Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Tips för att ställa Caster
22 besök senaste veckan (11182 totalt)
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Jag har två frågor om caster:

1. Finns det någon smidig garagemetod för att mäta caster? Camber och toe går ju an, men caster är lite besvärligare.

2. Dessutom, vilka effekter ger caster för väghållningen? Kraftigare styrcentrering och ett visst tillskott av negativ camber vid vridning av hjulen är ju effekter av positiv caster, men hur påverkar det väghållningen? Jag läste någonstans att det kan ge en negativ effekt också, beroende på att det stör bilens cornerweight.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Visst ändras corner weighten när caster används (som funktion av styrutslag, vid symmetrisk setup är förändingen noll vid styrutslag noll). Varför då? Jo, vid styrutslag roterar hjulet kring en styraxel som inte är vinkelrät mot marken och man kommer då få en vertikal komponent i rörelse, dvs. hjulet rör sig upp/ned. Det är detta som ger upphov till corner weight ändringen - och som en följd en mer tungstyrd bil (man lyfter fronten av bilen genom att vrida på ratten).

Hur kan man utnyttja det här på ett bra sätt då? Jo, vikten skiftas mot innerhjulet vilket på en FWD-bil utan diffbroms kan göra skillnaden mellan ett rökmoln och fäste i corner exit. Skillnaden i corner weight (som i princip kan tolkas som en traditionell weight transfer, då den endast uppkommer när man vrider på ratten) kan kompenseras med en styvare krängare fram.

I övrigt kan man säga att caster ger störst positivt bidrag i lågfartskurvor då dessa ofta innebär stora styrutslag (stort bidrag på camber, därmed mer fäste).

Andra effekter kan också bli att ride heighten i fram ändras vilket kan påverka t.ex. aerodynamiken.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Caster ger också mer riktingsstabil bil i höga farter.
En bra tummregel är 75% av spindelvinken bör man ha i caster.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Garagemätmetoden är väl enklast att mäta påverkan på Camber vid ett känt styrutslag (tex 15 grader). Det är detta man kan använda de gradmarkerade "toeplattorna" till.

Men för den late så blir castern det det blir när man kommit nära önskad statisk camber (Excenterbultar är inge skoj att justera ).

max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Tack för svaren! thumbs up Jag har inte lyckats hitta så mycket skrivet här om caster och framförallt hur man ställer det på ett vettigt sätt hemma i garaget.

fuling skrev:
En bra tummregel är 75% av spindelvinken bör man ha i caster.

Är det en tumregel för en bansetup, eller en mer generell tumregel? (Naturligtvis finns det inget exakt svar, precis som för alla andra vinklar och inställningar.)

Hur stor är KPI på Miatan, Niklas? Du brukar ju ha koll på siffrorna.

Niklas Falk skrev:
Garagemätmetoden är väl enklast att mäta påverkan på Camber vid ett känt styrutslag (tex 15 grader). Det är detta man kan använda de gradmarkerade "toeplattorna" till.

Mm, jag funderade på den varianten också. Den kan nog framkalla viss huvudvärk, med tanke på att det blir mer eller mindre en trial and errormetod. Vrid, mät, vrid, mät, vrid, mät...

Niklas Falk skrev:
Men för den late så blir castern det det blir när man kommit nära önskad statisk camber (Excenterbultar är inge skoj att justera ).

Det enklaste på Miatan är ju att ställa max caster, men om man vill ha något annat blir det lite jobbigare. Och olika på vänster och höger känns ju sådär bra.

Lotus Europa S2 -68
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

75% av spindelvinken är för någon svängbil.

Men mer än 5-6grd caster ger inte så mycket mer.
Vet att BMW på bana kan ha massor, typ 10grd.

Jag har använt vattenpass och stjutmått för att mäta caster.
Bara hitta 2st punker som ligger i linje med styraxen sätt från sidan.
Skilnden och mellan punktern horisontelt och en längd så har vi castern.

om de siffror jag har stämmer är spindelvinken ca 9,7grd på en Miata
om det stämmer så 9,7*0,75-->7,3grd caster.
Jag skulle inte gå över 6grd

Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Re:

fuling skrev:
75% av spindelvinken är för någon svängbil.

Är lite intresserad vad du baserar det på? Låter rimligt (även om jag skulle tillåta mer caster) men hur har du kommit fram till det?

Att säga att mer än 5-6 grader caster inte ger nån större skillnad stämmer väl inte riktigt, t.ex. camberförändringen för ett givet styrutslag beror ju linjärt (mer eller mindre) på castervinkeln, i alla fall då man håller sig inom hyfsat normala KPIs. Beror snarare på däcken och hur de reagerar på ökad camber.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Nu vet jag inte hur det är specifikt på Miata, men tänk på att ökad caster också ofta ger ökad bump-steer. Kan vara ett acceptabelt "offer" i synnerhet vid kort fjädringsväg/hård fjädring då det inte rör sig så mycket.

Men man ska inte bli överraskad av effekten. Jag blev faktiskt lite överrakad då jag mätte lite på en Peugeot 309-framvagn (McP, se bil-tråden med bilder *EDIT: Hade tydligen inte lagt upp framvagnsjobbet*). Innan hade jag tagit det som en vedertagen sanning att sänkning ger bump-steer vilket det inte alls gör, annat än genom bieffekten att caster ökar litegrann.

Men en ökning av caster ger märkbara effekter. Sen beror det på övrig geometri (som iofs också beror på hur man sänkt) samt huruvida styrväxeln sitter framför eller bakom axeln hur det styr vid infjädring.

om anledningen till att det blir så här är otydlig, beror det på att man ändrar lutningen på spindelns styrarm.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Max skrev:
Hur stor är KPI på Miatan, Niklas? Du brukar ju ha koll på siffrorna.
Key Performance Index för Miatan brukar väl vara Varvtider på knixiga banor alternativt bredden på smajlet

Annars googlade jag mig till KPI=11,3° (Mazdas spec tydligen 10.83°-11.83°, 11° 20min +-30min)
http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?t=3517
Max skrev:
Niklas Falk skrev:

Mm, jag funderade på den varianten också. Den kan nog framkalla viss huvudvärk, med tanke på att det blir mer eller mindre en trial and errormetod. Vrid, mät, vrid, mät, vrid, mät...
Det är ju ungefär som resten av justeringarna om man gör det ensam (förutom Toe fram som är snorenkel i jämförelse).
Max skrev:
Niklas Falk skrev:

Det enklaste på Miatan är ju att ställa max caster, men om man vill ha något annat blir det lite jobbigare. Och olika på vänster och höger känns ju sådär bra.
För egen del är det max camber fram, caster blir det det blir (dvs bägge exenterbultarna max ut och en kofot som extrahjälp innan de dras åt). -3.2 är inte tillräckligt för jämnt slitage VF för mig (med R888).

Locostusatråden har ju några åsikter om kombinationerna av KPI/SAI/Caster/Scrub. Det finns tydligen fler än en lösning på ekvationen.
om nu Miatan är "byggd" för 0scrub så kan man ju fundera på universallösningen att köra med ET30 (dvs 10-15mm mera scrub). Är spårvidden viktigare än ev nackdel av mera scrub (eller är det en win-win).
Längre bärarmar kanske är bättre?

Men om man vinner nåt på att öka castern över 5 så skulle det ju gå att tänka sig att shimsa fram undre A-armen.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Defenitione av KPI och SAI är spindelvinkel+camber.
Så jag tycker KPI/SAI är ett pissmått.

Caster styr också casterskrubben, hmm heter något annat som jag aldrig lärmig vad det heter
trajl eller tälj eller va fa.. det blir
Så casterskruben skall man också ha koll på.

Caster ca 75% av spindelvinken:
Jag har bollat siffror med typ MacÄckelben med typ spindelvinkel på ca 12-15grd och typ banåka där man max vrider hjulen 10-15grd så ger allt över 5-6grd caster inte så mycket.
Camberkompen man får av casten är liten men lite caster blir den åt fel fåll.

Skall dra fram lite grafer på spindelvinkel mot caster.

Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Pär Hansson skrev:
Nu vet jag inte hur det är specifikt på Miata, men tänk på att ökad caster också ofta ger ökad bump-steer.

om anledningen till att det blir så här är otydlig, beror det på att man ändrar lutningen på spindelns styrarm.

Bumpsteereffekten hade jag inte tänkt på. Men det är klart, flyttar man styrarmen, så ändras ju geometrin.

Niklas Falk skrev:
Key Performance Index för Miatan brukar väl vara Varvtider på knixiga banor alternativt bredden på smajlet

Niklas Falk skrev:
Det är ju ungefär som resten av justeringarna om man gör det ensam (förutom Toe fram som är snorenkel i jämförelse).

Jo, fast i de andra fallen kan man skruva, sen mäta. Det tycker jag är helt ok att få rätt på. Med med denna metoden får man mäta, vrida, mäta, vrida, skruva, mäta, vrida, mäta... eftersom både camber och caster ska vara rätt samtidigt. Ipren...

Niklas Falk skrev:
Locostusatråden har ju några åsikter om kombinationerna av KPI/SAI/Caster/Scrub. Det finns tydligen fler än en lösning på ekvationen.
om nu Miatan är "byggd" för 0scrub så kan man ju fundera på universallösningen att köra med ET30 (dvs 10-15mm mera scrub). Är spårvidden viktigare än ev nackdel av mera scrub (eller är det en win-win).

Nej, det har du nog rätt i. Om inte annat, så lär man ju få större jackingeffekter med större scrub.

Vad kan max caster på en Miata vara, då? Det är väl strax över 5 grader?

fuling skrev:
Defenitione av KPI och SAI är spindelvinkel+camber.

Jag får nog läsa på lite om KPI och SAI, tror jag.

Lotus Europa S2 -68
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Max skrev:
Niklas Falk skrev:

Nej, det har du nog rätt i. Om inte annat, så lär man ju få större jackingeffekter med större scrub.

Vad kan max caster på en Miata vara, då? Det är väl strax över 5 grader?
Som du vet är Caster och Camber samjusterade så för att nå max Caster på 5,5 eller vad det kan bli så måste du minska cambern.
Jag vill minnas att jag läst nåt om att jämnjusterade excenterbultar (för att maxa cambern) ger runt 3 i caster.
I vilket fall som helst så saknas det inte styrfeedback med tömd servokuggstång med den inställningen.
Man kanske skulle göra en ordentligt koll innan 09 drar igång (efter stressetupen veckan innan start)

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Pär Hansson:
Gällande guppstyring, testa att justera kuggstången i höjdled.
Går även att justera höjden på yttre ändan på styratget mot styrarmen.
Det är bra skinkigt, ca 1-2mm är massor på guppstyringen.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

fuling skrev:
Pär Hansson:
Gällande guppstyring, testa att justera kuggstången i höjdled.
Går även att justera höjden på yttre ändan på styratget mot styrarmen.
Det är bra skinkigt, ca 1-2mm är massor på guppstyringen.
Även om jag skulle få göra det, har jag inte plats, det är liksom lite tätpackat därframme. Men jag är medveten om principen du nämner.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Som du vet är Caster och Camber samjusterade så för att nå max Caster på 5,5 eller vad det kan bli så måste du minska cambern.
Jag vill minnas att jag läst nåt om att jämnjusterade excenterbultar (för att maxa cambern) ger runt 3 i caster.
I vilket fall som helst så saknas det inte styrfeedback med tömd servokuggstång med den inställningen.
Man kanske skulle göra en ordentligt koll innan 09 drar igång (efter stressetupen veckan innan start)

I Specmiata setup guide http://www.specmiata.com/counter/click.php?id=1 rekommenderas caster justerad fullt åt negativhållet (så som du beskriver) plus ett streck. Men det är väl just för att få ut så mycket camber som möjligt.

Angående bumpsteer, så undrar jag varför inte alla bilar konstrueras med 0 i bumpsteer från början. Utan att ha någon djupare insikt i svårigheterna, så tycker jag att det borde gå att lösa i de flesta fall. Eller är det så att många bilar har hyfsat låg bumpsteer i det spannet där hjulupphängningen är tänkt att arbeta från början, men att det försämras när man flyttar spannet då man sänker bilen?

Lotus Europa S2 -68
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

För er med Mc P framvagn. Flyttade övre tornfäste bak/upp för caster samt fjädringsväg (huven avgör hur högt) Detta tillsammans med en sänkning på typ 10 cm från orig. ger ju självklart bumpsteer. Satte upp benen i svarven, stack av styrarmarna. Satte en m4 stoppskruv i armen som gick in i fjäderbenet. Monterade utan fjädrar, körde spindeln upp och ned i rideheight läget plus drop/infjädring. Nöp fast styrarmen där jag fick min. toeförändring. Blev icke mätbar toe under 70 mm fjädringsväg, lade mig i mitten på tänkt rideheight, har nu 0 toeförändring vid 35 mm hopfjädring samt utfjädring. Maxxade även Ackerman samt kortade styrarmarna för snabbare styrning (minus ett varv) Svetsade fast armarna på benen. Till saken hör att det är väldigt långa A-armar på Sudden, kanske svårt att hitta så mycket som 70 mm utan Toe påverkan på andra bilar med Mc Pherson. Bilen går mycket bra på bana, men framförallt sväljer den alla ojämnheter på allmänväg ypperligt. Lade mig för övrigt på 5-6 gr Caster (0 orig)

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Racetech
22 besök senaste veckan (11182 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande