket snabbare och det skiljer såklart mer på snabba banor som mantorp mot gelleråsen. Dock har vi väldigt lika tidsdiff till RG båda två så det tyder på att vi kör väldigt jämt som förare i alla fall. Det som påverkade mina tider överlägset mest var cambervinklar samt r-däck. Bromsarna (uppgraderade) ger inget mer än uthålligare bromsar men inget på varvtiden. Effekten gör inte mycket på dom flesta svenska banor om även en liten del såklart. Men när det är så effektstarka bilar från början så blir det inte alls lika påtagligt som en 230hk bil mot en 350hk bil.

Jag tror som gaute förespråkar att det inte är lätt att få en orgbil snabbare men jag vill ändå påsta att det går om man satsar på rätt uppgraderingar. Min bil är ju dessutom tyngre än csl så enderast är jag mycket bättre chaufför eller så har mina uppgraderingar hjälpt till. Tyvärr får jag medge att det troligen är sistnämnda som gör mig snabbare.
Sen om det varit prisvärt gentmot att köpa en csl för mig direkt kan ju verkligen diskuteras.

Hade oxå tankar att inte kommentera dig Petter, eftersom vi faktiskt känner varandra lite och kommer väl överens ville jag låta bli. Tänkte det är ju egentligen oviktigt, men sedan tänkte jag jag försöker kommentera och försöker uttrycka mig så vi inte ska komma i en skrivdebatt.
Jag håller inte med om att du är snabbare än mig och jag ska försöka beskriva nedan. Egentligen är det ointressant med eftersom det handlar om trimm/tuning så är det intressant ändå på flera sätt.

Sverige har rätt många banor och mig veterligen har du kört en del snabbare på mantorp, men det är för att jag p g a erfarenhet inte hanterar mantorp
Jag antar att jag oxå kan använda mig av denna förklaring då den funkar för dig gällande GR, dock minns jag att jag visade dig exakt hur jag åker på GR så du borde haft lite fördel att ta tid där.

På Gelleråsen Har du loggat ca en tiondel under mig, då körde du din moddade bil(480hk i motor eller på hjul, det vet jag inget om, öhlinare bromsar) och jag min orginal CSL.

Dock om du ska göra dina tider gällande med modd-ja då är det väl ok för mig oxå antar jag. Således är du inte snabbare än mig på gelleråsen, jag har med en simpel däcks moddning kört och loggat 1.13.3 där.
Vilket är en hel del snabbare än du kört där Låt mig oxå i samanhanget nämna att jag under samma dag körde cup däcken 1.14.0 och kom denna dag ej lägre.

För att 10min senare monterat de gammla smalare slicksen och o m g komma ner till 1.13.3 min. Således vet jag att mods ger en viss förbättring, likväl som Sport Auto vet det. Det jag ifrågassäter är att det inte alltid är så självklart att trim gör underverk, dessutom ger det oftast mest med ett billigt simpelt däcksbyte. Dessutom är det förknippat med minst strul, div ställbara chassin och motortrimm mm ställer ju ibland till det, inte minst vid besiktninstillfällen mm. Lättning ger oxå vid handen att tid tas, dock kan man ju ifrågasätta hur viktigt det egentligen är att kapa tid på en hobbyträff. För mig är det så intressant som den bilen jag råkar köra och vad den som den är kan erbjuda. Ev däck tuning.
I övrigt gjorde jag mest slicks körningen som ett experiment.

För mig denna dag 0.7 sek förbättring med gammla pluggade smala slicks(smalare än r-däcken), samma förare, samma dag vs r-däck, jag vann 0.7 sek lätt!! om slicksen varit nya samt lika breda som r-däcken skulle jag lätt vunnit mer tid än så! Notera att Sport Auto i testet jag pratar om i denna tråd får en skillnad på 2 sek på en lika lång banan som gelleråsen då de kör en audi på gatdäck vs r-däck. De får endast fram 0.7 sekunder i vinst med en motortuning(vs orginal motor som redan är stark och effektfull i sig) som är långt mycket mer kostsam än däcken.

På GR är jag snabbare än dig och där har jag inte kört annat än orginal bil, däck. Dock till skillnad mot många här så vet jag till 100% vad en modd(däcksmodd) gör på min bil med mig som förare, då jag testat både med och utan modds på samma dag på gelleråsen, under samma förhållanden. Så jag kan till 100% oxå säga att eftersom jag tog 0.7 sek med min däcksmodd på åsen 2.4km, tar jag minst lika mycket på alla andra banor i Sverige som inte är kortare än åsen. Tar säkert mer på de lite längre banorna.

Vad du kört på alla andra svenska banor har jag faktiskt aldrig hört, så där kan jag inte uttala mig. Men du kan säkert fylla i med logg då du säger att du är snabbare på alla Svenska banor utom GR. Nåväl jag är snabbare på Gelleråsen än dig med mina 1.13.3 samt jag är snabbare på GR. Du är snabbare på Mantorp, mer vet jag inte om.

Själv har jag kört Sturup och Kinnekulle samt Svista med CSLen men har ingen logg, dock har jag tider som jag blivit klockad för. De andra svenska banorna har jag ej kört med CSL

Dock skulle det ju varit intressant att se vad du körde en orginal M3 E46 med r-däck idag som jämförelse vad din bil ger för mervärde i prestanda vs de kostnader en kompressor samt öhlins chassi samt bromsar kostat. Jag har ju ett facit på vad en däcks mod gjorde för min tid, till en kostnad av 0 kronor i pricip gav det 0.7 sek bättre tider.......utprovat under samma dag, på samma banan, samma förhållanden, med samma förare...mig. I en bil jag kan väl och haft väldigt länge.

Du nämner att du inte tror din effekt ger dig några fördelar på gelleråsen. Kan nämna att Sport Auto kom fram till att 45 hk samt ca 70 nm extra i en redan stark orginal bil gav i sig 0.7 sekunder på en bana lika lång som gelleråsen(lilla hockenheim) i den Audi TTS de testade, samma förare, samma dag.

Personligen skulle jag gissa att du vinner tid vs en orginal M3 E46 på dina r-däck, mest av allt där kanske, vs gatdäck, där kommer den mesta av vinsten samt effekten, likt Sport auto vann tid i sitt test på detta.
De tog 2 sek på en 2.4km lång bana bara med r-däck över gat ditto. Samt att de tog ca 0.7 sek på lite mer effekt(45hk/70nm)

Den egentligen stora skillnaden mot dig och mig är att jag frontar inte med min tid från gelleråsen då jag körde 1.13.3 min med en moddad CSL(däcksmodd endast)med de gammla, slitna pluggade slicksen. Din tid du frontar med är moddad bil och inte orginal. Om än att jag inte frontar med min lägre 1.13.3 tid från gelleråsen men jag har jag logg på det, det är en snabbare tid än du gjort på åsen. Likväl har jag från den dagen jag körde där pratat om detta i flera trådar på rejsa.(söker man så finner man all info)

Jag frontrar med min orginal bils tid på 1.14.0 och vs den är du med din moddade ca 1 tiondel snabbare där. Dock är jag hela 6 tiondelar snabbare än dig med ett däcksmodd som kostar 0kr(då slicksen var väldigt gammla fick jag dem i princip gratis) och tar ca 10min i anspråk att sätta dit.

Hoppas du inte tar detta fel, men jag ville bara klargöra för hur det är. 1.13.3 min är mycket snabbare än du kört på åsen och vill man kalla min simpla däcksmodd som hjälpte mig till 0.7 sek lägre tider för fusk, vad ska man då kalla annat gällande lättning, trimmning, etc. Min tid på 1.13.3 på åsen är väl lika gällande som din tid från åsen på 1.13.9 min. Jag frontar dock inte min lägsta tid, utan min 1.14.0 som min orginal bil går.

Hej
Jag ska direkt erkänna och be om ursäkt för att jag skrev "alla svenska banor" då jag avsåg mantorp och gälleråsen samt GR. Det var ju en ganska rejäl överdrift från mig måste jag medkänna.

Visst kör du snabbare med slicks men det jag tycker är intressant är att vi kör med samma cambervinklar likadana däck på samma fälgbredd. Sen är din en csl och min moddad m3. Därav kan kan ju läsa av moddssens betydelse ganska bra. Och visst det går inte mycket snabbare för mig men 2-tioondelar på åsan och 5-tiondelar på mantorp om jag inte missminner mig, detsamma när RG kör våra bilar. Det jag endast ville påvisa är att det går ganska lätt att modda en vanlig m3 till csl-prestanda. Men som jag också sa så är det tveksamt om det är värt pengarna, det beror helt på hur man resonerar, jag skulle lätt kunna försvara vilket av alternativen som det bästa. Jag har ju dessutom 100kg tyngre bil än dig och enligt TB så trodde han 90kg gav ca 3-4-tiondelar långsammare tid.

Sen den eviga diskussionen vad som är gatbil bla bla bla. Det är ju bara perssonligt tyckande och alla tycker sin bil är gatbil (inkluderat mig själv) Båda våra bilar har ju gått genom besiktningen som dom står (jag vet att det inte är riktigt ändå) och ingen av dom skulle ju egentligen gjort det. Med dina camberstag och topplagrningar så är den inte typgodkänd och därmed moddad. Även om jag kan hålla med om att det är en liten moddning, dock är det den som givit mig störst tidsvinst på min bil.

Tyvärr har jag svårt att uttrycka mig i text och jag kan ofta uppfattas som att jag hoppar på en persson. Men det vill jag klargöra att det absolut inte är frågan om. Tycker du är en glad vän och en suveränt duktig chaufför och samtidigt rolig att diskutera med.

Jag har för avsikt att inte skriva mer i tråden (men vi får väl se om jag klarar hålla mig ) då jag oftast tycker dessa trådar resulterar i pajkastning och en massa tyckande till sin egen fördel (självklart är jag själv inte undantagen vilket visar sig i mina svar här)
Så som en bortförklaring till mina tider så tror jag inte det är optimalt att vara förlamad från knäna och ner, jag kan inte köra på sportläget då gasresponsen blir för aggresiv och det blir kängrukörning. Hade det varit opptimalt så hade väl proffsen pumpat botox i benen (hoppas det framgår lite ironi i det även om förlamningen är sann och jag får ha hälen i golvet och pressa med låret så fotleden viker sig för att ge gas)

Det är somsagt inte alls meningen att skapa hard feelings och hoppas vi kommer kommer kunna fightas lite på banorna till sommaren då det är sjukt skoj att köra med någon som är så jämn

Ha ett gott nytt år

Edit
Något som vore roligt tycker jag är att bytlånas bil några varv på bana. Jag har aldrig kört en csl och det vore skoj att känna hur den beter sig. Du kanske skulle tycka det var roligt att känna på en moddad m3. Det skulle ju också underlätta när vi diskuterar då vi båda fått bilda oss en uppfattning om den andra bilen. Även om du kör som bilen vore stulen så skulle jag inte ha några funderingar på att låna ut den till dig då jag vet att du kan hantera den utan att mina nerver skulle vara utanpå skinnet

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Massa text

Hoppla taggarna utåt!!
Min Poäng var att en CSL ska vara ordentligt mycket snabbare än en vanlig M3:a.
Med modds borde Petters M3:a bli ungefär lika snabb som en CSL(Allt enligt dina egna uträckningar och logik).
Precis som tex en M3:a är snabbare än en 325:a och en GTR är snabbare än en CSL.

Antingen moddar man eller så köper man ett dyrare och snabbare startobjekt som du gjort med din CSL jämfört med en vanlig M3:a E46..
Man skulle ju faktiskt kunna säga att din CSL är en fabriksmoddad vanlig E46 M3:a.. Medans Petters E46:a är en hemmamoddad e46 M3:a..

Det är ju inte meningen att någon skall bli sårad eller komma i kläm men det är ju så som situationen är!

/Pete

Ja så är det, fabrikstrimm eller hemmatrimm, det är ju just det jag skriver om.
tada, each to their own, imponerande slutklämm. Jag håller ju med. Frågan är vad man köper härnäst, en ny 325a av idag, bone stock, den gör nog inte bort sig på ringen alls. Man kan väl säga att då jag ägde en M3 E46 orginal tidigare var jag tämligen nöjd med dess orginal prestanda oxå, inte valde jag att ha en raket på taket på den, den gick fort nog orginal. De går riktigt snabbt på ringen och andra svenska banor, helt orginal med gatdäck, dessa M3 E46.

Ska ta fram ett test där Thed Björk körde en M3 E46 CS orginal på gatdäck med en passagarare runt Mantorp. Det var expressens motorklubb som skrev om testet. Han fick bra fart i bilen. Vågar inte säga tiden, trots att minnet brukar vara bra gällande tider sviker det just nu. Minns att Robin Rudholm vid samma tillfälle körde en orginal 997 Carerra S på gatdäck. Den var ett par sek snabbare.

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Petter, det vore jätteskoj att bytlåna bil Jag är inte heller orolig för att du kör min bil, du kan ju köra bil. Som jag nämnt, du verkar ju ha en väl fungerande moddad bil, som dessutom går fint. Dessutom kan du ju köra och då blir ju helheten sweetspoot.

Petter skulle vara kul om du hängde med till ringen nästa år, såg din far där i år med er bil på banan thumbs up

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Vet att Renault gjorde en kalkyl på hur de skulle få fart på deras R26 genom att göra den till en R26R.
På den bilen( vilket inte kan transfereras till annat kanske) menade de att om de tog bort ca 123kg så skulle det ge ca 0.5 sek per km. På den bilen skulle de ytterligare ge ca 0.5 sek per km med r-däck (chassit var väl inbakat någonstans i helheten gällande tidsvinsten på den lättare bilen, dessutom med ett mjukare sättning då bilen blivit lättare). Extremt mycket testning gjordes för att säkerställa vinsten av det hela samt driftsäkerheten. Det blev ett gott resultat tycker jag till trots för att jag inte kört bilen.

Skulle gärna haft en sådan bil. Visst skulle man kunna köpa en R26 billigt och göra ett försök själv att göra den till en fin R26R egenhändigt. Each to their own.

Själv skulle jag gärna köpt den fabrikstrimmade, fabriksbyggda. Jag skulle nöjt mig med de 230hk orginal, inte ens om jag fick 70hk till gratis skulle jag vilja ha det genom framhjulen på en R26R.

Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Petter skrev:

Jag har för avsikt att inte skriva mer i tråden (men vi får väl se om jag klarar hålla mig ) då jag oftast tycker dessa trådar resulterar i pajkastning och en massa tyckande till sin egen fördel (självklart är jag själv inte undantagen vilket visar sig i mina svar här)
Så som en bortförklaring till mina tider så tror jag inte det är optimalt att vara förlamad från knäna och ner, jag kan inte köra på sportläget då gasresponsen blir för aggresiv och det blir kängrukörning. Hade det varit opptimalt så hade väl proffsen pumpat botox i benen (hoppas det framgår lite ironi i det även om förlamningen är sann och jag får ha hälen i golvet och pressa med låret så fotleden viker sig för att ge gas)

Ska bara påpeka igen att det var era bilar jag ville jämföra, inte er som förare, då det förmodligen på sin höjd skiljer några tiondelar mellan er.

Finns det någon som kör med gasresponsen i sportläget på sin m3'a?

Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Petter, det vore jätteskoj att bytlåna bil Jag är inte heller orolig för att du kör min bil, du kan ju köra bil. Som jag nämnt, du verkar ju ha en väl fungerande moddad bil, som dessutom går fint. Dessutom kan du ju köra och då blir ju helheten sweetspoot.

Petter skulle vara kul om du hängde med till ringen nästa år, såg din far där i år med er bil på banan thumbs up

Ringen måste jag verkligen åka till. Har varit mycket snack och lite verkstad för min del (iofs knappt snack heller) Jag och pappa har sagt varje sommar att vi ska åka dit men det har inte blivit av, han ledsnade på mig och drog själv i höstas då du träffade honom. Jag har ju aldrig kört där så det är verkligen på tiden. Ska verkligen ta mig dit till sommaren och testa det alla pratar om

Här sen Mar 2003

Re:

OFFkeFF skrev:
Petter skrev:

Ska bara påpeka igen att det var era bilar jag ville jämföra, inte er som förare, då det förmodligen på sin höjd skiljer några tiondelar mellan er.

Finns det någon som kör med gasresponsen i sportläget på sin m3'a?

Jo det förstod jag

Stockholm
Här sen Okt 2005

Re:

Attans, då sprack det jag väntat 8 sidor på att få skriva. På sida 8 kommer det krypande att det sitter till stor del i pengarna när det gäller val av bil:)

Jag skulle vilja tillägga ändå att det ligger lite i valet av bil då olika bilar har olika potential att trimmas. Ex har nog en Subaru Impreza STI, EVo valfri generation eller en Supra MKIV "lättare" att kapa tid på banor då en "steg 1" uppgradering på dem ger ca 30 % mer effekt rakt av. Så för en relativt liten peng så kommer rätt mycket tid att kapas bara där, gentemot en bil som saknar turbo som kommer att få det trögt att komma fram till samma tid om vi faktorerar in inköp + trim. Eller att ens uppnå samma tidsvinst alls.

Michael Bäck skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Gissar att tillfredställelsen & känslan att ha gjort det själv kommer rätt högt upp på
den skalan fast det förstår man ju inte om man inte gjort det själv

Köpa en färdig bil att köra fort med kan ju vem som helst som har pengar i kassan
men att bygga nåt själv som ingen annan har & sen köra det snabbt på banan
är en helt anna sak & där räcker det inte med full plånbok även om det underlättar

Hobby och intresse kopplat med pengar, att få fram en bil som är snabbare än andras(läs färdiga paket) och dessutom kostar en bråkdel. Nöjet i att göra mycket själv och att få fram ett resultat att vara nöjd med är tuning för mig. Mitt mål är att skaka fram en bil till 2010 som är vassare än en GT3a med en högst begränsad budget. Allt jag behöver är bättre acc, snabbare kurvor och stabilare väghållning, alternativt motsvarande acc, snabbare kurvor och stabilare väghållnig Sen att föraren troligtvis kommer att fega ur långt innan gäller att förtränga mäkta snabbt. (om jag mot förmodan lyckas) Ah och desstom inte är en Super7 av något slag eller variant. Annars är det ju ett säkert kort.

Lidköping
Här sen Nov 2002

En gammal artikel från Sport Auto 11/92 men den är ju från banornas bana och visar väl lite på vad tuning kan ge? En svunnen tid, nu verkar väl AC Schnitzer mest tävla med Hamann om vem som gör fulast plastbitar.

Intressant att tiderna inte sjunker förrän allt är utbytt och avstämt, lite som BMW:s egen tuning av M3 E46 till CSL . Gissar att slutprodukten fortfarande är ganska komfortabel [/img]

El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Michael Bäck skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Kenson & Puppan

När du postade detta inlägg stod jag i en situation som gjorde att jag inte kunde svara.
Nu har jag större möjligheter att komma med en korrekt analys!

Jag köpte bilen Maj 2007 och då var det ett krockat lik..
På mindre än ett år stod bilen karossmässigt färdig men med facit i hand tog det ytterligare strax över 1 år innan bilen var helt utsorterad. Därtill har det tagit tid att lära sig köra svansmotorkonceptet och jag känner att jag fortfarande har mycket att lära mig och det har tagit ca 2,5 år att komma dit jag är nu.

Dom som säger att det är "same same" att köra svansmotor och frontmotor anser jag har helt fel! Det är enkelt att köra en GT3:a eller en bil som jag har på 75-80% av dess potential att nå 90-95% är riktigt besvärligt och egenheterna med svansmotor uppenbarar sig trots 30 års utveckling. Det handlar extremt mycket om att låta nackdelarna jobba till ens fördel.

Trots att Gaute ofta hävdar motsatsen bromsar Porscharna extremt bra jämfört med mycket av konkurrensen.. I körteknik forumet har Peo analyserat mitt bästa varv på Mantorp och jämfört mina inbromsningar kontra Thed B i Petters M3 kompressor och Spjuverns i sin E36:a.. Det är tydligt att Porschen bromsar grymt bra!
Här är Peo:s utförliga analys https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7946&start=126

För att återknyta till tidigare inlägg i tråden så har min drivkraft varit att åstadkomma ett riktigt, riktigt snabbt ekipage och med ekipage menar jag förare samt fordon.. Att bygga bilen har varit en lika stor drivkraft som att ratta bilen till en snabb tid och med att bygga bilen menar jag inte att jag prompt måste ha dragit i varje skruv själv utan mer att jag tillsammans med kompetenta Kamrater/medarbetare vaskat fram ett snabbt men fortfarande gatlegalt koncept.. Faktum är att jag antagligen kört mer mil på gatan i år än de flesta på detta forum gjort med sin "lekbil"(antagligen blivit stoppad fler ggr oxå ).
Jag tänkte även kommentera Pro vs Joe konceptet som jag gillar skarpt även om det ännu inte lockat mig tillräckligt för att betala den summan det kostar att köra en dag. Det lockar mig mer att köra min egen bil för dom pengar det kostar. Sen så är ju bilarna inte så kul i jämförelse. På Ringen är det annorlunda, där skulle jag kunna tänka mig att träna för att lära mig hitta runt. För mig tar det extremt lång tid att lära mig en bana även kortare banor som i Sverige. Ringen är ju extremt lång så den tar det säkert en livstid för mig att lära mig!

Vår vän Gaute hävdar att "Pro vs Joe" är det enda sättet att jämföra chaufförer rättvist.. Jag håller inte med! Men det är såklart hans affärsidé att lägga fram dom argumenten.
Det tar olika lång tid för människor att lära sig en bil och det enda jämförelserna dessa körningar visar är hur snabbt en chaufför lär sig en ny bil och blir snabb i den. Det är inget som säger att den som var långsammast i början av säsongen skulle vara det i slutet om man fått träna under ett antal dagar.
Slutligen så hävdar jag att rätt moddar ger mer fart och bättre tider i bilen vare sig det är chassi bromsar eller effekt.. Så länge jag är galet mycket snabbare än vår vän Gaute i valfri orginalbil med r-däck så anser jag honom överbevisad!!! "Hell" han kan faktiskt få prova Mantorp i valfri R-däcks försedd gatlegal bil som han kan få låna!

/Pete

HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

Re:

Puppan skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Michael Bäck skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Kenson & Puppan

Jag tänkte även kommentera Pro vs Joe konceptet som jag gillar skarpt även om det ännu inte lockat mig tillräckligt för att betala den summan det kostar att köra en dag. Det lockar mig mer att köra min egen bil för dom pengar det kostar. Sen så är ju bilarna inte så kul i jämförelse. På Ringen är det annorlunda, där skulle jag kunna tänka mig att träna för att lära mig hitta runt. För mig tar det extremt lång tid att lära mig en bana även kortare banor som i Sverige. Ringen är ju extremt lång så den tar det säkert en livstid för mig att lära mig!

Vår vän Gaute hävdar att "Pro vs Joe" är det enda sättet att jämföra chaufförer rättvist.. Jag håller inte med! Men det är såklart hans affärsidé att lägga fram dom argumenten.
Det tar olika lång tid för människor att lära sig en bil och det enda jämförelserna dessa körningar visar är hur snabbt en chaufför lär sig en ny bil och blir snabb i den. Det är inget som säger att den som var långsammast i början av säsongen skulle vara det i slutet om man fått träna under ett antal dagar.
Slutligen så hävdar jag att rätt moddar ger mer fart och bättre tider i bilen vare sig det är chassi bromsar eller effekt.. Så länge jag är galet mycket snabbare än vår vän Gaute i valfri orginalbil med r-däck så anser jag honom överbevisad!!! "Hell" han kan faktiskt få prova Mantorp i valfri R-däcks försedd gatlegal bil som han kan få låna!

/Pete

Jag har kört ProvsJoe och anser att du har fel, bilarna är mycket roliga och hela tävlingskonceptet upphetsande, det finns ingenting att skylla på så som laddtryck, lufttryck, möjligtvis grupptryck

Man kan ju alltid disskutera vad det kostar men om du slår ihop dina banträffar på ett år och lägger de pengar och tid du investerat/investerar i din bil jämfört med att ta din hjälm, hanskar och åka ner i familjebilen och köra detta event så undrar jag vad som blir billigast per körd meter? Jag menar bara en uppsättning cup-däck är ju ca 15-20 rökare och de går ju att köra slut på en helg..

Uppenbarligen finns det ju andra fördelar med egen bil och har man redan bilen så kanske det är roligare att köra den, men att hävda att det skulle vara inte så kul tycker jag tyder på att du inte har provat själv.

Uppenbarligen moddar man ju en bil för att gå snabbare, det Gaute brukar hävda är ju att man inte alltid lyckas bli snabbare och även tid i vinst kontra investerad tid och pengar.

Trimm och Tuning är ju big bussines. Men vad ger det i tid?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (31201 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande